English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball vs. Covid-19
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 23, 24, 25  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 13.03.2020 02:10    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:

De fleste estimatene jeg har sett (i ymse artikler) har operert på 1-1,5 år før en vaksine er allment tilgjengelig.


Så dette på nyhetene i dag ja. De har visstnok funnet en del mulige vaksiner, men testingen kommer til å ta lang tid, til tross for at testing på mennesker skal begynne om 1-2 uker. Fyren på TV sa som du sier 12-18 måneder. Kunne bli kortere men da må alt klaffe.

Dersom det blir slik er det jo egentlig bare å drite i tanken på vaksine. Eneste den vaksinen vil gjøre er å hindre at den kommer tilbake eller i hvert fall gis til svake mennesker slik at de er beskyttet mot den dersom det skulle oppstå noen tilfeller her og der.

Verden kan jo ikke akkurat vente så lenge, så man må bare prøve å kvele den ved å stanse spredningen. Får håpe de nye tiltakene gir resultater her og ellers i Europa og Verden. Man ser jo både i Kina og Sør Korea så har antallet smittede sunket drastisk i det siste. Dog skal man vel ikke helt stole på Kina, men Sør Korea har som regel ting på stell.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 13.03.2020 03:02    Post subject: Reply with quote

Forøvrig interessant å se at flere sportsstjerner har fått det allerede. I England så har altså Arteta og Hudson Odoi fått det. Får en jo til å tenke på hvorfor de har det. Skyldes det at de har reist, eller er viruset så spredd rundt at det er overalt. Til tross for at britene tar det med stor ro i øyeblikket.

Vil tro det er utrolig mye mørketall på viruset, da mange virker å kun få milde forkjølelse symptomer. Mange som nok ikke har giddet å teste seg da de ikke er dårlige og all frykten viruset skaper får jo folk til å dro at viruset er livsfarlig for mange. Når det i grunn kun er livsfarlig for noen få, slik som andre vanlige sykdommer også er.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.03.2020 03:49    Post subject: Reply with quote

Viruset er nok mye mer utbredt enn det de offisielle tallene tilsier ja. Sykdomsforløpet er veldig mildt for folk flest, og det er de færreste som løper ned dørene på legekontor eller legevakt over tett nese, sår hals og hoste (spesielt nå når det er høytid for influensa og forkjølelse). Når testingen i tillegg er ganske begrenset, så er det ikke utenkelig at de reelle tallene er både 10 og 100 ganger høyere enn det som er offisielt registrert.

Ser man på Sør-Korea, som har vært de mest aggresive på testing, så er dødsraten betydelig lavere (0.5%) i forhold til mange andre land (ca 3.5%). Det kan tyde på at de med mer alvorlige symptomer er overrepresentert i offisielle tall, noe som igjen kan underbygge en teori om at de faktiske smittetallene er veldig mye høyere enn de som er bekreftet gjennom testing.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 13.03.2020 04:35    Post subject: Reply with quote

Enig. Testingen i Sør Korea viser jo noe ganske annet enn de drastiske tallene fra Italia. Man ser jo også at Italia er svært mye høyere enn andre europeiske land. Akkurat nå står Norge og Tyskland med samme snitt. 800 og 2400 smittede og 1 og 3 døde så langt. Skal dog sies at smitten er litt nyere i Norge og Tyskland så om man gir det en uke til så kan jo tallene øke noe.

Man så jo hvor fort det spredde seg fra Italia når det ble meldt, var jo først bare snakk om under 20 tilfeller, noe som jo trolig var langt fra sannheten når det spredte seg så raskt over Europa. Sier man at det faktisk er ti ganger så mange som faktisk har det i Italia, altså 150 000 og ikke 15 000, så ville jo snittet på døde i Italia ligget på ca samme nivå som Sør Korea. 0,7 prosent.

150 000 kan høres mye ut, men det er faktisk bare 0,25% av Italias befolkning

Nå har forøvrig også konen til Canada sin statsminister fått påvist viruset... etter en tur til Storbritannia. Men de vil vel fortsatt ikke innse at smitten der er større enn antatt. Eventuelt så kan det jo vise seg at de er de eneste som ikke overreagerer nå. Men det vil tiden vise.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 13.03.2020 10:23    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Det er bare å finne frem turskoene for det kommer ikke til å bli noe sport å se på tv...


De desperate må nok se til e-sport og "virtuel sport".

https://sports.betway.com...ual-sports

😢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.03.2020 16:28    Post subject: Reply with quote

ÅGE HAREIDE BLIVER altså sandsynligvis et – sportsligt – offer for coronavirussen, mens hans afløser Kasper Hjulmand får en uventet gigantisk mulighed.

Uretfærdigt? Ja, er du rundskæv – og selvom man jo ofte siger, at der ikke spilles med ’synd for’ i sport, så er det svært ikke at have ondt af Hareide, der har gået igennem en del ævl og kævl med DBU.

Det ændrer dog ikke på, at den eneste rigtige beslutning er at udskyde EM. Hareide eller ej.

Læs mere: Farvel EM - Farvel Åge!

Sløvsekken wrote:
Viruset er nok mye mer utbredt enn det de offisielle tallene tilsier ja.


Enig. Syns egentlig man bør bruke begrepet bekreftet smittet på lik linje som man snakker om bekreftede omkomne i store ulykker og branner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 13.03.2020 20:27    Post subject: Reply with quote

Flet næbbet vad du er rundskæv!
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Trondhjemsen
Proff


Joined: 12 Dec 2012
Posts: 265
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.03.2020 23:06    Post subject: Reply with quote

Forstår ikke så mye av den dansken der, men jeg ler så jeg griner!
_________________
Fem, fem, ti - done deal
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.03.2020 23:45    Post subject: Reply with quote

Kasse er kasse, om det er rundskæv eller stiv Jesus!
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 14.03.2020 08:28    Post subject: Reply with quote

https://www.adressa.no/10...8716b.html


Quote:
Her er Ranheim tilbake fra Marbella – nå sendes hele laget rett i karantene
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 14.03.2020 11:54    Post subject: Reply with quote

Rosenborg hadde jo road-trip til Frosta, herunder besøk på skolen, onsdag 4. mars. Dagen etter ble det kunngjort smitte i kommunen og fra fredag morgen (6. mars) var skolen stengt.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 14.03.2020 17:00    Post subject: Reply with quote

Når de vanlige ligaene vi følger i Norge nå er i karantene de neste ukene og månedene fremover kan det hende at Norske kanaler blir interessert i rettighetene til ligaer til land som ikke er så hardt rammet som Russland og Tyrkia?

I morgen f.eks. er det Galatasaray - Besiktas og vi har norske profiler i ligaen som Sørloth.

Viasat satt ned prisene sine i dag til 119 NOK for sportspakken og andre har lite å tilby av alternativer på sine premiumpakker.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 15.03.2020 12:37    Post subject: Reply with quote

FA har åpnet arkivet for rettighetshaverne så om man har lyst på pling fest hvor man veit om man blir god og lite edru så har de mulighet til det nå. Blir litt stusslig når man sitter aleine i karantene da.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 16.03.2020 03:11    Post subject: Reply with quote

Blir utrolig spennende å se hva som skjer etter hvert. Ser Sverige driver å spekulerer i at de tror at Allsvenskan tidligst starter i juni.

Hvis man sier at man ikke kommer i gang igjen før juni starter, og da tenker jeg på de store ligaene (og at EM flyttes). Lag som City og United feks kan potensielt ha 17/18/19 kamper igjen, dersom de skulle gå langt i CL/EL. 9/10 seriekamper gjenstår, 3 FA cup kamper (for de to lagene som når finale) og potensielt 6 kamper i Europa om man når en finale.

Spilles det da kamp tirs/ons/tors + lør/søn så må det spilles ut juli, dersom man starter helga 30/31 mai.

Blir sesongen varende ut juli så vil jo det igjen få konsekvenser for neste sesong. Kan jo være at neste sesong må vare til de første ukene i juni, og hvor skal man da i så fall få klemt inn EM før en ny sesong igjen.

Det er nesten bare å håpe at man får kvittet seg med denne dritten så fort som mulig, og kanskje ha håp om å få komme i gang igjen i månedsskiftet april/mai.

Jeg vet ikke med dere, men jeg kan takle at det feks spilles noen runder (maks 1 måned) uten tilskuere på tribunen. Bare så man får avsluttet/kommet i gang med de diverse ligaene rundt omkring. Dersom man får bukt med viruset til dels, men forsatt ikke vil tillate store samlinger på en liten stund.

Blir litt hardt for mindre klubber mtp lite inntekter fra billettsalg, men i løpet av en måned så snakker man vel maks 3 hjemmekamper i seriesammenheng. Så kan man bare ved å feks skru opp prisen med 25 kr når man kommer igang tjene inn noe av det tapte. Med snittpris på 200 til vanlig så vil man med 225 kr i hvert fall dekke over halvparten av tapet hvis man mister 3 hjemmekamper med tilskuere.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot det. I en slik tid som nå må alle bidra. Jeg bidrar heller med noen kroner ekstra eller eventuelt ikke be etter penger tilbake (som feks for festivaler som blir avlyst osv) i stedet for å sitte med mine få kroner ekstra og se at noe man er glad i går konk slik at man aldri får gått på det og det arrangementet igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 16.03.2020 08:39    Post subject: Reply with quote

CL, EL og andre cuper vil nok med stor sannsynlighet rett og slett bli avlyst. Så vil man bare spille ferdig ligaene. Premier League har 9 runder igjen. Fire lag har 10 kamper igjen. Det trenger man 5 uker på å spille ferdig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
50prosenNT
Rutinert


Joined: 14 Aug 2018
Posts: 960
Location: Oslo

PostPosted: 16.03.2020 08:58    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:

Jeg hadde ikke hatt noe i mot det. I en slik tid som nå må alle bidra. Jeg bidrar heller med noen kroner ekstra eller eventuelt ikke be etter penger tilbake (som feks for festivaler som blir avlyst osv) i stedet for å sitte med mine få kroner ekstra og se at noe man er glad i går konk slik at man aldri får gått på det og det arrangementet igjen.


Helt enig her. Det er mye snakk om dugnadsånd, det er nå man virkelig har sjansen til å bevise at man har det. Det gis store rentekutt fra bankene om dagen. Bruk de ekstra likvidene på å hjelpe næringslivet regionalt og nasjonalt. Det har vi råd til i dennne perioden.

Det blir no likar en gang Tommel'n opp!
_________________
but but
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 16.03.2020 13:06    Post subject: Reply with quote

Får kjøre en smittefest for alle fotballspillere på toppnivå lik at de kommer gjennom og kan starte opp med kamper igjen.

Det jeg er litt spent på er hva som skjer med spillere på utgående kontrakt. La oss si at en spiller har kontrakt ut juni, men sesongen må forlenges ut f.eks. juli, vil de da signere en kontrakt som går ut den nye sesongen? Hva om de allerede har signert for en ny klubb?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 16.03.2020 14:44    Post subject: Reply with quote

Man kan eventuelt kollektivt flytte overgangsvinduet?
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.03.2020 17:57    Post subject: Reply with quote

Hjelper ikke med flyttet overgangsvindu når kontraktene og lønnsforpliktelsene opphører. Det er spillere som klubber både vil beholde og kvitte seg med.

Ellers:

– I underkant av 50 millioner for mars. Men vi er helt sikre på at tapet for april blir vesentlig større, svarer generalsekretær Pål Bjerketvedt på spørsmål om antatt inntektstap for Norges fotballforbund.

Les mer: Norsk fotballs corona-tap i mars: 50 mill.

– Jeg stoler på at de som er satt til å ta avgjørelsene har tenkt gjennom helheten. Det viktigste nå er å få stoppet utbredelsen av viruset, sier Eggen til NTB.

– Fotball-EM?

– Jeg er alltid optimist. Når man setter inn en slik kraftanstrengelse over hele Europa, så er det mye som kan skje positivt. Det vil skje, og dette viruset vil brenne seg ut det også, sier Eggen.

Les mer: Nils Arne Eggen tror viruset «brenner ut»

Bohinen:

Spillerne har fått en ball og diverse treningsprogram for å vedlikeholde det vi har gjort til nå. Men jeg forventer jo naturligvis at de er i dårligere form når de kommer tilbake. Men her er alle klubbene i samme båt. Det er en vanskelig situasjon for alle.

Les mer: Bohinens forslag: – Kollektivt lønnskutt

Kanskje litt spesielt å være profesjonell fotballspiller uten å ha ball hjemme fra før? Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 17.03.2020 03:10    Post subject: Reply with quote

Må forøvrig si at tallene på VG er veldig interessante på flere måter. Ca 75% av de registrerte smittede i Norge er over 30 år. 60% er over 40 år og nesten 40% er over 50 år.

Støtter vel bare det som blir sagt av mange som har det, at mange trolig får så milde symptomer at det ikke merkes noe særlig. Og jo yngre man er jo mindre merker man det. Kan det i hvert fall se ut som.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 17.03.2020 16:04    Post subject: Reply with quote

Dette kommer nok til å ordne seg.

Både Premier League, den norske ligaen og andre europeiske ligaer fikk i prinsippet en måned av UEFA til å få unna årets ligaer da EM ble utsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 17.03.2020 16:40    Post subject: Reply with quote

Forhåpentligvis ordner det seg da. Men man vet jo fortsatt ikke hvor lenge dette vil vare. Må egentlig håpe at man kommer igang igjen i starten av mai. For blir det ikke før juni så vil årets sesong gå inn i den nye.

Da må man vel i så fall gå for at man bruker perioden nå for hvile for spillerne før man kommer igang igjen med organisert trening og så spiller på for å få alt unnagjort. Så tar man 2-3 ukers pause etter sesongen er ferdigspilt før man starter på neste sesong.

Som jeg har nevnt tidligere. Man bør komme igang så tidlig det lar seg gjøre, selv om det kan bety noen runder uten tilskuere. Som nevnt av noen her kan man jo få unnagjort de mindre viktige kampene først, som et par cupkamper og en seriekamp feks før man går løs på serien for fullt og Europacup når man endelig kan ha tilskuere igjen.

Forøvrig bra for Norge at vi fikk forlenget med Lagerbäck i fjor, slik at vi ikke ender opp i samme situasjon som Danmark nå.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.03.2020 20:40    Post subject: Reply with quote

Med EM utsatt håper UEFA at mesterligaen og Europaligaen nå kan fullføres i sommer, slik at sesongen 2020/21 kan starte som normalt.

Men den planen er avhengig av at koronaviruset er bekjempet innen et par måneder. Ingen vet ennå hvor lenge det vil ta.

UEFA skal ha vurdert alternativer. Ett skal være å spille kvartfinalene og semifinalene over én kamp, slik at turneringen kan fullføres raskere. Et annet skal være å holde semifinalene og finalene i løpet av fire dager i Istanbul og Gdánsk, de to byene som er ment å arrangere finalene.

Les mer: Disse konfliktene kan oppstå i fotballverdenen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.03.2020 16:21    Post subject: Reply with quote

– Det finns en hundraprocentig enighet om att flytta fram serien så långt som möjligt för att kunna spela med publik, säger Sef:s generalsekreterare Mats Enquist.

Enligt Sportbladets uppgifter handlar det om att skjuta serien ”11–15 veckor” vilket innebär seriestart i juni eller juli. Om det säger Enquist följande:

– Det blir till slut en uppräckning av alla möjliga alternativ. Allt ligger på bordet. Det har så klart att göra med hur virusbrottet utvecklas. Ju längre det pågår desto längre fram måste vi flytta den allsvenska starten.

Läs mera: Allsvenska seriestarten skjuts fram

På grunn av presset kapasitet i helsevesenet i forbindelse med koronakrisen har myndighetene oppfordret personer med helsefaglig kompetanse om å melde seg frivillig.

En av dem som har fulgt oppfordringen er Brann-trener Lars Arne Nilsen. Han har jobbet på sykehus tidligere - og er nå forberedt på å gjøre en innsats dersom det skulle bli nødvendig.

– Jeg har meldt meg som frivillig om de skulle få behov for meg. Jeg er jo gammel sykepleier og selv om jeg er rusten er jeg disponibel om det trengs. Men da tror jeg det skal være skikkelig krise før de henter inn meg igjen, sier Nilsen til Eurosport.

– Når jobbet du sist som sykepleier?

– Det er veldig, veldig mange år siden. Men det er klart at hvis det blir mye karantene og sykdom på helsepersonell så kan jeg steppe inn. Jeg har ikke noe å gjøre akkurat nå og hvis det blir virkelig krise så har de i alle fall navnet mitt. Jeg har jo en erfaring fra gammelt av og kan sikkert brukes hvis det virkelig kniper.

Les mer: Har meldt seg frivillig som sykepleier
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.03.2020 18:54    Post subject: Reply with quote

FKHs daglige leder John Harald Log bekrefter til VG at alle unntatt fem spillere permitteres.

– Vi holder på med å permittere å spillere og trenere nå. Alle permitteres bortsett fra fem spillere, sier han.

VG har grunn til å tro at spillerne som ikke er permittert, er Ibrahima Wadji, Mikkel Desler, Kevin Martin Krygård, Alexander Ammitzbøll og Benjamin Källman.

Hovedtrener Jostein Grindhaug har selv bedt om å bli permittert.

– Tre av spillerne permitteres ikke av solidaritetsgrunnlag, da de ikke har vært lenge nok i landet til å få penger av NAV, men ingen er fredet, vi avventer situasjonen på dem, sier Log og fortsetter:

– To spillere er holdt igjen på verdigrunnlag. Vi må være så ærlige og si at det er butikk og ikke bare på hjertegrunnlag.

Les mer: Fem spillere beholder lønnen i FKH – agent langer ut mot «respektløse» uttalelser

Fredrik Pallesen Knudsen (23) er en av de mange permitterte i FKH.

(...)

– Etter 14 dager i permisjon kan spillere finne seg andre klubber. Jeg sitter ikke her og sier at jeg tenker på det eller vurderer å reise herfra. Men det kan jo skje.

– Jeg tror generelt i Eliteserien at det kommer til å være spillere som forlater klubbene sine etter de to ukene med permisjon, sier han.

Les mer: FKH-stopperen en av de permitterte: – Til syvende og sist må man tenke på seg selv

Norges Fotballforbund har besluttet å iverksette permitteringer som en konsekvens av koronaepidemien.

Så mye som 50-60 prosent av årsverkskapasiteten vil rammes, og så å si alle cirka 100 årsverk blir permittert i ulike prosentsatser.

Les mer: Permitteringer i NFF
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 23, 24, 25  Next
Page 2 of 25

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb