English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eirik Horneland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 220, 221, 222 ... 335, 336, 337  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Looney
Senior


Joined: 27 Dec 2007
Posts: 213
Location: Oslo

PostPosted: 16.11.2019 12:34    Post subject: Reply with quote

Synes ikke noe tyder på at han er på vei ut, snarere så tror jeg vi ser konturen av at man denne gangen ikke tror at det å sparke treneren løser alt.

Derfor begynne man å «rydde» i en annen ende denne gangen.
Tror det er lurt, skulle Horneland få sparken senere, så er det allerede ryddet i sportslig avdeling og i stallen.

Forstår forresten at Horneland reagerer på uttalelsene til Åsen, men responsen var klønete.
_________________
Eh...what's up, doc?",
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 16.11.2019 13:25    Post subject: Reply with quote

Looney wrote:
Synes ikke noe tyder på at han er på vei ut, snarere så tror jeg vi ser konturen av at man denne gangen ikke tror at det å sparke treneren løser alt.

Derfor begynne man å «rydde» i en annen ende denne gangen.
Tror det er lurt, skulle Horneland få sparken senere, så er det allerede ryddet i sportslig avdeling og i stallen.

Forstår forresten at Horneland reagerer på uttalelsene til Åsen, men responsen var klønete.


Spørsmålet er jo hvem som kommer inn. Hvis Smerud blir sportslig leder, Bratseth sitter fortsatt i styret og påfyll av næringslivstopper som skal skumme fløten av rbkvervet så vil vi ikke se noe fremgang.
Back to top
View user's profile Send private message
Sevenseven
Proff


Joined: 07 Jan 2013
Posts: 357

PostPosted: 16.11.2019 13:30    Post subject: Reply with quote

Er litt redd for hva som skjer nå iht oppryddingen, tror Horneland vil få fritt spillerom til å utforme sitt "spillerom". Det er Horneland som bestemmer hvem som spiller og hvordan det skal spilles.Så når Heerkes velger å dra pga. Filosofien til A-Laget, da er det samarbeidet med Horneland som sviktet.

Tipper vi vil se mer av Horneland sin filosofi i 2020. Altså en mer "kick and run" fotball. Hvis dette er riktig vil vi se det gjennom det neste vinduet på hvilke spillere som kommer inn og går ut.

Garderoben er veldig tydelig delt i to blokker jfr. Boka til Bendtner, i tillegg har vi en trener som har mistet deler av garderoben. Intervjuet med Åsen og Helland tyder på det. Det ligner veldig på hva man så under Perry, da var det Selnæs og Helland som kom med kritikken mot treneren.

Når det er sagt så vil jeg heller irritere meg over en "jukse"ving og en midtbanespiller med en tvilsom bart foran en trener som ikke engasjerer meg gjennom fotballen som laget spiller.
Back to top
View user's profile Send private message
Nidarosballklubb
Rutinert


Joined: 15 Apr 2019
Posts: 648
Location: Norge

PostPosted: 16.11.2019 13:58    Post subject: Reply with quote

Horneland er vel såpass arrogant at han i likhet med å skrote analyseverktøyet sikkert også mener han kan være sin egen sportsdirektør og talentutvikler.

Last edited by Nidarosballklubb on 16.11.2019 15:32; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 16.11.2019 14:14    Post subject: Reply with quote

Jo mer ansvar Horneland får desto før får han sparken, har har jo allerede flere meter vann over hodet.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Nåssåladden
Veteran


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 3197
Location: Oslo

PostPosted: 16.11.2019 20:13    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:

Horneland har mistet deler av garderoben allerede


Garderobeskapene? Dusjen? Hva vet vi egentlig om dette og hva er bare spekulasjoner som har blitt til sementert til "sannhet"?

Tror også spekulasjonene om Herkees tvist med førstelaget også er mest luft. Og at det er muligens lønnsbetingelser, kontraktsbetingelser eller mangel på nettverk som helst ligger bak om
_________________
De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 16.11.2019 20:46    Post subject: Reply with quote

Selvfølgelig er det spekulasjoner, det er jo det vi er gode på her på forumet, utenom bitching selvsagt. Men helt alvorlig, de utblåsningene som har vært angående mangelfull utvikling er jo ikke noe godt tegn akkurat.

Dette er utddrag fra Heerkes-intervjuet, sakset fra Sportslig støtteapparat-tråden:

Quote:
– Jeg ønsker egentlig ikke å snakke om det. Men det er noen ting som jeg og klubben ikke er helt enig i. Jeg og klubben har litt forskjellig syn på bidraget mitt og verdien det har for Rosenborg.

– Når klubben ikke er helt sikker på om jeg passer i rollen min, så tok jeg beslutningen om å dra. Men jeg er veldig glad for at jeg ender oppholdet mitt i Rosenborg med opprykk.

– Folk tror kanskje jeg ønsker å legge skylden på Rosenborg, men det handler ikke om det. RBK har all rett til å ta avgjørelser om hva som er mest verdt for klubben og hvordan de vil drive den. Men jeg har også rett til å ha andre meninger enn dem.

– Vi har prøvd å spille i Rosenborgs ånd, noen ganger lykkes vi og andre ganger ikke. A-laget har nok en litt annen forsvarsstrategi enn vi har og muligens noen andre oppgaver offensivt. Men spillestil og formasjon er ganske likt.

– Jeg er en typisk nederlandsk trener. Der handler det om å spille ballen og spille attraktiv fotball. Rosenborg har en ganske lik filosofi, 4–4–3 [sic] og attraktiv fotball har vært en del av klubben i mange år. Men jeg viser av og til laget klipp fra Atlético Madrid, siden man også må forsvare seg i fotball. Aggressivitet er viktig. Jeg prøver å se på alle faser av spillet. Det fysiske, tekniske, taktiske, mentale og det sosiale. Man vinner ikke kamper bare på tekniske ferdigheter.


Du kan jo tolke det som du vil, men det ser jo ikke veldig bra ut. Altså jeg liker det han sier angående hvordan fotball skal spilles men jeg liker ikke signalene om at førstelaget "har en annen forsvarsstrategi" og "muligens noen andre oppgaver offensivt". Og vi har jo selv sett hva det betyr under Horneland og Emberland, omtrent så langt fra attraktiv 4-3-3 som man kan få det egentlig. Og det er jo bare å se på hvilke priorieringer som blir gjort, både inn mot kampene men også underveis. Det er kjøttvekt og kondis framfor ballbehandling og kreativitet og jeg tror helt ærlig at om vi hadde byttet ut Horneland med Arne Erlandsen så hadde vi ikke sett den helt store forskjellen.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 17.11.2019 10:51    Post subject: Reply with quote

Erlandsen er vel flinkere med å behandle folk på en ordentlig måte. Så han ville vært et steg opp. Om man skal fortsette å spille defensiv drittfotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 17.11.2019 11:34    Post subject: Reply with quote

Haha, ja! Er det noe Erlandsen er kjent for, er det den framifrå personalbehandlinga! Very Happy
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 17.11.2019 20:44    Post subject: Reply with quote

Ja, Erlandsen var et unikum der, han ga visst til og med spesialoppvartning til konene til spillerne...
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 18.11.2019 10:03    Post subject: Reply with quote

Det er viktig at Horneland forsvinner. Liker INGENTING av det han står for. Måten han nå snakker om å slanke stallen uten å hente erstattere tyder på høyrisiko mtp å kjempe på flere fronter.

Jeg tror han kan skade Rosenborg på en måte som vil henge igjen i lang tid. Nå har også Bjørnebye som ansatte ham forsvunnet. Få det vekk.

https://www.eurosport.no/...tory.shtml
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
KRS
Proff


Joined: 19 Oct 2007
Posts: 306
Location: Oslo

PostPosted: 18.11.2019 10:58    Post subject: Reply with quote

Her er mitt halmstrå som jeg klamrer meg fast i for å i det hele tatt gidde å bruke tid på RBK i 2020.

Det er bred enighet om at det laget Horneland tok over i 2020 var i dårlig fysisk forfatning, men var spiller for spiller såpass mye bedre enn resten av EL, at de to måneder tidligere spaserte inn et seriegull. En plutselig oppjustering av treningsmengde og nytt regime ga spillerne tunge bein og lite overskudd til å vinne kamper i vårsesongen. Svake resultater sammen med mye utenomsportslig tull bidro til at nedturen fortsatte frem til mai.

Antar at treningsmengden ble nedjustert inn mot de viktige CL-kvalikk kampene som ga umiddelbare resultater, og vi så igjen konturene av det laget vi burde være. Etter Zagbreb kampene kom en mental nedtur samtidig som treningsmengden ble oppjustert til den nye standaren. Som igjen ga utslag på lite overskudd og mediokert spill. Allikevel så laget sterkere ut enn det gjorde i April.

Håpet for 2020 er da at vi tar med oss treningsgrunnlaget fra 2019, kombinert med en god og knallhard oppkjøring. Samtidig slanker, oppgraderer og spisser vi stallen slik at den rutinerte stammen er noenlunde fornøyd med spilletid (hvis de fortjener det) og unggutta ser at veien til spilletid ikke er endeløs.

Da KAN dette bli bra.
Back to top
View user's profile Send private message
selleck
Senior


Joined: 05 Aug 2009
Posts: 227

PostPosted: 18.11.2019 11:00    Post subject: Reply with quote

«Og på måten som Rosenborg spilte på utover sommeren og høsten i fjor, kunne man utenfra se at det ikke var ro og orden. Det var noe uavklart, og ting som måtte falle på plass. Det måtte ledes på en trygg og god måte.»

Så den er den nye forklaringen på hvorfor sesongen ble dårlig? «Me har rota d te», var ihvertfall ydmyk og riktig. Han har blitt svada, bortforklaringer, usympatisk... og forhåpentligvis snart ferdig. Han der er ikke fremtida. Han der vil ikke få fylt stadion!

Fyren presterer å irritere meg HVER gang han åpner snakketøyet...
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 18.11.2019 11:06    Post subject: Reply with quote

Det er nok heller ikke uvesentlig at det veldig mye av treningsarbeidet som ble lagt ned tidlig i sesongen, og vel fram til 16 mai var ganske bortkasta. Når det viser seg at hele oppkjøringa og første ett-eller-annet-del av sesongen ble brukt på å lære noe som viste seg å være drit. HVIS (et stort hvis) man klarer å bedrive et treningsopplegg gjennom ett helt år kan ting fort se bedre ut neste år. Men det er et jævla stort hvis, og jeg er sterkt skeptisk til at Horneland er mannen som skal klare det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 18.11.2019 12:50    Post subject: Reply with quote

selleck wrote:

Fyren presterer å irritere meg HVER gang han åpner snakketøyet...


Hvis det er hver gang, så tror jeg det handler mer om at du er ute etter å la deg irritere, mer enn hva han faktisk sier.
Back to top
View user's profile Send private message
selleck
Senior


Joined: 05 Aug 2009
Posts: 227

PostPosted: 18.11.2019 13:20    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
selleck wrote:

Fyren presterer å irritere meg HVER gang han åpner snakketøyet...


Hvis det er hver gang, så tror jeg det handler mer om at du er ute etter å la deg irritere, mer enn hva han faktisk sier.


Dagens artikkel på rbkweb er et godt eksempel.

Greit nok igjennom fra starten - før han til slutt sier:
"Da vi gikk inn i det, så var vi veldig klare over utfordringene som lå her: Det var en kommende rettssak. Og på måten som Rosenborg spilte på utover sommeren og høsten i fjor, kunne man utenfra se at det ikke var ro og orden. Det var noe uavklart, og ting som måtte falle på plass. Det måtte ledes på en trygg og god måte.

- Vi har framdeles ikke klart å få skapt den roen, den tryggheten, den entusiasmen og den energien som vi ønsker å få. Men jeg er trygg på at Rosenborg allerede neste skal komme ut i en veldig sterk utgave og dominere norsk fotball igjen."

Dette her er ansvarsfraskrivelse. Og det irriterer meg, uansett hvem som gjør det.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 18.11.2019 13:33    Post subject: Reply with quote

Problemet er jo at han snakker om det fotballmessige, det teknisk-taktiske, som noe som bare "er der", som en uforanderlig størrelse, mens alt som har vært rett og feil og skal bli så mye bedre handler om uhåndgripelige ting som ro, angst, energi, selvtillit, mestring og så videre.

Og ja visst, disse momentene har selvsagt stor betydning, men på måten Horneland snakker om fotball framstår det vel egentlig som vi kunne gjort dårligere valg enn å bare ansette Marit Breivik som A-lagstrener. Det er jo tydeligvis spillestilsdokumentene og spillernes egen kunnskap som definerer 'hvordan vi spiller', og det eneste noen kan gjøre utover det er å holde prestasjonsgruppa i vater. Er dette virkelig en god beskrivelse av hovedtrenerens rolle?

Vi trenger en hovedtrener som faktisk har en selvstendig visjon, en plan for hvordan fotball skal spilles, og så må den matche sånn noenlunde både det vi forsøker å forvalte av spillestilsarv på A-lagsnivå og det junioravdelingen driver med. Lære på jobben-tilnærmingen fungerer ikke, det går for sakte, og mangler nødvendige korrektiver til å unngå en haug med blindspor.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 18.11.2019 13:36    Post subject: Reply with quote

Skal godt gjøres å finne en mer stereotypisk norsk trener.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 18.11.2019 13:42    Post subject: Reply with quote

Han er ekstremt vag på hvordan vi skal spille fotball, hvordan vi skal trene samhandling og hva som ikke fungerer, alt dreier seg om psykologi, "hardt arbeid hver dag" og ledelse.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 18.11.2019 13:59    Post subject: Reply with quote

Men det er jo litt som han sa selv i podcasten: den offensive tankegangen som Eggen står for er uvant for ham, i NFF handler det meste om det defensive og overganger.

Altså, hadde dette kommet fra en dansk eller svensk journalist, hadde vi oppfattet det som et rent karakterdrap på norsk fotball, men dette kommer altså som en oppriktig beskrivelse av egen trenerutdanning. Og det forklarer jo også hvorfor fokuset på eget spill blir som det blir - ikke bare er kunnskapen om å organisere et fungerende, dominerende, eget spill veldig lite utviklet, men som en av veldig mange like fugler i den samme andedammen blir jo fort det taktiske redusert til et slags nullsumspill mellom trenere med nøyaktig den samme kompetansen og kompetansehull. Da får man sånne tilnærminger som Perrys 'spill og motspill', og ekstremt fokus på defensive måltall og å ha riktig mental innstilling for å unngå å gjøre feil og orke å løpe litt lenger.

Nettopp derfor er det faktisk naturlig for oss å aktivt holde oss unna norske trenere med akkurat denne bakgrunnen. Vi burde egentlig ha en klar og tydelig strategi på å som hovedregel hente trenere fra andre land med mer kompatibel fotballfilosofi, og styre unna disse norske treneremnene - med mindre vi faktisk har oppfostret disse trenerne internt, og selv kan gå god for spillestilstilnærmingen. All den tid vi slett ikke har fått noen hale av offensivt anlagte trenertalenter i kjølvannet av Eggen er sistnevnte en ganske klar plan B.

Som klubb ønsker vi jo å være annerledes enn de andre norske lagene. Skal man være annerledes, så må man også våge å ta annerledes valg. Valg som faktisk kan hjelpe oss i retning av den typen fotballag vi ønsker å vise fram på Lerkendal.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Blodstrupmoen
Veteran


Joined: 11 Apr 2006
Posts: 1026

PostPosted: 18.11.2019 14:54    Post subject: Reply with quote

Jeg har vært mye negativ til Horneland og vil egentlig ha han vekk.

MEN jeg er også litt nysgjerrig på hva han kan utrette men en ny full vinter og med utskiftning i stallen. Han har fått noen spillere i sekken som har vært godt over toppen og det ser stygt ut.

Ingen Bendtner som lager oppstyr, vekk med noe annet stallfyll og altfor dyre spillere, så er jeg nysgjerrig til neste vår.
Er vi ikke topp 2 til neste sommerferie mener jeg derimot at det er ut! Ingen nåde, da har han fått all den tiden man kan kreve som trener for norges største klubb.

Men en annen faktor er hva tilskuerne mener, Rosenborg kan ikke leve med 4-5000 på stadion.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 18.11.2019 15:24    Post subject: Reply with quote

Uansett hvor mye vi diskuterer og ønsker oss ting vil det nok ikke endre noe som helst.
Vi er stuck med denne kjedelige gymlæreren som av en eller annen grunn har blitt ansatt som hovedtrener i Norges største fotballklubb.

Vi blir nok ikke kvitt ham før når vi enten sportslig driter oss ut neste år, eller når vi spiller så kjedelig at tilskuersnittet passerer 8000.
Usikker på hvilken som kommer først. Det er i hvert fall garantert at vi vil se en massiv nedgang i salg av sesongkort. Det burde være et klart signal..

Tipper vi sparker ham etter sommern neste år når vi ligger ca midt på tabellen grunnet for lite vilje og passion. Sp skal vi vel ha 6 mnd med foreløpige trenere og lovnader om å finne den neste Nils Arne før vi ender opp med Geir Bakke eller lignende ræl.

Sukk, jeg skjønner plutselig hvorfor folk er utro.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 18.11.2019 15:26    Post subject: Reply with quote

Jeg driter egentlig i om vi er topp 2. For å være helt ærlig tror jeg stallen er ålreit nok og konkurransen akkurat så dårlig i eliteserien at Rosenborg bør klare å snuble seg inn til topp 2 nesten uansett hvor mye sabotasje some foregår innenfra.

Det jeg vil ser er UNDERHOLDENDE og GODT SPILL. Jeg vil se et Rosenborg som vinner kamper fordi vi er bedre enn motstander i FOTBALL, ikke fordi vi er bedre til å KRIGE. Jeg tviler ikke på at Horneland klarer å skape et RBK som er akkurat så gode til å krige motstandern i senk at vi klarer topp 2 eller til og med vinner eliteserien, men det hjelper faen ikke. Vi kommer aldri til å krige teknisk gode lag vi møter i europa ut av fasong og det kommer til å bli gørrkjedelig å se på.

Akkurat nå er dette marerittet mitt, at vi skal klare å vinne eliteserien kun på trykk og faenskap og at styret skal klappe segselv på skuldra og gi horneland kontraktsforlengelse basert på resultater og ikke faktisk godt spill.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 18.11.2019 15:28    Post subject: Reply with quote

Uff, her var det mye negativt. Jeg skjønner i grunnen hvorfor, men Horneland har da helt rett i at det har vært mye rart i RBK det siste året. Mye tull, bråk og negative presseoppslag.

Jeg har fortsatt trua på Horneland, og mye av det som har skjedd i det siste, bl.a. med Bjørnebye, tror jeg er et resultat av at Horneland har satt ned foten. Jeg tror Horneland har reagert på at arbeidet med å finne nye spillere som passer til hans måte å spille på har slått feil.

HÃ¥per jeg iallfall...

Horneland til rbkweb wrote:
Rosenborg skal komme tilbake med solid revansje. Rosenborg skal gjennom vinteren klare å samle seg. Vi skal klare å få gjort de rette grepene i troppen og i klubben, sånn at vi igjen blir omtalt med positivt fortegn. Det aller, aller viktigste er å spille god fotball. Å begeistre med god angrepsfotball er det som Rosenborg er tuftet på. Det må vi evne å få til.


Lyder som musikk i mine ører Tommel'n opp! RBK
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Sevenseven
Proff


Joined: 07 Jan 2013
Posts: 357

PostPosted: 18.11.2019 15:39    Post subject: Reply with quote

Hentesveis wrote:

Jeg har fortsatt trua på Horneland, og mye av det som har skjedd i det siste, bl.a. med Bjørnebye, tror jeg er et resultat av at Horneland har satt ned foten. Jeg tror Horneland har reagert på at arbeidet med å finne nye spillere som passer til hans måte å spille på har slått feil.

HÃ¥per jeg iallfall...

Lyder som musikk i mine ører Tommel'n opp! RBK


"Nye spillere som passer hans måte å spille på......"

Det høres ikke bra ut.... vet ikke om jeg vil se Sort og hvitt spiller hans "type" fotball
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 220, 221, 222 ... 335, 336, 337  Next
Page 221 of 337

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb