View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Sobchak Senior

|
Posted: 07.06.2023 16:09 Post subject: |
|
|
Vi kan jo ikke ansette trenere basert på hvor godt de "står i stormen". Vi må først og fremst finne noen som overbeviser nok til at vi ikke havner i sånne situasjoner som vi er i nå.
Jeg så en del Ranheim-kamper i opprykksseongen 2017 og Eliteseriesesongen 2018, og mitt inntrykk er at Maalens Ranheim spilte bedre samhandlingsfotball enn Kåres Rosenborg gjorde, med mye dårligere spillere, som i tillegg var halvamatører, nesten alle lokale. Aslak Fonn Witry, Christian Eggen Rismark, Ola Solbakken og Kristoffer Løkberg er vel egentlig de eneste av de spillerne som har spilt på eliteserienivå eller høyere i ettertid. 7. plass i Eliteserien med et nyopprykka Ranheim med knøttlite budsjett og begrenset spillermateriell er ikke dårlig.
Når det gjelder kunnskap og vilje til ny læring og utvikling, tviler jeg ikke på Maalen. Han drar tilsynelatende stadig vekk på studieturer til Nederland osv. Det det i så fall står på, er manglende erfaring og meritter. Og hvordan han er på man handling, aner jeg ikke. Det er jo dette som gjør det til et litt usikkert kort, samtidig som den potensielle oppsiden er veldig stor hvis alt skulle klaffe.
Med Maalen får vi uansett en trener som har en tydelig plan, som vil spille Eggen-fotball, som sannsynligvis har den nødvendige kunnskapen for å få det til, og er en mye mer ydmyk type enn Rekdal. For meg høres det enormt mye bedre ut enn dagens regime, selv om det er en viss risiko. Billigere vil det helt sikkert være også. |
|
Back to top |
|
 |
chroma Senior
|
Posted: 07.06.2023 16:55 Post subject: |
|
|
En trener som står i stormen har sannsynligvis mye av det en trener trenger for å lykkes, sett bort fra selve fotballfilosofien. Derfor mener jeg dette er en av de fremste egenskapene man bør se etter ved ny ansettelse. Står man godt i stormen så har man respekt og slagkraft. Hvis ikke det er viktig, hva er viktig da? (igjen, sett bort fra fotballfilosofi)
Etter min mening så vil Maalen være det samme som å bytte ut Northug med Johaug. Kjempestor fallhøyde. Mislykkes man da så har man ingenting, og omdømmet så langt ned på minussiden at vi hvertfall er etablert som et 1.div-lag. _________________ begynner vel å bli gammel |
|
Back to top |
|
 |
Maalen må bli (litt) Veteran
|
Posted: 07.06.2023 17:30 Post subject: |
|
|
Sobchak wrote: | Når det gjelder kunnskap og vilje til ny læring og utvikling, tviler jeg ikke på Maalen. Han drar tilsynelatende stadig vekk på studieturer til Nederland osv. |
Jeg har ikke fulgt så nøye med på Maalens gjøren og laden de siste årene, har du bry til å utdype litt? Positivt med folk som søker kunnskap også utenfor andedammen. |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 07.06.2023 19:01 Post subject: |
|
|
Vi kan ikke bare ansette Vivanger, Strander, Maalener, Basmaer, Naustaner. Da blir det vakuum og kompetansegap. Jeg vil ha en trener som står for rett filosofi, men som har såpass perspektiv som kan si at dette her holder ikke på Brakka. Vi må få inn noe nytt i nepotismen på Brakka.
Maalen kan funke som en midlertidig løsning, men organisasjonen skriker etter nytt blod utenfra. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 07.06.2023 19:25 Post subject: |
|
|
Ålesund har fått et veldig løft etter at LAN fikk sparken. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2561 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 07.06.2023 19:55 Post subject: |
|
|
Nidarosballklubb wrote: | I Bodø snakker de også om Maalen som en mulig erstatter der, så kanskje han vil avvente situasjonen litt. |
Hadde jo vært litt artig om han ble veid og funnet for lett for oss, for så å gå til Glimt.
Når det er sagt, er det nok enklere å være trener i Glimt for tida, en klubb hvor organisasjonen som helhet trekker i samme retning, enn hos oss, hvor alle ser ut til å følge sin egen plan. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.06.2023 20:18 Post subject: |
|
|
Viss styret vår tviholder på Rekdal og lar Malen forlate til Aalesund er det tjenesteforsømmelse av groveste sort. |
|
Back to top |
|
 |
Sobchak Senior

|
Posted: 07.06.2023 22:10 Post subject: |
|
|
Rekdal må gå wrote: | Sobchak wrote: | Når det gjelder kunnskap og vilje til ny læring og utvikling, tviler jeg ikke på Maalen. Han drar tilsynelatende stadig vekk på studieturer til Nederland osv. |
Jeg har ikke fulgt så nøye med på Maalens gjøren og laden de siste årene, har du bry til å utdype litt? Positivt med folk som søker kunnskap også utenfor andedammen. |
Har prøvd å finne igjen det jeg tenkte på, men lyktes ikke. Det er mulig jeg rett og slett blander med noen andre, men det var i alle fall denne om studietur til Bilbao: https://www.aftenposten.n...kere-igjen
Uansett er det tydelig ut fra uttalelsene han kommer med at han er opptatt av å utvikle seg og ta til seg kunnskap.
For øvrig et fint sitat om spillestil her:
https://www.vg.no/sport/f...t-i-20-aar
vg.no wrote: | – Hva går filosofien deres ut på, utover 4-3-3-systemet deres?
– Det går på godfoten. Vi skal spille på hverandres styrker. Dyrke fellesskapet. Dyrke hverandres egenskaper. Forsterke dem. Det handler om å være offensiv. Å skape trøbbel for motstanderne. Angrepsspillet er det mest avgjørende i fotball, og det er jeg inspirert av. Du må tørre å gjøre feil, tørre å prøve og by på deg selv, sier Maalen. |
Last edited by Sobchak on 08.06.2023 01:09; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 08.06.2023 00:02 Post subject: |
|
|
Er noen greier med at kona til Maalen selger barneklær, og ofte reiser til Nederland for å se på vareprøver o.l. (???) og da slenger han seg med og ser gjerne litt fotball og besøker klubber osv _________________ Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt. |
|
Back to top |
|
 |
Sobchak Senior

|
|
Back to top |
|
 |
rail Rutinert
|
Posted: 08.06.2023 18:55 Post subject: |
|
|
chroma wrote: | En trener som står i stormen har sannsynligvis mye av det en trener trenger for å lykkes, sett bort fra selve fotballfilosofien. Derfor mener jeg dette er en av de fremste egenskapene man bør se etter ved ny ansettelse. Står man godt i stormen så har man respekt og slagkraft. Hvis ikke det er viktig, hva er viktig da? (igjen, sett bort fra fotballfilosofi)
Etter min mening så vil Maalen være det samme som å bytte ut Northug med Johaug. Kjempestor fallhøyde. Mislykkes man da så har man ingenting, og omdømmet så langt ned på minussiden at vi hvertfall er etablert som et 1.div-lag. |
Men da er jo Rekdal perfekt, han står seg godt i stormen. Uten filosofi. Vi kan jo alltids bytte han ut med Semb eller Henning Berg.
Bytte ut Northug med Johaug, kjempestor fallhøyde? Skjønner ikke, Johaug holdt jo greit nivå. På kvinnesiden. |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 08.06.2023 21:47 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Viss styret vår tviholder på Rekdal og lar Malen forlate til Aalesund er det tjenesteforsømmelse av groveste sort. |
Samtidig er jo dette typisk rbk. Styret venter og tror at alt skal bli «bra» med Rekdal, så blir det ikke det, så må han få fyken. Alle så det utenom styret. Så sitter de der uten plan og ingen å ansette før man finner Fagermo som nettopp fikk fyken fra VIF. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 08.06.2023 23:00 Post subject: |
|
|
Yes, 100% det som kommer til å skje...
Lurer på hvordan det er mulig å sitte som styremedlem i en fotballklubb og IKKE se dette.
Fantastisk lav kvalitet på styret |
|
Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Proff
|
Posted: 08.06.2023 23:05 Post subject: |
|
|
Maalen tar nok ikke det første og beste han heller da. Han ser sikkert like, om ikke større muligheter hos oss på kort sikt  |
|
Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 09.06.2023 08:12 Post subject: |
|
|
Maalen fortalte også i en episode av Rasmus & Saga hvordan han aktivt oppsøkte ny kunnskap for å utvikle seg som trener.
Frykter at vi tviler oss opp i en situasjon hvor timingen blir feil (igjen) _________________ Å tenke før man prater er som å tørke seg i ræva før man driter. |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 09.06.2023 08:33 Post subject: |
|
|
RBKSandvika wrote: | Yes, 100% det som kommer til å skje...
Lurer på hvordan det er mulig å sitte som styremedlem i en fotballklubb og IKKE se dette.
Fantastisk lav kvalitet på styret |
De som sitter og har sittet i styret er de som ikke er særlig opptatt av dagens fotball og følger heller ikke med nevneverdig. Får følelsen av at styremedlemmer i rbk er av typen:
Trenersparking er ikke en løsning fordi man har prøvd før.
Kontinuitet = suksess uansett.
Svært viktig å bevare kontinuitetsbærere i sentrale stillinger. Skal helst snakke norsk og være trøndersk så man ikke ødelegger kulturen.
Tidligere spillere får svært mye makt på sportslige avgjørelser uten at de egentlig har særlig mye å vise til etter spillerkarrieren ( feks Rune Bratseth, Ola By, Tore R)
Dårlig forberedt til medlemsmøter. |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Rutinert

|
Posted: 09.06.2023 12:58 Post subject: |
|
|
Sier litt om hvor lavt Rekdal har senka lista når Maalen tydeligvis er frelseren alle venter på. Han er nok en bedre match rent fotballfilosofisk enn Rekdal, men han har liten tyngde som hovedtrener. Med dagens stall er kanskje ikke det et problem, er jo knapt en meritert eller erfaren spiller igjen i klubben. Lettere å komme inn med tynn CV nå enn i eksempelvis 2019 da Horneland kom inn med hele tre års erfaring i voksenfotball og et par fjerdeplasser med Haugesund. |
|
Back to top |
|
 |
Sobchak Senior

|
Posted: 09.06.2023 14:48 Post subject: |
|
|
Det er vel ingen som hevder Maalen skal frelse oss eller redde oss fra noe som helst, så den stråmannen kan du hive ut vinduet. Derimot er han en trener Rosenborg bør følge med på av åpenbare grunner. Kanskje kan han ta over som hovedtrener om noen år etter å ha vist seg fram i en klubb av større kaliber enn Ranheim. Ellers er han en god kandidat til å ta over ut sesongen eller tilsvarende om Rekdal får sparken. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 09.06.2023 15:46 Post subject: |
|
|
Det er jo primært snakk om ha en någenlunde kompetent trener til å håndtere laget mens man jobber med å finne en permanent løsning. Klart, tar han over, vi leder Maalen-tabellen i desember og har bøttet inn mål, så kan han være en kandidat, men man må jo for en gangs skyld greie å få til en någenlunde brukbar prosess rundt en treneransettelse. Og påse at man har alternativer om førstevalget ikke skulle gå i boks (Hei Hjulmand og Knutsen).
Tiltroen til at sittende styre er i stand til å få til dette er jo dog noe begrenset, men man kan jo håpe om ikke annet.. |
|
Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 11.06.2023 01:19 Post subject: |
|
|
Personlig så kunne jeg tenkt meg at vi hadde en Maalen (kan være noen andre, men nærliggende å tenke Maalen) som kan steppe inn som vikar ved behov, men først og fremst er "fotballfaglig strateg" som sitter og sørger for at alle trenerne i RBK holder seg til samme spillestil og filosofi.
Når det er sagt, dersom han har ambisjoner om å bli hovedtrener i RBK så er det ikke dumt (hverken for han eller oss) at han drar til Ålesund for å bygge erfaring. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
Back to top |
|
 |
TAF Veteran

Joined: 24 Jul 2005 Posts: 2561 Location: Eksil i Kristiansand
|
Posted: 11.06.2023 18:04 Post subject: |
|
|
Tenk om RBK i stormaktsdagene hadde tenkt langt nok til å opprette et slags akademi/hospiteringsopplegg, med det mål for øye å produsere trenertalenter lokalt og nasjonalt. Satt Eggens tankegods i system, og sørget for at vi alltid hadde 2-3 interne trenertalenter med i kabalen når vi er på jakt etter ny hovedtrener. _________________ "En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE |
|
Back to top |
|
 |
Kent23 Rutinert
|
Posted: 11.06.2023 19:20 Post subject: |
|
|
Dessverre så hadde vi Rune Bratseth som sportsdirektør. En sinke i det meste. Han gjorde faktisk ingenting for å få klubben til et høyere nivå eller utvikle klubben. Hentet kun dyre spillere til overpris. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Vector Senior
|
Posted: 11.06.2023 22:27 Post subject: |
|
|
Hvor har det blitt av Geir Hansen? Da han kom inn som assistent for Henriksen fikk laget et løft. Under Hareide ble han vel mer perifer?
Da Rekdal kom inn var det vel en gammel konflikt som var ødeleggende for samarbeid?
Kanskje ikke hovedtrenermateriale, men en god mann å ha i trenerteamet. |
|
Back to top |
|
 |
Bonzo Veteran

|
Posted: 11.06.2023 22:55 Post subject: |
|
|
Til posten over her:
Ikke mer drit fra Island nå.  _________________ «Æ si' og påstår - og har sjølsagt helt rætt ...» |
|
Back to top |
|
 |
|