English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Framtidige trenerkandidater
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 447, 448, 449 ... 453, 454, 455  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 13.11.2019 15:06    Post subject: Reply with quote

Jeg kan faen meg ikke forstå hvordan noen seriøst kan mene at Fagermo skulle kunne være et alternativ for Rosenborg, mannen har vært trener i Tippeligaen i over 10 år men Fagermo har fortsatt ikke vunnet noen trofeer. Nils Arne Eggen`s store forbilde var Rinus Michels og han besøkte Ajax treningsanlegg flere ganger på 70-tallet og det var der hvor Eggen fant grunnlaget til suksessoppskriften for RBK, men hadde en trener tatt Rosenborg tilbake til gamle høyder med samme 4-3-3 taktikk i dag? svaret er nei. Fotballen har utviklet seg så enormt mye de siste 10-15 åra og taktikken bak det som var en stor suksess i 2003 funker sannsynligvis ikke i dag, topptrenerne i internasjonal fotball skifter i dag ofte både taktikk og formasjoner en 4-5 ganger iløpet av en og samme kamp. Alex Ferguson var den første treneren av "den eldre garde" til og innse dette og rundt 2007/08 så uttalte Ferguson til BBC at det ikke lenger var mulig og vinne fotballkamper med samme taktikk som for 10 år siden ( 1997-98 ) og Ferguson begynte derfor og endre taktikk fra kamp til kamp og/eller flere ganger under en kamp. Arsene Wenger som revolusjonerte engelsk fotball når han tok over Arsenal i 1996 holdt derimot fast på sin gode gamle taktikk også mente han at "Wengerball" fortsatt var en suksess, Wenger var alt for sta og selvgod til og innse at "Wengerball" ikke lenger funket i moderne fotball og derfor så gikk Arsenal på flere stortap både i PL og i CL under de 10 siste åra med Wenger som Arsenal-boss. Jose Mourinho`s taktikk var også en suksess for 10 år siden, men taktikken både til Wenger og Mourinho er gått ut på dato i dagens fotball.

De som tror at nøkkelen til å kunne gjenskape RBKs storhetstid ligger i Eggen-skolen bør få seg en ny virkelighetsoppfatning. Det sagt, så mener jeg ikke at RBK må bytte identitet eller og gå helt vekk fra filosofien til gode gamle Eggen. Men man må samtidig tenke nytt, saker og ting utvikler seg med tiden.

Last edited by Joestlaachmkr on 13.11.2019 18:53; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 13.11.2019 15:12    Post subject: Reply with quote

Samhandling og gjennombruddshissighet holder fremdeles mål.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran

PostPosted: 14.11.2019 15:53    Post subject: Reply with quote

Nåssåladden wrote:
Interessant debatt. Ville Nils Arne Eggen kunne vært en tilnærmet like suksessrik trener om han for eksempel var en dedikert 442-trener?

Det tror jeg, og at det er først og fremst i rollen som motivator og lagbygger som er suksessfaktorene og ikke lagformasjonen.

RBK prøvde seg på å fortsette Eggenfilosofien med diverse 433 trenere med middels resultater ogerkjente etterhvert det samme. At det er de personlige treneregenskapene som er viktigst.

Samtidig så er det et problem om eliteserielaget spiller en helt annen fotball enn andrelaget og Salmarakademiet så klart.

Han beviste vel det med diamanten vi kjørte mot Valencia i 2007?

Personlig gir jeg blaffen i hvilken formasjon som står på papiret. Det er "artig og angrepsvillig fotball" som er det som betyr noe.
Back to top
Driblevækk
Rutinert

PostPosted: 14.11.2019 16:51    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
Nåssåladden wrote:
Interessant debatt. Ville Nils Arne Eggen kunne vært en tilnærmet like suksessrik trener om han for eksempel var en dedikert 442-trener?

Det tror jeg, og at det er først og fremst i rollen som motivator og lagbygger som er suksessfaktorene og ikke lagformasjonen.

RBK prøvde seg på å fortsette Eggenfilosofien med diverse 433 trenere med middels resultater ogerkjente etterhvert det samme. At det er de personlige treneregenskapene som er viktigst.

Samtidig så er det et problem om eliteserielaget spiller en helt annen fotball enn andrelaget og Salmarakademiet så klart.

Personlig gir jeg blaffen i hvilken formasjon som står på papiret. Det er "artig og angrepsvillig fotball" som er det som betyr noe.

Eggen trente ikke RBK i 2007.
gm
Rutinert

PostPosted: 14.11.2019 17:10    Post subject: Reply with quote

Driblevækk wrote:
Huber wrote:
Nåssåladden wrote:

I kampene mot Valencia var han vel egentlig det.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 14.11.2019 18:59    Post subject: Reply with quote

Driblevækk wrote:

Offisielt så var han ikke trener, men mener å huske at han hadde en "støtterolle", og var svært sentral i planleggingen den høsten.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 14.11.2019 21:50    Post subject: Reply with quote

Eggen var involvert som rådgiver for Henriksen i forbindelse med CL kamper på høsten ja, inkludert mot Valencia.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 14.11.2019 22:45    Post subject: Reply with quote

Dette med momentum og karisma og kjemi og disse tingene mener jeg er utrolig undervurdert. Men det finnes ikke noen oppskrift eller mønster på når det er riktig og feil. Likevel kan man noen ganger forutse hvordan det kommer til å bli. Man kan sette opp en slags ligning der den nye trenerens meritter, autoritet, integritet (samlepakka) må tilsvare det som er på andre siden av er lik-tegnet: Spillergruppa som han arver.

Når det sitter 50 gullmedaljer i garderoben og man kommer inn og sier navnet er Eirik, dere er firedoble seriemestere og også regjerende cupmester, selv ble jeg nr 4 med Haugesund i fjor. Nå skal vi begynne med en helt ny type fotball her på bruket.

Det går bare ikke. Så kan man diskutere att og fram om spillerne er uproffe, illojale og blaserte eller om Horneland ikke har egenskapene til å få til dette tross utgangspunktet.

Selv opplever jeg at 2019 har blitt som fryktet og at dette valget av styret om mulig er enda mer uforståelig i retrospekt enn det var da. Hva slags tung medisinering er de på hvis de så for seg at dette kom til å bli et lykkelig valg? Innsette en fyr uten meritter som representerer en helt annen tilnæring til fotball, aldri har vært borti en storklubb til å erstatte treneren spillerne vant alt med og mistet mot sin vilje? Hvordan skulle det kunne gå? Kommer aldri til å forstå det.

Men klubben vår har en formidabel oppgave foran seg for å rigge seg og få til 2020-sesongen. Det vil være gjennomtrekk i alle ledd hele vinteren, og man kan uroe seg hvis det er de samme beslutningstakerne som skal komponere videre.

Det viktigste mtp. hovedtrener er ligningen. Skal de bryte med DNA-et klubben er bygget på, fotballfaglig, må det i hvert fall være en kandidat man kan være trygg på har pondus til å få ordning på laget. Det visste vi i stor grad med Hamrèn.

Men om de bare legger seg på hornelandsk nivå og søker på hylle to her på bjerget, da er det like greit å bare ansette en ex-spiller med trenerkurs som er kjent og godt likt i byen slik som Kåre. Da vil han få mer gratis tross manglende erfaring. Horneland startet med hundre minuspoeng og motvilje og problemer fra første stund, mye på grunn av den håpløse avgjørelsen som satte han i posisjonen i første omgang. Han hadde aldri noen mulighet med det utgangspunktet, og det visste vel både Lerkendal-publikummet og media. Egentlig alle foruten de i styrerommet til Rosenborg, og det er den avstanden i virkelighetsoppfatning som gjør meg urolig for de veivalgene som tvinger seg fram gjennom denne vinteren.
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 15.11.2019 00:16    Post subject: Reply with quote

Tenk om vi bare hadde hatt en trener som var halvparten så bestemt og intens som Guardiola på treningene Mr. Green youtube.com/watch?v=z6YDl1dFI5g
Back to top
hatemolde
Senior

PostPosted: 15.11.2019 00:26    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Tenk om vi bare hadde hatt en trener som var halvparten så bestemt og intens som Guardiola på treningene Mr. Green youtube.com/watch?v=z6YDl1dFI5g

Anbefale alle her inne å se Amazoon Prime dokoumentaren om city . Pep er faen meg et foballgeni som få i verden er på høyde på
Back to top
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 15.11.2019 20:32    Post subject: Reply with quote

En trener som jeg gjerne hadde sett som RBK-trener er Finlands landslagssjef Markku Kanerva, har OK resultater i den finske ligaen tok Finland til U-21 EM og har nå altså klart og ta finnene til EM.
Back to top
senador
Veteran

PostPosted: 15.11.2019 20:39    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
En trener som jeg gjerne hadde sett som RBK-trener er Finlands landslagssjef Markku Kanerva, har OK resultater i den finske ligaen tok Finland til U-21 EM og har nå altså klart og ta finnene til EM.

Hehe. RBK er ikke en stor europeisk klubb. Det er en bakgårdsklubb i norsk liga. Han får nok bedre tilbud nå. Styret hadde aldri tenkt på en slik trener uansett. Større sannsynlighet at man hadde ansatt Perry på nytt faktisk.
Back to top
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 16.11.2019 06:24    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Joestlaachmkr wrote:

Hehe. RBK er ikke en stor europeisk klubb. Det er en bakgårdsklubb i norsk liga. Han får nok bedre tilbud nå. Styret hadde aldri tenkt på en slik trener uansett. Større sannsynlighet at man hadde ansatt Perry på nytt faktisk.

Det er sånne negative personer som deg som bidrar til og holde både Rosenborg og norsk tilbake. RBK er fortsatt en av de mest attraktive klubbene for en trener fra Norden selv om de pr dags dato ligger bak både FCK og MFF, tviler på at Kanerva skulle få et større tilbud enn Rosenborg utenfor Finland etter at tok finnene til EM i det som var en av de enkleste kvalifiseringsgruppene til sluttspillet. Men jeg har sett noen av Finlands kamper i denne kvalifiseringen og Kanerva spiller en fin angrepsfotball med Finland og jeg tror at han kunne ha blitt en hit som RBK-trener.
Back to top
senador
Veteran

PostPosted: 16.11.2019 09:11    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
senador wrote:
Joestlaachmkr wrote:

Det er sånne negative personer som deg som bidrar til og holde både Rosenborg og norsk tilbake. RBK er fortsatt en av de mest attraktive klubbene for en trener fra Norden selv om de pr dags dato ligger bak både FCK og MFF, tviler på at Kanerva skulle få et større tilbud enn Rosenborg utenfor Finland etter at tok finnene til EM i det som var en av de enkleste kvalifiseringsgruppene til sluttspillet. Men jeg har sett noen av Finlands kamper i denne kvalifiseringen og Kanerva spiller en fin angrepsfotball med Finland og jeg tror at han kunne ha blitt en hit som RBK-trener.

Man må ikke bli lei seg, men innse realitetene. Vi er der vi er nå. FCK, Malmø, AIK, Brøndby, Midtjylland, Djurgården er nok sett på som mer attraktiv. Middelmådige klubber i Europa er også mer attraktiv fordi ligaene stort sett er bedre. Vi så jo sist at flere trenere ikke vill til den forblåste byen. Vi kan heller ikke betale 4 millioner i året for en trener.

Det hjelper å være i en stor by også, det kan ikke vi tilby internasjonale kapasiteter.

Så må vi absolutt være på utkikk, men det må være trenertalenter som har jobbet i en større klubb og som enda ikke er så kjent. Det makter ikke nåværende styret å finne. De kjører altfor dårlige prosesser. Der er problemet.

Vi har ansatt tre nederlendere i salmar, så man kan finne trenere, men det må gjøres en sikkelig prosess. Ikke leting i nff eller gamle kompiser til sportsdirektøren.

Når man får Finland til EM så har han alle øyne på seg og får bedre tilbud. Han vil jo selvfølgelig ikke dra til RBK på nåværende tidspunkt. Han er på opptur med finsk landslag!
Back to top
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 16.11.2019 22:18    Post subject: Reply with quote

Blir absolutt ikke lei meg, men jeg synes at det er litt tragikomisk og se hvor utrolig inkompetente ledelsen og den sportslige avdelingen i Rosenborg er. Jeg tror fortsatt at de fleste trenerne i Norden/Europa hadde foretrukket RBK fremfor andre nordiske klubber som Djurgården, AIK, Brøndby (som sist ble dansk seriemester i 2003/04 sesongen), Midtjylland eller IFK. Jeg så en av Finlands kvalifiseringskamp mot Italia og Finland var på full høyde med Italia i den kampen og det faktum at Kanerva er den første som har lykkes med og ta finnene til et mesterskap noensinne vitner om at han er en bra trener også har han itillegg gode resultater med klubblag i den finske ligaen. Men jeg tror ikke at Finland kommer å gå langt i EM neste år, Finland 2020 minner veldig om Latvia 2004, sannsynligvis så kommer Kanerva til og fortsette som landslagssjef for Finland også etter EM. Men Kanerva er helt klart en kandidat som jeg mener hadde vært kapabel nok til og ta Rosenborg tilbake til gamle høyder, Markku Kanevra minner på mange måter om Erik Hamren.

Last edited by Joestlaachmkr on 18.11.2019 05:25; edited 2 times in total
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 16.11.2019 23:09    Post subject: Reply with quote

Vil spille inn et par navn i ass.trener-kabalen.

Gerhard Wermink, som vi allerede har i rekkene. Dyktig, systematisk type som sikkert kunne gått inn i et team med Coolen, Bergdølmo disse navnene.

Øyvind Leonhardsen, har UEFA a-lisens, erfaring med spillerutvikling, kan indreløperrollen og bevegelsesmønstre til fingerspissene. Ikke en autoritær type men kunne fungert i en good cop / bad cop med f.eks Hareide (hovedtrener/manager) som han kjenner og har spilt for. Hvis da Åge fremdeles har gnisten etter at Danmark mest sannsynlig har spilt EM til sommeren og Åge sjøl fyller 67 år. Ikke sikkert han har så mye mer å gi. Men det fins nok også andre hovedtrener Leo kunne arbeidet under. Han er flink på det han driver med.
sidney
Veteran

PostPosted: 17.11.2019 21:01    Post subject: Reply with quote

Mr. Trainspotting i tospann med Judas Hareide.

Hva med Charles Manson og Julius?
puckno
Veteran

PostPosted: 17.11.2019 21:24    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke at Hareide spilles inn igjen. Han er 66 år. At han skal være motivert for å bruke pensjonisttida si på å komme opp her og ta en 24x7 jobb i Trondheim har jeg null trua på.
Back to top
Hedning
Veteran

PostPosted: 17.11.2019 22:01    Post subject: Reply with quote

Lagerbäck er 71. Mindre jobb å trene Norge, men uansett, alderen gjør det ikke umulig.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 17.11.2019 23:54    Post subject: Reply with quote

Samme refrenget som hver gang vi skal hyre folk med andre ord; det finnes INGEN kapable eller aktuelle blant de som er mulige å hente, og det eksisterer heller INGEN som ville vært i nærheten av å lytte til et tilbud fra oss av de vi tror er dyktige nok.

Og sånn går nu dagan.
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 18.11.2019 06:10    Post subject: Reply with quote

Det er vel hovedtreneren selv som bestemmer hvilke det er som skal være med i førstelagets støtteapparat? og hvem/hvilke det er som skal være hans assi.trener i en klubb, er ikke 100% sikker på om det er slik i RBK, men det er ihvertfall sånn det er i "alle" andre klubber og landslag.

Men det er på høytid at Rosenborg begynner og innse at de må tenke utenfor boksen, og se etter potensielle trenerkandidater - og spillere utenfor Norge/Skandinavia, Utviklingen i RBK har praktisk talt stått stille siden 2002.

Av nordiske trenere så kan jeg bare se for meg Markku Kanerva, Kasper Hjulmand og Åge Hareide som realistiske kandidater som kan løfte Rosenborg. Men Kanerva fortsetter sannsynligvis som finsk landslagssjef også etter EM, Hareide ønsker jeg ikke tilbake som RBK-trener etter at han hoppet av jobben tilfordel for landslaget i 2004, og Hjulmand blir som kjent Hareide`s erstatter som dansk landslagssjef etter EM.

Jeg synes at ansettelsen av Horneland vitner bare om mangel på ambisjoner innenfor brakka, eller at navn som Fagermo, Valakari og Deila på ulike måter har blitt linket til RBK vitner bare om ren idioti, ingen av de er kapable nok til og kunne løfte Rosenborg.

Det finnes så mange mer kapable kandidater utenfor Norge/Norden som sannsynligvis ville ha vært billigere alternativ enn hva en trener fra Norge/Norden ville ha vært, også ville de trolig ha vært dyktigere og mer kapable trenere. Dessuten så tror jeg også at en trener som ikke har erfaring fra norsk/nordisk fotball kan gi både Rosenborg og norsk fotball generelt et løft.

Realistiske kandidater som RBK burde kikke nærmere på er. Jindrich Trpisovsky, Pavel Vrba, Viktor Goncharenko, Fred Rutten, Ivan Jovanovic, Slavisa Stojanovic, Waldemar Fornalik, Mario Been, Bogdan Vintila, Gerhard Struber, Ivan Leko. Aleksander Stanojevic og Frank de Boer. Alle disse hadde vært realistiske og bedre kandidater for RBK enn hva noen norsk/nordisk trener ville ha vært.
Back to top
Whoppa
Veteran

PostPosted: 18.11.2019 09:22    Post subject: Reply with quote

Oppmannen wrote:
Samme refrenget som hver gang vi skal hyre folk med andre ord; det finnes INGEN kapable eller aktuelle blant de som er mulige å hente, og det eksisterer heller INGEN som ville vært i nærheten av å lytte til et tilbud fra oss av de vi tror er dyktige nok.

Og sånn går nu dagan.

"I don’t care to belong to a club that accepts people like me as member." - Groucho Marx
Back to top
50prosenNT
Rutinert

PostPosted: 19.11.2019 21:28    Post subject: Reply with quote

Pochettino ferdig i Tottenham.

Make it happen Koteng, såpass skylder du klubben Very Happy
Joestlaachmkr
Senior

PostPosted: 20.11.2019 02:19    Post subject: Reply with quote

50prosenNT wrote:
Pochettino ferdig i Tottenham.

Make it happen Koteng, såpass skylder du klubben Very Happy

Hehe..

Men seriøst, så finnes det svært mange dyktige trenere både i den Argentinske, Brasilianske, Chilenske og i den Mexikanske ligaen. Men jeg tror ikke at det er realistisk for Rosenborg og kikke etter trenere i sør-Amerika, de ville sannsynligvis fryst ihjel og fått en kultursjokk i Norge, dessuten så tror jeg ikke at norsk fotball er særlig attraktivt for en sør-amerikansk trener.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 20.11.2019 08:38    Post subject: Reply with quote

Med mindre treneren har erfaring fra Europa ser jeg på det å hente trenere fra andre kontinenter som bortkastet. Det er Europa som ligger lengst fremme når det gjelder utviklingen av fotball, og da er det der vi bør koble oss på.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 447, 448, 449 ... 453, 454, 455  Next
Page 448 of 455

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb