English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eirik Horneland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 238, 239, 240 ... 334, 335, 336  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zaphod81
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 11:30    Post subject: Reply with quote

Det er rett og slett litt vanskelig å gjette hva som skjer med Horneland nå.

I en normal situasjon ville han nok rett og slett fått en 'gjensidig' avskjed under normale betingelser basert på manglende resultater og utvikling, men det er jo lett å se for seg at styret ikke ønsker å legge sten til byrden når de uansett skal bytte ut store deler av de i klubben som har mest innvirkning på sportslige valg samtidig, og dessuten har et rykte å ta vare på i offentligheten.

Hvis man skal tolke intervjuet med Tove i adressa i beste mening, så er det jo ting som tyder på at de er nær ved å lande en løsning på sportslig leder som de er veldig fornøyde med og selvsikre på. Det dreier seg dermed neppe om en glorifisert papirflytter uten sportslig definisjonsmakt - det tror jeg kun var en kombinasjon av juridisk triks med tanke på 'øverste leder' og en slags vingeklipping av en leder på vei ut av organisasjonen - dermed kan det fort bli aller første arbeidsoppgave for denne nye nøkkelpersonen å rådgi styret om Hornelands fremtid.

Jeg tror altså det er relativt sannsynlig at han starter neste sesong som hovedtrener, men jeg ser det heller ikke som usannsynlig at det gjøres endringer i trenerapparatet som de facto forandrer Hornelands rolle. Emberland er nok sånn sett den som har varmest og høyest flammer under stolen sin - jeg vil tro det er vesentlig mer sannsynlig at han ryker enn at Horneland gjør det.
50prosenNT
Rutinert

PostPosted: 03.12.2019 11:34    Post subject: Reply with quote

Forventer ingen overraskelser her, det blir nok en gammel traver fra møterommene på Brakka eller Ullevål stadion.
Alt annet vil faktisk sjokkere meg.
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 11:41    Post subject: Reply with quote

Åpent brev wrote:
Hei Bakklandia, usikker på hvorfor du er så opptatt av brevet jeg skrev, men jeg kan berolige deg med at brevet er oversendt Horneland og Koteng. Det er ikke sendt til noen andre, heller ikke rbkweb.

Han var vel i grunnen mest opptatt av å gi uttrykk for at du er feig... Confused
Frankiefourfingers
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 11:45    Post subject: Reply with quote

Hvis ikke Horneland trekker seg selv er jeg overbevist om at han får sitte en stund til. Aldri verden om styret sparker han.
Back to top
View user's profile Send private message
Åpent brev
Junior

PostPosted: 03.12.2019 11:50    Post subject: Reply with quote

Han var vel i grunnen mest opptatt av å gi uttrykk for at du er feig... Confused[/quote]

Wink
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 14:10    Post subject: Reply with quote

En på VGD som har postet masse info om tilskuertall:

Lag 2018 2019 Endring
Sarpsborg 08 5005 5526 +10,4 %
Brann 10431 11042 +5,9 %
Lillestrøm 5560 5791 +4,2 %
Odd 5383 5599 +4,0 %
Bodø/Glimt 3219 3340 +3,8 %
Kristiansund 4042 4092 +1,2 %
Stabæk 3656 3653 -0,1 %
Molde 7111 6956 -2,2 %
Haugesund 4317 4186 -3,0 %
Ranheim 2018 1883 -6,7 %
Tromsø 3655 3312 -9,4 %
Strømsgodset 5939 5297 -10,8 %
Vålerenga 9180 7834 -14,7 %
Rosenborg 16424 12704 -22,6 %
Snitt 6139 5801 -5,5 %

Og dette er inkludert sesongkort....
Kjære Koteng, det er ikke en TREND at tilskuertallet går ned, det er måten vi spiller på og måte vi styrer på som er HELT UTE OG KJØRE!
Back to top
oxbailla
Rutinert

PostPosted: 03.12.2019 14:32    Post subject: Reply with quote

Tar man bort RBK og VIF, så går tilskuertallene i resten av EliteSerien samlet sett opp. Så det er i stor grad Lerkendal man må peke på som årsaken til den samlede publikumssvikten. Koteng snakker dermed mot bedre vitende. Eller han lyver bevisst.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 14:45    Post subject: Reply with quote

Litt interessant å se på tilskuertallene i nevrosenes by også. Ned 2,2% fra 7.111 til 6.956 er ikke så voldsomt stor nedgang, men når man tar med i beregningen at laget har ligget på gullplass størstedelen av sesongen, samt at de etter sigende har spilt festfotball i store deler av sesongen så syns jeg at det er... iallfall oppsiktsvekkende.

Har klubbens mildt sagt klønete håndtering av voldtektssaken, oppførselen mot bortesupporterne, Elsa-Britts gjeninntreden som smurfeleder mv. gjort utslag?
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 15:03    Post subject: Reply with quote

Ett eller annet sted dette brevet er lagt ut? Facebook-siden er privat, så får ikke lest det der.
tr0ndern
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 15:07    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Jeg registrerer at Horneland er klar på at han fortsetter.

Sykt.

Da er det vel styret og Koteng som må fjernes først da.

Det er vel akkurat det mange av oss har sagt lenge..
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 03.12.2019 15:14    Post subject: Reply with quote

Horneland kan jo være så klar han bare vil på at han blir. Hadde jo vært komisk om Horneland hadde annonsert at han muligens ser for seg å ikke bli. Så gjenstår det om styret velger at han ikke blir etter sesongslutt.

Skal jo være en sesongevaluering som bunner ut i en beslutning.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 15:41    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
De som tror / håper at Horneland forsvinner lever i en egen verden. Det er jo selvsagt helt uaktuelt.

Dette er det mest absurde jeg har lest på forumet på lang tid.
Back to top
Kent
Rutinert

PostPosted: 03.12.2019 18:20    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Horneland kan jo være så klar han bare vil på at han blir. Hadde jo vært komisk om Horneland hadde annonsert at han muligens ser for seg å ikke bli. Så gjenstår det om styret velger at han ikke blir etter sesongslutt.

Skal jo være en sesongevaluering som bunner ut i en beslutning.

Og denne evalueringen er det Styret som skal foreta?
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 19:00    Post subject: Reply with quote

Evalueringen er det naturligvis styret som står for. Hvorvidt de velger å benytte eksterne aktører til å bistå gjenstår å se, men jeg vil tro enhver med ansettelsesforhold eller verv i klubben innser at det som er prestert i 2019 ikke holder, og at det her trengs klare tiltak for å snu det etterhvert drastiske frafallet på tribunene. Man trenger forhåpentligvis ikke noen konsulent for å fastslå akkurat det.
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 21:23    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:

Lag 2018 2019 Endring
Brann 10431 11042 +5,9 %
Odd 5383 5599 +4,0 %
Stabæk 3656 3653 -0,1 %
Molde 7111 6956 -2,2 %
Ranheim 2018 1883 -6,7 %
Tromsø 3655 3312 -9,4 %
Snitt 6139 5801 -5,5 %

Kjære Koteng, det er ikke en TREND at tilskuertallet går ned, det er måten vi spiller på og måte vi styrer på som er HELT UTE OG KJØRE!

Enig i at spillemåte kan påvirke. Men skulle logikken din slått til så skulle Brann og Sarpsborg hatt stor nedgang i stedenfor betydelig økning. Begge lagene har scoret omtrent 30 mål og sluppet inn betydelig flere i år. Altså har begge lag hatt temmelig ræva angrepsspill. Både Brann og Sarpsborg scorte omkring 45 mål i fjor. Bodø glimt som skorte veldig få mål i fjor har en svak økning i år med dobbelt så mange goller.

Tror heller at hovedgrunnen er at RBK har ligget nærmest unaturlig høyt i forhold til andre lag og befolkningsgrunnlag og at svingningene da blir større. Men selvsagt betyr prestasjonene noe for tilskuertilstrømningen.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 21:46    Post subject: Reply with quote

RbkUrge wrote:
Ett eller annet sted dette brevet er lagt ut? Facebook-siden er privat, så får ikke lest det der.

Regner med at det er greit at jeg gjengir brevet her, ettersom det ble skrevet at det var sendt til rbkweb, og det står at det er et åpent brev i ingressen. Det kunne godt vært lagt ut under 'min mening' som egen rbkweb-artikkel. Det er kjekt at noen med så mye supporter-ballast tør å fronte sine meninger om klubben, og skriver et såpass direkte og velskrevet åpent brev stilet til styreleder og øverste sportslige ansvarlige i klubben.

Gjengitt fra "rosenborg ballklubs trofaste supportere!":

Åpent brev til Ivar Koteng og Eirik Horneland

Hei dere to, la meg starte med å fortelle litt om meg selv og mitt forhold til Rosenborg. Jeg debuterte som tilskuer i en alder av 5, hjemme mot Raufoss i datidens 2.divisjon. Omtrent samtidig så jeg Rosenborg klare å holde Start, som var Norges beste lag da, til uavgjort i cupen. Siden da har jeg hundrevis av besøk på Lerkendal: Jeg klappa Ivers på ryggen etter hans avskjedskamp, jeg så Jan Kristian Fjærestad herje med Rosenborg på et nesten folketomt Lerkendal (Det var travløp med Rex Rodney på Leangen samtidig (!)), jeg har sett utallige spilleres debutkamp, fra Morten Lilleberg til Niklas Bendtner (for ikke å snakke om Saparas debut borte mot Sandefjord, tror det må være den beste debuten jeg har sett), jeg har løpt til postkassen for å hente Adressa slik at jeg kunne lese det siste om Skammelsruds fotsopp, jeg har sett Rosenborg slå IFK Gøteborg i Gøteborg, jeg har vært på Bajazzo med spillerne etter at Panathinaikos var eliminert og Rosenborg igjen var klare for Champions League, jeg har sagt til Erik Soler at han ikke måtte ta fra oss Steffen Iversen (han brydde seg ikke merkelig nok) og jeg var på den grusomme semifinalen i 1987 da Brynes snudde Rosenborgs 2-0 ledelse til 3-2 og avansement til cupfinalen hvor eneste trønderske innslag var Kolbjørn Ekker som om ikke annet ble matchvinner i en ellers utrolig kjedelig finale, jeg tenker på langskuddet til Gøran i den ene cupfinalen mot Brann i 88 når jeg sitter i tannlegestolen – og jeg var på Eggen og Skammelsruds avskjedskamp. Lite viste jeg da at det skulle gå så galt som det har gjort.

Det jeg lurer på er om dere forstår oppgaven dere har tatt på dere. Bortsett fra forvaltning av Domkirka er det vel ingen andre jobber som kan sidestilles med betydningen som tilligger jobben/vervet dere har tatt på dere. For meg virker det ganske åpenbart at dere ikke har forstått at dere har mye av ansvaret for hvordan trøndere har det på mandager, og noen av oss også på tirsdager og onsdager (det finnes undersøkelser fra Sør-Amerika som viser hvordan landslagenes resultater påvirker børsen). Rosenborg betyr så mye for så uendelig mange, selv for trøndere som ikke bryr seg om fotball er Rosenborg en del av identiteten, ja ikke bare identiteten, men den kollektive trønderske sjela. Rosenborgs suksess gjør oss stolte, den gjør at vi møter folk fra Bergen og Oslo, eller Milano og Madrid, med en stolthet, med en visshet om at sammen kan vi oppnå alt. Ingenting tyder på at dere forstår hva dere forvalter, det handler ikke bare om sport, om prestisje, om posisjon, om penger. Det handler om kultur, om identitet, om stolthet, om at vi er Rosenborg – Størst i Skandinavia. Dere forstår ikke en gang at det er et problem at spillerne løper rundt med en badeball på drakta og at dere lar en bergenser diktere hvordan den skal se ut. Koteng, du vet at penger har en verdi, men du ser ikke verdien i produktet du har sagt du kan håndtere å være styreleder for. Du applauderer et system hvor vi selger drakta til de vi alltid har gjort fordi det er viktig å holde seg inne med folk og for at det blir minst arbeid på den måten. Visjonsløst vil jeg kalle det.

Når Lerkendal nå tømmes for folk handler ikke det først og fremst om dårlig fotball, det handler om at vi skjemmes og om at vi ikke lenger identifiserer oss med klubben. Det er ikke vårt Rosenborg. Vårt Rosenborg handler selvfølgelig om spillestil. Kåre Ingebrigtsen hadde for øvrig rett når han sa at i Trøndelag finnes det 100 000 eksperter på 4-3-3, og himmel og hav for en gave for en klubb det må være. Dere er omgitt av folk som elsker dere, av folk som unner dere, noe som strengt tatt betyr oss og et kollektivt Trøndelag, suksess, men vi opplever at klubben går motsatt vei av den trønderske identiteten. Dette betyr selvfølgelig ikke at bare trøndere kan lykkes i Rosenborg. Hamren ble riktignok noe kritisert for sin litt for defensive tilnærming til spillet, men han var en smarting noe som bemerkelsesverdig ofte hjelper og som dere underestimerer betydningen av. Hamren forsto Rosenborgs posisjon, ikke bare i Trøndelag, men i landet (norsk fotballs lokomotiv). Han snakket om attityd, noe som også kan sies som «å gjøre sitt beste». Jeg tror nemlig ikke det er sant at det trønderske publikumet er så enormt kravstort, men i landets beste idrettsregion og med en treningsdisiplin som spiser østlendinger til frokost forventer publikum at spillerne gjør sitt beste – eller ja, faktisk blør for drakta. Det forventes at spillere, trenere og administrasjon er like stolte av Rosenborg som det vi er. Det forventes at dere er like forbanna når Rosenborg taper som det vi er. Det forsto Hamren. Han kom og sa at Rosenborg er en storklubb og at her skal det være slik og sånn. Han forsto kulturen. Nå har det blitt rekruttert en småklubbtrener som virker å tro at kan du trene ett fotballag kan du trene alle. Når du i intervju sier at du hadde gjort for dårlig forarbeid på å forstå Eggen, 4-3-3 og arven da sier du at du mangler ydmykhet, nysgjerrighet og smartness. Når du i tillegg viser deg å ha en relativt enkel fotballfilosofi, da er ikke sidelinja på Lerkendal riktig sted for deg. Kultur utenfor banen er langt viktigere enn det ser ut til at dere forstår, men kultur på treningsfeltet er selvfølgelig like viktig.

Jeg så utrolig mange treninger på Lerkendal i Eggenperioden, og ja, vi kan gjerne bli enige om at lederstilen til Eggen var noe spesiell og ikke passet for alle, men det du ikke kan ta fra Eggen er intensiteten han skapte på trening. Hver eneste ball, selv på restitusjonsfotballtennis, ble kjempet om som om det var den siste ballen du skulle vinne. Hver duell ble tatt med en holdning om at det betydde alt å vinne den. Hvert mål ble feiret. Spillerne satte hverandre på plass, men de feiret også hverandre. Eggens viktige ord om at du måtte unne andre suksess satt i dem. De som spilte da hatet å tape selv på grusbanen på Lade i januar, men etter trening berømmet de hverandre for gode prestasjoner. Nå fikk jeg anledning til å følge noen treninger i årets høstferie og hva var det jeg så? En gjeng totalt uten glød, uten vilje, uten kommunikasjon. Bare unntaksvis ble det ropt noe på feltet spillerne imellom, jeg så ikke et klapp på skuldra, jeg så en gjeng som ikke brydde seg. En gjeng som hadde glemt at det faktisk er morsomt å spille fotball. Du, Horneland, åpnet ikke munnen; mens jeg var der sto han bare og skulte. Hva får spillerne ut av det? Ikke en tilbakemelding hørte jeg, ikke et eneste "bra", ikke et eneste "mer av det", ikke et eneste ord om hvordan oppspillene skulle skje eller om hvor viktig det var å fullføre løpene. Emberland sa noen enstavelsesord, type "good boys", "OK boys" og "come on boys". Jeg hørte ikke en tanke om hvordan fotball skal spilles uttrykt. Det var så nitrist å være på Skoglunden, jeg så trenere uten varme, uten vinnervilje, uten entusiasme. Jeg så en klubb uten puls. Prosjekt Horneland er steindødt. Spillerne tror ikke på det, Trøndelag tror ikke på det, media tror ikke på det og det gjør ikke dere heller. Men dere skjønner ikke det jeg skriver i avsnitt to, eller evt enda verre, dere bryr dere ikke. Hadde vi ikke hatt fadesen med Kåresparkingen hadde du, Horneland, vært ute av portene for lengst, men vi ser en styreleder som bare er tøff mot de som gir ham motstand mens ja-mennesker blir tatt vare på. Om dere hadde ansatt Bosz, tror dere han hadde godtatt overgangsvinduene vi har sett det siste året? Det er toppidrett dere forvalter, dere må tørre å la dere utfordre, det gjør faktisk ganske vondt å bli best!

Jeg oppfordrer dere alle til å trekke dere. Koteng, du har over lang tid nå vist at du ikke forstår Rosenborg sin posisjon godt nok. Ta deg et lite minutt, spør deg selv om du er den beste til å inneha den posisjonen du har. Har du hjerte for Rosenborg, Trondhjem og Trøndelag kombinert med noe selverkjennelse bør konklusjonen ikke være altfor vanskelig.

Horneland - du har selv sagt at du ikke hadde gjort hjemmeleksen din, Rosenborg handler om langt mer enn å være dyktige til å løpe. Å forkaste analyseverktøy og kokettere med at du ikke vil åpne Pc'n og statuere egen autoritet med banal behandling av mennesker er ikke det Rosenborg trenger. Jeg ber deg-si opp! Vi er veldig mange som lever med Rosenborg i hjertet vårt. Vi klarer ikke mer, klubben vår ødelegges. Dessverre har vi en ledelse som ikke tør si deg opp og da må du faktisk vise deg voksen å gjøre det selv. Fallskjermen blir sannsynligvis mindre på den måten, men Trøndelags kollektive pust av lettelse vil sannsynligvis gjøre at du lander mykt.

Lykke til videre.

Med vennlig hilsen

Trygve Ulset
Back to top
Francisco Clementine
Rutinert

PostPosted: 03.12.2019 22:02    Post subject: Reply with quote

Quote:
Enig i at spillemåte kan påvirke. Men skulle logikken din slått til så skulle Brann og Sarpsborg hatt stor nedgang i stedenfor betydelig økning.

Har Brann- eller S08-fansen uttrykt krav om pent angrepsspill? Disse lagene er bygd opp på drittfotball, selvfølgelig flokker fansen til for å se dette.
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 22:15    Post subject: Reply with quote

[quote="Franc"]
Quote:

Har Brann- eller S08-fansen uttrykt krav om pent angrepsspill? Disse lagene er bygd opp på drittfotball, selvfølgelig flokker fansen til for å se dette.

Ja, RBK-fans er så klart de eneste i landet som ønsker å se mål og flott angrepsspill. Det første året Kjetil Knutsen overtok B/G var det forøvrig lite som tilsa at klubben skulle ta sølv året etter. 32 mål og 32 poeng og en temmelig ræva høstsesong som endte tre poeng unna nedrykk.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 03.12.2019 22:49    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:

Lag 2018 2019 Endring
Brann 10431 11042 +5,9 %
Odd 5383 5599 +4,0 %
Stabæk 3656 3653 -0,1 %
Molde 7111 6956 -2,2 %
Ranheim 2018 1883 -6,7 %
Tromsø 3655 3312 -9,4 %
Snitt 6139 5801 -5,5 %

Nedgangen vår tilsvarer Odds nedgang ifjor - i hvert fall prosentsatsen.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 03.12.2019 22:51    Post subject: Reply with quote

Åpent brev wrote:
Hei Bakklandia, usikker på hvorfor du er så opptatt av brevet jeg skrev, men jeg kan berolige deg med at brevet er oversendt Horneland og Koteng. Det er ikke sendt til noen andre, heller ikke rbkweb.

Okei, så da var det storebroren din som vidreformidlet gal info. Det overrasker meg ikke, men når riktig info er på bordet, er det greit.

Jeg mener fortstat ikke brevet har særlig innhold, og faktafeilen som er der ødelegger fortsatt troverdigheten din, men da var ud i hvert fall mann nok til å sende det dit det hører hjemme. DEt skal du ha!
Bakklandia
Legende

PostPosted: 03.12.2019 22:53    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
Hedning wrote:
De som tror / håper at Horneland forsvinner lever i en egen verden. Det er jo selvsagt helt uaktuelt.

Mulig, men det er uansett helt korrekt. Gitt kriteriene og forutsetningene, finnes det ikke ett godt logisk argumnet for å fjerne han.
Francisco Clementine
Rutinert

PostPosted: 03.12.2019 23:30    Post subject: Reply with quote

Back to top
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 03.12.2019 23:58    Post subject: Reply with quote

Det her blir litt slik som brevet kjernen presterte å signere, bare med lengre utgreing, det der blander noen gode poenger med personangrep og gjør noen antakelser som det ikke er hold i å betrakte som fakta.

En treffende analogi her er en småstygg takling der en glemmer hvor ballen har blitt av og hvorvidt det blir rødt eller gult avhenger om hvorvidt spiller for RBK, mot RBK og om Hobber Nilsen dømmer eller ikke.

Ellers så er det null og niks i det brevet som ikke har blitt målbært på dette forumet før.

Det ville vært mulig å skrive om brevet til å bli konstruktiv kritikk som det kunne tenkes at de det gjelder kan ta til seg. I likhet med kjernen sitt brev så blir det så mange harmdirrende pekefingre som bunner ut i at dere må pakke sammen og gå deres vei at den naturlige reaksjon er å gå i forsvarsposisjon eller ignorere alt sammen. Lengden antyder at det er lagt inn en god del tid og innsats, dessverre så er det nok ganske så bortkastet.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 04.12.2019 00:09    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Når man bruker såpass mye tid på dtete, hadde det vært mulig å få til et betraktelig mer konstruktivt bidrag enn dette her.

For mye pathos, alt for lite logos.
robbie
Veteran

PostPosted: 04.12.2019 00:21    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:

Mulig, men det er uansett helt korrekt. Gitt kriteriene og forutsetningene, finnes det ikke ett godt logisk argumnet for å fjerne han.

At han er den verste treneren vi har hatt siden Tommy Cavanagh bør vel telle som et godt logisk argument.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 238, 239, 240 ... 334, 335, 336  Next
Page 239 of 336

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb