English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2019
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JohnTiger
Veteran


Joined: 27 Nov 2007
Posts: 2572
Location: Heimdal

PostPosted: 02.09.2019 19:34    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Men er det noen som, i denne eller en annen tråd, kan linke til hva en eller annen eksdommer mener, for eksempel... Svein Erik Edvardsen? Idea

Noen som tar utfordringen?


Sorry, så ikke at noen andre hadde linket til bloggen hans. Beklager så mye.
_________________
Rosenborg e laget!

Twitter : @JohnTiger67
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 15.09.2019 19:43    Post subject: Reply with quote

Bare å hente opp denne. Før vi går til dagens store snakkis, kan man jo nevne kampen vår i går. Maars sitt gule kort etter 10 sekunder. Altså, det er jo hårreisende at dommeren gir et kort til en spiller som bare hopper opp og som får en spiller løpende inn i albuen sin. En albue som ikke var i bevegelse og som var helt inntil kroppen hele tiden.

Men dagens dommerskandale er jo når vår kjære Oddvar Moen er alt for blåsekåt og dømmer straffe til B/G idet ballen passerer streken og går i mål. For å gjøre det hele mer hårreisende var det jo ikke straffe engang.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.09.2019 20:39    Post subject: Reply with quote

Bare for å klarere, var det ikke en regelendring for noen få år siden som gjorde at det ikke lenger skal sees an fordel på forseelser i 16-meteren, men blåses tvert?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 15.09.2019 20:45    Post subject: Reply with quote

HÃ¥per virkelig ikke det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 15.09.2019 22:10    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Bare for å klarere, var det ikke en regelendring for noen få år siden som gjorde at det ikke lenger skal sees an fordel på forseelser i 16-meteren, men blåses tvert?


Var iallefall slik tilbake i 2009 (var Jarstein som reddet straffen, så må ha vært deromkring), mener det var Terje Hauge som sa i intervju at det var en FIFA-instruks om at det ikke skulle vurderes fordel i straffesituasjon.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 16.09.2019 10:30    Post subject: Reply with quote

Ser definitivt ikke ut som dette er tilfelle nå, i alle fall:

IFAB wrote:
The referee may play advantage whenever an offence occurs but should consider the following in deciding whether to apply the advantage or stop play:

- the severity of the offence – if the offence warrants a sending-off, the referee must stop play and send off the player unless there is a clear opportunity to score a goal

- the position where the offence was committed - the closer to the opponents’ goal, the more effective the advantage can be

- the chances of an immediate, promising attack

- the atmosphere of the match


Det er såpass kontraintuitivt og opplevd urettferdig å ikke skulle tillate fordel i straffefeltet at jeg også tviler på at det kan ha vært tilfelle i 2009. Og dersom Hauge gikk ut og påsto det tror jeg nesten sjansen er like stor for at det var en halvsannhet med 'beskytte dommerne' som agenda, eller en regelrett feiltolkning av instruksen.

Det ville vært hårreisende å legge til rette for den typen avgjørelser Moen gjør her.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 16.09.2019 18:29    Post subject: Reply with quote

Det finnes selvfølgelig ingen regel som tilsier at man ikke kan kjøre en fordel innenfor 16-meteren og det har det heller aldri vært så lenge jeg har vært innenfor dommermiljøet.

Men så er det nå slik at en fordel skal faktisk være en fordel. Det skal være til fordel for angripende lag at det ikke blir blåst, og da skal man selvfølgelig være opp mot 100% sikker på at ballen kommer til å ende i mål i neste trekk hvis man skal la være å blåse det straffesparket. Så man er generelt sett anbefalt med å være forsiktig med fordeler innenfor 16-meteren.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 16.09.2019 18:55    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Ser definitivt ikke ut som dette er tilfelle nå, i alle fall:

IFAB wrote:
The referee may play advantage whenever an offence occurs but should consider the following in deciding whether to apply the advantage or stop play:

- the severity of the offence – if the offence warrants a sending-off, the referee must stop play and send off the player unless there is a clear opportunity to score a goal

- the position where the offence was committed - the closer to the opponents’ goal, the more effective the advantage can be

- the chances of an immediate, promising attack

- the atmosphere of the match


Det er såpass kontraintuitivt og opplevd urettferdig å ikke skulle tillate fordel i straffefeltet at jeg også tviler på at det kan ha vært tilfelle i 2009. Og dersom Hauge gikk ut og påsto det tror jeg nesten sjansen er like stor for at det var en halvsannhet med 'beskytte dommerne' som agenda, eller en regelrett feiltolkning av instruksen.

Det ville vært hårreisende å legge til rette for den typen avgjørelser Moen gjør her.


Kan være at man blander litt her også. Det heter seg nemlig at man ikke skal unngå å blåse for rødt kort umiddelbart, med mindre angripende lag bare kan trille ballen rett i mål. Mtp at straffe ofte var rødt kort (og med Hauges NOE uheldige avgjørelse i CL-finalen) kan det være at det er en forvirring her.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 23.09.2019 10:25    Post subject: Reply with quote

Denne taklinga får ikke en gang gult kort av Tom Harald Hagen. Ønsker samtlige norske dommere oppsigelse så fort som mulig?
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 23.09.2019 10:51    Post subject: Reply with quote

Off. Den der var stygg, ja. Så denne, pluss Lekven sin takling i går mot Viking, er ikke rødt og ikke engang gult? Hårreisende. Interessant hvordan Jensen sin takling, som ikke engang traff spilleren, er et soleklart rødt (er selvfølgelig enig i at rødt var korrekt), men disse ikke er det.

Og har ikke dommerne de siste årene snakket om å fokusere på å forsvare spillerne og slå ned på slike taklinger?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 23.09.2019 11:18    Post subject: Reply with quote

Det går faktisk ikke an å forsvare det der, og lista ligger jo virkelig ingen steder. Minner også om Kind Mikalsens hevntakling på Søderlund sist kamp, etter at Søderlund slapp unna med tilsnakk etter en litt klønete felling - jeg forstår ikke at de som sitter og vurderer dommernes innsats kan la den der tilsnakksidiotien fortsette.

Dommerne virker konstant mest opptatte av å slå ned på de aller enkleste tingene - munnbruk, albuer etcetera, selv om de sliter med å få det også rett. Voldsomme taklinger som disse, der dommeren må vurdere flere aspekter med situasjonen, ender veldig ofte med ren utfeiging. Dommerne kan snakke så mye de vil, men de er mye mer opptatte av å ikke kritiseres av media enn å beskytte spillerne og spillet.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 23.09.2019 12:10    Post subject: Reply with quote

Var noen som nevnte Adekugbe og en albue på Austbø i går også, men ser ingen skriverier noen steder i media.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 23.09.2019 12:26    Post subject: Reply with quote

Edvartsen har alltid slått meg som en fjott, men må si han skaper god underholdning av å trekke fram den elendige dømmingen i eliteserien.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 23.09.2019 12:28    Post subject: Reply with quote

Begge de to er jo mye verre enn det Jensen fikk korrekt rødt og to kamper for.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 23.09.2019 13:30    Post subject: Reply with quote

Ja, de er faktisk veldig mye verre. Skarsem sin er jo først og fremst veldig klønete, men Lekven sin er ordentlig stygg.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 23.09.2019 14:32    Post subject: Reply with quote

Vel, sammenligninga med denne og Mikes ble faktisk tatt opp i studio etter runden i går. Der kunne Vålerenga Support avd Eurosport ved Hulsker berolige oss med at Jensens takling var mye verre, med to bein og greier, og at det derfor var greit med gult. Han kunne dog strekke seg til at det var på grensen.

Direkte rødt på taklinger forsømmes år etter år etter år, og er nærmest uavhengig av kvaliteten på dømming ellers. Det tas bare en enkelthendelse innimellom, tilsynelatende mest for å statuere eksempel, mens brorparten får ebbe ut i stillhet. Det å slå ned på ting som er direkte skadelig for helse og karriere burde jo vært fotballdommernes hippokratiske ed, men de er som vanlig mer opptatt av å spikke flis av fjas.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 24.09.2019 08:02    Post subject: Reply with quote

Det er jo mye viktigere at innkastet blir tatt på riktig sted.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 24.09.2019 09:13    Post subject: Reply with quote

Jeg driter i at ankelen din er pulver, DEN JÆVLA BALLEN SKAL LIGGE ROLIG NÅR FRISPARKET TAS!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
MkBerg
Veteran


Joined: 26 Sep 2012
Posts: 1560
Location: Ski

PostPosted: 24.09.2019 12:42    Post subject: Reply with quote

Kenneth Fredheim ropte på rødt i går da Oliver Edvardsen forsøkte seg på ninjatakling mot Kristoffer Haugen. Ble belønnet med gult kort. Selv om Haugen har tatt archium ved teaterskolen i Napoli synes jeg måten stabækspilleren kommer inn på er på grensen til rødt. Haugen selv burde fått gult for filming.

Last edited by MkBerg on 25.09.2019 11:51; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 24.09.2019 13:00    Post subject: Reply with quote

Syns det er smått problematisk at Fredheim roper på rødt kort på den måten som han har lagt seg til vane å gjøre (f.eks kampen vår mot Enga og flere andre kamper jeg har sett). Hun bør være mer nøytral og rollebevisst som kommentator. Så får heller "ekspertene" i studio mene hardt
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 24.09.2019 13:01    Post subject: Reply with quote

Gult kort på Edvardsen for taklinga. Han går inn som en kuk for å skremme Haugen, men treffer jo vitterlig utelukkende ballen.

Gult kort på Haugen for filminga. Vel føler han sikkert behov for å klage på opptredenen til Edvardsen, men å ligge der og late som man har blitt truffet og fått vondt, det er sånt jeg vil ha kort og suspensjoner på, for det er sportens største problem, og står i veien for alle andre forbedringer.

Korrekt rødt kort på Strande for å havne i fysisk håndgemeng med spillerne - støtteapparatet skal bare holde seg langt unna.

Detter er altså etter min personlige mening, ikke regelboka.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 25.09.2019 09:03    Post subject: Reply with quote

Fasit. Han er jo ikke på mann men skal absolutt ha gult for farefullt spill, det der er jo sånn friminutt-på-barneskolen-taktikkeri det der. Moldebenken oppfører seg akkurat som forventet.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.09.2019 11:21    Post subject: Reply with quote

Finnes det for øvrig opptak av hevntaklinga zaphod har snakket en del om, den hvor Kind Mikalsen takler Søderlund? Fikk den ikke med meg under kampen, tydeligvis.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Pokie
Veteran


Joined: 05 Aug 2011
Posts: 1658
Location: Trondheim

PostPosted: 25.09.2019 12:20    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Denne taklinga får ikke en gang gult kort av Tom Harald Hagen. Ønsker samtlige norske dommere oppsigelse så fort som mulig?



Personlig så synes jeg ikke dette er rødt kort. Men det kan godt være gult.

På twitter overdrives denne i allefall veldig - men det er såklart bare min mening så "feel free to disagree".

Dette beskrives som en potensielt karrieretruende takling, men skadepotensialet er ikke særlig stort med mindre Reitan har veldig svake leddbånd i ankler eller knær.

Skarsem kommer inn i nokså lav fart. Han selger seg, dette leder til at han hopper opp. Han har foten i en dum retning, men snur seg og aner egentlig ikke hvor foten treffer. Krafta i taklingen er veldig lav. Dette fordi løpshastigheten inn i taklingen er lav og fordi krafta man kan utøve mens man enda er i lufta er langt mindre enn dersom man står på bakken når man takler (enkel fysikk). Jeg er også 99,9% sikker på at det hele er meget uforskyldt. Foten treffer Reitan så mye med knottene som det går an - men til tross for dette får ikke Reitan hverken sår (hvilket man jo ofte gjør etter knottetaklinger) eller varige men.

Det viser seg at Reitan faktisk har vært i styrkerommet (slik man kan forvente av eliteseriespillere), og dermed ikke får varige men av det.

Det man må ha i mente når man ser taklinger i reprise er hva slags hastighet de faktisk foregår i og hvordan skadepotensialet egentlig er. Jeg føler at fotballfans flest misforstår hvilke taklinger som egentlig har skadepotensiale. Det er veldig mye utsagn ala "to strake ben, det må jo være rødt", "spiller viser knottene, ai så stygt", "knottetakling i knehøyde = rødt kort" uten at man tar hensyn til hvordan skadepotensialet faktisk er rent fysisk/medisinsk. Når man får vist en reprise kan det da ofte være slik at i utgangspunktet trege taklinger framstår like ille som taklinger som skjer i stor hastighet. Og det er i hvert fall vanskelig å bedømme intensjonen og hvorvidt taklingen forekom på en naturlig måte.

Repriser gjør at man lett glemmer dommernes faktiske arbeidsbetingelser der og da. Dommerne skal ta valgene real-time, og de er både heldige og uheldige som ikke har repriser å støtte seg på. De ser taklingene i sin faktiske hastighet og har mye lettere for å se om taklingene er intensjonelt stygge eller om de er tilfeldige (Hvilket jeg tror Skarsem sin er, til tross for at den er klønete).

For å illustrere mitt poeng:

Jeg var ringside på Intility. Jeg var også ringside på Ranheim. Basert på reaksjonene til de som så kampen er det liten tvil om at det er vanskelig å laste dommerne for sine avgjørelser i disse situasjonene.

På Ranheim satt jeg rett bak benken til Bodø-Glimt. For å være ærlig husker jeg ikke engang å ha sett taklingen - men det må jeg jo ha gjort da jeg har fulgt ballen hele kampen. Så lite skilte den seg ut i en kamp som ellers var ganske lite stygg. Selv om jeg ikke husker taklingen, er jeg i hvert fall sikker på at det ikke var mange reaksjoner på den. Det var lite frustrasjon hverken fra spillere, fans eller trenere underveis i kampen. Hadde det vært det ville jeg husket det.

På Intility var det ikke en eneste sjel i Enga-farger som reagerte på slaget til Akintola real time. Vi var en gjeng der jeg satt som snakket om at det så ut som et slag, men det var på ingen måte mange som pratet om det, og lydnivået på stadion tilsa ikke at folk hadde sett en stygg takling. Sinnet blant klanen oppstod først når reprisen ble rullet gang på gang over storskjermen (bare så det er på det rene: Akintola fortjente det røde kortet og karantenen han fikk for det. Jeg vil bare unnskylde dommer).

Det som derimot var helt åpenbart, var at Mike Jensens takling kvalifiserte til rødt kort. Man kunne se at kraften i taklingen var enorm, at treffet var godt og at situasjonen var farlig for motspiller. Reaksjonen blant publikum var unison, og der jeg satt på Rosenborgsiden var det flere, meg selv inkludert, som umiddelbart utbrøt til de rundt seg at dette kom til å bli rødt kort (de var såklart enige i det).

Angående de andre taklingene har jeg ikke sett alle, men synes Lekven sin er stygg. Men den er ikke styggere enn Jensen sin, og i hvertfall ikke farligere. Jensen sin takling var hårreisende og fikk to fortjente kampers karantene. Ferdig med den saken. Jeg merker at jeg ikke har krefter eller motivasjon til å sitte å bry meg om at en annen dommer ikke ga rødt til Lekven for noe Jensen fikk rødt for. Hadde det vært en Molde-spiller hadde jeg kanskje brydd meg et lite hakk mer, men bare i noen minutter.

Uansett: Norske dommere gjør en høyst variabel jobb. Men for min del er det ikke et problem at de av og til misser en straffe eller en hårfin offside, eller at de misser litt i vurderingen av enkelte taklinger. Det er en del av spillet som alltid har eksistert og som fortsatt eksisterer der man har VAR (med unntak av Offside og VAR, hvor VAR kanskje er blitt for nøyaktig). Det jeg derimot sliter med, er at dommerne drar ned kvaliteten på underholdningen ved å blåse i stykker matcher.
- Det blåses for mye frispark.
- Keepere får frispark i situasjoner hvor motspillere ikke har vært i nærheten.
- Spillere som filmer slipper altfor billig unna. Det gis nesten aldri gule kort for filming til tross for at det filmes på hver eneste arena hver eneste uke.
- Dommerne pirker for mye på hvor frispark tas - spesielt irriterende når det er snakk om frispark som er langt inne på egen halvdel.
- Dommerne greier ikke se an fordeler i spillet, og blåser for fort.
- Det er for mange arrogante dommere i Norge. Svein Oddvar Moen er kroneksempelet, Ola Hobber Nilsen en annen. Rohit Saggi er her klasser over de andre, og i mine øyne den overlegent beste dommer i eliteserien til tross for at hans siste kamp på Intility var proppfull av kontroverser.
- Flere norske dommere vet fortsatt ikke hva det vil si at ballen er ute. Kan tilgis da det kan virke som fotballeksperter og fans heller ikke har fått med seg hva det vil si at ballen er ute.
- Det tillates for mye drøying.
- Det legges til for lite. 6 bytter skal i seg selv være nok til 3 minutter, og i kamper hvor det drøyes mye, er skader eller annet legges det ofte til altfor få minutter.
- Keepere som drøyer kontinuerlig gjennom en kamp får aldri gult kort før det nærmer seg slutten. Når dette gule kortet først kommer er det gjerne i tilleggstiden, dommer bruker så et minutt på å dele det ut uten at det kommer noe ekstra tilleggstid.

Men det aller verste med norske dommere er disse møtene de har før sesongen. I mange år har det vært sånne samlinger før sesongen hvor det blir informert fra dommersjefer om ting som "I ÅR DERE, I ÅR SKAL VI SLÅ NED PÅ ARMBRUK I FELTET", "I ÅR SKAL VI IKKE HA NOE SOM LIGNER PÅ ALBUER" osv. Plutselig blir dommerne opptatt av å dømme på ting de ikke har dømt før, gjerne for å vise seg frem for NFF.

La heller dommerne dømme som de er. La de dømme etter regelboka, men la de også bruke skjønn i situasjoner hvor det trengs. Å legge nye føringer hvert eneste år er merkelig, og det skinner så godt gjennom at det dømmes på ting bare fordi "noen høyere i systemet har sagt det".

Sånn, det får være nok ranting om dommere. De er jævlig irriterende til tider, men samtidig må man takke dem. Uten dommere er fotballen ubrukelig. Å rekruttere gode dommere er vanskelig, da det krever relativt sære og unormale personligheter for å komme seg gjennom all den dritten en dommer opplever på veien mot toppen. Dommerstanden her til lands har vært bedre, og mtp. dømmingen vi hadde i Europa i år er de langt bak. Likevel har de sannsynligvis ingen innvirkning på resultatet i eliteserien, og det er kun vår egen feil at vi ligger på 4.plass og ikke høyere.
_________________
"I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."

- George Best
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.09.2019 12:49    Post subject: Reply with quote

Det at noe ikke er lett å se, gjør ikke forseelsen mindre. Som Leonard sier i Memento: Verden forsvinner ikke selv om man lukker øynene.

Eksempelvis var det absolutt ingen som reagerte på Adekugbes takling på Søderlund; han fikk sågar skryt fra bua for fantastisk defensiv jobb. Det var imidlertid tydelig etterpå at det skulle vært blåst (minst) straffe i situasjonen.
Slike situasjoner kan imidlertid unnskyldes, da de er svært vanskelig å se. Det samme var det jo med Akintolas albue, som ingen plukket opp før reprise tre, men her ble det i det minste tatt affære i etterkant.

Når det gjelder å vurdere farligheten av taklinger bør det være minste felles multiplum som gjelder. Strak fot i knehøyde har ikke noe på en fotballbane å gjøre uansett fart, styrke og vinkel. Det er så enkelt som at hvis det er vanskelig å vurdere potensielt skadeomfang, bør alt vurderes som farlig. Man ser med jevne mellomrom stygge skader i situasjoner som i utgangspunktet ikke ser skumle ut, og det er da langt bedre å legge lista for høyt enn for lavt.

Hvor skal man sette grensene? Er det en gitt km/t som skal avgjøre kort og farge på dette? Er det nærhet til ledd man treffer? Inngangsvinkel? Taklinger som treffer kropp uten at det er tydelig forsøk på å treffe ball bør straffes hardt - uansett. Det handler ikke bare om skadepotensiale, men også om fair play.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 7 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb