English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.01.2021 20:45    Post subject: Reply with quote

Grei overgang fra tidligere regimer. Både mye trening og mer spesialisert og tilpasset trening. Analyse til og med av søvn.

En fin bieffekt av lange dager og tidlig start er at man også får testet disiplin og karakter.

Dette høres veldig moderne, fremtidsrettet og helhetlig ut, og jeg er spent på å se effekten.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 15.01.2021 21:15    Post subject: Reply with quote

Orkdal1 wrote:
larsarus wrote:
Jeg spår herved at RBK er i superform om 14 uker.


Ikke usannsylig at det er på bedringens vei iallefall.

https://www.vg.no/sport/f...harde-uker

Tenkte mest på denne jeg da:
https://www.vg.no/forbruk...aa-14-uker
Back to top
View user's profile Send private message
orkdal,n
Rutinert


Joined: 26 Aug 2018
Posts: 774
Location: Orkland

PostPosted: 15.01.2021 21:25    Post subject: Reply with quote

Veldig gode signaler fra Hareide. Å skvise ut bruk av treningsdata/testing som hjelpemiddel for få på plass et optimalt treningsregime for den enkelte som Horneland gjorde var å gå mange skritt tilbake.

I dag er det tilgang på masse hjelpemidler for å forbedre både lagets resultater og den enkeltes prestasjoner gjennom kartlegging av data. Dette skal selvsagt også Rbk utnytte.
_________________
Nattbussen går halv ett!
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 15.01.2021 21:50    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg undrer meg over at Hareide velger å bruke sitt brev til medlemmene og supportere på å informere om at de skal trene 3 gang om dagen i 3 uker...
Hvorfor velger han å gjøre det ??.
Hva vil han få ut av det ??
Meget merkelig og veldig uvanlig


Ikke merkelig i det hele tatt. Han ønsker å signalisere at her er det nye tider. Kan fort skape tro blant samarbeidspartnere og supportere med slik prat, det er jo bare å se på postene her inne. Han trenger så mye drahjelp som mulig og at alle drar i samme retning. Syns det er bra.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 15.01.2021 22:22    Post subject: Reply with quote

Deilig å lese at Hareide røsker opp i ting og prøver å påvirke til en endring av (u)kulturen i klubben. Hovedargumentet for å støtte ansettelsen av ham i sommer.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2030
Location: Bodø

PostPosted: 15.01.2021 22:42    Post subject: Reply with quote

Han skriver det fordi han vet dette er noe folk vil sette pris på å høre.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 15.01.2021 22:55    Post subject: Reply with quote

Vi setter pris om de har tre økter om dagen. Det lover jo bra. Heller det enn dødtid på Brakka med kaker og slaberas med Sørloth senior og veteranene.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.01.2021 23:06    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Han skriver det fordi han vet dette er noe folk vil sette pris på å høre.


Og det kjøper ham tid. Om ting ikke er helt på stell ved sesongstart, vet folk både at det er gjort tildels store endringer i oppkjøringa - både i stall og treningsregime, i tillegg til at man vet det er "work in progress". Om utgangsposisjonen hadde vært mer i retning av at vi skulle bygge på det vi hadde, men bli bedre på det, hadde tålmodigheten for mange vært vesentlig mer begrenset.

Jeg ser såpass langsiktig på dette at jeg tror det fort kan bli slik at det først er neste trener som virkelig har mulighet til å etablere Lokomotiv Rosenborg igjen, så får vi håpe det has i mente at strukturen må videreføres.

Kort sagt tror jeg det, hypotetisk sett, hadde vært enda bedre å hente Knutsen etter Åges modernisering enn i stedet for denne. Får vi inn trenere som vet verdien i en moderne organisasjon, er dette prosjektet verdt det nær sagt uansett sportslige meritter.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59330
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.01.2021 21:06    Post subject: Reply with quote

– Jeg har aldri hatt den med tre økter per dag. Dette er tradisjonelt tysk, og noen praktiserer det fortsatt. Med løpetur på morgenen, fysisk til lunsj og fotballtrening på den siste. Det er mer av tysk skole, men jeg har aldri praktisert det, sier landslagsstrener Ståle Solbakken til Eurosport, da han gjester terminlistesendingen.

(...)

– Fysisk er en del, men det kan være et mentalt spill fra Åge også. At nå er det andre boller, og for at vi skal ta igjen 20-30 poeng på Bodø/Glimt så må vi gå våre egne veier. Se hvem som kanskje ikke bare tåler det fysisk, men har nøtta og hodet til å være med på laget han helt klart tenker skal vinne årets serie og få revansjen, tror Solbakken.

Les mer: Solbakken har aldri praktisert Hareides «tyske jerngrep»: – Kan være et mentalt spill
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3460
Location: Trondheim

PostPosted: 20.01.2021 21:48    Post subject: Reply with quote

Man må passe seg for å si at alt var bedre før. Fotballen har gått fremover. Men Eggens RBK var vel på sin tid ekstremt godt trent!.
Hareide bør kanskje bruke tiden på å trene inn et spillemønster som skaper mange og store målsjanser ??
Gamping i oppkjøringen sluttet vi vel med for 30 år siden.
Han må begynne med å spille fotball på trening og trene på det de skal konkurrere i.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2030
Location: Bodø

PostPosted: 20.01.2021 22:05    Post subject: Reply with quote

I dag ville nok ikke den gang Eggens RBK ha vært regnet som «ekstremt godt trent».
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 20.01.2021 22:13    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Man må passe seg for å si at alt var bedre før. Fotballen har gått fremover. Men Eggens RBK var vel på sin tid ekstremt godt trent!.
Hareide bør kanskje bruke tiden på å trene inn et spillemønster som skaper mange og store målsjanser ??
Gamping i oppkjøringen sluttet vi vel med for 30 år siden.
Han må begynne med å spille fotball på trening og trene på det de skal konkurrere i.


Og det gjør han. Den tredje daglige treningen er viet til rolletrening..
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.01.2021 10:35    Post subject: Reply with quote

Med forbehold om at løpeturene blir veldig mye lengre underveis i oppkjøringen så er jo ikke akkurat dette 'gamping' av den gamle skolen. Det er nok mest som Solbakken sier et psykologisk spill, en liten signaleffekt. Følelsen av å stå opp tidlig, sette i gang noe, profesjonalisere, kanskje få flere ting å individualisere slik at spillerne får se den dimensjonen av endringene ganske tidlig.

Den der oppvarmingsøkta tidlig på morgenen er neppe nok til å få særlig tyngre bein til den viktigste økta, som selvfølgelig er fotballøkta. Jeg legger merke til at et avvik fra den tradisjonelle tyske modellen som Solbakken beskriver er at fotballtreningen kommer før styrketreningen, og det er nok definitivt lurt. Jeg ser ingen grunn til at en rolig løpetur hver morgen skal være til hinder for intensiteten på fotballøkta.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 10:53    Post subject: Tilbake til steinalderen Reply with quote

Zorac wrote:
Grei overgang fra tidligere regimer. Både mye trening og mer spesialisert og tilpasset trening. Analyse til og med av søvn.

En fin bieffekt av lange dager og tidlig start er at man også får testet disiplin og karakter.

Dette høres veldig moderne, fremtidsrettet og helhetlig ut, og jeg er spent på å se effekten.


Høres det moderne ut å løpe 45 min hver morgen? Dette kommer til å gjøre spillerne dårligere. Jevn og monoton løping har INGEN overføringsverdi til fotball. Jeg har også til gode å se en god begrunnelse på dette grepet. Trolig er det fordi det ikke finnes en god begrunnelse.

Jeg trodde at joggeturer tilhørte en fjern fortid. Så feil kan man altså ta.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.01.2021 11:03    Post subject: Reply with quote



Hvis dette tar 45 minutter, så er tempoet ikke akkurat noe som knekker nakken på noen som helst.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 21.01.2021 11:06    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det er nok mest som Solbakken sier et psykologisk spill, en liten signaleffekt. Følelsen av å stå opp tidlig, sette i gang noe, profesjonalisere, kanskje få flere ting å individualisere slik at spillerne får se den dimensjonen av endringene ganske tidlig.


Helt klart. Jogget 45 minutter hver morgen før frokost når jeg var i militæret. Aldri vært i bedre form Very Happy


Last edited by Hedning on 21.01.2021 11:08; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Captain
Veteran


Joined: 13 Jul 2016
Posts: 3179

PostPosted: 21.01.2021 11:07    Post subject: Reply with quote

I starten av ei oppkjøring er det viktig å få opp kondisjonen igjen, dette får man via løping. Løping som tradisjonell øvelse eller løping med ball, tror jeg er ett fett i de to-tre første ukene. Derimot hvis dette var noe man skulle gjøre hver uke resten av året, kunne man diskutert viktigheten av det. Tror det er like mye psykisk som fysisk i akkurat disse grepene som er tatt.

Det ville vært morsomt å sett spillerne i klubben løpt et maraton i slutten av oppkjøringa. Jeg tror Zachariassen hadde vunnet med klar margin Wink
_________________
Stolt fortid, stor fremtid
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.01.2021 11:10    Post subject: Re: Tilbake til steinalderen Reply with quote

sl wrote:

Høres det moderne ut å løpe 45 min hver morgen?


Så det var dette aspektet du klarte å plukke ut av det jeg omtaler som en modernisert treningshverdag? Ikke overvåking av søvn, filming og analyse av treninger som man går gjennom før neste dags fotballøkt, samarbeid med ekspertise for å individuelt tilpasse treningsopplegg og fokus på søvn, kosthold og restitusjon?

Som sagt tidligere er jeg overbevist om at disse joggeturene med grytidlig start handler vesentlig mer om disiplin, karakter og treningskultur enn fysisk utbytte. Det mentale må også stimuleres (og testes), og lojalitet til system, trenerteam og lagkamerater må bankes inn.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 11:30    Post subject: Re: Tilbake til steinalderen Reply with quote

Overvåking av søvn, filming og analyse er gode tiltak. Enig i det.

Men hvis du ikke har fysisk utbytte av en treningsøkt, bør du revurdere om det er lurt å trene. Jogging øker belastningen, uansett om det foregår i rolig tempo. De blir ikke bedre trent for å spille fotball av å løpe rundt i byen. Effekten er at kvaliteten på fotballtreningene blir dårligere, og at restitusjonen ødelegges.

En annen ting er å tvinge spillerne til å stå opp grytidlig. Det forverrer jo søvnen! Det virker som et oppsiktsvekkende kunnskapsløst opplegg.

Ytterligere et poeng er at de starter oppkjøringa med en voldsom økning i treningsmengde. Det er jo stikk i strid med grunnleggende prinsipper om trening.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 21.01.2021 11:33    Post subject: Reply with quote

Hvis du løper 45 minutter hver dag vil det få en positiv effekt, uansett tempo. Mange langdistanseutøvere trener hovedsaklig på relativt rolig intensitet uten at det svekker prestasjonene deres. For å bygge mengdegrunnlag er det et helt fint grep.
Back to top
View user's profile Send private message
sl
Junior


Joined: 23 Jan 2017
Posts: 23

PostPosted: 21.01.2021 11:42    Post subject: Reply with quote

Hvordan blir du bedre trent for å spille fotball av å løpe i 45 minutter? Hvilken effekt er det du mener dette vil ha?

Fotballspillere er jo ikke langdistanseutøvere! Det er helt irrelevant hvordan en langdistanseutøver trener.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3251

PostPosted: 21.01.2021 11:46    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:


Hvis dette tar 45 minutter, så er tempoet ikke akkurat noe som knekker nakken på noen som helst.


Jeg har nettopp bikket 40 og løper to (rolige) økter på 4 km til og fra jobb i løpet av en dag uten å være spesielt godt trent. Hvis en profesjonell fotballspiller ikke greier den økta der, uten stigning, 4-5 timer før han skal trene fotball så må vi hente enda flere spillere. Det får være grenser for hva som skal problematiseres!

Som andre har nevnt før meg så handler dette vel så mye om det mentale; at spillerne skal bli vant til belastning over tid.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.01.2021 11:47    Post subject: Reply with quote

Uansett hva man måtte mene om dette opplegget føler jeg meg trygg på at de etter ansettelsen av Wisløff ikke kjører noe som er 'oppsiktsvekkende kunnskapsløst' og har store negative effekter.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.01.2021 11:49    Post subject: Reply with quote

Forstyrrer man søvnen (over tid) om man flytter døgnrytmen? Om man har oppmøte 06:30 bør man stå opp seinest 06:00, og da må man jo bare justere leggetid. Det er selvsagt en voldsom overgang om man er vant til å sove til ni-ti, men da er dette et problem i seg selv.

Utbytte av en treningsøkt får man jo uansett. Det virker som en relativt rolig økt, og det handler nok mer om å komme i gang og starte kroppen, både fysisk og mentalt. Det er veldig mange i vanlige jobber som står opp tidlig og tar ei økt før jobb, og har godt utbytte av dette. Nå består ikke deres jobb av trening og fysisk utfoldelse på samme måte, men det å fyre opp systemet før man skal prestere har jeg ikke hørt noen advare mot.

Det er også snakk om at dette hardkjøret i hvert fall i utgangspunktet er planlagt for tre uker, slik at man altså roer ned eller endrer i starten av februar - to måneder før serien starter. Det er altså ingen langvarig rovdrift hvor spillerne er utkjørt i det sesongen begynner, slik eksempelvis LSK har brent seg på en del ganger.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
skrukken
Rutinert


Joined: 27 Feb 2008
Posts: 737
Location: Nord

PostPosted: 21.01.2021 12:19    Post subject: Reply with quote

sl wrote:
Hvordan blir du bedre trent for å spille fotball av å løpe i 45 minutter? Hvilken effekt er det du mener dette vil ha?

Fotballspillere er jo ikke langdistanseutøvere! Det er helt irrelevant hvordan en langdistanseutøver trener.


Egentlig er de jo faktisk det. En fotballspiller løper i snitt 11-12km i løpet av en kamp op 90 min. JA dette er sammensatt av mange mindre sprinter, men helheten gjør at de må være i stand til å tåle belastning over tid.

Det å bygge et godt grunnlag med MYE rolig trening i sone1, vil dermed gjøre spillerne bedre i stand til å stå ut med kamper, selv om de kommer tett.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 98, 99, 100  Next
Page 84 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb