English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Etablere damelag i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 25.09.2019 23:28    Post subject: Reply with quote

sidney wrote:
Kvinnefotballen utvikler seg styggfort, og nå er også klubbfotball for damer i skuddet. Så langt har Toppserien hatt alt for stor kvalitetsforskjell, men om det satses mer på damer, vil også flere kunne spille etter at de blir voksne og de kan trene mer og jobbe mindre.


Som betyr at RBK må bruke betydelig mer penger enn det Ørn har gjort, som igjen betyr at det må tas midler fra herrelaget for å dekke opp underskudd i overskuelig fremtid.
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4277
Location: Stiftstaden

PostPosted: 26.09.2019 14:33    Post subject: Reply with quote

Og hvor står det skrevet? Ingenting er fastslått eller spikret på noe som helst om denne saken. Det er ikke engang vedtatt av klubbenes årsmøter. Skjønner ikke bekymringen eller nødvendigheten av å fastslå konsekvenser.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 26.09.2019 16:26    Post subject: Reply with quote

Det kommer «ska ha mer» syken fra politisk korrekte journalister, kommentarkåte folk, politikere, og spillerne selv i fremtiden. Det blir et press mot RBK. «Nå får en klubb som RBK ta ansvar», «Respekter kvinnefotball RBK!» osv.

Få dette tullet bort får klubben ødelegges totalt. Det er ikke marked for kvinnefotball i Norge per dags dato. Det ser ikke ut til at det blir det heller. Hvor mye har snittet økt på Ørn sin kamper de siste årene?

Dette minner meg om VIF og Intility arena. Bare vi får det stadionet så vil alt ordne seg.....
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 26.09.2019 17:25    Post subject: Reply with quote

Gamle bitre menn har ikke framtida foran seg men må gløtte i bakspeilet. Timingen er god, fotball er den største idretten blant jenter og om ti år kan det godt være at det er rbks damelag som fyller Lerkendal og gir oss Champions League. Så det er bare å gønne på!
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 26.09.2019 19:06    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
sidney wrote:
Kvinnefotballen utvikler seg styggfort, og nå er også klubbfotball for damer i skuddet. Så langt har Toppserien hatt alt for stor kvalitetsforskjell, men om det satses mer på damer, vil også flere kunne spille etter at de blir voksne og de kan trene mer og jobbe mindre.


Som betyr at RBK må bruke betydelig mer penger enn det Ørn har gjort, som igjen betyr at det må tas midler fra herrelaget for å dekke opp underskudd i overskuelig fremtid.


Nei, det er ikke så enkelt. Det kan jo for eksempel hende at RBK sitt markedsapparat kan bidra med ekstra sponsormidler og profilering. Kanske sparer man penger på samarbeide rundt støtteapparat, baner og drift. Det er ikke slik at inntekter og utgifter er statiske. Ideelt sett klarer dame og herrelaget å gå overskudd hver for seg og fordelen ligger i stordriftsfordeler.

For sånne som meg ligger gevinsten i flere RBK- kamper. Jeg har liten tro på at et damelag vil svekke herrelaget.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 26.09.2019 19:42    Post subject: Reply with quote

Min gjetning er at det fint er mulig å bruke overskuddskapasitet her og der til at Ørn kan få veldig mye gratis ved å bli RBK uten at dette koster dagens virksomhet noe som helst.

Om ikke annet så kan det godt hende at de som sitter og jobber med sponsorer idag har et helt annet kontaktnett enn hvem det nå er i Ørn som holder på med sånt og kan dra opp noen avtaler opp av hatten ved å ta et par telefoner. Så vil antakelig merkenavnet RBK klinge en smule bedre også.

Jeg tror også markedsavdelingen er ganske flinke til å beregne verdien av det utstillingsvinduet som tilbys, slik at de fint vil være istand til å kunne komme fram til hva som er rett pris for prydplass på herreskjorta og dermed kunne forhandle slik at påslaget for å profileres på begge ikke går utover herrenes inntekter men kan øke hva kvinnene har i budsjett i samme slengen og den slags.

Blir veldig lite tull med det som Tove har kontrollen på, er stort sett i sportslig avdeling at det tidvis er cowboy-fakter.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.09.2019 19:53    Post subject: Reply with quote

Altså, for det første, denne "styggforte" utviklingen innebærer en økning på 4 tilskuere i snitt pr.kamp i Toppserien siden i fjor, fra 254 til 258 i snitt så langt denne sesongen. Med andre ord det er absolutt ingen utvikling i interessen for Toppserien overhodet.

For det andre så er Trondheims Ørn pr. i dag det 3. dårligste laget i Toppserien (som jo i seg selv utgjør en risiko for at de kan rykke ned før dette kommer på plass), så det vil kreve en god del mer pengebruk for å gjøre dette laget konkurransedyktig mot de beste lagene i landet, noe som vil være påkrevd om man skal ha noen som helst forhåpning om å få andre enn venner og familie til å komme på kampene. De utgiftene Ørn har på å leie Koteng Arena er nok også for brøsmuler å regne i denne sammenheng, og sannsynligvis en brøkdel av hva det vil koste å f.eks klargjøre Lerkendal til en kamp ekstra i uka. Og i Ørn er det vel omtrent bare treneren og spillerne som får noen kroner, mens mye av det rundt går på dugnad, så det er vel tvilsomt om det blir spart så veldig mye.

For det tredje så kommer det til å være konstant gnåling om at Ørn spillerne tjener en brøkdel av det Mike Jensen gjør, selv om 99% av klubbens inntekter kommer fra herrelaget. Det samme kommer til å skje om vi ikke bruker nok penger på prosjektet.

Jeg sliter veldig med å se hvordan dette skal gagne RBK på nåværende tidspunkt. Det virker mer som ren veldedighet.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 27.09.2019 05:02    Post subject: Reply with quote

"Styggfort"i form av at kvinnefotball er i skuddet internasjonalt. Den labre interessen for Toppserien handler, tror jeg, og alt for store kvalitetsforskjeller. Jeg tror Norge kommer etter nå, men det blir bare gjetning.

Ett poeng er at dette er enorm breddeidrett, og at også trønderske småjenter har glede av idoler i svart og hvitt.

Det er naturligvis umulig å spå hvordan dette vil bli og kan gå, men det ligger et stort potensiale i kvinnefotball - det er jeg sikker på. Nå har vi gjort oss ferdig med diskusjonen om damer skal kunne gå langrenn, om treski vs. glassfiber og ikke minst vennet oss til V-stil og klappskøyter. Klart vi tåler damefotball!
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 27.09.2019 06:06    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Gamle bitre menn har ikke framtida foran seg men må gløtte i bakspeilet. Timingen er god, fotball er den største idretten blant jenter og om ti år kan det godt være at det er rbks damelag som fyller Lerkendal og gir oss Champions League. Så det er bare å gønne på!


Og «ska ha mer» gribbene som kun tenker politisk korrekthet foran fornuft og faktum.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 27.09.2019 06:54    Post subject: Reply with quote

Fornuft og faktum ja.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6733
Location: South-west coast exile

PostPosted: 27.09.2019 09:03    Post subject: Reply with quote

Bra gubbe-nivå her nå.
Back to top
View user's profile Send private message
kentosd
Rutinert


Joined: 11 Nov 2014
Posts: 703

PostPosted: 27.09.2019 10:01    Post subject: Reply with quote

FÃ¥ det bort!
_________________
kentosd wrote:
Der?

Innehaver av innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb.
http://www.rbkweb.no/vis/13776

Si ifra når det trengs mer - www.facebook.com/forfylla
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 27.09.2019 10:17    Post subject: Reply with quote

sidney wrote:
"Styggfort"i form av at kvinnefotball er i skuddet internasjonalt. Den labre interessen for Toppserien handler, tror jeg, og alt for store kvalitetsforskjeller. Jeg tror Norge kommer etter nå, men det blir bare gjetning.


Norge har jo "alltid" ligget i front på kvinnefotballen, slik at den internasjonale fremgangen like gjerne kan være at de andre kommer etter oss som at de går foran og trekker opp interessen også her.

Litt av problemet i Norge er at vi følger få klubbidretter. Vi ser i stor grad herrefotball og i noen grad (herre)hockey, men ellers er det tynt. Det blir fort som med håndball hvor "alle" ser på landslaget, mens forsvinnende få ser klubb-turneringene. Vi husker vel alle forsøket på storsatsing i basketball med BL.NO og TV2 som pushet helhjertet, men det krasja jo så det sang.

Jeg er ikke veldig opptatt av Trondheims Ørn isolert sett, bare hvordan et samarbeid påvirker Rosenborg (og det kan sikkert slå begge veier), men det er absolutt ingen naturlov eller gudegitt rett som tilsier at kvinnefotball skal bli populært bare vi gjør slik og sånn.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1128
Location: Drammen

PostPosted: 27.09.2019 17:03    Post subject: Reply with quote

Så, ...dersom man er skeptisk til om det er liv laga for kvinnefotball og i tillegg lurer på hvordan en slik sammenslåing/avtale vil påvirke klubbdriften til den klubben man holder med, etter årevis med tilskuertall i kvinnefotballen som ikke en gang tilsvarer PostNord-liga avd. 2. anno 2018, så er man "gubbe" - og har gjerne ikke rett til å ha meninger eller mulighet til å se fremover. (Er det slik man skal tolke det?). Eller er det vanskelig å komme frem til saklige argumenter, slik at man heller tyr til avdankede og særs lavpannede hersketeknikker for å i det hele tatt debattere?

En noenårig blest med talent som eks. Ada Hegerberg eller neste stortalent er ikke nok til å få det norske folk til å bli interessert i å se enda tregere og dårligere fotball enn det Eliteserien eller obos-ligaen er. Når folk ikke ser Eliteseriefotball, så ser de nærmest fanatisk fotball fra eks. England eller Spania. Gjerne fordi kvaliteten på produktet er så himla mye bedre. "Vi" heier til og med på andres landslag i sluttspill, fordi vi som oftest er for dårlige til å være med selv.

Hva er eksempelvis tilskuertallene til RBKs 2.lag/aldersbestemte lag? Jeg tviler på at folk går mann av huse, for å se kamper bare fordi de har RBK på trøya si. Eksempelvis husker jeg at Kjernen stilte opp på Cupfinalen for juniorer for noen år siden i Telenor Arena. Kommer Kjernen til å reise land og strand rundt for å se Avaldsnes og Arna-Bjørnar, bare fordi emblemet er trykt på trøya?

Rosenborg må gjerne innlede et samarbeid med Trondheims-Ørn og lage et lag for kvinner. -Hvis det gagner begge klubber. Og det skal selvfølgelig være lov til å promotere et produkt og satse noen midler og ressurser på det. Det gjør meg ingenting.

Utviklingen har sikkert også vært god i kvinnefotball de siste årene, men jeg kommer ikke til å bli mer interessert i kvinnefotball (fotball for kvinner) av den grunn. Lyon-PSG og LSK mot et eller annet, ble raskt skrudd av her forleden. -Underholdningsverdien er rett og slett ikke god nok. Og sammenligningen av tilskuertall fra Eliteserien og Toppserien, der Eliteserien trekker over 20 ganger flere tilskuere er bevis nok at de fleste er enige i det. Det er vel ikke så ulikt lengre sør på kontinentet heller tenker jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 28.09.2019 09:35    Post subject: Reply with quote

Det er naturligvis lov å velge hva man skal gå på, se på og interessere seg for. Jeg synes det er ok å ikke like damefotball, men synes samtidig det er interessant at folk som er minus interessert i damefotball, gjerne debatterer dette utrettelig - lov, innafor og ok men interessant.

Forøvrig er det folk på kamp sørover på kontinentet: https://www.aftenposten.n...t-ellevilt

Dette er naturligvis en spesiell anledning, men det viser kanskje at noe er i ferd med å skje. Jeg tenker også at voksne "gubber" som meg f.eks skal være litt rause og gjennomtenkte når vi skriver om norges største jentehobby. Vil vi virkelig signalisere at det de driver med aldri kommer til å bli til noe?

Jeg er med på at diskusjonen er om RBK skal satse på damer, og at det egentlig er et annet spørsmål enn det jeg diskuterer nå. Samtidig kommer det som vanlig en del argumenter og hodninger som gir litt asosiasjoner til den gangen man diskuterte om damer skulle få stille i langrenn (ingen liker svette damer).

Jeg vil ikke at RBK skal satse damefotball for å tjene penger. For meg handler det om å skape helter for unge fremadstormende jentefotballspillere.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9060
Location: Trondheim

PostPosted: 28.09.2019 10:11    Post subject: Reply with quote

Det er så absolutt et unntak. I 2017-18 sesongen så er det kun Portland Thorns som kan skryte av et brukbart tilskuersnitt. Med et snitt på 16 959 tilskuere. Bak der finner vi Chelsea med 1864 tilskuere, Wolfsburg 1689 tilskuere, Lyon 1428 tilskuere, Manchester City 1409 tilskuere og PSG 1010 tilskuere.

De har riktig nok økt en del i 2018-19 sesongen. Lyon økte til 3215 feks. Godt hjulpet av den ene kamper hvor det var nesten 26000 på tribunen. De resterende 10 hjemmekampene, hadde et snitt på 947 tilskuere.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 29.09.2019 15:11    Post subject: Reply with quote

Kvinnefotball er et satsingsområde, og med tanke på hvor mange jenter som spiller fotball som barn, og den økende interessen vi ser fra jenter i forhold til herrefotball, så tror jeg kvinnefotball kan bli en publikumsidrett på lang sikt.

Fint hvis RBK kan være med på det, men forutsetningen er at man klarer å skille dette økonomisk slik at kvinnefotballen får de ressursene de kan tjene inn selv.

Så kan stordriftsfordelene ved bruk av eksisterende anlegg, sportslig avdeling, sponsorforhandlinger og merkenavn være herrefotballens "sponsing" av kvinnelaget.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2084

PostPosted: 29.09.2019 16:26    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Gamle bitre menn har ikke framtida foran seg men må gløtte i bakspeilet. Timingen er god, fotball er den største idretten blant jenter og om ti år kan det godt være at det er rbks damelag som fyller Lerkendal og gir oss Champions League. Så det er bare å gønne på!


Oppskriften på suksess i Champions League.

1) Start kvinnelag
2) Herrelaget identifiserer seg nå som kvinner.
3) Flytt spillerne over til kvinnelaget
4) Legg ned A-laget på herresiden (Akademiet kan vi beholde)
5) Vinn toppserien.
6) Vinn Champions League
7) Profitt?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.10.2019 22:21    Post subject: Reply with quote

OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj:

– På deres vegne er jeg redd for at LSK Kvinner, i likhet med de fleste, unntatt Vålerenga, kan havne i bakevja. Hvis klubber som Rosenborg og Molde gjør alvor av kvinnesatsingen, vil de langt på vei overgå tilbudet LSK Kvinner kan gi i dag. Jeg snakket med Rosenborg-leder Ivar Koteng for kort tid siden. Hvis realiteten blir de summene han snakket om da, er det «bye, bye» til LSK Kvinner som mesterlag, med mindre ikke ting skjer på Romerike.

Men Siraj vil ikke svartmale situasjonen helt. Han mener det fortsatt er tid for romerikingene å bygge seg opp.

– De har et tidsvindu i form av forspranget de allerede har, jeg vil anslå mellom tre- og fem år. Det må de bruke godt. Herreklubbene som nå vurderer å satse skjønner at de ikke bare kan kaste inn penger, men bygge opp over tid. De starter på «scratch». Men min spådom er at hvis flere herreklubber jobber med kvinneproduktet, vil de over tid spise opp forspranget LSK Kvinner har hatt.

Les mer: Ligasponsor om møte med RBK-sjefen: – Hvis realiteten blir de summene han snakket om da, er det «bye, bye» til LSK Kvinner som mesterlag, med mindre ikke ting skjer på Romerike.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11718

PostPosted: 15.10.2019 15:23    Post subject: Reply with quote

Trodde det var noe av poenget. Få med de største klubbene i Norge for å satse på damefotball så damefotballen blir bedre i kvalitet og bedre økonomisk. Hadde jo ikke vært noen grunn til å bytte fra Trondheims Ørn til RBK om det bare var navnet som skulle skiftes ut.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 15.10.2019 15:50    Post subject: Reply with quote

Frykter at de fleste tenker som deg. Denne forventningen om "satsing", som i realiteten er en forventning om milde gaver, er en meget god grunn grunn til at klubben bør holde seg unna dette.

Kan ikke media heller mase på Kolstad om at de må begynne med damehåndball?
Back to top
View user's profile Send private message
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2851

PostPosted: 17.10.2019 13:16    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:


Fint hvis RBK kan være med på det, men forutsetningen er at man klarer å skille dette økonomisk slik at kvinnefotballen får de ressursene de kan tjene inn selv.

Så kan stordriftsfordelene ved bruk av eksisterende anlegg, sportslig avdeling, sponsorforhandlinger og merkenavn være herrefotballens "sponsing" av kvinnelaget.


Fasit. Burde vært.
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 17.10.2019 13:47    Post subject: Reply with quote

Mtp langsiktig drift, kan dette gjerne være en fin fasit. Men dersom RBK først skal ha damelag, synes jeg vi bør starte et slikt damelag, og bygge det opp fra bunnen. Ikke kjøpe/sluke et annet lag som om vi skulle være Red Bull eller FCK.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.10.2019 14:23    Post subject: Reply with quote

Men det ville jo vært effekten uansett.

Hvis vi startet et damelag fra scratch med, la oss si, to millioner i lønnsbudsjett, så hadde det ganske fort blitt skåle tomt for førstelagsspillere på Ørn. Det er ikke så mange gode damespillere i byen, og siden ingen er helproffe er man også avhengig av jobb og livssituasjon hos de enkelte. Det kommer ikke plutselig tjue knallspillere med trønderske gener utenfra.

For ikke å snakke om effekten på tilgjengelige sponsorer. Et RBK Damer hadde fort kjørt Trondheims-Ørn ned en divisjon eller eventuelt konkurs. Da er det tross alt bedre å ta med seg det Ørn har av historie og tradisjoner, de ressursene og kontaktene som eksisterer der, og finne en måte å bevare det under Rosenborg-paraplyen.

Å frykte at dette vil føre til at herrelaget lider merkbart økonomisk, det synes jeg blir nærmest fobisk. Det er som å nekte å slippe en tier i innsamlingsbøssa av frykt for at bøssebæreren skal tvinge deg til å vippse over store deler av bankkontoen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 17.10.2019 19:16    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Å frykte at dette vil føre til at herrelaget lider merkbart økonomisk, det synes jeg blir nærmest fobisk. Det er som å nekte å slippe en tier i innsamlingsbøssa av frykt for at bøssebæreren skal tvinge deg til å vippse over store deler av bankkontoen.


Ja, ikke sant.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10, 11, 12  Next
Page 5 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb