English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotballquiz
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 155, 156, 157  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
vegardj
Rutinert


Joined: 31 May 2009
Posts: 764

PostPosted: 23.07.2020 20:53    Post subject: Reply with quote

NÃ¥r det gjelder verdalingene; hva med Even Barli, og eventuelt Tom Erik Nordberg?
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7424
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 23.07.2020 21:04    Post subject: Reply with quote

vegardj wrote:
NÃ¥r det gjelder verdalingene; hva med Even Barli, og eventuelt Tom Erik Nordberg?


Neida, det er besvart, om enn av to forskjellige personer.
Løsninga er altså Jon Olav Hjelde (fra Vuku til Rosenborg etter 1993-sesongen), Trond Viggo Toresen (fra Verdal til Byåsen, videre til Pors før han endte opp i Odd Grenland), Jonas Svensson (fra Verdal til Rosenborg etter 2008-sesongen, var dog på utlån til Levanger hele 2009-sesongen) og Horenus Tadesse (fra Sunndal til Verdal som junior, fra Verdal til Levanger etter 2016-sesongen, fra Levanger til Kristiansund etter 2019-sesongen - har dog vært utlånt til Sandnes og så vidt jeg vet ikke spilt for Kristiansund).
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 23.07.2020 21:26    Post subject: Reply with quote

Vi kjører på med en ny oppgave, som vanlig et svært kjent navn, trolig godt kjent for de fleste nordmenn.

-De to første navnene til fotballspilleren vi skal fram til er de samme som de to første navnene til en som har vunnet flere (altså mer enn ett) populære realityprogram på TV (altså realityprogram som har vært sendt i mange år og har vært ansett som seersuksesser), og det er det ikke mange som har

-Denne personen spilte i starten av karrieren for en klubb på et litt lavere nivå, og ble toppscorer der flere år på rad. Ble fra den klubben, midt i sesongen, hentet til en klubb han senere vant den norske cupen med. Dette etter at hans nye klubb hadde slitt kraftig i angrepet etter at toppscoreren, for øvrig en annen, meget kjent person alle fotballinteresserte vet godt hvem er, ble proff i utlandet før sesongstart

-Personen vi skal fram til ble vel på sett og vis en erstatter for han som dro til utlandet, men ikke umiddelbart. Den sesongen han kom til klubben om høsten scoret laget usedvanlig få mål, sånn ca. ett mål i snitt pr. seriekamp (likevel unngikk laget nedrykk), mens målratioen for laget året før var ca. dobbelt så stor, og det var først året etter han kom til klubben at han ble «varm i trøya», toppscorer og en viktig spiller. Spilte der i fire sesonger og var fast på laget i hele denne perioden, også scoret i europacupen for denne klubben

-Personen vi skal fram til er både serie- og cupmester i Norge, og har scoret i en cupfinale, et annet år enn den cupfinalen nevnt ovenfor. Han ble også toppscorer for klubben sin det året han scoret i cupfinalen. Han har for øvrig også scoret hat trick i semifinalen i cupen et år

-Personen vi skal fram til er ikke spesielt høy, under 1.80, men hadde god balanse, samt god spenst og var nokså målfarlig

-Mange spisser/vinger/offensive midtbanespillere driver med filming, men denne personen var faktisk kjent for å aldri gå i bakken. Det kunne likevel skje at han ble felt, og i en cupfinale på Ullevaal der han var tapende finalist mente han at han skulle hatt straffespark, ble først holdt, deretter meid ned bakfra, men uten at dommeren blåste i fløyten. Han raste i et intervju om situasjonen etterpå, da kampen fint kunne fått et annet utfall uten det mange mente var en opplagt dommerfeil

-Alt som er nevnt om fotballkarrieren hans i punktene ovenfor handler om norsk fotball, men han er nok mer kjent for sine prestasjoner i utlandet. La ellers som mange spillere opp da han var i første halvdel av 30-årene
Back to top
View user's profile Send private message
vegardj
Rutinert


Joined: 31 May 2009
Posts: 764

PostPosted: 23.07.2020 23:28    Post subject: Reply with quote

Jeg har nå lest hele Wikipedia, og jeg kom meg dypt inn i [emne på Wikipedia] før jeg så navnet hans og ting plutselig falt på plass for meg. Det er noen gode, sneaky hint inni der Evil
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 24.07.2020 07:25    Post subject: Reply with quote

vegardj wrote:
Jeg har nå lest hele Wikipedia, og jeg kom meg dypt inn i [emne på Wikipedia] før jeg så navnet hans og ting plutselig falt på plass for meg. Det er noen gode, sneaky hint inni der Evil

Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7424
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 24.07.2020 07:46    Post subject: Reply with quote

Første som slo meg var Ole Gunnar Solskjær, men han ble vel aldri verken serie- eller cupmester med Mordor som spiller.
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 24.07.2020 08:07    Post subject: Reply with quote

Det var nok noen sleipe, subtile hint her, ja, som er vanskelig å skjønne før man vet svaret. Siden oppgaven etter alt å dømme er løst kan det gis noen ytterligere opplysninger om andre vil prøve seg, før en redegjørelse presenteres litt senere.

Denne prisvinnende tidligere fotballspilleren (ikke Kniksen-prisen, men hans prestasjoner på fotballbanen sikret ham en annen gjev pris) vokste opp i Nord-Norge men flyttet sørover som tenåring og la om dialekten slik at det ikke er så lett å vite om hans geografiske opphav når man hører ham snakke, om man ikke kjenner til det. Han hadde altså ingen fotballkarriere på høyt nivå i Nord-Norge, dvs verken spilt for Tromsø eller Bodø/Glimt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7424
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 24.07.2020 08:14    Post subject: Reply with quote

Lars Bohinen er født i Vadsø, men han spilte ikke så mye som fire (og en halv?) sesong for samme klubb, og er vel også over 1.80
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 24.07.2020 08:48    Post subject: Reply with quote

*humre*

Nordfra. Kjent for aldri å gå i bakken. Under 1,80, men god spenst og balanse. Serie- og cupmester etter en målfattig sesong. Mer kjent for sine prestasjoner i utlandet.

Skal vi gjette at de prestasjonene i utlandet hovedsakelig dreide seg om en annen idrett enn fotball?

Hattricket i semifinalen mener jeg kom på Briskeby. En annen spiller på det vinnende laget hadde vært gjennom et beinbrudd og ble byttet inn med gipset fot (!) for å få nok kamper til å bli mester.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 24.07.2020 09:21    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Skal vi gjette at de prestasjonene i utlandet hovedsakelig dreide seg om en annen idrett enn fotball?


Og til sammen sikret vel dette ham den prisen det referes til i oppgaven.

Edit: Det er så mye snakk om Kniksenprisen i disse oppgavene, så jeg måtte se litt på vinnerne av den. Vil i den forbindelse gjerne ha en kommentar fra bolgebah til at Dag Vidar Kristoffersen ble kåret til årets trener i 1997.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 949

PostPosted: 24.07.2020 09:28    Post subject: Reply with quote

Det som gjorde at jeg løste oppgaven var hintet om hat trick pÃ¥ Briskeby. For øvrig god oppgave👏
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7424
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 24.07.2020 09:38    Post subject: Reply with quote

Er det rett og slett Bjørn Tore Wirkola det er snakk om?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 24.07.2020 09:43    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Vil i den forbindelse gjerne ha en kommentar fra bolgebah til at Dag Vidar Kristoffersen ble kåret til årets trener i 1997.

Kan ikke helt se noen særlig større fotballprestasjoner det året enn at Strømsgodset knep en tredjeplass i serien i siste serierunde, og tapte cupfinalen.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 24.07.2020 09:44    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Er det rett og slett Bjørn Tore Wirkola det er snakk om?

Ja, er det ikke det, da?
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 24.07.2020 10:01    Post subject: Reply with quote

Da er svaret avslørt, og en redegjørelse kan gis.

Det ble innledningsvis siktet til Bjørn Tore Bekkeli, som ved siden av Christer Falck trolig er tidenes mest utspekulerte norske reality-deltaker, som trillet hele forsamlingen rundt lillefingeren sin da han vant historiens andre Farmen-sesong i 2003. Vant også Robinson-ekspedisjonen i 2013, en spesialsesong forbeholdt tidligere reality-deltakere/-vinnere.

Bjørn Tore Wirkola ble toppscorer seks år på rad for Melhus, fra 1965-1970, usikker på hvilket nivå, nivå 2-4 et sted, tenker jeg. Godt nok til at han ble hentet til Rosenborg sommeren 1970, et Rosenborg som slet stort i angrep etter at Odd Iversen forsvant til belgisk fotball før sesongstart. I 1971 ble Wirkola toppscorer og spilte en viktig rolle både for serie- og cupgull.

Rosenborg tok The Double i 1971, og Bjørn Tore Wirkola ble altså toppscorer, riktig nok ikke mer enn 6 mål i serien (bare 18 kamper den gangen), delt toppscorer med Arne Hanssen der, og Wirkola scoret også hat trick mot Ham-Kam i semifinalen i cupen, var også matchvinner i kvartfinalen mot Varegg og var en av målscorerne i cupfinalen da Fredrikstad ble slått 4-1. Totalt hele ni mål i cupen, slik at han ble lagets toppscorer totalt med 15 mål.

1.78/1.79 høy i følge kilder, balansen trolig svært god da han aldri falt i (hopp)konkurranser, og på denne tiden var spenst antakelig viktigere enn i dag i skihopping, da man ikke fløy på helt på samme måte som nå med datidens stil, men lå høyt over kulen i svevet. 1971-sesongen viser hvor målfarlig han var på fotballbanen.

Som nevnt kjent for å alltid lande på beina, gikk altså aldri i bakken i konkurranser i hoppbakken. Innen fotball ble han nok felt noen ganger siden han var angrepsspiller, blant annet i cupfinalen i 1972 på en glatt Ullevaal-matte preget av intens snøvær før kampstart, men uten at han fikk straffespark. Brann slo Wirkolas Rosenborg 1-0. I et intervju etter kampen uttalte Wirkola i følge cupfinalesiden her på RBKweb: «Jeg var i klar scoringspoisjon langt innenfor 16-meteren da Erling Mikkelsen holdt meg igjen i trøya. I iveren etter å score kom jeg løs, men ble regulært meiet ned bakfra. Ikke et øyeblikk var jeg i tvil om hva utfallet ville bli, og sekundene nede i snøslapset uten å høre dommerfløyta var en forferdelig opplevelse. Klarere straffespark er det umulig å finne!» mente en sint Wirkola.

Mest kjent for å ha vunnet den tysk-østerrikske hoppuken tre år på rad fra 1967-1969, noe ingen andre har greid å kopiere i ettertid, og, naturlig nok grunnet det famøse «hoppe etter Wirkola»-ordspråket dere alle kjenner til, hendte det flere ganger at hoppere som var foran Wirkola etter 1. omgang sviktet i finaleomgangen etter at Wirkola hadde levert nok et suverent hopp.

Er fra Alta, flyttet til Trondheim som 18-åring, da han fikk jobb i en sportsbutikk. Fikk «kjeft» hjemmefra for dialekt-knoting i intervjuer på TV, da han ikke akkurat snakket kav Alta-dialekt der.

Ellers fikk han flere utmerkelser, men det var kun Egebergs Ærespris som var relatert til fotballkarrieren.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 24.07.2020 20:36    Post subject: Reply with quote

Da kjører vi på med ny oppgave.

-Nok en gang dreier det seg om en kjent norsk fotballspiller, denne gang en som har gullklokka (minst 25 A-landskamper for Norge)
 
-Denne spilleren hadde en lang karriere og tok en rekke medaljer, har både gull, sølv og bronse (og for så vidt også 4. plass) fra Tippeligaen. Har også vært i bunnen av Tippeliga-tabellen i minst tre sesonger, og rykket ned minst én gang. Har for så vidt også rykket opp til Tippeligaen minst én gang. Spilte et tresifret antall kamper i Tippeligaen og scoret mer enn ti mål totalt, fordelt på fire ulike klubber, men spilte altså også på nest høyeste nivå i Norge

-Etter at han fylte 35 år presterte han å bli tomålsscorer i en Tippeligakamp. I sin aller siste sesong i Tippeligaen spilte han omtrent halvparten av seriekampene, men uten å score mål. Scoret for øvrig heller ingen mål i en sesong hvor han ble seriemester i Tippeligaen. Han spilte et tosifret antall seriekamper også det året, noe han gjorde i alle sine sesonger i Tippeligaen foruten en sesong hvor han kun var tilgjengelig for spill for den aktuelle klubben det året i under halve sesongen, og endte opp med like i underkant av ti seriekamper. I sin aller første Tippeliga-sesong spilte han alle kampene, og scoret noen seriemål (altså mer enn ett), men ikke flere enn man kan telle på én hånd (altså under seks)
 
-Spilte aldri cupfinale i Norge, men spilte semifinale én gang.
 
-Derimot har han spilt cupfinale i utlandet, men har ikke vunnet serien i noe annet land. I stedet har han i et utenlandsk land vært med på nedrykk både fra høyeste og fra nest høyeste nivå

-Denne spilleren har for øvrig flere ting til felles med Rune Bratseth, blant annet noe jeg mener ikke gjelder for noen andre nordmenn
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 24.07.2020 21:23    Post subject: Reply with quote

Leo?
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 24.07.2020 22:24    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
nieuwlaat wrote:
Vil i den forbindelse gjerne ha en kommentar fra bolgebah til at Dag Vidar Kristoffersen ble kåret til årets trener i 1997.

Kan ikke helt se noen særlig større fotballprestasjoner det året enn at Strømsgodset knep en tredjeplass i serien i siste serierunde, og tapte cupfinalen.


Nettopp.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 949

PostPosted: 24.07.2020 22:31    Post subject: Reply with quote

Hmmm... det nærmeste jeg kommer er Tore Andre Flo, men strever med Ã¥ tro at det er rett. Har jo spilt i et utall klubber, ikke spilt cupfinale i Norge (da Brann spilte i 95 var han i Tromsø, da Tromsø spilte i 96 var han i Brann 😀). Han har sikkert rykket ned med Sogndal, og han har gullklokka og vært proff. Men det er muligens litt for mye som ikke stemmer? Han har vel det til felles med Bratseth at begge har vunnet cupvinnercupen, men om de er alene om det som nordmenn vet jeg ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7424
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 25.07.2020 00:22    Post subject: Reply with quote

dags wrote:
Leo?


Han ser ut til å ha scora i alle sine tippeligasesonger etter Wikipedia å dømme
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7424
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 25.07.2020 00:35    Post subject: Reply with quote

Rune Bratseth vant vel en menighetscupfinale(!) en gang, det er kanskje bare en annen som har gjort det og siden blitt proff fotballspiller?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 25.07.2020 00:54    Post subject: Reply with quote

Hans Halvor Halvorsen
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
toreinar
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 3835
Location: Malvik

PostPosted: 25.07.2020 00:57    Post subject: Reply with quote

Vegar Skogheim
_________________
Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 25.07.2020 07:54    Post subject: Reply with quote

RS wrote:
Hmmm... det nærmeste jeg kommer er Tore Andre Flo, men strever med Ã¥ tro at det er rett. Har jo spilt i et utall klubber, ikke spilt cupfinale i Norge (da Brann spilte i 95 var han i Tromsø, da Tromsø spilte i 96 var han i Brann 😀). Han har sikkert rykket ned med Sogndal, og han har gullklokka og vært proff. Men det er muligens litt for mye som ikke stemmer? Han har vel det til felles med Bratseth at begge har vunnet cupvinnercupen, men om de er alene om det som nordmenn vet jeg ikke.


Stemmer faktisk, det! Veldig bra, den kom jo veldig kjapt også.

Tore Andre Flo tok seriegull og -bronse med Vålerenga i 2005 og 2006 (ingen scoringer i 2005 men fire i 2006), sølv og fjerdeplass med Brann i 1997 og 1996, spilte ellers i Tippeligaen for Sogndal (1994, 2011-2012) og Tromsø (1995). Havnet på nedrykksplass med Sogndal i 1994, opprykk med samme klubb året før, og også bunnstrid i comebacket i 2011 og 2012.
 
Scoret begge Sogndals mål som 38-åring da seriemester Molde ble slått 2-1 i siste serierunde i 2011. Spilte 14 seriekamper i 2012 uten å komme på scoringslisten, de fleste som innbytter, før han la opp etter drøyt halvspilt sesong i august 2012 som 39-åring. 5 seriemål i debutsesongen i Tippeligaen i 1994 for Sogndal, hadde derimot som mange vet et svært høyt målsnitt både for Tromsø i 1995 og Brann i 1996 og 1997.
 
Tapte semifinalen i cupen mot Lillestrøm, med Vålerenga, i 2005.
 
Diverse cupfinaler for Chelsea i England og Rangers i Skottland, Rangers vant ikke serien da Flo(p) var der. Rykket ned fra Premier League med Sunderland i 2003, og var også med på Leeds sitt nedrykk fra Championship til League One i 2007, selv om han kun fikk én seriekamp i nedrykksesongen pga. skade, men ble værende i Leeds og spilte kamper i League One sesongen etter.
 
Er i likhet med Rune Bratseth 1.93 m høy, men de to er også de eneste to nordmennene som har spilt og vunnet finalen av cupvinnercupen, Bratseth med Werder Bremen i 1992 og Flo med Chelsea i 1998.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 949

PostPosted: 25.07.2020 08:37    Post subject: Reply with quote

Fornøyd med den. Tenkte at en del matchet, men det er jo mange kandidater å ta av, så jeg var ikke sikker. For øvrig, da Flo var i Tromsø i 1995 hadde de to andre spisser i stallen. Sigurd Rushfeldt og Ole Martin Årst. Bra dekning på topp.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 155, 156, 157  Next
Page 152 of 157

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb