English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page 1, 2, 3 ... 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.01.2005 17:29    Post subject: I gamle dager Reply with quote

Er smått i ekstase nå. Var på skattejakt på biblioteket i ettermiddag, og fant fram følgende tre godbiter:

- Rosenborg Ballklub 50 år, 1967
- Rosenborg Ballklub 60 år, 1977
- Patriot-avisa - RBK gjennom 75 år, 1992

Kun førstnevnte var til utlån, men det hadde egentlig ikke så mye å si: 60-årsjubileumsboka tok for seg 1967-1977 (der den forrige sluttet), en periode som jeg allerede har godt dekket i bl.a. Troillungan, mens Patriotavisa var litt for kortfattet; i alle fall ikke noe nytt for meg som har satt meg godt inn i historien fra før.

Boka som utkom til 50-årsjubileet derimot - det var saker! Ettersom det moderne RBK så vidt var født da den kom ut; kun to NM-gull, er det mye fokus på historien før 1960. Her er det lagoppstillinger, sesongoppsummeringer, lagbilder osv. helt tilbake til Odd-tida! Imponerende!

Har så vidt rukket å bla i go'boka ennå, men her en smakebit:



Klokkesvingen en gang på 60-tallet - virkelig noe for puben!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.01.2005 21:31    Post subject: Reply with quote

Noen har kanskje allerede sett følgende programblad-forside, som jeg la ut på Kjernen-forumet for noen år siden:



Den nevnte "Patriotavisa" skriver ganske mye om denne kampen. Årsaken er at "ettervirkningene" gjorde at Rosenborg ikke ble cupmestere høsten 1962:

Noen dager senere møtte RBK 2. divisjonslaget Vard Haugesund i semi'n, men slitne rosenborgere gikk på et sjokktap (2-4 e.e.o.) foran et rekordpublikum på 24 591 på renoverte Lerkendal stadion. Dermed var det rogalendingene som fikk møte Gjøvik/Lyn i finalen.

Fra "Patriotavisa":

«Rosenborg var i Skottland uken før semifinalen, i Trondheims skotske vennskapsby Dunfermline, på sin første skikkelig utenlandsreise, og tapte for det stedlige skotske 1. divisjonslaget.

Dunfermline hadde den senere så berømte Jock Stein (Celtic og Skottland) som manager, og skottene spilte i et tempo som lå langt over det RBK var vant til. Rosenborg-guttene hadde en temmelig slitsom reise, men opplevelsesrike dager og lærte mye på en strålende tur.

Men Skottland-turen fikk av forståsegpåerne skylden for at det ikke ble cupfinale i 1962.»

Adresseavisen hadde for øvrig reporter på plass i Skottland under kampen, og han kunne melde om at RBK takket være mye flaks holdt Dunfermline til 0-0 ved pause. I 2. omgang kjørte skottene over Rosenborg, og vant til slutt 3-0 foran 10 000 tilskuere i flomlysene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.01.2005 21:36    Post subject: Re: I gamle dager Reply with quote

2mas wrote:
Her er det (...) lagbilder osv. helt tilbake til Odd-tida!


"Gamle lagbilder"-seksjonen på web'n har vært under all kritikk. Mange av bildene stammer fra rbk.no og har vært i ræva kvalitet, mens resten har vært til dels dårlige innskanninger. Felles for alle har vært at det har vært bortimot umulig å tyde ansiktstrekkene til spillerne samt at "navneskilt" har manglet.

Men nå har jeg brukt hele kvelden på å skanne inn lagbildene på nytt, samt lagt til mange nye. Navneskilt har i tillegg dukket opp under bildene. Så nå bør du vurdere å ta en titt igjen! Wink

Det er imidlertid to bilder jeg har spørsmål om:

1990:



Hvem er karen ved siden av reservekeeper Selnæs til høyre på bakerste rad? Kan det være Stig Are Enlid? (Har oppgitt personen til å være ham - inntil videre.)

1978:



Her har jeg ikke oppgitt navn - ennå. Kjenner igjen noen tryner på bakerste rad (bl.a. Rollen, Husby, Næss, Ola By og Rønnes), men er forholdsvis blank på resten. Skal ta en prat med fader'n, som jeg regner med kan bidra med en god del navn, men si gjerne i fra du også om du ser kjente fjes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.01.2005 17:52    Post subject: Re: I gamle dager Reply with quote

2mas wrote:
1978: Her har jeg ikke oppgitt navn - ennå.


Outsourcet problemet til det faderlige opphav i går kveld, og fikk fylt opp bortimot alle tomrommene.

Det er kun et usikkerhetsmoment: Nummer tre fra venstre på første rad: Er det Håkon Jørgensen som sitter der med nummer 17 på overtrekksdressen?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
olaola80
Senior


Joined: 26 Sep 2003
Posts: 146

PostPosted: 08.01.2005 18:03    Post subject: Reply with quote

Karen ved siden av Ivar Selnæs er Leif Nordli! Namdalingen som ble mest brukt som stopper spilte også b.la i Ham-Kam.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.01.2005 18:22    Post subject: Reply with quote

Jepp, har allerede sett det på Kjernen-forumet. Takk likevel! Skal få rettet det opp.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.01.2005 23:40    Post subject: Reply with quote

George Curtis



I forbindelse med bortgangen til vår første engelske trener (Tommy Cavanagh ble i 1983 nr. 2.), oppdaget jeg at jeg ikke visste et døyt om hans ikke-norske karriere. Et enkelt Google-søk gjorde det imidlertid klart at Curtis i sine aktive dager hadde spilt for Arsenal og Southampton.

Men mer fant jeg ikke ut; verken flere klubber som spiller eller klubber som trener. Har nå imidlertid fått hjelp av brukeren "Um_Pahars" på et Southampton-forum:

«Signed for us in 1947 after 11 games for Arsenal. Stayed for 5 seasons playing 174 league games and a further 9 in the FA Cup. During that time he coached the Indian Olympic team at the 1948 Olympics.

Nicknamed twinkltoes and was a clever, nimble player was well liked by the fans before moving to Valenciennes in the French second division.

During his stay here he was already a qualified coach and played a big part in influencing the legendary Ted Bates here.

Held various coaching positions at home and abroad with his last being for Qatar in 1981.»

For øvrig vurderer jeg å legge til Jan Hansen og Knut Torbjørn Eggen under Legender. Vurderingen er basert på antall kamper for RBK. Noen som er uenig i at dette er en god idé?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 17.01.2005 01:10    Post subject: Reply with quote

Om du skriver en "prøvetekst " om kandidatene så finner du fort ut om de har "legende-karakter". Men det haster vel litt. Smile

Strand, Hoftun, Brattbakk og Berg skal jo inn "snart"... Smile
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.03.2005 15:08    Post subject: Reply with quote

George Curtis var som kjent et stort forbilde for Eggen. Nå er et annet forbilde også gått bort: Rinus Michels, eks-Nederland og Ajax.

- Han var en stor inspirator i min spede begynnelse som trener i Rosenborg, og etterhvert for landslaget. Jeg hadde gleden av å hospitere noen dager hos han i 1973 og 74. Da var han i Ajax, og etterhvert ble jo også Ajax nesten det samme som landslaget i Nederland, sier Nils Arne Eggen, som ved mange anledninger har trukket frem Rinus Michels som en av de virkelig store trenerne gjennom historien.

Les mer: - En inspirator og mentor
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.03.2005 00:13    Post subject: Reply with quote

Bortedrakter

Jeg er oppvokst med at RBK etter behov byttet ut den hvite trøya med ei rød ei, og antok at dette var god, gammel tradisjon.

Men er det det?

Begynte nemlig å lure litt her om dagen da jeg studerte Femmåls-Hansen i cupfinalen 1960:



Trøya er da vitterlig svart, eller?

Altså er spørsmålet mitt: Vendte RBK tilbake til røttene da man tok i bruk svarte bortedrakter fra og med Feyenoord-kampen i Rotterdam i november 1999?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
fubar
Veteran


Joined: 27 Sep 2002
Posts: 1213

PostPosted: 13.04.2005 23:37    Post subject: Reply with quote

Man kan si mye bra om Nils Arne Eggen, men han er vel ikke noen stor profet:
http://www.vg.no/pub/vgar...id=3304905

Fant denne da jeg mimret i gamle VG-arkiver Wink
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.08.2005 15:43    Post subject: Reply with quote

Hmmm... Må snart prøve å finne svar på spørsmålet mitt over...

For øvrig: Et minne fra nær fortid ('94) da RBK fortsatt hadde snev av lokalpatriotisme:



Last edited by 2mas on 10.08.2005 15:59; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 10.08.2005 15:55    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
George Curtis var som kjent et stort forbilde for Eggen. Nå er et annet forbilde også gått bort: Rinus Michels, eks-Nederland og Ajax.

- Han var en stor inspirator i min spede begynnelse som trener i Rosenborg, og etterhvert for landslaget. Jeg hadde gleden av å hospitere noen dager hos han i 1973 og 74. Da var han i Ajax, og etterhvert ble jo også Ajax nesten det samme som landslaget i Nederland, sier Nils Arne Eggen, som ved mange anledninger har trukket frem Rinus Michels som en av de virkelig store trenerne gjennom historien.
[/url]


De årstallene kan ikke stemme helt. Jeg så nettopp en dokumentar om karrieren til Johann Cruyff, og han gikk til Barcelona i august 1973, og da var allerede Rinus Michels trener der. Så hvis Eggen hospiterte i 1974, måtte han nesten vært i Barcelona, ellers så var det en annen trener enn Rinus Michels han besøkte.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.08.2005 15:56    Post subject: Reply with quote

Eggen tuller nok med årstallene. Det gjør han både titt og ofte.

2mas wrote:
For øvrig vurderer jeg å legge til Jan Hansen og Knut Torbjørn Eggen under Legender. Vurderingen er basert på antall kamper for RBK. Noen som er uenig i at dette er en god idé?


Tror jeg i første rekke i stedet bør få på plass Jan Christiansen og Hoftun.


Last edited by 2mas on 10.08.2005 15:59; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 10.08.2005 15:57    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Hmmm... Må snart prøve å finne svar på spørsmålet mitt over...

For øvrig: Et minne fra nær fortid ('94) da RBK forstått hadde snev av lokalpatriotisme:


forstått eller fortsatt!? Wink
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.08.2005 16:00    Post subject: Reply with quote

Fortsatt. Gikk litt i surr da jeg ombestemte meg midt i setninga. Retta opp nå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.10.2005 13:58    Post subject: Reply with quote

Kom tilfeldigvis over følgende på svelgen.no, datert 13.11.2002:

I desse Eggen- tider:
Minne frå RBK- besøket i Svelgen i 1990


I desse dagar der heile (fotball)Norge tar avskjed med Nils Arne Eggen mimrar Svelgen.no over besøket Eggen og Rosenborg hadde i Svelgen i oktober 1990. Dette kom i stand etter at Elkem var hovudsponsor for Rosenborg og i dei åra dei var det reiste RBK rundt på dei stadane i Norge der Elkem hadde smelteverk.

6 av spelarane til RBK kom til Svelgen fredag 27. oktober og nytta fredag kveld og laurdag føremiddag til å trene STIF sine lag. Blant desse spelarane var kjende spelarar/seinare trenarar som Kåre Ingebrigtsen (megapopulær blant jentene i Svelgen den gang), Roar Strand, Knut Torbjørn Eggen og Trond Sollied. Laurdag heldt Nils Arne Eggen eit svært spanande trenarkurs, der det deltok trenarar frå heile Sogn og Fjordane. Høgdepunktet var kampen mellom Rosenborg (som hadde vann både cup og eliteserie det året) og Sogndal (som akkurat hadde rykt opp i eliteserien). Om lag 1800 tilskodarar møtte fram på Svelgen Stadion i det fine haustværet og fekk sjå at RBK knuste Sogndal 7 - 1.

Landslagspelaren Gøran Sørloth scora 4 mål, medan den då totalt ukjende Harald Martin Brattbakk scora to mål. Ein annan ukjent kar den gong, stryningen Håvard Flo, prøvespelte for Sogndal og scora SIL sitt mål. Svelgaren Arild Førde, som spelte på Sogndal, var for første gong tilbake til kamp på Svelgen Stadion etter at han melde seg inn i Sogndal føre 1984- sesongen. Desse opplysningane er henta frå STIF sitt utkast til historiebok.

På bildet under, henta frå RBK- besøket i 1990, ser ein følgande frå RBK: Frå venstre Roar Strand, Trond Sollied, Harald Martin Brattbakk, Gøran Sørloth (delvis skjult), Nils Arne Eggen, Leif Nordli og Ronny Støbakk.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.10.2005 15:52    Post subject: Reply with quote



Klokkesvingenklokka står der, som en gammel medspiller den nye stadion har snudd ryggen til.

Den virker veldig alene og tilsynelatende malplassert med den digre tribunen foran seg. Malplassert, men likevel så til de grader på sin plass. For hva finnes ellers igjen av gamle Lerkendal?

(...)

- Vi vil absolutt ta vare på den, det er om å gjøre å stoppe forfallet uten å miste preget av tidens tann, sier Arne Lorentsen.

Les mer: Ennå håp i Klokkesvingen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.10.2005 19:20    Post subject: Reply with quote

Som noen observante sikkert har fått med seg, har jeg skrevet noen artikler for "Svart på hvitt". Har nå opprettet et elektronisk arkiv her på RBKweb.

Første artikkel, som ble trykt i vinter: Kameratklubben som overlevde

Kos dere!

For øvrig et annet gammelt minne:

Den italienske storklubben AC Milan har den siste uka forhandlet med Rosenborg med tanke på kjøp av Erik Hoftun.

Milan-sjef Fabio Capello vurderer å bygge opp et reint norsk stopper-par med Hoftun og Steinar Nilsen.

- Jeg er smigret, sier RBK-stopperen til Dagbladet.

Les mer: Milan ønsker Hoftun (27.01.1998)

...det ble heldigvis ikke noe av overgangen, selv om Milan etter sigende tilbød 10 mill. for Hoftun.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.10.2005 15:51    Post subject: Reply with quote

rbk.no har lagt ut deler av et Rambo-intervju:



- Jeg presenterer meg ikke som Trond Rambo Henriksen! Og jeg blir ikke kalt Rambo daglig, sier Rosenborg-spilleren, som regner seriemesterskapet med Rosenborg i 1985 som et høydepunkt i sin fotballkarriere:

- Trondheim hungret etter et mesterskap. Og det var en fantastisk stemning i byen før, under og etter kampen, minnes Henriks, som har 193 kamper i sort og hvitt.

Les mer: En spiller for hjertet - en trener for framtida
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.10.2005 14:40    Post subject: Reply with quote

He-he, oppdaget at jeg har liggende litt ymse portrettbilder på disken. Her er noen flotte:









Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mathiasman
Proff


Joined: 15 Jan 2004
Posts: 381
Location: Hammersland

PostPosted: 07.11.2005 22:55    Post subject: Reply with quote

Det var bare ekkelt 2mas! Hehe. De så litt annerledes ut enn hva vi er vant med å se dem!
_________________
Dette er en blank signatur

NY RBK-SIDE! www.RBKonline.net

Besøk den i dag! Dessverre er den ikke helt ferdig, men dere får en smakebit på hvordan den kan bli!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 08.11.2005 08:16    Post subject: Reply with quote

Bildet av Skammelsrud er jo helt konge!
Back to top
View user's profile Send private message
joakleis
Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 3629
Location: Trondheim

PostPosted: 08.11.2005 13:58    Post subject: Reply with quote

Mathiasman wrote:
Det var bare ekkelt 2mas! Hehe. De så litt annerledes ut enn hva vi er vant med å se dem!

Ingen kan vel si at Mini så særlig annerledes ut enn hva vi er vant med? Han hadde bare litt lengre hår. Vi vet jo alle at Mini alltid har kledd hockey...
_________________
Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 15.11.2005 11:18    Post subject: Reply with quote

joakleis wrote:
Mathiasman wrote:
Det var bare ekkelt 2mas! Hehe. De så litt annerledes ut enn hva vi er vant med å se dem!

Ingen kan vel si at Mini så særlig annerledes ut enn hva vi er vant med? Han hadde bare litt lengre hår. Vi vet jo alle at Mini alltid har kledd hockey...


Hadde Don Johnson sett det der i '87, ville han dødd av misunnelse. Shampo Knutsen er vel ennå i faresonen... Wink
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 41, 42, 43  Next
Page 1 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb