View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef
|
Posted: 23.11.2023 22:31 Post subject: |
|
|
Liten status på pressekonferansen i dag. Ingenting nytt. |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 28.11.2023 17:11 Post subject: |
|
|
Nå vet vi jo at Hangeland utvalget sin innstilling dersom cupen skulle snues med finale på vårparten og ikke senhøstes som nå så ville man arrangert en komprimert cup på våren og starte opp ny cup igjen når høsten kommer. Med en playoffinale mellom de 2 cupvinnerne om hvem som skal til Europa samme sommer.
Nå vet jeg at det ikke er aktuelt en slik løsning men dersom det hadde vært på agendaen at serien skulle snues også sånn rett hypotetisk. Ville det da vært brukt samme løsning her også. Med en komprimert med oppstart på våren og avslutning en gang på høsten og oppstart ny sesong noen uker senere. Og avvikle en playoff finale mellom de 2 seriemesterne om hvem som skulle gått inn i Champions League kvaliken. Eller ville man latt det gå veldig lang tid fra man avslutter serien på høsten til man starter opp en ny sesong? |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 15.12.2023 17:29 Post subject: |
|
|
Jeg var på farten 23. november og må innrømme at jeg skrudde av opptaket for tidlig. Fikk derfor aldri med meg poenget fra Klaveness om at styret ønsker debatt om framtidig NM-format på fotballtinget 9. og 10. mars, før styret deretter tar en avgjørelse. Det blir altså ingen avstemning på tinget.
Det betyr at klubbene og kretsene kan komme med alternativer der og da. Jeg velger derfor å skille ut i egen tråd.
Personlig mener jeg at NFF fortsatt bør strekke seg langt for å fortsette med NM gjennomført i løpet av samme kalenderår. Jeg har ikke finstudert terminlista utover problemstillinga med bare to midtuker ledige på høsten.
Mulige tiltak for å komme tett terminliste i møte:
Legge kvartfinalene til helg i august, sånn som tidligere i årtusenet. Det vil redusere behovet for å flytte seriekamper i august for e-cuplagene, som derimot kan vurdere å rullere på laget om de fortsatt henger i NM.
Dermed blir det to midtuker på høsten til semifinaler og evt. utsatte seriekamper.
Vurdere å flytte fram cupfinalen til slutten av oktober, sånn som ble forsøkt tidligere i årtusenet. Dette bare dersom man mener det øker tilskuertallene.
Ved fortsatt utfordringer med antall kampdager kan man vurdere å redusere fra sju til seks ordinære runder. Det er tross alt lell bare 16 smålag som møter motstandere fra eliteserien i nåværende format, og det vil det også være sjøl om det blir vanskeligere å komme gjennom nåløyet. |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 08.03.2024 22:37 Post subject: |
|
|
Vet du om dette Norgesmesterskapet vil starte opp våren 2025 og avslutte med finale senhøstes? Eller kan det bli oppstart i år med de 2 første rundene i år og avslutning med finale i mai måned 2025? |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 10.03.2024 20:01 Post subject: |
|
|
En avgjørelse vil ikke bli tatt før tidligst til neste forbundsting, men under helgens ting på Ullevaal Stadion ble temaet nøye diskutert. Der kom det tydelig frem at det er delte meninger.
– Vi er alle glade i cupen, men å klare å få den terminlisten til å gå opp er ikke enkelt. Vi klarer ikke å lage den festen for alle de som er litt interesserte i fotball ut i desember, sier visepresident i NFF, Arne Larsen Økland, og legger til:
– Forbundsstyret heller nok i retning mot å følge Hangeland-utvalget.
(...)
Lillestrøms styreleder Morten Kokkim var også klar i sin tale.
– Utvalget har bestått av gode folk, men gode folk betyr ikke nødvendingvis et godt resultat. Gjennom 118 utgaver siden oppstart i 1902, har cupen blitt det mest tradisjonsrike vi har. Tukling med tradisjoner bør kreve mer enn et styrevedtak, sier Kokkim.
Han kom så med et eget forslag om at en eventuell cupavgjørelse skulle tas på neste ting og ikke i forbundsstyret, et forslag som ble vedtatt med 74 mot 64 stemmer.
Les mer: Cupforslag vedtatt: – Gode folk betyr ikke gode resultater
Dermed blir det kalenderår-NM også neste år? |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 12.03.2024 10:53 Post subject: |
|
|
Tror du kan ta bort spørsmålstegnet på slutten 2mas. Når dette tidligst kan vedtas på forbundstinget i mars 2025 så vil dette medføre at Hovedterminlisten for neste år som blir publisert på høsten i år vil inneholde et NM som strekker seg fra april til desember. Selv lurer jeg på om det vil gå like lenge fra 4.runde til kvartfinale som i år. Der er det hele 5 måneders pause. Fra onsdag 8.mai til søndag 6.oktober. Og er plassert rett før landslagsvinduet i oktober. Noe som medfører at Eliteserien får en pause på 3 uker mot normalt 2 uker i forbindelse med dette landslagsvinduet. |
|
Back to top |
|
|
BDESupermanStrand Proff
|
Posted: 14.03.2024 09:41 Post subject: |
|
|
Kunne man hatt to cuper i Norge?
Kjøre den vi har fra før + den NFF foreslår. Kan jo være en sponsorcup eller noe sånt. Vært moro med flere kamper i Norge |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 14.03.2024 21:50 Post subject: |
|
|
Det er jo allerede snakk om vinterturnering, som i mine øyne gjerne kan spilles som cup, men der alle utslåtte lag spiller plasseringskamper seg i mellom.
Flyttet innlegget ditt hit siden at 2024-formatet nå er sikret. |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 11.09.2024 01:17 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner at Cato Haug har vært på besøk hos dere nettopp. Og at han la frem at NTF ønsker å snu cupen slik et visst utvalg la opp til for noen år siden. Hva slags tanker har dere til dette da? |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 11.09.2024 22:07 Post subject: |
|
|
Er det sånn at NFF og NTF åpner for endring allerede kommende NM, altså at det ikke blir noen finale i 2025? Jeg har ikke helt satt meg inn i tidsplanen fram mot tinget.
Personlig vil jeg si at gjeninnføring av kvartfinaler i helg i august og finale i oktober eller november - før serieslutt - kunne ha vært et alternativ. Dersom det ikke er mulig å klemme inn semifinale i midtuke i september eller oktober, bør det vurderes kvartfinaler tidlig i juli. |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 11.09.2024 22:41 Post subject: |
|
|
Jeg fikk høre det på et annet forum av en Rosenborgsupporter som hadde vært på medlemsmøtet tirsdag 10.september at Cato Haug hadde sagt dette.
Når det kommer til punktet med implementering så mener jeg det var oppe på Tinget i mars at en endring av cupen måtte vedtas på Tinget. Var vel Kokkim i LSK som kom med det forslaget. Hovedterminlisten for neste år kommer jo i høst så jeg kan ikke skjønne annet enn at cupen neste år blir avviklet slik som ifjor og i år.
Dersom forslaget blir vedtatt i mars 2025 så vil jeg tro at enten så kjører de 2 runder av NM 2026 høsten 2025 med resterende runder fra mars til mai 2026 eller så kjører de en hel fullverdig cup komprimert fra mars til mai 2026.
Uansett blir dette vedtatt så sitter man med 2 cupvinnere som begge vil ha 1 Europa League plass sommeren 2026. Og da er det nærliggende for meg å tro at det blir en playoff mellom NM 2025 vinner og NM 2026 vinner om en plass i Europa League. |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 11.10.2024 15:10 Post subject: |
|
|
Slik spilles NM 2025
Runde 1: Søndag 13.april
Runde 2: Torsdag 24.april
Runde 3: Onsdag 7.mai
Runde 4: Onsdag 28.mai
Kvartfinaler: Onsdag 18.juni
Semifinaler: Onsdag 9.juli
FINALE: Lørdag 6.desember
Årsaken til den lange pausen mellom semifinalen og selve finalen tror jeg skyldes denne formuleringen her.
Spørsmålet om mulig omlegging av NM blir tatt opp på forbundstinget i mars. NM 2025 er lagt opp til et tradisjonelt NM med sju runder for menn og seks runder for kvinner. I tillegg er det sett på muligheter til å spille tre runder av NM menn 2026 høsten 2025 dersom man får et vedtak om endringer på tinget. Her er det imidlertid mange detaljer man må komme tilbake til. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 11.10.2024 19:17 Post subject: |
|
|
Rart med NM-helg allerede for 1. runde i april i stedet for i august når mange e-cuplag kunne hatt godt av spillefri i serien!
Dersom fotballtinget vedtar å beholde kalenderår-NM i 2026 bør NFF uansett vurdere å utsette kvartfinalene og semifinalene. Men så lenge at man ikke vil bruke helger f.o.m. august til dette, så er vel midtuker i andre halvdel av september og oktober alternativene.
UEFA er tilsynelatende ikke lenger så strenge på å unngå nasjonale turneringer i midtuker med e-cup nå som spesielt mesterliga og europaliga har spredt seg utover de fleste midtukene. Ser at det i alle fall har vært fullt av kamper i England og Spania de samme kveldene som e-cup. |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 12.10.2024 12:45 Post subject: |
|
|
2mas Omlegging av cupen kommer opp på Tinget i mars neste år. Får forbundet flertall så vil de 3 første rundene spilles slik.
NM 2026 Runde 1: Onsdag 6.august
NM 2026 Runde 2: Onsdag 27.august
NM 2026 Runde 3: Torsdag 18.september/Onsdag 24.september.
De 2 første rundene lurer jeg på hvordan man løser det med de lagene som er i Europakvalifisering. Skal de få fritak her?
En annen problemstilling er hvordan NFF vil løse det med hvilken vinner av NM som skal ut i Europa League kvalifiseringen sommeren 2026. Selv ser jeg ikke en annen løsning enn at NM-vinner desember 2025 må ut i en playoff mot NM-vinner mai 2026 om en plass i Europa League kvalifiseringen sommeren 2026.
Hva tenker du? |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 13.10.2024 14:02 Post subject: |
|
|
Må nesten tro det blir en sånn omspillskamp, ja. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 17.10.2024 17:22 Post subject: |
|
|
Dersom vedtaket på tinget faller på å gjøre om cupformatet, vil det spilles to cupfinaler mellom oppstart av 25/26- og 26/27-sesongen. Dermed vil NFF måtte legge en ny kabal for å finne ut av hvem av de to vinnerne som vil få tildelt Europa-plassen.
– Dette vil også måtte tas som en del av en eventuell sak til tinget. Det er mange detaljer rundt dette som ikke er klargjort, sier Fisketjønn til VG.
Les mer: Fem måneder mellom semi- og cupfinale: – Ikke rart cupen ikke er prestisjefull lenger |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 17.10.2024 21:13 Post subject: |
|
|
Kan ikke akkurat si at jeg er så veldig overrasket over svaret til Sandvik i artikkelen. NSA har vel vært motstander av dette forslaget helt siden Hangeland la frem forslaget fra utvalget for noen år siden. I ettertid har vel også Cato Haug gått ut og sagt at Norsk Toppfotball støtter forslaget om å snu cupen. Deriblant på medlemsmøte i Rosenborg.
Går forslaget gjennom så vil man i utgangspunktet ha 2 Norgesmestere som begge vil ha den ene plassen i Europa League kvalifiseringen. En mulig løsning dersom UEFA åpner for det kan sånn sett være at man spiller en playoff mellom de 2 cupvinnerne og lar vinneren få Europa League kvalifiseringen mens taperen får Conference League plassen på bekostning av den siste plassen i serien. |
|
Back to top |
|
|
Hodor Veteran
Joined: 23 Aug 2013 Posts: 3627 Location: Sunnmøre's hovedstad
|
Posted: 18.10.2024 09:12 Post subject: |
|
|
Cupen er rasert og NFF syns dette var godt gjennomført |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 25.10.2024 17:03 Post subject: |
|
|
Dersom forslaget til omlegging går gjennom så skal de 2 første rundene av NM 2026 spilles hhv onsdag 6.august og onsdag 27.august i 2025.
Onsdag 6.august da spilles første kamp i tredje kvalifiseringsrunde og siste kamp i playoffen kolliderer med den siste datoen. Isåfall vil dette være konsekvensene.
1. At lagene i Eliteserien får walkover i de 2 første rundene av NM.
2. At lagene som er med i kvalifiseringen får walkover i de 2 første rundene.
3. At lagene som deltar i Europa stiller med sterkt reduserte lag i de 2 første rundene.
Selv er jeg ikke i tvil om hva utfallet blir. Da spiller ingen av lagene i Eliteserien de 2 første rundene. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 03.12.2024 20:04 Post subject: |
|
|
[Kjetil Knutsen] tar for seg regelen om at lavest rangerte lag får hjemmekamp i trekningen.
Det beskriver han som «komikveld». De to siste årene har 2. divisjonslaget Kjelsås og Sandnes Ulf, nedrykkslag i Obosligaen, nådd hver sin semifinale i cupen.
– Hva f. er det for noe da? Vi har snudd konkurransen. Og det som ligger i potten, er en Europa League-plass! Som er sinnssykt viktig for at vi fortsetter rangeringen vår. Det bare spiller vi falitt med, bjeffer Glimt-treneren.
Les mer: Brannfakkel fra Knutsen: Tror serien følger etter cupen og blir snudd
Jeg er tilbøyelig til å være enig i at det i f.eks. kvart- og semifinalene bør være hjemmebane til første lag trukket i hvert oppgjør. |
|
Back to top |
|
|
Duncan Proff
|
Posted: 04.12.2024 19:36 Post subject: |
|
|
Jeg er VELDIG enig med Knutsen om at det er håpløst med rigget oppsett til og med i en semifinale! Ser ikke ett godt argument for nåværende løsning, med mindre man ønsker at en askeladd fra 1.divisjon skal ta opp en Europa League-plass! Sånn som cupen er lagt opp nå burde det maks vært en Conference League-plass å kjempe om (og da synker synet på cupen enda mer..) |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
|
Posted: 04.12.2024 23:08 Post subject: |
|
|
UEFA har vel fortsatt føringer som tilsier at den beste e-cupplassen utenom mesterliga skal tilfalle cupmesteren? |
|
Back to top |
|
|
Choirboy Proff
|
Posted: 05.12.2024 04:09 Post subject: |
|
|
Det stemmer 2mas |
|
Back to top |
|
|
Duncan Proff
|
Posted: 05.12.2024 12:33 Post subject: |
|
|
Skjønner. Da mener jeg man ikke burde fasilitere for at dårligst mulig lag skal ta den plassen! |
|
Back to top |
|
|
Danserud Rutinert
|
Posted: 05.12.2024 12:44 Post subject: |
|
|
Om et eliteserielag ikke klarer å slå et OBOS-lag på bortebane fortjener de ikke Europa-plass. Hendelser som kvart- og semifinalene på Kjelsås i fjor er grunn nok til å holde på ordningen i mine øyne. |
|
Back to top |
|
|
|