English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 468, 469, 470 ... 582, 583, 584  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Claudius Galenus Standarn
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 21:25    Post subject: Reply with quote

Liker Horneland godt, men det er virkelig på tide med endringer (Emberland må selvfølgelig også ta hatten sin å gå). Nå har sesongen i år begynt nærmest helt likt som sesongen i fjor.

Endringer på laget (Tore + Holvand med fler, holder ikke mål), ledelse og spesielt trenerteam kreves.
Back to top
View user's profile Send private message
Rånny
Legende

PostPosted: 25.06.2020 21:31    Post subject: Reply with quote

Kan ikke forstå at han skal fortsette.

Med Hareide uaktuell til høsten, kanskje man skal gjøre som med Hamren? Henriksen til vi venter på Hareide.

- Torgeir Børven
Back to top
Henning
Legende

PostPosted: 25.06.2020 21:34    Post subject: Reply with quote

Ser ingen grunn til å gå for Hareide eller Hamrén før vi har prøvd oss på Knutsen.
Back to top
Largactyl
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 21:37    Post subject: Reply with quote

Vector wrote:
Bård Wiggen. Har masse internasjonal erfaring i København. Lært mye av en av Norges mest suksessfulle trenere. Spilte under Eggen og kjenner RBK-kulturen. Trønder.
Rosenborgs neste trener. Jeg sa det først.

Hei Bård! Jeg var på date med stedattera di for et par år sida. Det gikk ikke så veldig bra, og det gjorde det ikke da du var en del av trenerteamet med hesten sjøl. Vi står over, men takk for tilbudet.
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 21:41    Post subject: Reply with quote

Jeg tar heller en kanon dritings Sollied ut sesongen enn én kamp til med Horneland.
AndreasR
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 21:44    Post subject: Reply with quote

Vector wrote:
Bård Wiggen. Har masse internasjonal erfaring i København. Lært mye av en av Norges mest suksessfulle trenere. Spilte under Eggen og kjenner RBK-kulturen. Trønder.
Rosenborgs neste trener. Jeg sa det først.

Hvordan synes du det gikk sist han var i klubben? Og var han egentlig en suksess som assistent for Skullerud i molde?

Mener bestemt jeg så han på Mark Knopfler-konserten på Sverresborg også, det var 8 grader, regn og vestlig vind. Tilfeldig?
TI-84
Senior

PostPosted: 25.06.2020 21:46    Post subject: Reply with quote

Det hjelper lite å sparke treneren. Det er stort sett de samme som skal ansette neste trener, og om de skal gjennomføre en "grundig prosess", så har jeg vanskeligheter med å ta det seriøst.

Det ser ut som det mangler en overordnet plan for hvordan klubben skal drives. Hva gjør de beste klubbene? Satser på videoanalyse/gps-sporing av spillernes bevegelser? Da bør vi se i samme retning. Har de en grundig plan for hvordan de skal erstatte venstrevingen som er på vei ut? Bør vi kanskje ha utarbeidet en kandidatliste før vi trenger å hente en erstatter?
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 21:47    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Ser ingen grunn til å gå for Hareide eller Hamrén før vi har prøvd oss på Knutsen.

Om vi ikke gjør det, kan vi fort bli sittende og se han trene Ajax eller Feyenoord om et år og tenke på hva som kunne ha vært.
Back to top
Claudius Galenus Standarn
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 21:52    Post subject: Reply with quote

Eggen i rullestol med en drone som flyr rundt slik at han får oversikt. Alternativt meg selv. Jeg har mange timer FM bak meg og er lektor.

Det viktigste er at vi får inn noen som faktisk kan offensiv, attraktivt og angrepsvillig fotball. Horneland, som ikke akkurat er kjent for offensiv fotball i FKH, og Emberland, som nærmest ikke har noe hovedtrenererfaring, var de fleste skeptiske til, og det viste seg å stemme. Det har rett og slett ikke fungert. Da er det irrelevant hvor fin, hyggelig og dedikert man er.
Back to top
Vector
Senior

PostPosted: 25.06.2020 22:05    Post subject: Reply with quote

Er Arne Dokken ledig?
Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 22:13    Post subject: Reply with quote

Skal Kjetil Knutsen trene Ajax noen gang så må han nok gå veien om noe større enn Glimt, sannsynligvis også noe større enn RBK.

Kommer ikke på andre enn Eggen og Hareide i Norge som kunne gått inn og trykket på de rette knappene med en gang, altså, sikkert andre som kunne fått det til, men ingen jeg tror har den rette miksen av erfaring og autoritet til at vi kan være trygge på det.
enojado
Rutinert

PostPosted: 25.06.2020 22:23    Post subject: Reply with quote

I psykologifaget kan spillegruppen, når det går dårligere enn forventet, være svært mottakelig for mange type folk så frem til at de er hyggelige, kan faget godt, ønsker å spille morsom fotball. Kommer det inn en autoritær skrikesmelle så går det nok like dårlig eller dårligere hvis ikke "navnet" er riktig. Godt eksempel var da KI ble ansatt. Laget snudde omtrent på femøringen.
Back to top
håpløs
Rutinert

PostPosted: 25.06.2020 22:43    Post subject: Reply with quote

RbkUrge wrote:
Jeg tar heller en kanon dritings Sollied ut sesongen enn én kamp til med Horneland.

Hahaha! -Takk, den var deilig..
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 23:09    Post subject: Reply with quote

Hvem tar over på kort sikt evt da? Nå har jo dette fiaskoregimet kvittet seg med det meste av trenere, så vi står vel omtrent bare igjen med Rambo, som jo også har vært på feltet under denne fadesen, uten at jeg har kontroll på hvor involvert han egentlig har vært.
eksil
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 23:28    Post subject: Reply with quote

Vi trenger så inn i det mest intense en trener med en seriøst stor grande enormus pondus nå.
zaphod81
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 23:30    Post subject: Reply with quote

Ja, det er så smart det der. Vi hadde inntil nylig en ansatt i klubben som allerede har snuoperasjon + gull med A-laget i beltet. Og en annen som fikk andrelaget til å spille som Glimt med bare juniorer.

Men de har vi kvittet oss med, for de passet ikke med vårt plutselige behov for å få inn flere gamle rosenborgere.

Så nå har vi vel kun Rambo og ingen andre med trenererfaring fra høyt nivå. Det er så intelligent! Stående applaus til sportslig ledelse - igjen!
eksil
Veteran

PostPosted: 25.06.2020 23:35    Post subject: Reply with quote

Galskap. Det virker som om klubben styres av fulle speiderpiker.
RBK-medlem
Junior

PostPosted: 25.06.2020 23:54    Post subject: Reply with quote

Beklager lengden på innlegget, men for de som eventuelt begynner å lese det for så å spørre seg hva det gjør i denne tråden: vær så snill å les gjennom det hele, så vil dere se hvorfor det hører hjemme her. For det handler faktisk om en fremtidig trenerkandidat.

Dere kan kaste så mange navn i hatten dere bare vil. Problemet til RBK er ikke Horneland – det er gjengen som ansatte ham, altså styret. Noen endringer har vi fått i det organet i vinter, men de to som helt åpenbart bærer det største individuelle ansvaret for at klubben er der den er nå, altså Ivar Koteng og Rune Bratseth, sitter der fortsatt. De sparket altså den treneren som hadde størst suksess i klubbens historie målt etter hvor lenge han fikk sitte, og erstattet ham med det vi har i dag. Dette med konsekvent støtte fra nestoren selv, Nils Arne Eggen. Et tydelig eksempel på at også den mannen er i stand til å ta så til de grader feil, der altså.

For å utdype: Kåre Ingebrigtsen vant 5 troféer av 6 mulige de tre hele sesongene han fikk, og greide å ta klubben gjennom en krevende E-cupkvalik 2 av 3 ganger på samme tid. La oss måle Nils Arne Eggen på samme måte. La oss gi ham tre hele sesonger fra tiltredelse i jobben. Det finnes tre perioder med ham som hovedtrener vi da kan måle: 1978–1980, 1988–1990 og 1999–2001. Tre perioder á tre hele sesonger fra tiltredelse, hver med et betydelig tidsintervall imellom, selv om sistnevnte periode nok ikke er en fullt ut rettferdig sammenligning. Dette fordi han da kom tilbake etter bare ett års pause fra sin forrige periode, altså begynte han langt i fra "på scratch" med å bygge et fungerende lag etter sin filosofi og spillestil. Men vi tar den med likevel.

I perioden 1978-1980:
1978: 1. plass (av 10) i 2. divisjon (dagens OBOS-liga) og kvartfinale i Cupen. Ingen E-cup.
1979: 6. plass (av 12) i Eliteserien og kvartfinale i Cupen. Ingen E-cup.
1980: 5. plass (av 12) i Eliteserien og 4. runde i Cupen. Ingen E-cup.
Totalt: 1 trofé av 6 mulige. Ingen E-cup-mulighet.

I perioden 1988-1990:
1988: 1. plass (av 12) i Eliteserien og Cupmester. Ingen E-cup.
1989: 2. plass (av 12) i Eliteserien og kvartfinale i Cupen. Tap i 1. runde av Serievinnercupen.
1990: 1. plass (av 12) i Eliteserien og Cupmester. Tap i 1. runde av UEFA-Cupen.
Totalt: 4 troféer av 6 mulige. Ingen avansement i E-cup (dette var før kvalifisering ble en greie)

I perioden 1999-2001:
1999: 1. plass (av 14) i Eliteserien og Cupmester. Avansement fra Gruppespillet i CL (RBK var direktekvalifisert for CL dette året).
2000: 1. plass (av 14) i Eliteserien og 3. runde i Cupen (første runden for RBK). Kvalifisert til CL via to kvalikrunder.
2001: 1. plass (av 14) i Eliteserien og 3. runde i Cupen. Kvalifisert til CL via én kvalikrunden.
Totalt: 4 troféer av 6 mulige. 3/3 gruppespill i CL. 2/2 kvalifiseringer til CL. 1/3 avansement fra gruppespill i CL.

La oss så se på Kåre Ingebrigtsens tre hele sesonger (2015-2017):
2015: 1. plass (av 16) i Eliteserien og Cupmester. Kvalifisert til EL via fire kvalikrunder.
2016: 1. plass (av 16) i Eliteserien og Cupmester. Tap i den andre av totalt tre kvalikrunder til CL. Tap i play-off til EL.
2017: 1. plass (av 16) i Eliteserien og kvartfinale i Cupen. Tap i den andre av totalt tre kvalikrunder til CL. Kvalifisert til EL etter play-off.
Totalt: 5 troféer av 6 mulige. 0/2 kvalifiseringer til CL. 2/3 kvalifiseringer til EL. 0/2 avansement fra gruppespill i EL.

Målt i antall troféer er altså Kåre Ingebrigtsen på topp. Målt etter E-cup-resultater er det et betraktelig vanskeligere bilde å sammenligne pga så utrolig mange faktorer. Det fantes ikke noe gruppespill å kvalifisere seg til under Eggens to første perioder her, det var kun hovedturneringene med rene utslagsrunder der alle startet i 1. runde. Under Eggens siste periode her var både RBK og Eliteserien høyt rangert i Europa, og det var færre kvalifiseringsrunder i utgangspunktet. Under Ingebrigtsens tid var det et svært komplisert kvalifiseringssystem veldig likt det vi har idag som gjør historiske sammenligninger svært vanskelig. Men jeg tar med tallene likevel, og selv når vi ser bort fra alle disse kompliserende faktorene, så ser vi altså at Ingebrigtsens RBK her faktisk også er nest best i Europa, bak Eggens siste periode.

Ja, jeg vet at prestasjonene ikke var så gode som vi ønsket i 2018. Det var ikke en fortsatt tydelig framgang fra de umiddelbart foregående sesongene. Men det var så ufattelig mye bedre enn det vi ser idag. Så har jeg tidligere skrevet om de utfordringene Ingebrigtsen fikk med å bygge laget videre etter hvert som nøkkelspillere konsekvent ble solgt (Selnæs og Søderlund etter 2015, Gytkjær og Svensson etter 2016, Midtsjø halvveis i 2017, etc). Dette påvirket utvilsomt utviklingen. Forskjellen på Eggen og Ingebrigtsen er at førstnevnte fikk lov til å fortsette selv om den direkte fremgangen fra ett år til det neste av og til uteble (eks. 1989 målt mot 1988 og 1991 målt mot 1990, osv). Ingebrigtsen ble derimot sparket så snart det ble et tvilstilfelle hvorvidt RBK ville klare å vinne serien i 2018.

Stråmannen som alle Ingebrigtsen-hatere og Koteng-elskere har igjen å argumentere med er, som jeg tidligere har nevnt, denne påstanden om at dersom Brutter'n IKKE hadde blitt sparket, så hadde laget gått i oppløsning og nærmest rykket rett ned. Det er ikke et legitimt argument fordi det er hypotetisk. Ingen av oss kan med sikkerhet vite hva som ville skjedd "hvis bare" noe som helst. Vi kan anta, vi kan tro og mene, men vi kan ikke vite. Det eneste vi kan vite er hvordan det har gått når man valgte å gjøre det man gjorde. Og det har altså ikke gått bra. Det er ikke bedre nå enn det var før den tid. Det er betydelig verre.

Jeg mener, og dette vil jeg sikkert få mye hets for, at Kåre Ingebrigtsen fremdeles er den beste RBK-treneren per dags dato. Han er lokal, han spilte selv under deler av Go'fot-teoriens glansdager og kjenner følgelig RBK-filosofien så godt som noen. Han har nå gjort seg noen veldig viktige erfaringer både som trener og som menneske som vil være svært nyttig i jobben. Og ikke minst: han har fortsatt noe å bevise.

Men han kommer aldri til å ville trene RBK igjen så lenge Ivar Koteng og Rune Bratseth sitter i styret. Og klubbens policy vil være anti-Kåre så lenge de samme to bestemmer.

Jeg sier ikke at han er den eneste treneren som kan få RBK tilbake på vinnersporet. Og nei, jeg har ingen spåkule og kan ikke vite sikkert. Men jeg har langt bedre argumenter for at han skal få muligheten enn de som mener det motsatte.

Til syvende og sist tror jeg det vil være medlemmene som avgjør hvor klubben går herfra. Enten får Koteng-regimet fortsette med sine mildt sagt elendige beslutninger, eller så går medlemsmassen inn og tar umiddelbart grep for å få på plass en klubbledelse som evner å tenke langsiktig, reflektert og sammenhengende. Da står vi langt bedre rustet til å lykkes med fremtidige trenerbeslutninger.

Men inntil videre vil mitt forslag til den beste trenerkandidaten for Rosenborg Ballklub være Kåre Ingebrigtsen.
PerO
Veteran

PostPosted: 26.06.2020 00:02    Post subject: Reply with quote

rbk-medlem:

RBK teller ikke bare poeng og titler. Underholdning er det som holder klubben opp og gir penger i kassa både fra sponsorer og tilskuere.

RBK sparket en trener som vant serien allerede før Eggen ble trener første gang, fordi fotballen var kjedelig og publikum likte den ikke.

Kåre hadde kommet inn i den problematikken før han ble sparket. Det var pipekonserter på lerkendal, og man så at svært mange sesongkortplasser sto tomme.

Det var helt riktig å sparke Kåre. Prosess og timing var derimot dårlig.
Back to top
frank
Senior

PostPosted: 26.06.2020 00:02    Post subject: Reply with quote

Det ikke nok tømmer i trøndelag til å bygge opp alle de bruene Kåre brente med den rettsaken.

Kommer han tilbake gir jeg opp.
Toillbaill
Junior

PostPosted: 26.06.2020 00:07    Post subject: Reply with quote

Per Ciljan Skjelbred som spillende trener i en overgangsfase?
Back to top
Francisco Clementine
Rutinert

PostPosted: 26.06.2020 00:10    Post subject: Reply with quote

Alright, da var det påan igjen. Nå er jeg klar for å sikle over store, sexy trenernavn bare for å ende opp med Vegard Hansen om 6 mnd.
Back to top
Rånny
Legende

PostPosted: 26.06.2020 00:12    Post subject: Reply with quote

Føler meg ganske sikker på at Henriksen tar over til Hareide blir frisk.

- Torgeir Børven
Back to top
Vegard2711
Veteran

PostPosted: 26.06.2020 00:14    Post subject: Reply with quote

Så jævlig irriterende å tenke på at den tullete gjengen på Brakka har kastet bort et halvt år. Hadde de kvittet seg med han etter forrige sesong slik alle, med unntak av de på Brakka så, så ville vi vært godt inne i en ny treners periode. I stedet så må vi altså få inn noen som må jobbe seg inn underveis i sesongen.
Back to top
mirar
Veteran

PostPosted: 26.06.2020 00:15    Post subject: Reply with quote

Vil gjerne se Trond Sollied
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 468, 469, 470 ... 582, 583, 584  Next
Page 469 of 584

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb