English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sverige - Norge
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 09.09.2019 12:34    Post subject: Reply with quote

Pappelg wrote:
Grunnen til at Sverige var svake var at Norge lå i 4-5-1 istedet for 4-4-2 og jobbet hardt, samt var godt organiserte.

Det er fortsatt mye å gå på for Norge, men poenget burde være at dette var en vanskelig bortekamp som vi var best i. Så for meg er dette i alle fall den beste prestasjonen til landslaget på en god stund. Så lenge vi fortsetter å ta steg, så ser dette lyst ut.

Kanskje det kan se noe slikt ut om 2 år :

Hansen

Omar/Riisa - Østigård - Ajer - Meling

Evjen - Ødegaard - Berge/Selnæs - Ceide/Moi

Haaland - King


Når Lagerback er ferdig, så er vi tilbake der vi var før. Enten Åge Hareide, Kjetil Rekdal eller Henning Berg blir ansatt. Tipper de to siste og da er vi tilbake til Høgmotiden prestasjonsmessig.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 09.09.2019 14:21    Post subject: Reply with quote

Du glemte Perry i den lista over mulige landslagstrenere
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 09.09.2019 15:39    Post subject: Reply with quote

Jeg tror Rekdal passer bedre til landslagstrener enn til å skulle utvikle et klubblag.

Men hvis en leser mellom linjene i hva som skjedde i Start så tyder ting på at han har sine problemer som først må løses. Berg og Perry er bare...nei takk.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 09.09.2019 16:45    Post subject: Reply with quote

Lomaxx wrote:
Du glemte Perry i den lista over mulige landslagstrenere


Skrekk og gru hvis han blir ansatt. Han vil ødelegge alt.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 09.09.2019 16:49    Post subject: Reply with quote

Alt? Altså i kontekst, NFF? Er det prisen for å få revet ned og bygget opp et forbund som setter idretten først, så tar jeg imot Perry med åpne armer.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 09.09.2019 17:12    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Og så er det jo som vanlig punktet 'kommer til å bli veldig gode'. Det har vi jo sagt før, om veldig mange norske spillere som viste seg å ha akkurat de begrensningene de nåværende norske A-landslagsspillerne har. Vi mangler utpregede poengspillere


Mulig det er sagt av enkelte før, men det har sjelden vært så lovende som nå. Firkløveren Berge/Ødegaard/Haaland/Ajer er ikke bare hypet opp i Norge, men også i utlandet - for en grunn. U-landslagene våre (U17+U19) kvalifiserer seg til mesterskap hver eneste sesong. U19 har vel to deltakelser i U19-EM (+1 U20-VM) de siste to sesongene, på bekostning av Tyskland x2, Nederland, Skottland osv (kun 8-9 lag i EM). U17 slo godt i fra seg i U17-EM i England.

Det er for meg beskrivende for dette generasjonsskiftet at fire av de seks beste på landslaget (de fire nevnte, + King&Jarstein) holder U21-alder enda.

zaphod81 wrote:

Vi mangler utpregede poengspillere


Ja, om man ser bort fra Haaland (11 mål på 8 kamper?), King (37 PL-mål de siste tre sesongene), Ødegaard (18 målpoeng sist sesong, 3 målpoeng i kvaliken) og Moi som produserer godt når han er i slag.

Synd Norge knapt har habile forsvarsspillere. Med en skikkelig ledertype ved Ajer sin side, samt en høyreback som ikke heter Aleesami, kunne man virkelig ha gledet seg til kommende Nations League-kamper. Mangler forsåvidt også en litt mer bevegelig type sentralt (Midtsjø, Normann, Dæhli, Evjen etc).
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 09.09.2019 23:44    Post subject: Reply with quote

Ødegaard er selvsagt en poengspiller, han er unntaket, som jeg også sier. King er ikke egentlig det, er min påstand. Han er egentlig en grovarbeider som Tarik, bare bedre.

Haaland kan selvfølgelig bli ordentlig god, det glemte jeg rett og slett å skrive, men det skal tross alt bevises på ordentlig nivå. I den østerrikske serien vil det være kampene mot lagene rett under som definerer framgangen. Nå virker han foreløpig litt enkel. Igjen 'kan bli' - definitivt. Men vi står litt på stedet hvil til han eventuelt tar steget.

Vi får se om generasjonen holder mål på seniornivå, det håper vi vel alle. Men jeg er litt redd for typene.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 09.09.2019 23:55    Post subject: Reply with quote

EBH får vel også brynt seg på bra motstand i CL i høst; Liverpool, Napoli og Genk. Gjør han det bra der i tillegg til å skåre bra med mål i serien, så blir han ikke lenge i FC RBS.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 11.09.2019 17:59    Post subject: Reply with quote

Ødegaard er jo en poengspiller men samtidig den som løp mest mot sverige.
var jo over alt guttn!

Og DEW, : "Mangler forsåvidt også en litt mer bevegelig type sentralt (Midtsjø, Normann, Dæhli, Evjen etc)."

Slik vi spiller me midtbanen kan vi ikke ha så stor bevegelse sentralt for da blir det strekk i midtbaneleddet. Vi fokuserer mye på bredde, ikke smalt spill i midtbanen.

MArtin er unntaket som er med å spicer det opp når han går inn i rommene.

Se bare på hvor mange løp det var fra sentral midtbane inn i boks ved innleggssituasjon.

nesten ingenting fordi Lagerbæck står for balanse i laget til enhver tid, noe som har vært en gjennganger i alle lagene han har trent.

Mitdsjø passer best om vi spiller med 3 på midten, Evjen likeså. Tror dog Evjen fort kan ta den kantplassen som, Stefan har slik at han kan spille sentralt fremover.
Dæhli er jo ingen sentral spiller, men kant/Ving.

Nordmann kan jeg ikke si noe om for han fikk da såvidt tuchet ballen i debyen. Kan sikkert bli en ny Stefan for bra fysikk på ham og minne meg litt i kroppsspråket om Herr.Johansen :p

Selv tror jeg at det vil bli gjort flere generasjonsbytter etter denne kvalikken uansett hvem som tar over skuta ettrer Lars.

Omar er nok selvskreven på høyreback med rutine og bra fart.
Meling kommer sikkert til å bekle venstrebacken
Ajer blir stopper og får sikkert Nordtveit med seg i en ny kvallikk, men spendt på hvordan det blir med Rosted nå. Tipepr både Hovland og Tore er ferdige etter denne runden.

Om vi skal ha 4 på midten er jeg nesten 100% sikker på at Evjen får den kantplassen og at MArtin tar venstre side for han vandrer mye. Dessuten kan Dæhli ha en lignende rolle på den kanten om MArtin må bytte/stå over.

Det som fremstår som mest usikkert er hvem som skal spille sentralt sammen med Berge. Velger de erfaring eller satser de friskt?

King og Håland er utvilsomt spissparet vårt.

Det kan fort dog bli en 4-3-3 i god tradisjon om Åge tar over for vi har spillermaterialet til det nå. Kanskje det beste vi har hatt på lang lang tid.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 11.09.2019 20:08    Post subject: Reply with quote

Hvis Zorbeltuss skulle vurdere nye trenere til å ta over:

Svensk? NEI
Foretrekker 4-4-2? NEI
Norske trenere annet enn Hareide eller Solbakken? NEI
Liker Nederlandsk 4-3-3? Interessant
Liker Tysk 4-2-3-1? Interessant

Å se seg blind på King/Håland som spisspar er problematisk fordi det forplanter seg bakover på banen, en firer på midten fungerer rett og slett ikke i moderne fotball. Det blir enten for baktungt eller for porøst. Du har et par svensker som har lykkes fint med det i norsk fotball (Hamrèn og Lagerbäck), men det er utelukkende fordi de to strammet opp et lag som hadde vært utsatt for Høgmo og hva værre er og følgelig gått i oppløsning.

Jeg kan se for meg en variant med Sælnes som ballsentral og to indreløpere type Henriksen og Midtsjø f eks. Med Ødegård og Moi til å flankere King, eventuelt Ødegård som indreløper og en Håland på kanten. Kan også se for meg Sælnes og Berge som de to dype i en 4-2-3-1, med Ødegård, Moi og vi har da flere alternativer som offensiv midtbane, kanskje litt færre på kant hvis vi drar Ødegård inn sentralt.

Men 4-4-2? Det er oppskriften for å bare nesten ta oss til mesterskap igjen og igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.09.2019 09:32    Post subject: Reply with quote

Det skal vel sies at selv Hamrén spilte 4-2-3-1, dessuten.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 12.09.2019 10:23    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:

Slik vi spiller me midtbanen kan vi ikke ha så stor bevegelse sentralt for da blir det strekk i midtbaneleddet. Vi fokuserer mye på bredde, ikke smalt spill i midtbanen.


Nei. De siste mange kampene (spesielt mot Spania, Romania og Færøyene) har vist at Berge+Selnæs blir alt for statisk inne sentralt. Vi blir løpt over gang på gang, og makter ikke spille oss ut når motstander angriper sentralt. Berge/Selnæs er av samme ulla (balanserende midtbanespillere). Vi trenger en mer bevegelig, fotrapp type sentralt - det vil absolutt ikke gi noen strekk i midtbaneleddet.

Og, jeg ville kanskje avstått fra å vurdere spillere man ikke har sett Wink Normann og Johansen er absolutt ikke samme type spiller, og Dæhli er ikke lengre en klassisk 10'er/kantspiller. Han har tidvis spilt mer defensivt for St. Pauli, hvor han med sitt ferdighetsregister har alle muligheter for å skinne for landslaget.

Midtsjø hadde vel sin beste sesong i AZ som en av to sentrale?

Moi kommer til å spille seg i form i Celtic, og da synes jeg egentlig det norske landslaget sier seg selv:

Jarstein

Elabdellaoui - Reginiussen - Ajer - Meling

Ødegaard - Midtsjø - Berge - M. Elyounoussi

King - Haaland


Selnæs som alternativ til Berge, Svensson som alternativ til Elabdellaoui (som ikke var spesielt god denne samlingen), Rosted/Nordtveit alternativ til Tore.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 12.09.2019 10:31    Post subject: Reply with quote

Jeg er ingen Rekdal-fan, men har faktisk begynt å like tanken om rekerullen som landslagsjef fram til Solbakken er tilgjengelig (2022?). Han er en medioker klubbtrener, men som landslagstrener tror jeg han kan være et bra alternativ. Sier mye bra i disse VGTV-sendingene, og han har jo en presence i garderoben som kan være effektiv i landslagsammenheng. Tror det smeller litt rundt reka før og under kamp, og med såpass korte samlinger, rekker han nok ikke å slite på miljøet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
Page 4 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb