English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Stig Inge Bjørnebye
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 102, 103, 104  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 11.09.2019 20:58    Post subject: Reply with quote

Forsåvidt enig i at vi ikke lar oss rive med på noen lønnsspiral som lager helvete igjen.

Men hva er greia med å prøve seg på spillere først de siste dagene av vinduet? For ikke å si de siste timene, som i vinter. Er det en forhandlingstaktikk som gir et godt utgangspunkt for å lykkes? Når man byr på spillere i samme liga som seg selv betyr det at de man potensielt skal kjøpe fra enten allerede må ha erstatteren klar, eller får meget liten tid til å skaffe en ny. Det kan umulig gjøre mye positivt med prisen, og man gir seg selv kun 1-2 sjanser for å komme frem til en akseptabel deal.

Jeg mener å huske at agenten til Mathew (Atta Aneke) har vært fornuftens røst i tidligere saker og at det helt sikkert hadde vært mulig å komme til en avtale som hadde vært til å leve med her.

Jeg sier ikke at SIB saboterte overgangen, men det hadde vært vanskelig å simulere "jeg vil egentlig ikke dette, men jeg gjør et forsøk for syns skyld som ikke kommer til å funke" særlig mye bedre.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.09.2019 09:21    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Det blir litt feil å sette Akintola opp mot Helland all den tid Helland fremdeles er her, ville ikke vært nødvendig å erstatte ham hvis han holdt nivået fra 2015 istedenfor å bli skadet mesteparten av tiden og lat resten av tiden (antakelig en viss sammengheng mellom de to). (...) Sælnes var vel omtrent umulig å erstatte, er vel knapt noen skandinav som har de samme kvalitetene. Ikke så mange midtbanespillere fra skandinavia som er like god eller bedre heller, og ingen av de spiller i skandinavia heller.


Sånn kan man holde på med enkeltsaker, men det er helheten som er poenget.

1. Jeg synes ikke det er feil å sammenligne Akintola med 2015-Helland, fordi sportslig leders ansvar angår den sportslige styrken vår, ikke enkeltspillere. Det er jo ikke akkurat noen ramle-av-stolen-overraskelse i 2019 at Helland har blitt fire år eldre og vært skadet halvparten av den tida, og da burde Bjørnebye sørget for at sportslig styrke var ivaretatt med et bedre alternativ enn 2016-, 2017-, 2018- og 2019-Helland. Og Akintola.

2. Enig i at Selnæs er tung å erstatte, selvsagt, og vi kan ikke forvente at absolutt alle posisjoner er styrket til enhver tid. Noen spillere vil jo alltid representere et høydepunkt i rollen sin over ganske lang tid, så en minus eller to ift Selnæs må vi forvente. Men det vi har er jo en situasjon der en spiller med fire eller fem minuser har spilt i tre år, før vi endelig har gitt opp, og nå spiller med den begrensede reserven hans på tre minuser, mens den tiltenkte erstatteren av diverse årsaker har fått en håndfull kamper i rollen. Det er ikke godt nok.

Igjen: alle caser kan ikke være positive, men vi har en ellever som er svekket i nær sagt alle posisjoner de siste fire årene nå, og jeg tror det er en rimelig antagelse at totalverdien på stallen har stupt på grunn av lav kvalitet og økende alder. Det er faktisk en skrekkelig utvikling i en periode der vi har nådd veldig mange sportslige målsetninger, med de økonomiske virkningene det har.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 12.09.2019 09:49    Post subject: Reply with quote

Heldigvis er det mere komplekst å bygge et bra lag enn å sette plusser og minuser bak navnene og definere posisjoner. De beste Rosenborg årgangene var mer kjent for ting som - sterkt kollektivt sammhold, best på trening, god rollekunnskap til et nivå der man kan gjøre jobben sin i blinde etc enn de var kjent for å ha på papiret eksepsjonelt gode og spesielt salgbare spillere.

Vi bør få inn en mann eller 2 ved neste anledning, samtidig er det gode sjanser for at spillere som Reitan, Ogbu, Serbecic, Tagseth, Johnsen, Ceide Botheim kan ta et steg og gjøre seg til mulige 1. valg.


Last edited by Montana on 12.09.2019 09:53; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.09.2019 09:51    Post subject: Reply with quote

2015-Helland hadde dessuten neppe vært her om han fortsatte; det ville garantert kommet bud på ham fra større klubber da. Nå er han patriot og etter hva jeg har forstått takket nei til utenlandsreiser, men disse tilbudene matcher neppe det som ville kommet om han fortsatte som i '15.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 12.09.2019 11:07    Post subject: Reply with quote

Det blir litt blandet drops, og det er vanskelig å vurdere hvem som har ansvaret for hva. Ansvaret for det vi har fått ut av de spillerne som har kommet inn ligger stort sett på Kåre (og etterhvert Horneland), så kan en lure på hva trener har pekt på og hva trener har sagt nei til, og Kåre og RBK har jo begge hatt interesse av fremstillelsen om hvem som har størst innflytelse.

Jeg er ikke overbevist om at SIB er like udugelig som enkelte her inne vil ha det til, og en må se på valgene bak resultatene. Men det er litt for mange saker som peker i feil retning når evalueringen skal gjøres opp at RBK nok er best tjent med en styrt utskiftning i den rollen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.09.2019 11:53    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Heldigvis er det mere komplekst å bygge et bra lag enn å sette plusser og minuser bak navnene og definere posisjoner. De beste Rosenborg årgangene var mer kjent for ting som - sterkt kollektivt sammhold, best på trening, god rollekunnskap til et nivå der man kan gjøre jobben sin i blinde etc enn de var kjent for å ha på papiret eksepsjonelt gode og spesielt salgbare spillere.


Men det er jo heller ikke sånn at årets lag er betraktelig mer komplementært og rolletilpasset enn 2015-laget - det er vel snarere motsatt. De to som jeg har registrert med plusser fra 2019 - Meling og Adegbenro - er jo heller dårligere enn bedre på 'rollespiller'-dimensjonen enn Dorsin og Mikkelsen var. Og var dessuten Dorsin, Mikkelsen, Svensson, Midtsjø, Selnæs og Strandberg dårligere 'treningsspillere' enn den gjengen de ble erstattet med, som var med og falt 30% i intensitet på to år?

Ei heller er det sånn at man nødvendigvis ofrer noe på samspill ved å hente bedre spillere, det er en falsk dikotomi. Det kan heller sies å være en del av jobben i spillerlogistikken å sørge for at innkjøpene er av en type som bør kunne tilpasse seg spillestil og spillergruppe, og så er det faktisk sånn at spillere som passer godt inn i rollen sin også vil vurderes som bedre spillere.

Jeg synes altså at dette også er ansvarspulverisering. Det er jo bare aspekter ved logistikken som også har gått skeis, og totalbildet av nivåmessig svekkelse er så tydelig at det ikke kan bortforklares med en rekke forbehold. Og nok en gang må det poengteres at Bjørnebye faktisk er ansvarlig for den langsiktige utviklingen. Hvis han virkelig (og dette mener jeg er urealistisk) har opptrådt som forhandlingsslaven til Kåre og Hornis og utelukkende det, med det resultat at hans egne måltall blir dårlige, så er det faktisk han selv som må ta konsekvensen.

Montana wrote:
Vi bør få inn en mann eller 2 ved neste anledning, samtidig er det gode sjanser for at spillere som Reitan, Ogbu, Serbecic, Tagseth, Johnsen, Ceide Botheim kan ta et steg og gjøre seg til mulige 1. valg.


Jeg vet ikke om jeg vil definere sjansene som 'gode'. Reitan er jeg ganske sikker på at aldri vil bli en fullgod RBK-back, jeg tviler også på Botheim. Johnsen har noe interessant ved seg, og Ceide er selvsagt på god vei. Serbecic er talentfull nok, men har tydeligvis liten tillit, og Ogbu og Tagseth har vel de færreste særlig grunnlag for å vurdere. At 2-3 av disse kan bli førstevalg på sikt er nok realistisk, men det er store spørsmålstegn ved 'talentgruppa' vår, synes jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 12.09.2019 12:10    Post subject: Reply with quote

Det jeg skriver der er på ingen måte ansvarapulverisering. Jeg påpeker at når man vurderer stallen/11'ern på den måten som ble diskutert med plusser og minuser så er det egentlig mest trivielt. Man kan regne seg fram til at vi er dårligere spiller for spiller og alikevell kan det som ble regnet som svakere på papiret klare å bli et bedre lag. Det er Rosenborg et veldig godt eksempel på innen fotball. Denne gruppa har jo tatt gode steg innen trening og som lag i år og det burde være mulig å ta flere steg på disse områdene, Horneland er enda i sin første sesong.

Jeg tror heller ikke at alle talentene tar steget, men det burde være gode sjanser for at et par av de gjør det. Kanskje allerede i år/neste år.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.09.2019 12:40    Post subject: Reply with quote

OK, så det du sier er egentlig at vi kan få et godt lag på tross av at Bjørnebye ikke klarer å opprettholde kvaliteten på spillerstallen, fordi trenerne er flinkere til å sammensveise de enn de vi hadde?

Hvis ikke må jeg få legge til og gjenta at jeg for det første faktisk prøver å vurdere rolledyktigheten når jeg skriver plusser og minuser (for eksempel ville Selnæs vært en svak indreløper i 2015), og for det andre at de som spiller i en rolle som kler de nesten uansett vil rates høyere når man vurderer nivået deres. Plussene og minusene kan du kalle en grafisk representasjon, om du vil, som jeg har forsøkt å utdype litt i kommentarene.

Du kan godt kalle det trivielt hvis du vil, men jeg synes jo kanskje at en alternativ forklaringsmodell bør inneholde noen argumenter for hvorfor akkurat disse litt svakere spillerne Bjørnebye, forenklet sagt, har skaffet oss, likevel er bedre skikket til å utgjøre et bedre lag, siden det diskusjonen går på er Bjørnebyes måloppnåelse på overgangsmarkedet. Spillemessig er det vel litt opp til hver enkelt å vurdere, men resultatmessig ligger 2015-lista på suverent seriegull, suverent mestscorende og EL-gruppespill, med prestasjonstoppen allerede før sommeren (altså før Bjørnebye hadde fått virke inn på troppen).

En ren, ubegrunnet spekulasjon på at denne spillerstallen likevel kan være/bli et bedre utgangspunkt for et godt lag (under den overfylte mappa for 'hvem vet'-forklaringer) synes i alle fall jeg er lite interessant.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 12.09.2019 12:53    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg sier at vi kan og er på god vei til å få til et godt lag selv om man kan vurdere stallen spiller for spiller som ikke bra nok. Individet Bjørnebye og hvordan han utfører rollen er nok du mer opptatt av enn meg.

Men da beklager jeg forstyrrelsen. Carry on med Bjørnebye og hans måloppnåelse på overgangsmarkedet! Jeg gjetter at konklusjonen blir stryk.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 12.09.2019 12:57    Post subject: Reply with quote

Ja, og det bør være av ganske stor interesse all den tid det betyr at han hindrer oss i å forløse faktisk potensiale. Hvis Horneland klarer å bygge et slagkraftig lag med stallen vi har nå er det toppers, men den kommer til å eldes veldig raskt, og erstattere vil trenges i nær framtid. Den jobben har SIB bevist at han ikke er i stand til å utføre godt nok. Det er problematisk uansett hvor godt lag Horneland bygger fordi vi ikke utløser vårt fulle potensiale.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 12.09.2019 13:09    Post subject: Reply with quote

Flaks at vi historisk sett har fått til våre beste årganger på prinsipper som best på trening, kollektivt sammhold og rolleforståelse så vi vet verdien i sånt og kan overvinne SD's sabotasje!
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1188

PostPosted: 12.09.2019 13:45    Post subject: Reply with quote

Hovedproblemet til Rosenborg er og blir snittalderen på laget. På et eller annet tidspunkt vil man få et smertefullt generasjonsskifte og jo lenger man venter, jo dyrere og mer smertefullt vil det der bli.

Resultatmessig kan man helt sikkert leve med en stall der halve laget er over 30 også (vi nærmer oss det med stormskritt), men så må man plutselig erstatte 4-5-6 spillere på en gang og man vil ha en sportslig og økonomisk nærmest umulig oppgave.

Men Bjørnebye kan ikke klandres for det her, han må få lov å fortsette å pisse i buksa for å holde seg varm....
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.09.2019 14:38    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Flaks at vi historisk sett har fått til våre beste årganger på prinsipper som best på trening, kollektivt sammhold og rolleforståelse så vi vet verdien i sånt og kan overvinne SD's sabotasje!


Men det er jo veldig sant! Vi redder oss jo egentlig inn i år på at spillerne allerede var ganske samkjørte i en generell spillemåte over flere år, og med riktig forvaltning er 'staheten' til klubben på hvordan vi skal spille en regulator som forsvarer oss mot de verste svingningene. Andre norske klubber som mislykkes med nøkkelsigneringene sine faller jo langt ned på tabellen.

Nå er det ikke helt sant at disse prinsippene var så altoverskyggende i våre beste årganger, for vi skal ikke glemme at det også sammenfalt med at vi fikk beholde flere nøkkelspillere på høyt nivå (Hoftun, Strand, Skammelsrud, Brattbakk) mye lenger enn det som var vanlig til og med på den tiden for en klubb som vår, i tillegg til at vi lenge klarte å erstatte de vi mistet med rollespillere som holdt minst like høyt nivå i løpet av sin RBK-karriere. Og det er jo nettopp poenget - hvis det ikke jobbes godt nok med å holde det individuelle nivået oppe i elleveren og i treningsgruppa i tillegg til de kollektive faktorene du nevner, så klarer man ikke oppnå den gradvise framgangen over tid. Det man derimot vil se er en svakt nedadgående kurve der kontinuiteten modulerer kvalitetsfallet - som vi faktisk har sett helt siden Bjørnebye fikk ansvaret for logisitkken.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 12.09.2019 14:48    Post subject: Reply with quote

Drømte i natt at Bjørn Tore Kvarme ble presentert som ny sportsdirektør.

SKjer det? Razz
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.09.2019 14:55    Post subject: Reply with quote

Det er aldeles ikke den mest usannsynlige drømmen jeg har hørt. Hvor lurt det er er jo et annet spørsmål.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.09.2019 00:30    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
Jeg er helt enig med deg i at det er urimelig å kreve empiriske bevis. Zorac mente at de som syntes SIB gjorde en god jobb ikke hadde konkrete argumeneter backet av fakta. Så mitt poeng var at det har da vitterlig ikke han og de som mener noe annet enn meg heller. Om man skal kreve noe av andre bør man starte med å gå foran som et godt eksempel selv.


Noen øl, så jeg tar åtet.

Jeg og andre med lik oppfatning har kritisert følgende:

-Stallen er bygget ned kvalitativt, med konkrete navngitte eksempler på hva vi hadde og nå har.

-For mye penger brukt på spillere som ikke er gode nok, med navngitte eksempler.

-Aldrende tropp men en snittalder som kryper mot 30, i hvert fall på førstelaget.

-Et stadig mer akutt behov for generasjonsskifte med svært få spillere med potensiale til å dra inn penger for å finansiere dette.

-Manglende planlegging på overgangsmarkedet, illustrert ved backjakten i forrige vindu og spissjakten nå.

-Ubalanse i stallsammensetning illustrert ved, ja, enhver spilleroversikt.

-En totalbalanse som viser et ganske lite totalt overskudd til tross for flere salg av enkeltspillere til +/- 20 millioner, mer enn vi har gitt for noen spillere inn i samme tidsrom.

Det er selvsagt lov å være uenig i noen, kanskje til og med alle disse poengene, men å ikke en gang anerkjenne det som argumenter tyder på at man ikke har forstått hva begrepet argument innebærer.

Vi er ikke en gang på nivå hvor motargumentet er "du tar feil", det er "det er ikke sikkert du har rett".

Jeg har fortsatt tilgode å se et argument fra kritikk-kritikerne som faktisk adresserer argumentene. Å si at det ikke er sikkert mannen med stillingsbeskrivelse å sørge for stallsammensetning - den samme mannen som har sagt i media er hans ansvar faktisk har ansvar for noe som skjer på overgangsmarkedet er et særdeles dårlig argument om man ikke samtidig kan legge frem argumenter som backer opp påstanden. Jeg har aldri hørt fra noen, uavhengig av nærhet til klubben (og ja, jeg har dialog med folk som snapper opp en en del inside info) at Bjørnebye/enhver tids sittende sportslig leder er en maroinette for styret, hovedtrener, eller klubb for øvrig. Om han var det, hadde vi som tidligere nevnt hverken trengt støttefunksjoner som speider eller en svært høyt lønnet fulltidsstilling.

Sportslig leder Bjørnebye har i forhold til alt som er sagt fra klubben ikke ytt godt nok. Og nei, det er ikke noe personangrep - slik det heller ikke er å ytre at Hovland eller Levi er gode nok i forhold til hva vi bør kunne forvente. Alle aktører i idrett blir målt på resultat og evner, og Bjørnebye er ikke noe anderledes.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3759
Location: Bergen

PostPosted: 15.09.2019 10:22    Post subject: Reply with quote

+1
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 15.09.2019 11:17    Post subject: Reply with quote

+1
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 15.09.2019 12:37    Post subject: Reply with quote

Så hvor mange skal skrive +1 på rad? Dette er ikke Facebook.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 15.09.2019 12:40    Post subject: Reply with quote

Bruker man å skrive +1 på Facebook??
Back to top
View user's profile Send private message
bommel1
Rutinert


Joined: 05 Mar 2017
Posts: 506

PostPosted: 15.09.2019 12:46    Post subject: Reply with quote

+1, zorac.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 15.09.2019 12:50    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Så hvor mange skal skrive +1 på rad? Dette er ikke Facebook.


-1
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 15.09.2019 13:38    Post subject: Reply with quote


_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 15.09.2019 14:05    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

Jeg har fortsatt tilgode å se et argument fra kritikk-kritikerne som faktisk adresserer argumentene.


Gratulerer, du er en kritikkkritiker-kritiker
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 15.09.2019 15:27    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
Mustrum Ridcully wrote:
Så hvor mange skal skrive +1 på rad? Dette er ikke Facebook.


-1


Kjempegøy, men forumnivået er såpass lavt til tider at folk har sluttet å henge her. Og fortsetter det som nå så kommer forumet dø helt i løpet av noen år. Attaboy og Larsarus og andre som har gjort en syk innsats her inne gidder ikke lenger nettopp på grunn av at nivået er så utrolig lavt.

Kjernenforumet var også like aktivt som rbkweb en gang i tiden, men til slutt ble det bare fjas der inne. Og da begynte folk å skrive her istedenfor. Kjernenforumet er ganske dødt i dag for å si det sånn.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 102, 103, 104  Next
Page 85 of 104

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb