English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2022
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 27.05.2022 00:54    Post subject: Reply with quote

Dette er egentlig ingen kontrovers, men kan nevnes allikevel når det først er oppslag i media.

https://www.nidaros.no/ha...113-320106

Grindhaug mener Sæter skulle hatt gult nr 2 når han går etter ball og "feller" Selvik. Selvik får frispark. Sæter mener det er bare tull og hevder han sklir. Dommer vurderer det som at spiller trekker seg i/fra duellen.

Sæter mener eget gult er greit, men strengt fordi han forsvarer bare egen lagkamerat og dytter unna motspillere som oppsøker/går mot Vecchia og mener de må endre reglene hvis han bare skal stå der som en nikkedukke.

Dommer Steen sier at det er vanlig at begge lag får gult kort når det er tumulter. Her er jeg både enig og uenig, fordi jeg ser det praktiske ved å gi gult kort for at ting ikke skal gå overhånd men samtidig burde de kunne begrunne det med at det er en forseelse eller overtredelse av en regel eller paragraf når det deles ut gult kort og ikke bare si at "det er vanlig".
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1177
Location: Trondheim

PostPosted: 27.05.2022 07:20    Post subject: Reply with quote

Når samme dommer har dømt de to mest horrible straffesparkene i eliteserien de siste årene mot samme klubb, så er det kanskje på tide at vedkommende slutter å dømme kamper hvor denne klubben er innvolvert.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 27.05.2022 08:05    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Jeg reagerer også på at han ikke tar seg tid til å snakke med assistentdommer som trolig har en mye bedre posisjon og ser situasjonen fra en helt annen vinkel. Burde nesten vært påbudt at dommere skal konferere med teamet ved straffe, utvisning osv. bare for å være sikker på at alle er enig å har sett det samme.


Han har snakket med resten av teamet sitt.
Quote:
Jeg snakker med resten av teamet, men ingen har sett det hundre prosent, og da kan ikke de hjelpe meg.


Alle dommere i Eliteserien/Obos bruker headset slik at de kan kommunisere med hverandre - og hvor assistentene kan komme med innspill på situasjoner de ser. Det at denne avgjørelsen ikke omgjøres tyder på at ingen av AD'ene eller 4. dommer er sikre nok på at avgjørelsen er feil - ut i fra de posisjonene de har på banen - til at de velger å spille det inn på headsetet.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 27.05.2022 08:09    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Dommer Steen sier at det er vanlig at begge lag får gult kort når det er tumulter. Her er jeg både enig og uenig, fordi jeg ser det praktiske ved å gi gult kort for at ting ikke skal gå overhånd men samtidig burde de kunne begrunne det med at det er en forseelse eller overtredelse av en regel eller paragraf når det deles ut gult kort og ikke bare si at "det er vanlig".


Det faller innunder usportslig opptreden som er et av bruddene på spillereglene som medfører advarsel.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 753

PostPosted: 27.05.2022 09:43    Post subject: Reply with quote

Retningslinjer på alle nivåer er at når det oppstår slike masseansamlinger skal det deles ut (minst) ett gult kort til hvert lag. Er vel liten tvil om at Sæter er den i hvitt som gjør seg mest fortjent til det. Jeg synes det er litt snodig at det er hvem enn han blonde kisen på FKH er som får, og ikke han som kommer løpende inn først for å skrike til Vecchia, men der kan det hende det er andre faktorer som spiller inn.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2022 09:58    Post subject: Reply with quote

Ja, men det må jo finnes noe å gi den enkelte spiller gult kort for. Man kan jo ikke bare si at det er 'vanlig å gi begge lag gult', det er tåpelig.

Vi ser jo alt for ofte at dommeren gir ett gult kort til hvert av lagene ved 'tumulter' selv om det ene lagets spiller virkelig ikke har gjort noe som helst galt, eventuelt kanskje noe på linje med å ta ballen fra en motspiller som forsøker å dra den med seg, blokkere den eller spille den vekk for å drøye tid. På den måten belønner dommerne stadig denne usportslige opptredenen, fordi det laget som ønsker å drøye tid, stykke opp kampen, enkelt og noenlunde konsekvensfritt bare kan starte bråk. Særlig hvis bråket allerede oppstår i forbindelse med en gulkortsituasjon; spilleren som skal ha gult for forseelsen får jo aldri et gult til for bråket, og kan trygt krangle på nærmeste motspiller et gult kort.

Nok et eksempel, i mine øyne, på at Steen rett og slett ikke kan fotball.

edit: ikke nødvendigvis at Sæter fikk gult i denne, jeg ser ikke hva som skjer. Men grunnlaget Steen presenterer er idiotisk.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 753

PostPosted: 27.05.2022 10:27    Post subject: Reply with quote

_S_aphod81 wrote:
Ja, men det må jo finnes noe å gi den enkelte spiller gult kort for. Man kan jo ikke bare si at det er 'vanlig å gi begge lag gult', det er tåpelig.


Samtlige som deltar i det du kaller tumulter gjør seg skyldige i usportslig opptreden, og kan sånn sett straffes for det etter boka, så forsøker man alltid å identifisere de to som utløser bråket for å ta dem som hovedsyndere. I denne situasjonen gjelder det åpenbart Sæter, handlingen hans fortjener gulkortet helt uavhengig av den påfølgende masseansamlingen.

Dette er ikke noe som er "vanlig å gjøre", dette er helt konkrete retningslinjer fra de toppene hos FIFA og ned på breddenivå.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 27.05.2022 12:18    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
waterfalls wrote:
Jeg reagerer også på at han ikke tar seg tid til å snakke med assistentdommer som trolig har en mye bedre posisjon og ser situasjonen fra en helt annen vinkel. Burde nesten vært påbudt at dommere skal konferere med teamet ved straffe, utvisning osv. bare for å være sikker på at alle er enig å har sett det samme.


Han har snakket med resten av teamet sitt.
Quote:
Jeg snakker med resten av teamet, men ingen har sett det hundre prosent, og da kan ikke de hjelpe meg.


Alle dommere i Eliteserien/Obos bruker headset slik at de kan kommunisere med hverandre - og hvor assistentene kan komme med innspill på situasjoner de ser. Det at denne avgjørelsen ikke omgjøres tyder på at ingen av AD'ene eller 4. dommer er sikre nok på at avgjørelsen er feil - ut i fra de posisjonene de har på banen - til at de velger å spille det inn på headsetet.


Så det sitatet etter at jeg hadde skrevet innlegget mitt. Hadde uansett vært interessant å få høre hva resten av dommerteamet har sett/ikke sett. Baserte meg på et innlegg over som mente de ikke hadde headsett/ikke hadde kommunisert egentlig.

Jeg har ment lenge at det burde vært obligatorisk for dommer å stille opp i media etter kamp og svare på vurderinger som er gjort. Jeg tror også det kunne vært en idé å publisert kommunikasjon mellom dommerteam når det er kontroversielle avgjørelser. I dette tilfellet fra dommer blåser og frem til fokuset rettes på straffesparket og de har bestemt seg for å la avgjørelsen stå.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.05.2022 13:20    Post subject: Reply with quote

Ok, så du mener at hvis jeg blir skallet ned uprovosert, og det oppstår tumulter rundt det, så er det fritt fram å gi meg gult kort fordi jeg 'deltok'?

Igjen: godt mulig det var riktig med gult til Sæter her, jeg ser ikke hva han gjør overhodet, men det er for enkelt å si at dommeren "skal" gi et gult til begge lag hvis det oppstår noen slags situasjon, selv om det ene laget er både opprinnelig synder og den aggressive parten i konflikten etterpå. Et gult kort er på enkeltspiller, så da får han velge seg en konkret enkeltspiller han kan henge noe spesifikt på. Hvis det er umulig, er det vel relativt sannsynlig at det ikke har skjedd noe kritikkverdig?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 753

PostPosted: 27.05.2022 13:39    Post subject: Reply with quote

Tja, en av forutsetningene for at man skal kunne bruke det argumentet er vel at begge lag er deltakende. Om noen prøver og lage bråk mens motstandere forsøker å unngå å være med er det selvfølgelig en helt annen sak.

Om du hadde blitt skallet ned uprovosert er det lite naturlig å gi deg noe gult kort, men man kan jo håpe at du har lagkamerater som stepper inn nok til å gjøre seg fortjent til ett, om den situasjonen skulle oppstå.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 27.05.2022 13:46    Post subject: Reply with quote

Retningslinjene sier at det skal være minimum et gult kort til hvert av lagene ved masseansamlinger. Man må gjerne si at det for "enkelt" å si at dommeren skal gjøre det - men det er faktisk slik det er. Han skal gjøre det. Så er det ikke sikkert at det alltid er helt rettferdig, men en dommer skal dømme ut i fra hva spillereglene/retningslinjene sier - og ikke ut i fra hvordan man skulle ønske at de var.

Hvis du skulle bli skallet ned og bli liggende, så får selvfølgelig ikke du det gule kortet - men har du lagkamerater som kommer løpende og angriper nedskalleren, så vanker det gult kort på hvert fall en av de. Slik er det. Rettferdig eller ei.
_________________
Alle må gå.


Last edited by Zarm93 on 27.05.2022 13:57; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 859

PostPosted: 27.05.2022 13:53    Post subject: Reply with quote

Du får selvsagt ikke ett gult kort hvis du blir skallet ned uprovosert som du sier, men i gitte situasjon med Sæther så er det snakk om et ganske så klart gult kort til begge lag. Uansett hvem som starter en situasjon, så er det handlingene man ser etter.

Angående straffesituasjonen så snakker dommerne på et samband, og de trenger da åpenbart ikke å gå til hverandre for å kommunisere. Synes det er merkelig at de merker kanskje oppfatter det som en feil avgjørelse, men når det ifølge de selv blir for sent å snu. Skjer dette før Søderlund får legge ballen på merket, så kunne han gått ut til assistentdommeren for å kjøpe seg selv litt tid - før de hadde stolt på seg selv angående at de skal være helt sikre på avgjørelsen.

Forøvrig så begynner det å bli jævlig slitsomt med så svake dommere. Uten å ha sjekket opp noen tall for å bevise det, så sitter man igjen med en følelse av at de fleste seriekampene inneholder feildømte nøkkelsituasjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 02.07.2022 19:58    Post subject: Reply with quote

Svak prestasjon av Rohit Saggi i Skien. Håpløst rødt kort til Odd, og deretter på overtid er det rimelig hårreisende tildelt straffe til Odd.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2550

PostPosted: 02.07.2022 20:07    Post subject: Reply with quote

Knotter i trynet som bakerste mann er vel et greit rødt kort?

Billig straffe tho
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 02.07.2022 20:15    Post subject: Reply with quote

Det røde kortet er vel klokkeklart! Straffen mer tvilsom.
Back to top
View user's profile Send private message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2584
Location: Heimdal

PostPosted: 02.07.2022 20:47    Post subject: Reply with quote

Det røde kortet er soleklart.

Straffen...ikke soleklar Razz men fint at Glimt nok en gang avgir poeng Smile
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 02.07.2022 22:07    Post subject: Reply with quote

Flabbergast wrote:
Svak prestasjon av Rohit Saggi i Skien. Håpløst rødt kort til Odd, og deretter på overtid er det rimelig hårreisende tildelt straffe til Odd.


Hvorfor mener du at det røde kortet var håpløst? (Enig med deg om straffen til Odd).
Back to top
View user's profile Send private message
^Mirth
Veteran


Joined: 14 May 2004
Posts: 1202
Location: Buskerud

PostPosted: 03.07.2022 02:50    Post subject: Reply with quote

Synes det virker som særlig Rohit Saggi havner i en del dommerkontroverser. Håper ikke han settes opp på mange RBK-kamper utover sesongen...
_________________
"Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson"
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 03.07.2022 13:16    Post subject: Reply with quote

Dårlig dommer, kom særlig dårlig ut av den lille Eurosport-filmen.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3674
Location: Oslo

PostPosted: 03.07.2022 13:23    Post subject: Reply with quote

Kan du utdype? Hvilken film og hva skjedde?
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 03.07.2022 15:14    Post subject: Reply with quote

Jeg syntes han var ekstremt dårlig til å skape ordnede rammer og respekt fra spillerne. Ropte veldig mye, selv når det ikke trengtes. Svarte av å til dårlig på spørsmål fra spillerne, f.eks «jeg syntes ikke det var frispark» uten noen bedre forklaring. Fikk rett og slett usedvanlig dårlig inntrykk av han.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 03.07.2022 16:29    Post subject: Reply with quote

Heller Rohit Saggi enn Kai Erik Steen om jeg må velge!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 03.07.2022 22:11    Post subject: Reply with quote

Jeg foretrekker nesten Hobber Nilsen, han bare gjør monsterblundere ut av det blå.

Ellers så tenker jeg Tore Hansen er den mest håpløse av de alle.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 03.07.2022 22:53    Post subject: Reply with quote

Det er så dumt. Det er så jævla dumt. Rødt kort for første gang i historien i en situasjon hvor det i hakkespettboka står "dette = gult kort. Hver gang. Ikke mer, ikke mindre".
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 297

PostPosted: 04.07.2022 10:28    Post subject: Reply with quote

Virker som dommer blir helt tatt på sengen når det kommer en idiottakling på overtid, mister helt hodet og gir Henriksen rødt på ren refleks.

Ekstra flaut fordi han gir Fridjonson (?) korrekt gult tidligere i kampen for å dytte Pereira.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 2 of 5

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb