English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norge - Tyrkia
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 27.03.2021 22:20    Post subject: Reply with quote

Kunne spart oss boikott-debatten.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 27.03.2021 22:21    Post subject: Reply with quote

Uff da, så kunne ikke Ståle Solbakken gå på vannet likevel (bombe). Blir trist for fanskaren i VG og Dagbladet fremover.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 27.03.2021 22:58    Post subject: Reply with quote

Det er soleklart at vi er for svake defensivt. Vi mangler kvalitet bakover. Men det er et par svake ledd i midten også. Midtsjø er rett og slett ikke god nok etter min mening.

Så liter jeg på om Sørloth og Haaland utfaser hverandre litt?

Haaland blir jo ikke brukt.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 27.03.2021 23:18    Post subject: Reply with quote

Nja, er tilbøyelig til å gi Solbakken litt mer tid enn noen få treningsøkter til å sette laget før jeg tar på meg slakterforklè, men laguttakene så langt virker jo mer som om han prøver seg fram enn har noen klar tanke om noe som helst.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 27.03.2021 23:27    Post subject: Reply with quote

Var jo det defensive Lager slet mest med også.

Men igjen - er det flere enn meg som lurer på om Sørloth og Haaland tar litt mye plass hver for seg til å fungere maks sammen?

Nå skal det sies at ballen omtrent aldri ble spilt tidlig på Haaland til tross for initiativ. Inkludert Ødegaard som så ut som en redd junior som konsekvent tenkte støtte.

Lignet på Serbia-kampen.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 28.03.2021 00:09    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Uff da, så kunne ikke Ståle Solbakken gå på vannet likevel (bombe). Blir trist for fanskaren i VG og Dagbladet fremover.


Skjønte nettop at å være VIF-fan og heie på landslaget er mye det samme.

Hvor lenge før Henriksen spiller stopper på landslaget?

Sørloth kan spille sidespiss.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 28.03.2021 00:48    Post subject: Reply with quote

Ser ikke bort fra at Henriksen er førstevalg på stopperplass for Norge etter sommeren. Nivået på midtstopperne i Norge er rimelig trist for tiden, så blir nesten overrasket om det ikke skjer. Ajer bør jo i utgangspunktet være et klart valg på den ene plassen, i kraft av prestasjoner på klubblag, men heller ikke han har imponert spesielt på landslaget synes jeg.

Zorbeltuss wrote:
Nja, er tilbøyelig til å gi Solbakken litt mer tid enn noen få treningsøkter til å sette laget før jeg tar på meg slakterforklè, men laguttakene så langt virker jo mer som om han prøver seg fram enn har noen klar tanke om noe som helst.


Klart man skal ikke hugge huet av han etter 1 dårlig kamp, men en må stikke fingern i jorda og se på realitetene også. Dette norske laget er ikke noe spesielt. Jo vi har Haaland, men han er ikke en spillertype som kan dominere på egenhånd. Han må spilles god.

Og når det gjelder Solbakken så har jeg alltid ment han er særdeles overvurdert. Han har hatt noen gode sesonger i FCK, med budsjett på et helt annet nivå enn de øvrige lagene i ligaen, men så fort han har prøvd seg andre steder (Köln, Wolves, lag som ikke har noen ressursmessige fortrinn) så har han falt igjennom totalt. Det er egentlig lite som tilsier at han er en mann som kan utrette mirakler med det norske landslaget.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 28.03.2021 01:25    Post subject: Reply with quote

Mirakler? Jeg vil være fornøyd dersom han kunne fått strammet opp forsvaret og komponert et effektivt lag med komplementære roller og spillere som passer inn i de rollene de skal spille.

Det som fryktes kan er at han er låst til en spesiell spillestil som kan fungere fint på et klubblag hvor du kan hente de rette typene, mens på landslaget så har du en tre-fire stykker som du er avhengig av at kan løfte resten av laget, så da må du være så kynisk og fleksibel at du finner ut av hvordan du kan få mest mulig ut av Ødegaard og Haaland, og bygge laget rundt det, om det betyr at det ikke er plass til Berge og Sørloth så er det ikke plass til Berge og Sørloth.

Sørloth+Haaland på topp kan sikkert fungere det, problemet slik jeg ser det er at vi ikke har spillerne til å sette sammen en midtbanefirer bak de to som gjør at laget fungerer, og det er bare å gi opp å finne en rolle der hvor Ødegaard kan bruke godfoten sin. Akkurat det er Lagerbäck spåpass dreven på at han sannsynligvis ville ha fått det til hvis det var mulig.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 28.03.2021 02:20    Post subject: Reply with quote

ER iallefall klinkende klart at Haaland og Sørloth på topp fungerer relativt dårlig.

Sånn som i dag skjønner jeg ikke hvorfor vi roterer så mye, Ryerson var jo komplett katastrofe på høyreback (for å gi et eksempel).

Nå har Ståle mye mere peiling enn meg, men jeg er enig i at skal vi spille Haaland god må vi spille mere som Polen der de får utnyttet Lewandowski.

Enten en spiss, eller en annen løsning enn i dag iallefall.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 28.03.2021 07:12    Post subject: Reply with quote

Norsk media hauser opp de norske spillerne. Ødegaard er ikke en verdensklasse spiller og langt fra noen ledertype. Han er en varierende god spiller som har flere dårlige perioder. Det snakkes det ikke om i fotballsvake VG, Dagbladet, Nettavisen, Eurosport, TV2 osv aldri om. De er like overrasket etter en dårlig kamp hver gang. Når har Norge slått en brukbar nasjon sist? Det er veldig lenge siden.

Et par andre ting:

Ajer holder norsk 2div. FÃ¥ han ut!
Midtsjø er meget dårlig. Han har tapt seg og er ikke god nok som sittende midtbanespiller. Overraskende at han blir tatt ut i 4-4-2. irriterende at han snur ræva til på 3-0. Det bør få konsekvenser!
Norge har alltid slitt defensivt i 4-4-2. Hvorfor gjør Solbakken samme feil som de andre? Han har har jo sett kamper i bøtter og spann.
HÃ¥land blir ikke brukt. Det er ingen godfot sammensetning.

Solbakken må få litt mer tid, men mener han burde sett en del ting på forhånd. 4-4-2, Ajer, og Midtsjø burde ikke vært på banen.

Man burde stilt i 4-5-1 og satset på en blanding av kontringer og lang ball på Sørloth med Håland i bakrom. Vi må se at vi er ikke tekniske Spania, vi er fortsatt Norge.
Back to top
View user's profile Send private message
bæærnt
Rutinert


Joined: 30 Jun 2005
Posts: 875

PostPosted: 28.03.2021 10:44    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Ser ikke bort fra at Henriksen er førstevalg på stopperplass for Norge etter sommeren. Nivået på midtstopperne i Norge er rimelig trist for tiden, så blir nesten overrasket om det ikke skjer. Ajer bør jo i utgangspunktet være et klart valg på den ene plassen, i kraft av prestasjoner på klubblag, men heller ikke han har imponert spesielt på landslaget synes jeg.


Det er vel i hovedsak råskap og duellstyrke som er fraværende pr idag. At Henriksen kan bidra med så mye i så måte har jeg mine tvil om. Han er jo dessuten kun et eksperiment på tegneblokka, og har mye å bevise for at pro&contra skal slå positivt ut i praksis for RBK. Har mine tvil her også om dette egentlig er en god løsning. Minner mer om en fallitterklæring. På så mange måter.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 28.03.2021 12:34    Post subject: Reply with quote

Artig at folk fortsatt klager på spillere når det er så tydelig at det er treneren som er den trykkende skoen. Men kos dere med landslaget, for all del.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 28.03.2021 13:01    Post subject: Reply with quote

Klart det har mye med spillere å gjøre. Lagerback sleit han også. Og alle før ham i mange år.

Vi har for dårlige forsvarspillere, den saken er vel alle enige om.

Og så mangler Normann, Berge og Selnæs i troppen og midtbanen er svekket pga. det. Mange her liker jo Svensson da han er eks rbk'er, men Omar hadde en veldig tydelig lederstil og var viktig i forsvaret og på laget.

Haaland og Ødegaard fungerer bare om man bruker de rett og kamp bildet passer for de. Ødegaard fungerer best når det går mye frem og tilbake og det er bevegelse foran ham. Haaland fungerer best med å angripe bakrom og spille alene på topp. Sørloth passer mye bedre i et tospann enn Haaland gjør. enda i alle fall.

Norge kan ikke å spille mot lag som legger seg bakpå og kontrer.

Vi er fortsatt best om vi spiller som under Drillo tror jeg. Vi er som Senador sier, ikke Spania. 4-5-1 eller 5-3-2, vi må ha 3 midtstoppere og kontre mer mot bedre lag. For å spille som i går og lykkes med det, må vi ha flere spillere på topp nivå i forsvar og midtbane. 4-4-2 bare fordi vi har gode spisser blir litt feil. Og så har vi for dårlige kantspillere. Hverken Moi eller Hauge er noen åpenbaringer å se på.

Når det er sagt er det mange unge spillere og noe går nok på kontoen erfarenhet og lagets mentalitet. Og Solbakken får nok til bedre spill og resultater etterhvert, det tror nå jeg i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
JW
Rutinert


Joined: 04 Dec 2014
Posts: 530
Location: Hell

PostPosted: 28.03.2021 13:45    Post subject: Reply with quote

Norge blir avkledd defensivt når vi møter middels gode lag som Serbia og Tyrkia. Enig med dere som savner Drillo og 4-5-1. Norge var over flere år så bunnsolide at Drillo snakket om at det er unødvendig å slippe inn mål med unntak av på dødball. Det handlet om system men også om enkeltspillere: Rune Bratseth, Henning Berg og Ronny Johnsen var midtstoppere på høyt internasjonalt nivå. Foran disse lå bl. a. Kjetil Rekdal og Erik Mykland som dekket store rom og spesielt Myggen var en god ballvinner.

Norge er sårbare ved forfall, Sander Berge og Elabdellaoui var sterkt savnet mot Tyrkia. En skadefri Mathias Normann med sin ballsikkerhet går nok også inn på dette laget. Til tross for svak kamp mot Tyrkia tror jeg likevel Gregersen og Ajer kan være framtidas stopperpar med de kvaliteter de har, vi ser at hurtighet er viktig i dagens fotball. Dessverre er de foreløpig bedre på sine klubblag enn på landslaget.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 28.03.2021 14:49    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:

Sørloth kan spille sidespiss.


Kan han ikke bare gjøre vingrollen til sin egen?
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 28.03.2021 20:09    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Norsk media hauser opp de norske spillerne. Ødegaard er ikke en verdensklasse spiller og langt fra noen ledertype. Han er en varierende god spiller som har flere dårlige perioder. Det snakkes det ikke om i fotballsvake VG, Dagbladet, Nettavisen, Eurosport, TV2 osv aldri om. De er like overrasket etter en dårlig kamp hver gang. Når har Norge slått en brukbar nasjon sist? Det er veldig lenge siden.

Et par andre ting:

Ajer holder norsk 2div. FÃ¥ han ut!
Midtsjø er meget dårlig. Han har tapt seg og er ikke god nok som sittende midtbanespiller. Overraskende at han blir tatt ut i 4-4-2. irriterende at han snur ræva til på 3-0. Det bør få konsekvenser!
Norge har alltid slitt defensivt i 4-4-2. Hvorfor gjør Solbakken samme feil som de andre? Han har har jo sett kamper i bøtter og spann.
HÃ¥land blir ikke brukt. Det er ingen godfot sammensetning.

Solbakken må få litt mer tid, men mener han burde sett en del ting på forhånd. 4-4-2, Ajer, og Midtsjø burde ikke vært på banen.

Man burde stilt i 4-5-1 og satset på en blanding av kontringer og lang ball på Sørloth med Håland i bakrom. Vi må se at vi er ikke tekniske Spania, vi er fortsatt Norge.



Ødegaard er verdensklassespiller. Enkelt sagt.
Han var La ligas beste spillere i Soecidad. Han var Eredivises beste spiller i Vitesse.
Var desverre skadet i oppkjøringen for RM, og fikk ikke den nødvendige tiden.

Er p.d.d.. Arsenals beste spiller.

Er svært få som har det samme blikket, og pasningene som Ødegaard.


Det handler om å utnytte Ødegaard og Haaland mye bedre..

Solbakken må få litt mer tid, men mener han burde sett en del ting på forhånd. 4-4-2, Ajer, og Midtsjø burde ikke vært på banen.

Man burde stilt i 4-5-1 og satset på en blanding av kontringer og lang ball på Sørloth med Håland i bakrom. Vi må se at vi er ikke tekniske Spania, vi er fortsatt Norge.[/quote]
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 28.03.2021 23:57    Post subject: Reply with quote

bæærnt wrote:
Sløvsekken wrote:
Ser ikke bort fra at Henriksen er førstevalg på stopperplass for Norge etter sommeren. Nivået på midtstopperne i Norge er rimelig trist for tiden, så blir nesten overrasket om det ikke skjer. Ajer bør jo i utgangspunktet være et klart valg på den ene plassen, i kraft av prestasjoner på klubblag, men heller ikke han har imponert spesielt på landslaget synes jeg.


Det er vel i hovedsak råskap og duellstyrke som er fraværende pr idag. At Henriksen kan bidra med så mye i så måte har jeg mine tvil om. Han er jo dessuten kun et eksperiment på tegneblokka, og har mye å bevise for at pro&contra skal slå positivt ut i praksis for RBK. Har mine tvil her også om dette egentlig er en god løsning. Minner mer om en fallitterklæring. På så mange måter.


Å komponere laget best mulig har ingen ting med falitt å gjøre. Skjelbred og Henriksen samtidig på midtbanen er vel mer falitt i så måte, fordi man da har 2 av 3 midtbanespillere som er betydelig bedre defensivt enn offensivt, på et lag som bør, skal og må ha som ambisjon å styre alle kamper i Eliteserien og score flest mål.

Og det som er fraværende på stopperplass for RBK sin del er ballsikkerhet og pasningskvalitet. En stopper som kan bidra i det oppbyggende spillet, og å spille av press fremfor å bare måke unna. Der vil Henriksen være milevis foran både Eyolfsson og Hovland. For mye råskap og duellstyrke og for lite ferdighet er jo nettopp det som har vært problemet i midtforsvaret vårt de siste sesongene. Ikke at jeg er spesielt bekymret for duellstyrken til Henriksen heller. Det handler vel mer om hvor fort han plukker opp posisjonering og samarbeid med de øvrige bakerst.

Nivået på norske stoppere er pr. 2021 katastrofalt dårlig (ref. landslaget), og da blir en omskolering av Henriksen fort det beste man får til på nåværende tidspunkt. Det er ikke bare å spasere ut og hente en utenlandsk stopper som garantert hever laget og tilfører sårt tiltrengt kvalitet med ball, spesielt ikke nå med covid-budsjett.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb