English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball vs. Covid-19
Goto page 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 11.03.2020 14:31    Post subject: Fotball vs. Covid-19 Reply with quote

Tenkte det kunne vært greit å samle diskusjon om hvordan virusutbruddet påvirker fotballen i en tråd.

Nyheter om avlyste kamper, kamper uten publikum, smittede spillere, konkurstruede klubber.

Blir det EM?
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 11.03.2020 16:10    Post subject: Reply with quote

Det smarte vil nok være å utsette EM til neste sommer. Så får forhåpentligvis ligaene fullført ligaene sine i løpet av sommeren så fremt man får viruset under kontroll i løpet av de neste to månedene. Forhåpentligvis kommer det en vaksine snart. Tidligere utalelser i Storbritannia har vært at det vanligvis tar rundt 4 måneder å produsere en vaksine. Viruset oppstod vel i desember.

Vil jo ikke være noen krise å flytte det da VM året etter vel spilles mot slutten av året. Så blir nesten halvannet år.
Back to top
View user's profile Send private message
varg88
Proff


Joined: 31 Aug 2012
Posts: 475
Location: Haldane, New Zealand

PostPosted: 11.03.2020 16:56    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
Det smarte vil nok være å utsette EM til neste sommer. Så får forhåpentligvis ligaene fullført ligaene sine i løpet av sommeren.


Enig. Folk har sett seg i en veldig vanskelig situasjon. De har fått panikk og reagert deretter (noe som jeg synes er helt feil, uforholdsmessig og unødvendig men det spiller ingen rolle nå fordi det er allrede for seint). Panikken har automatisert seg og kan ikke stoppes. Å komme seg ut av denne sirkelen er vel først mulig når bølgen går over. Det vil ta tid og da er det best å ta det med ro nå og spille sesongen ferdig etterpå.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 11.03.2020 17:09    Post subject: Reply with quote

2-1 (0-1)

Koronaen tar en tidlig ledelse etter sterkt press, men fotballen kommer tilbake og tar til slutt en grei seier.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 11.03.2020 17:11    Post subject: Reply with quote

Akkurat nå så vet en ikke helt hvor stor trusselen er så det er fornuftig å behandle det som om det kan være et "apokalypsevirus" selv om det neppe er tilfelle.

Når en vet nok så kan en moderere reaksjonen hvis hensiktsmessig.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 11.03.2020 18:55    Post subject: Reply with quote

Very Happy haavarl

Jeg føler forøvrig at det er en veldig liten pris å betale at man går glipp av et og annet tertiærbehov hvis alternativet er en potensiell full Ragnarok.

De som reiser på ferie når de har blitt ilagt karantene bør forøvrig shames offentlig av fut og fogd og staten og hennes oldemor.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 11.03.2020 20:20    Post subject: Reply with quote

Ikke ofte jeg er tilhenger av kommunistiske eller totalitære regimer, men jeg må si jeg liker måten Kina (og deres befolkning) har løst dette. Ikke bare har myndighetene sveiset igjen dører til boligkomplekser og innført portforbud etc etc, men folket har stått sammen for å stanse det.
Her hjemme labber folk som er i karantene på treningssenter, butikken og har fyllefest i kollen fordi det er deres "rett"... Razz

Noe sier meg fotballen har bedre utsikter fremover i Kina enn her hjemme... i det korte løp...

PS. Noe sier meg også som LFC supporter... Kanskje neste år... Sad
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 11.03.2020 20:41    Post subject: Reply with quote

Tipper at en gjennomfører sesongen for tomme tribuner heller enn å avlyse, såpass mye penger i TV at jeg ser ikke helt at noen er tjent med det med mindre det blir total karantene på alle som ikke trengs til å holde folk med mat og andre nødvendigheter.

EM og OL kan en finne på å utsette vil jeg tro.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 11.03.2020 20:51    Post subject: Reply with quote

Det er nok noe med befolkningstettheten som gjør at de må ta litt mer drastiske tiltak, men det hjelper nok å ha en totalitær stat når sånt skal ordnes, ja. Det er riktignok litt vanskelig å vite om de faktisk har stanset smittespredningen gjennom tiltakene sine, eller bare ønsker å fremstå handlekraftig gjennom sine egne medier.

Hvorvidt de kaller seg kommunistiske (for det har de ikke vært siden Deng Xiaoping innførte markedsøkonomi på 80-tallet) tror jeg ikke har så stor innvirkning.

Hvis kampene skal gå for tomme seter, burde kanskje norske klubber ha satt opp 4K tribunekameraer fra de beste setene på stadion, lagt på opptak av kamplyd og tilbudt det mot direktebetaling som et alternativ til bulkegjengen i Eurosport? Jeg hadde betalt!
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 11.03.2020 21:13    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Hvis kampene skal gå for tomme seter, burde kanskje norske klubber ha satt opp 4K tribunekameraer fra de beste setene på stadion, lagt på opptak av kamplyd og tilbudt det mot direktebetaling som et alternativ til bulkegjengen i Eurosport? Jeg hadde betalt!

Høres ut som et smalt marked.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 11.03.2020 23:23    Post subject: Reply with quote

Juve spiller Danielle Rugani har fått påvist Corona viruset
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 11.03.2020 23:26    Post subject: Reply with quote

Ja man løper vel høyere risk når man holder på med bloddoping og alskens intravenøst. Da snakker jeg om den gamle kjerringa og ikke spilleren spesifikt.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 11.03.2020 23:27    Post subject: Reply with quote

Kjøp! Sikkert billig nå...
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 11.03.2020 23:28    Post subject: Reply with quote

Hahaha!
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 12.03.2020 01:04    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Tipper at en gjennomfører sesongen for tomme tribuner heller enn å avlyse, såpass mye penger i TV at jeg ser ikke helt at noen er tjent med det med mindre det blir total karantene på alle som ikke trengs til å holde folk med mat og andre nødvendigheter.

EM og OL kan en finne på å utsette vil jeg tro.


Ikke sikkert spillerne selv er så gira på å spille når smittefaren er så stor. Spillere er jo ikke forskånet fra å bli syke og er de mest utsatte mtp kroppslig smitte.

Jeg tipper omtrent all idrett blir stanset i en periode. PL og CL avbrytes, EM avlyses, Tippeligaen utsettes til etter sommeren og spilles som enkel serie, OL avlyses, osv. Det er bare å finne frem turskoene for det kommer ikke til å bli noe sport å se på tv...
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 12.03.2020 09:39    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Det er riktignok litt vanskelig å vite om de faktisk har stanset smittespredningen gjennom tiltakene sine, eller bare ønsker å fremstå handlekraftig gjennom sine egne medier.


De er innom emnet i denne artikkelen, som jeg synes var interessant:

https://medium.com/@tomas...d3d9cd99ca
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
bigfoot
Rutinert


Joined: 16 May 2006
Posts: 642
Location: Trondheim

PostPosted: 12.03.2020 13:32    Post subject: Reply with quote

https://www.nrk.no/sport/...1.14941079

Eliteserien utsatt (i første omgang til 15. april).

CL og EL stoppes umiddelbart ifølge Marca.
Back to top
View user's profile Send private message
Valderrama
Rutinert


Joined: 13 Mar 2013
Posts: 538

PostPosted: 12.03.2020 13:50    Post subject: Reply with quote

Det blir ikke kamper i ES før tidligst mai: Fra Eurosport:

Videre i pressemeldingen står det at offisielle kamper tidligst starter opp igjen første helgen i mai, noe som blant annet betyr at Eliteserie-starten utsettes i over en måned.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 12.03.2020 13:52    Post subject: Reply with quote

Halv sesong bare da, eller avlyst NM? Eller blir det "bastardsesong" 2020-21 som i 62-63?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
NÃ¥erdetnok
Veteran


Joined: 22 Oct 2007
Posts: 1425
Location: Bergen

PostPosted: 12.03.2020 14:01    Post subject: Reply with quote

Internasjonale mesterskap og turneringenr ryker, så da kan man spille for tomme tribuner hele sommeren.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 12.03.2020 14:07    Post subject: Reply with quote

Det er vel alt for tidlig å si. Så lenge vi har smitten gående i samfunnet så blir det vel ikke åpnet for spill vil jeg tro. Og estimatene som varierer veldig er jo at dette kan ta lang tid, opp til ett år. Frykter jo at hele sesongen ryker, men det er jo det minste problemet med denne situasjonen. Satt og så på smittekart som viste utviklingen over tid og grafer, det er skremmende å se at tallene dobles hver andre dag. Og om Merkel og co har rett så får jo de fleste av oss dette viruset, og taktikken er å senke hastigheten på spredningen, som vel tilsier at dette vil ta mye lenger tid enn begynnelsen av mai, i og med at:

- det er inkubasjonstid så man vet jo ikke om folk er syke eller smittebærere før de får symptomer og blir testet.
- man må ha tid til å se at ikke flere blir syke, det vet man jo ikke før det slutter å komme inn folk til sjukehusene som er smittet.
- Kina har brukt 4 mnd hittil?

edit : i forhold til å spille for tomme tribuner, så er det vel anbefalt nå at man ikke samles mer enn 10-15 personer samtidig sosialt, en fotballkamp involverer jo fort 50 personer blant spillere og støtteapparat, samt de som jobber på stadion, dommere etc. Så ser jo ikke helt at det kommer til å bli det heller så lenge viruset lever godt i befolkningen.

Og spillere vil jo også bli smittet og skal man ha sesong der lag plutselig er i karantene, tviler på det. Og spillerne selv er vel også bekymret for sine evt. i faresonen.

Ser ikke helt at det skal være mulig med noen fotballsesong på noen måneder i alle fall. Men det er mine tanker bare så klart.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 12.03.2020 14:32    Post subject: Reply with quote

Med sterke og gode nok tiltak vil smitten avta. Se på Sør Korea. Gått fra 1000 nye smittede hver dag for 1-2 uker side til under 200 hver dag nå.

Får man kvelt det verste av viruset nå med avlysning av skole osv og kanskje i tillegg få en vaksine snart (tidligere uttalelser tyder på ca 4 måneder før man får det, i vanlig scenarioer). Så vil man nok få bukt med viruset på wn slik måtw at man kan stsrte opp igjen med ting.

Tror de neste 2 ukene kommer til å bli avgjørende for Norge og andre land med samme tiltak, for å se om man kan stoppe den raske spredningen. Får man til det og tilfellene blir få så vil vel forhåpentligvis viruset gå i "glemmeboka" relativt fort og de tilfellene som kommer blir sett på på samme måte som vanlig influensa, som man jo ikke stenger ned hele verden for.

Det finnes jo feks fortsatt tilfeller av svineinfluensa osv, men det skrives ikke om lenger. Varte noen måneder i 2009 før det forsvant fra søkelyset. Så fort den store spredningen stopper eller man får en vaksine så forsvinner frykten hos de fleste.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.03.2020 19:44    Post subject: Reply with quote

L'Equipe hevder altså at UEFA i stormøtet på tirsdag kommer til å utsette EM til neste år. Håpet er at e-cupene i stedet kan fullføres i sommer.

EM-flytting vil igjen skape trøbbel for klubb-VM neste sommer. Jeg vil tro FIFA i utgangspunktet må vike.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 12.03.2020 19:46    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:

Får man kvelt det verste av viruset nå med avlysning av skole osv og kanskje i tillegg få en vaksine snart (tidligere uttalelser tyder på ca 4 måneder før man får det, i vanlig scenarioer).


De fleste estimatene jeg har sett (i ymse artikler) har operert på 1-1,5 år før en vaksine er allment tilgjengelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 12.03.2020 19:59    Post subject: Reply with quote

FIFA mangler mer enn 1 milliard dollar for å finansiere det nye klubb-VM. ECA uttalte at de ville boikotte turneringen for et år siden. Men vet ikke om de har endret holdning i ettertid. Uansett så blir det umulig for FIFA å få nødvendig finansiering så fort UEFA annonserer at EM skal spilles da.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Next
Page 1 of 25

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb