English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotballquiz
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 155, 156, 157  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 22.07.2020 19:35    Post subject: Reply with quote

Øyvind Leonhardsen
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 19:38    Post subject: Reply with quote

Tenkte på han først jeg og, men han har vel bare vært innom RBK og Godset?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.07.2020 20:06    Post subject: Reply with quote

Kan jo prøve meg med min egen quiz i samme slengen:

Fire fotballspillere fra Verdal (ikke nødvendigvis Verdal IL) har tatt steget til en klubb i øverste divisjon de siste ca 30 årene. To av dem er svært kjent, den tredje er OK kjent, den fjerde (som strengt tatt var innflytter til Verdal, men han spilte nå fotball her, så da går han for verdaling i denne sammenhengen Razz) langt mindre kjent. Hvem klarer alle fire?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 20:34    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Trond Egil Soltvedt?


Godt tips, men spilte aldri cupfinale for Brann, kun for Viking og Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 20:42    Post subject: Reply with quote

Sylta wrote:
Øyvind Leonhardsen


Det var ikke han jeg tenkte på, men det er faktisk likevel korrekt svar! Passer med alle ledetrådene. Da var jeg for sparsommelig med opplysninger, siden det altså var to kjente norske fotballspillere som oppfylte disse kriteriene. Cupfinaler både i 89, 92 og 04, ser jeg, tap i første, og opprykk med Godset i 06 passer også. Kunne kverulere om Kniksen-prisen i 1993, jeg skrev han fikk medalje, men gull er jo så definitivt medalje. Han vant den visst også i 91.

Når det gjelder han jeg egentlig hadde i tankene, så kan det legges til følgende opplysning som ville ha utelukket Leonhardsen: spilleren jeg skal frem til rykket ikke bare opp til Tippeligaen som spiller, men også som hovedtrener. Og selv om han spilte under flere landslagstrenere, så var ikke Drillo blant disse. Og det ble enten sølv eller bronse i Tippeligaen da han fikk Kniksen-prisen.


Last edited by blubbin on 22.07.2020 21:53; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 22.07.2020 21:04    Post subject: Reply with quote

Digger denne nerdinga.

Kan det være far sjøl? Nils Arne var vel med på opprykket på 60-tallet som spiller og han vant vel Årets Kniksen i 1996 tror jeg...
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 22.07.2020 21:09    Post subject: Reply with quote

Nei, det er selvfølgelig Mons Ivar Mjelde. Bryne, Lillestrøm og Brann... tror jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 22.07.2020 21:58    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Kan jo prøve meg med min egen quiz i samme slengen:

Fire fotballspillere fra Verdal (ikke nødvendigvis Verdal IL) har tatt steget til en klubb i øverste divisjon de siste ca 30 årene. To av dem er svært kjent, den tredje er OK kjent, den fjerde (som strengt tatt var innflytter til Verdal, men han spilte nå fotball her, så da går han for verdaling i denne sammenhengen Razz) langt mindre kjent. Hvem klarer alle fire?


Jonas Svensson kan jo «alle», så kan man legge til Horenus Tadesse, Trond Viggo Tor(g)e(r)sen, og.. ja, hvem?
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 22.07.2020 22:05    Post subject: Reply with quote

Hjelde
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 23.07.2020 05:38    Post subject: Reply with quote

Jon Olav Hjelde er fjerdemann ja.
Horenus Tadesse har vel forøvrig strengt tatt ikke spilt en eneste kamp i øverste divisjon (enda) da han har vært utleid til Sandnes hele sesongen
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 23.07.2020 07:55    Post subject: Reply with quote

blubbin wrote:
-Personen vi skal fram til har en flott merittliste på fotballbanen og har vunnet flere titler, blant annet seriegull i Tippeligaen, og har også flere andre medaljer fra Tippeligaen i løpet av sin aktive karriere

-Han har scoret på A-landslaget, og har A-landskamper under flere landslagstrenere

-Etter en sesong hvor han spilte meget bra og laget hans tok medalje i Tippeligaen ble han belønnet med en Kniksen-pris (denne prisen ble delt ut hvert år fra 1990-2013, så det var altså i dette tidsrommet)

-Han tapte sin første cupfinale, men vant cupen senere. Han spilte faktisk cupfinale i Norge for tre ulike klubber

-Han har også vært med på opprykk til Tippeligaen

Kanskje litt tynt med info her, får ev. legge til noe etter hvert om den ikke løses.

Jeg satser på at tredje avsnitt er et forsøk på litt villedning her, og tror derfor svaret er Trond Sollied. Han spilte riktignok utmerket for Glimt i 93, men det var som trener han fikk Kniksen-pris det året. Glimt tok sølv.

- Seriegull og diverse medaljer som spiller, f.eks. sølv med RBK i 89 og 91

- A-landskamper antakelig både for Røste og Stadheim, ett landslagsmål, men ikke kamper for Drillo

- Tapte cupfinalen med Vålerengen i 1983, vant med RBK i 88 og 90, og vant med Glimt igjen i 93. Det eneste jeg er usikker på er om han faktisk spilte finalen.

- Rykket opp til Tippeligaen i 92 både som spiller og hovedtrener.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 23.07.2020 08:18    Post subject: Reply with quote

Retter meg selv: Antakelig landskamper for Tord Grip i tillegg til Røste. Innen Stadheim overtok hadde Sollied passert toppen av karrieren.

Dernest må jeg bekjenne at jeg tillot meg å google cupfinalen 93 for å sjekke, og jo, Sollied spilte hele kampen.

Mjelde er feil av flere årsaker, blant annet ble han ikke seriemester som spiller, og han har vel heller ikke rykket opp til Tippeligaen som hovedtrener. A-landskamper under flere landslagstrenere er jeg også tvilende til.

For øvrig synes jeg det holder med én quiz i gangen. blubbin er i fint driv her nå, så foreslår jeg at inntrønderne venter på tur.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 23.07.2020 09:47    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
For øvrig synes jeg det holder med én quiz i gangen. blubbin er i fint driv her nå, så foreslår jeg at inntrønderne venter på tur.


For så vidt ikke uenig i dette, men med mindre reglene er endret, var det da vitterlig tr0ndern sin tur da han stilte spørsmålet sitt, så jeg synes ikke han skal henges ut til spott og spe for det.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 23.07.2020 09:59    Post subject: Reply with quote

Ikke meningen med verken spott eller spe, så jeg beklager hvis det ble oppfattet sånn. Helt riktig at tr0ndern svarte riktig og derfor kunne stille nytt spørsmål, men siden vi allerede var i gang med et annet spørsmål synes jeg det ble litt rotete å ha to forskjellige spørsmål gående samtidig.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 23.07.2020 10:16    Post subject: Reply with quote

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 23.07.2020 10:20    Post subject: Reply with quote

Haha. Foreslår at Hedon griper inn med en midlertidig forføyning, slik at blubbin får fortsette uavbrutt. Mozartkuler til Verdal og Lundamo som kompensasjon for tort og svie, og alle er venner.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 23.07.2020 11:23    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
blubbin wrote:
-Personen vi skal fram til har en flott merittliste på fotballbanen og har vunnet flere titler, blant annet seriegull i Tippeligaen, og har også flere andre medaljer fra Tippeligaen i løpet av sin aktive karriere

-Han har scoret på A-landslaget, og har A-landskamper under flere landslagstrenere

-Etter en sesong hvor han spilte meget bra og laget hans tok medalje i Tippeligaen ble han belønnet med en Kniksen-pris (denne prisen ble delt ut hvert år fra 1990-2013, så det var altså i dette tidsrommet)

-Han tapte sin første cupfinale, men vant cupen senere. Han spilte faktisk cupfinale i Norge for tre ulike klubber

-Han har også vært med på opprykk til Tippeligaen

Kanskje litt tynt med info her, får ev. legge til noe etter hvert om den ikke løses.

Jeg satser på at tredje avsnitt er et forsøk på litt villedning her, og tror derfor svaret er Trond Sollied. Han spilte riktignok utmerket for Glimt i 93, men det var som trener han fikk Kniksen-pris det året. Glimt tok sølv.

- Seriegull og diverse medaljer som spiller, f.eks. sølv med RBK i 89 og 91

- A-landskamper antakelig både for Røste og Stadheim, ett landslagsmål, men ikke kamper for Drillo

- Tapte cupfinalen med Vålerengen i 1983, vant med RBK i 88 og 90, og vant med Glimt igjen i 93. Det eneste jeg er usikker på er om han faktisk spilte finalen.

- Rykket opp til Tippeligaen i 92 både som spiller og hovedtrener.


Trond Sollied er helt korrekt, ja! Redegjørelse har du selv stått for, bra, da slipper jeg gjøre det Smile

Ellers er det ikke meningen at jeg skal kuppe tråden, selv om den har lagt død en stund. Jeg har mange oppgaver liggende, så man trenger ikke lage ny oppgave om man har riktig svar, men har man en oppgave på lur kan man selvsagt bare slenge den ut Smile


Last edited by blubbin on 23.07.2020 11:38; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 23.07.2020 11:37    Post subject: Reply with quote

Ny oppgave, som vanlig kjent norsk fotballspiller.

-Han har spilt under Drillo på det norske A-landslaget

-Han har spilt et tresifret antall kamper i Tippeligaen, spilte i Tippeligaen både før og etter årtusenskiftet og var passert 35 da han spilte sin siste Tippeliga-kamp. Disse kampene er fordelt på flere klubber, og han har vunnet flere medaljer i Tippeligaen. Han har aldri rykket ned, men har også vært med på å havne på nedre halvdel av tabellen, med en poengsum som i nyere tid har ført til nedrykk i et annet år, for øvrig for samme klubb, men da spilte han ikke der lenger

-Han har spilt cupfinale (i Norge) mer enn én gang, og har både vunnet og tapt cupfinalen. I sin siste cupfinale spilte han fra start, men ble byttet ut

-Har også vært proff i utlandet. Ble hentet til sin første utenlandske klubb av en norsk trener, dette var ikke i en av de «fem store» europeiske ligaene

-En video på youtube med noen klipp fra hans karriere har nesten 100.000 visninger. Til sammenligning har en video av alle Solskjærs mål for Manchester United nesten 3 millioner visninger, så personen vi her skal fram til er nok ikke like kjent som Solskjær på verdensbasis, men det er det jo få nordmenn innen fotballen som er

-Han har et nært familiemedlem (far, sønn eller bror) som har vunnet seriegull i Tippeligaen, faktisk flere ganger. Faktisk var jeg til stede på tribunen da dette familiemedlemmet scoret sitt aller første Tippeliga-mål. Dette familiemedlemmet hadde et tosifret antall aldersbestemte landskamper, men ingen for A-landslaget
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 23.07.2020 14:07    Post subject: Reply with quote

Kan det ha vært en som Sollied henta til Belgia tro?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 23.07.2020 14:31    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Kan det ha vært en som Sollied henta til Belgia tro?


Nei, men han har enten blitt trent av Trond Sollied eller spilt sammen med Trond Sollied (ikke begge deler).

I tillegg kan det nevnes at han har vunnet Kniksen-prisen. Dette var etter en sterk sesong, som også førte til at han kom inn på landslaget.

Merk ellers at følgende prinsipp gjelder: alt som skrives er sant, men ikke alt som er sant skrives. Noen formuleringer er kanskje litt sleipe, og det er ikke alt som er like godt kjent.
Back to top
View user's profile Send private message
DarthJohansen
Proff


Joined: 02 Feb 2015
Posts: 430

PostPosted: 23.07.2020 16:56    Post subject: Reply with quote

Jeg prøver meg på Jørn Jamtfall jeg. Ganske mye av det der passer han i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 23.07.2020 19:02    Post subject: Reply with quote

DarthJohansen wrote:
Jeg prøver meg på Jørn Jamtfall jeg. Ganske mye av det der passer han i alle fall.


Veldig bra! Tidligere Sogndal- og GIF Sundsvall-spiller Jørn Jamtfall er aldeles korrekt. (Som man kanskje har lagt merke til handler alle oppgavene hittil om spillere som har vært i Rosenborg, men det kommer flere oppgaver hvor dette ikke er tilfelle, så det er ingen fast regel.)

De fleste forbinder Gjør «Såpa» Jamtfeil med komiske tabber i viktige kamper, hvor denne velkjente videoen med 84.000 visninger viser en god del av dem (men ikke alle):

https://youtu.be/-bie704eXoU

Men alt var ikke helsvart, hans teft for rask igangsettelse var sjelden vare, og antall innslupne mål i serien da han var RBKs førstekeeper var svært lavt. Dette var selvsagt ikke bare hans fortjeneste, men hans innsats i hans muligens eneste tabbefrie sesong (?) i 1996 gjorde at han fikk Kniksen-prisen som årets keeper, samt sin eneste A-landskamp, treningskamp på nyåret i 1997 (hvor utenlandsproffene i all hovedsak ikke var med).
 
Litt over 100 seriekamper for Rosenborg i perioden 1994-2000, flere medaljer (alle gull). Sin siste Tippeliga-kamp få dager etter sin 35-årsdag i 2001, for Sogndal, som endte med 32 poeng den sesongen, samme poengsum samme lag hadde i 2017, hvor de rykket ned.
 
Spilte cupfinale både i 1995, 1998 og 1999. Cupmester i 95 og 99, finaletap i 98 (hvor Sollied var trener) etter en avgjørende keepertabbe. Ble byttet ut til fordel for Arason helt på tampen i finalen i 99.
 
Pga. akutt keeperkrise i GIF Sundsvall ble han hentet dit av daværende trener Per Joar Hansen i 2002, ett år etter at han egentlig hadde lagt opp, og satt i noen kamper på benken i Allsvenskan, men fikk ikke spilletid for A-laget.

Jeg siktet naturligvis ellers til hans sønn Michael Kleppe Jamtfall, som ble seriemester med Rosenborg i 2006 og 2010. Som scoret sitt første Tippeligamål mot Lillestrøm på Lerkendal sommeren 2006, Tørums debutkamp som hovedtrener, hvor jeg satt på en av de nederste radene bak det aktuelle målet.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 23.07.2020 19:17    Post subject: Reply with quote

Var det ikke Jamtfall som prøvde å redde ved å henge seg i armene i tverrliggeren og stange ballen ut (men den gikk over hodet på han og mellom armene hans og i mål)?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
blubbin
Rutinert


Joined: 14 Jul 2005
Posts: 515

PostPosted: 23.07.2020 19:23    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Var det ikke Jamtfall som prøvde å redde ved å henge seg i armene i tverrliggeren og stange ballen ut (men den gikk over hodet på han og mellom armene hans og i mål)?


Ja, mot Legia i 1995, er med i slutten av YouTube-videoen jeg la ut. Den første store tabben. Han trodde nok ballen skulle gå over mål, men det så jo ganske komisk ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 23.07.2020 19:44    Post subject: Reply with quote

Men om han hadde klart å redde med hodet mens han hang etter armene i tverrliggeren, hadde det vel vært ei redning for historiebøkene...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 155, 156, 157  Next
Page 151 of 157

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb