English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotballhistorie
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.07.2015 21:04    Post subject: Reply with quote

Arne Kotte døde onsdag morgen etter en tids sykdom. Arne Kotte ble 80 år gammel.

(...)

Aftenposten skrev at flere hundre mennesker var møtt opp for å ønske Kotte velkommen da han ankom flyplassen i Palermo – men proffeventyret tok slutt allerede etter fem minutter.

Kotte pådro seg nemlig en kneskade etter bare fem minutters spill i hans første treningskamp, som satte ham på sidelinjen hele høstsesongen – og med Kotte på sidelinja, hentet Palermo i stedet inn argentineren Santiago Vernazza fra River Plate.

Ettersom regelverket i Serie A kun tillot tre utlendinger i hver klubb, og Palermo hadde full kvote, førte dette til at Kotte ble plassert på tribunen etter at han ble skadet.

Han prøvespilte i tre kamper for FC Barcelona høsten 1957, men kneskaden ødela for videre satsing i utlandet.

Les mer: Arne Kotte er død

Jeg hørte om den uheldige steinkjerbyggen allerede da jeg var ganske liten, men antar sånt etter hvert går litt under radaren for folk flest.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 25.08.2015 23:01    Post subject: Reply with quote

http://www.tv2.no/v/951705/

Året vi endte opp på 7. plass, og da livet til Dagfinn Enerly tok en brå vending.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.12.2015 19:05    Post subject: Reply with quote

Svein Bakke er død. Da får han æren av å være kaptein på mitt himmelske lag av helter, de som døde så alt for tidlig, og som fortjener en ekstra oppmerksomhet.

Les mer: «Bakke blir kaptein i Himmelen XI»
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.03.2016 20:53    Post subject: Reply with quote

For oss yngre er det litt spennende hvordan Eggen og Schou leitet etter landslagsspillere på 70-tallet:

- Sendte ut skjema til klubbene, hvor trenerne nominerte spillere.

- Arrangerte regionale samlinger der spillerne fikk prøvespille.

I tillegg hadde de naturligvis speidere som kikket på seriekamper for dem. Det var vanskelig å reise rundt så mye siden de var i full jobb sjøl.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.10.2016 21:55    Post subject: Reply with quote

Glemte å nevne denne Adressa-saken i forrige uke:



8. oktober er det 100 år siden det for første gang ble spilt en NM-finale i fotball i Trondheim.

Kampen gikk på Skøitebanen på Øya (senere kjent som Stadion), og det var Frigg og Ørn, Horten som møttes til den avgjørende dysten.

Publikum hadde betalt opptil to kroner og femti øre for å se noen av landets beste spillere på nært hold. Frigg-guttene David Andersen, Ragnvald Smedvik og Einar Hansen hadde nettopp vært med å spille 0-0 mot Sverige i Kristiania (Oslo), og en av Ørns spillere, senterhalfen Emil Hansen, hadde også vært med på landslaget denne sesongen. I det hele tatt var dette to lag på et høyere nivå enn det trondhjemspublikum var vant til å se.

For Adresseavisens signatur «Player» var det likevel fotballkretsens arrangement som «glædet og overrasket» mest, med «nyopbyggede tribuner, sittepladse og taug rundt banen, og sidst, men ikke mindst, banen ren for tilskuere under kampen». Det siste var man åpenbart ikke vant med under fotballkamper i Trondheim, og avisens referent la til for egen regning at han håpet at publikum også for fremtiden ville holde seg unna banen.

(...)

Frigg utnyttet til slutt det klare overtaket, da senterløper Ragnvald Smedvik satte ballen i mål et kvarter før slutt. Fem minutter senere sto det 2-0, etter et «dunderskud i nettet» av indre høyre David Andersen. Smedviks pasning før scoringen ble vurdert som kampens største prestasjon i Adresseavisens referat.

(...)

Fotballreferentene ga seg for øvrig ikke med selve kampen, men fulgte også den påfølgende årsfesten i Norges Fotballforbund som ble holdt i Harmonien på Torvet utover ettermiddagen på finalesøndagen. Der ønsket formannen i Trondhjems Fotballkrets, stud. ing. Anzjøn, velkommen til bords, mens presidenten i riksforbundet, major Sverre «ved steken» utbrakte kongens skål, og president Eie i fotballforbundet skålte for Frigg og overrakte laget Kongepokalen. «Den stemningsfulde fest» ble avsluttet allerede ved halv åtte-tiden, ettersom Frigg skulle rekke nattoget, som hadde avgang kl. 20.15.

Ørn-laget ble igjen i byen og spilte dagen etter en kamp mot NTHI, på den samme banen. Med Ørn-seier 7-3 viste denne kampen tydelig at det var en viss nivåforskjell mellom fotballen sør og nord for Dovre, men - som «Player» formulerte det - «at vi ogsaa her oppe har lag som kan levere meget respektabelt fotballspil».
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.10.2016 15:43    Post subject: Reply with quote

Bryne var unorsk. Bryne var på alle måter forut for sin tid. I 1987 var det bare Lillestrøms Odd Ivar Pellfoch og Finn Vågan i HamKam som hadde tittelen «direktør» i en norsk toppserieklubb da Reidar Omdal sluttet i Time Sparebank for å bli Brynes første direktør 1. desember 1987.

Da hadde han allerede vært sportslig leder i Bryne i flere år. Og Bryne var først, før Rosenborg, Viking og Brann, med VIP-tribune i norsk fotball, der sponsorene kunne samle seg bak en god lunsjbuffet og klare glassvinduer på stadion i mai samme år.

Bryne hadde nasjonale sponsorer, en dyktig markedssjef i Rune Hauge - hentet fra Nürnberg i Bundesliga - en visjonær formann i Kjell Olav Stangeland og budsjetter som tillot klubben å hente toppspillere som Bjørn Gulden, Jan Madsen, Ulf Moen, Hugo Hansen og Kolbjørn Ekker til Jæren, sistnevnte foran nesen på Rosenborg.

En generalforsamling i 1984 hadde vedtatt at en kvartfinale i europacupen var et naturlig mål innenfor en femårsperiode, og etter cupgullet i 1987 var målet for 1988 glassklart: Det måtte bli seriegull. Avisene, også de med redaksjon i Oslo, var enig. Bryne var framtidens lag. I løpet av vinteren ble midtstopper Ulf Karlsen hentet fra Mo, spissen Trond Fylling kom fra Sogndal og Nils Ove Hellvik ble hentet tilbake fra Viking. «Bare» ringreven Arne Larsen Økland var borte.

Reidar Omdal, direktøren for det hele, er ikke i tvil, selv ikke 28 år etterpå.

- Produktet Bryne hadde i 1988 var bedre enn det vi hadde i 1987. Da vant vi cupfinalen og ble nummer fem i serien, sier han.

(...)

Ettertiden vet alltid best. Men på Jæren, fra tidligere spillere, via ledere, trenere og supportere, pekes det på 1988 som vendepunktet for Bryne. Året mønsterklubben hadde alle forutsetninger til å erobre fotball-Norge, men feilet.

Jærklubben var blendet av cupsuksessen i 1987, overså det faktum at de fire siste seriekampene den høsten hadde endt i tap, og at en tiltagende misnøye på vei inn i spillergruppen. Visjonene var Europa, den jærske identiteten forsvant. De eldste spillerne, rutinen, var sparket ut i 1985 og 86, og med Arne Larsen Økland forsvant den siste bærebjelken. Brynes spillere var talenter, men var ikke vant til motgang. De taklet den rett og slett ikke.

Les mer: Bryne skulle erobre fotball-Norge. Her er historien om nedturen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 24.10.2016 23:19    Post subject: Reply with quote

Glemmer aldri det bitre tapet i semifinalen 1987, da vi tapte 2-3 mot Bryne etter å ha ledet 2-0 til pause.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.09.2017 22:36    Post subject: Reply with quote

En gang, tidlig på 1960-tallet, var jeg ballgutt på Melløs Stadion i Moss. Sprint/Jeløy spilte mot Østsiden. Fredrikstadklubben vant 3-0, og Egil Drillo Olsen scoret alle målene direkte fra corner.

(...)

– Jeg husker at jeg spilte for Østsiden mot Sprint for omkring 55 år siden. Men jeg er ikke sikker på om jeg scoret tre mål direkte fra corner. Men det kan godt hende at jeg gjorde det. Jeg vil derfor heller ikke benekte at det skjedde, sier Egil Drillo Olsen.

Jeg kom til å tenke på denne kampen fordi jeg skulle skrive en artikkel om en annen Østfoldlegende fra fotballbanen; nemlig sarpingen Harry Kure. Og hva er han mest kjent for? Jo, uttrykket "Harry Kure tar corner". Han var en god, gammeldags venstreving, og hadde en svært god pasningsfot. Den brukte han også til å svinge inn noen gode hjørnespark med, og det hendte at ballen havnet rett i målet.

Les mer: Cornerspesialisten Harry Kure fra Sarpsborg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.09.2019 23:42    Post subject: Reply with quote

Hareide:

"[Jack Johnsen] fik mig i kanonform. Han havde nogle kontakter rundtomkring og fik mig til prøvetræning i Real Betis i Spanien. Jeg spillede også en træningskamp for dem og fik et tilbud. Senere var Jack i øvrigt træner i Afrika i mange år. Men han blev vist fyret til sidst, da han angreb en linjedommer.”

Hvorfor skrev du ikke kontrakt med den spanske klub?

”Der var ikke mange pesetas i det. Jeg tog hjem og besluttede at læse økonomi og tog også en revisoruddannelse. Vi var amatørspillere i Norge, så jeg ville have en uddannelse og meldte afbud til det norske landshold i to år for at studere. Da jeg gjorde comeback, var det mod England på Wembley i 1980. Manchester City fik øje på mig og ville gerne skrive kontrakt.”

Det var et bedre tilbud?

”Jeg fik et stort sign on fee for at skrive under. Det gav mig mulighed for at bygge et hus i Molde, som vi kunne bo i, når vi kom tilbage til Norge. Og så betød engelsk fodbold meget for mig. Det var en god klub, som tog godt imod mig, og englænderne er meget venlige. Min kone havde også nogle norske veninder i England. Vi havde det rigtig godt derovre med vores dreng på to år.”

Hvordan var det at komme til England som udenlandsk spiller dengang?

”Det var hårdt, men det var stort, for vi er jo meget anglofile i Norden. Man kunne allerede dengang se engelsk fodbold på tv i weekenden i Danmark, Sverige og Norge. Jeg debuterede for Manchester City i 1981. Man måtte kun have én spiller på reservebænken, og man havde ingen reservemålmand, så man gik efter at få smadret modstanderens målmand så hurtigt som muligt. Jeg er glad for, at reglerne er anderledes i dag, for der blev spillet meget hårdt. Man spillede ofte med småskader og skulle kunne klare smerte. Jeg fik nogle slag.”

Læs mere: Sidste år med kliken
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.03.2020 19:46    Post subject: Reply with quote

Det er få ting i fotballen som er meir omdiskutert enn straffespark. Slik har det vore sidan 1891.

Les meir: Den enorme keeperen brølte og skremde vitet av straffeskyttarane
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.04.2020 19:10    Post subject: Reply with quote

I 1914/15 var ikke Italias toppserie en nasjonal liga, slik som nå. Den besto av ulike regionale divisjoner hvor vinnerne møttes i et nasjonalt sluttspill.

Den sesongen gikk de beste lagene videre til divisjoner i nord, sentrum og sør. Lazio ble klare for finalen mot vinnerne fra nord.

Der ledet Genoa, før de siste to kampene skulle spilles 23. mai: Genoa mot Torino, Milan mot Inter.

Men så gikk Italia til krig mot Østerrike-Ungarn.

De to kampene ble aldri spilt.

I flere år sto 1914/15-sesongen uten en vinner. Men etter at serien begynte igjen i 1919, ble Genoa på et eller annet tidspunkt utnevnt som mestere.

Les mer: Tittelkampen som har vart i mer enn 100 år

Syns vel at Lazio har noe tynn sak, men de var uansett nærmere pokalen enn Genoa.

Blir uansett litt det samme som om Neset skulle ha kjempet for å bli kåret som seriemester i 1939/40, der det heller ikke ble noe sluttspill.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.04.2020 22:05    Post subject: Reply with quote

Det är svensk fotbolls mest klassiska frispark. Men hur kom varianten mot Rumänien i VM 1994 egentligen till?

Det visar sig vara många som vill ta åt sig äran och egentligen skulle den inte ha genomförts som den gjorde.

– Jag skulle inte ha skjutit, säger Tomas Brolin.

Läs mera: ”På min gravsten ska det stå: Den var min”
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.05.2020 20:21    Post subject: Reply with quote

Vägen från flygplatsen kantades av tusentals människor. Inne i huvudstaden tog 45 000 glädjerusiga emot hjältarna från USA. 1994-sommarens stora hit spelades om och om igen. Landslagets VM-brons i fotboll firades rejält – i Bulgarien.

(...)

– När vi på Fifa fick frågan från er på Aftonbladet så kollade vi upp det här i detalj och läste tävlingsreglerna för tidigare VM-turneringar. 1986, 1990 och 1994 fick trean och fyran bronsmedaljer. I VM-turneringarna som var innan dess fick ettan guld, tvåan ett slags stora silver, trean lilla silver och laget på fjärde plats brons. Från 1998 får bara de tre första lagen medaljer, säger Hultman, Fifa-bossen.

Läs mera: Sanningen som chockar bronshjältarna
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.01.2021 19:18    Post subject: Reply with quote

Fra VG i går:

Elton John, formann i Watford, kom i privatfly til Oslo dagen etter at Watford hadde rykket opp i den øverste divisjonen i 1982. Pål [Jacobsen] benyttet sjansen til å score tre mot Sogndal den dagen.

– Jeg kunne bestemme lønnen selv. Vi møttes på SAS-hotellet. Men det ble aldri noe ut av det, sier Pål.

– Synd de ikke var ute etter en teknisk god musikkelsker som meg i stedet. Jeg hadde flyttet til London på dagen, sier Tom Jacobsen.

Replikkene sitter løst. Pål forteller om at Nottingham Forest, i 1978, med Brian Clough var interessert. Det ble heller ingen ting. Dette var på den tiden Forest var Europas beste lag, ligamestre i 1978, vinnere av forløperen til Champions League i både 1979 og 1980.

(...)

Tom blir stående litt utenfor Briskeby. Plutselig sier han:

– Du vet at Liverpool ville ha Pål?

– Nei?

– Han fikk spørsmål om han kunne komme over på prøve-spill, jeg tror det var rundt 1980.

– Hva skjedde? Dro han?

– Nei. Han hadde avtalt en fisketur med en kompis den helgen, så det passet ikke.

– ???

– Men han sa han kunne komme helgen etter ...

Pål Jacobsen ble aldri invitert til Liverpool igjen.

De kjøpte Ian Rush i stedet.


................

Jeg visste ikke at de var oppvokst på Steinkjer og flyttet til Hamar først da de var 13 og 11 år gamle.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.03.2021 22:53    Post subject: Reply with quote

Bra av Svegaarden: Historien til norske landslagssjefer: Tragedie, maktkamp og hetsing

Hele artikkelen trykket i eget bilag på 32 sider(!) i dag:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.03.2022 20:53    Post subject: Reply with quote

Norges første fargede spiller i Elitedivisjonen, Antonio Delgado, er død, 82 år gammel.

Les mer: Antonio Delgado er død
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 22.03.2022 21:03    Post subject: Reply with quote

Alltid trodd at Saihou Sarr på Mjøndalen var den første, så dette var nytt stoff.

Litt nærmere research:

PS: Antonio Delgado, som er født på Kapp Verde, spilte noen kamper for Strømsgodset i 1967. Men siden Kapp Verde da var en del av Portugal var Delgado portugisisk statsborger, ikke afrikaner.

Utfyllende artikkel om nevnte Sarr i Dagsavisen.

Ser nå at Godset velger å skille på afrikaner og farget.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.05.2023 22:31    Post subject: Reply with quote

Wembley 100 år
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.08.2023 16:18    Post subject: Reply with quote

Det er mange gode spillere som har spilt i Eliteserien til de passerer 40, eller nærmer seg 40 år. Her er VGs lag av veteraner fra 2000-tallet (4–3–3):

Keeper: Håkon Opdal (39)

Høyreback: Espen Ruud (39)

Midtstopper: Kjetil Wæhler (41)

Midtstopper: Ronny Johnsen (39)

Venstreback: Frode Kippe (41)

Høyre indreløper: Roar Strand (40)

Anker: Runar Berg (39)

Venstre indreløper: Daniel Berg Hestad (40)

Høyre kant: Øyvind Storflor (39)

Spiss: Frode Johnsen (41)

Venstre kant: Morten Berre (40)

Benk: Svein Ystenes (40), Bård Borgersen (39), Peter Kovacs (39) og Tore André Flo (39).

Les mer: Eliteserie-oppsummering: En hyllest til Espen Ruud (39)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.03.2024 18:19    Post subject: Reply with quote

- Ga man ham en ball, kunne han omtrent gjøre hva som helst med den. Har det vært et multitalent i Norge med ball, var det Finn Seemann, sier Ola Dybwad-Olsen (71), som vokste opp sammen med Seemann.

Les mer: Finn var Norges George Best: Ballkunstneren. Festene. Kvinnene. Tragedien

Det var under perioden som utenlandsproff at han fikk testet seg i amerikansk fotball. Sammenhengen var mangesidig: Det første møtet hans med USA var opprinnelig at laget hans, Dundee United, gjorde det svært skarpt i Europa-cupen høsten 1966-67, og ble av den grunn invitert til USA av laget Dallas Tornado sin eier. Hvem den eieren var? Lamar Hunt. Om du ikke kjenner til Lamar Hunt, så kan vi vel nøye oss med å si at han er en av de mest sentrale navnene i NFL-historien, både som den mest sentrale mannen bak AFL, og eier av Kansas City Chiefs fra lagets oppstart og frem til Hunts død i 2006. Super Bowl hadde heller ikke hatt sitt navn om det ikke var for Lamar Hunt – det var hans forslag. Hunt hadde glede av både amerikansk fotball og sukker-fotball, og var i tillegg til stifter av AFL også mannen bak det vi i dag kjenner som Major League Soccer (MLS).

Seemann spilte for Dallas Tornado, som en rekke av Dundee United-spillerne gjorde, under en slags serie/turné i 1967. Det ble imidlertid med den sommerens spill i første omgang, og Finn Seemann dro tilbake til Europa. Der ble han i 1968 signert til nederlandsk fotball, og det var her -av alle steder- at han skulle ende opp med å bli invitert til en tryout til den formen for amerikansk fotball vi sverger til.

Skjebnen ville ha det til at Seemann ble værende i Nederland i en årrekke, og i 1973 kom en talentspeider ved Bob Kap til landet på jakt etter kickere. Kap var innom en rekke europeiske land på sin kicker-jakt, inklusive Norge og da altså Nederland. Det gjorde han på vegne av Bud Adams; mannen som eide Houston Oilers (senere kjent som Tennessee Titans. Adams eide dem til sin død i 2013). Bob Kap testet en rekke fotball-spillere, deriblant Finn Seemann. Det var sistnevnte som imponerte ham aller mest under en tryout som foregikk i den tyske byen Berlin, og dermed gikk Finn Seemann fra europeisk fotball hos Utrecht, til amerikansk fotball hos NFL-laget Houston Oilers!

Sin første trening med Oilers hadde han 17.juli 1973. Da imponerte han med å sette 9 av 10 field goal-forsøk. Houston Oilers sin kicker-trener? Bob Kap. Han hadde stor tro på at Seemann kom til å bli et varp for Houston sitt NFL-lag. Slik skulle det aldri bli.

Les mer: Finn Seemann – Kickalicious lenge før Kickalicious
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
Page 4 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb