English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2020
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 92, 93, 94  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 05.09.2019 17:55    Post subject: Reply with quote

Det er veldig mange faktorer som spiller inn og det er veldig individuelt når man kommer på toppen av karrieren, så det er ikke noe poeng i å prøve å generalisere det. Rent fysisk så peak'er menn flest en gang i slutten av 20årene/starten av 30 årene. Det er derimot veldig mye annet som spiller inn på når en fotballspiller eller annen idrettsutøver peaker karrieren, som f.eks motivasjon og treningsvillighet, profesjonalitet, skader, lagsituasjon, posisjon på banen, hvilken spisskompetanse man har som spiller osv. De som slår igjennom tidlig på toppnivå slukner dog ofte tidligere enn de som slår igjennom senere, men heller ikke det er en regel uten unntak.
Back to top
View user's profile Send private message
Org45
Junior


Joined: 20 Jul 2014
Posts: 30
Location: Oslo

PostPosted: 06.09.2019 12:16    Post subject: NÃ¥r peaker spillere? Reply with quote

Nok synsing her - dette er det forsket på:

Conclusion

Modern professional soccer players are finely tuned athletes that perform at a very high level physically. They do so despite an increasingly demanding and crowded calendar of competitions and games. Part of the credit for this goes to clubs, who over the years have invested considerably in sports science support infrastructure – from modern training facilities, to fitness and diet professionals, to performance analytics capabilities – to monitor, elevate and sustain player performance (Anderson and Sally, 2013; Williams, 2013).

But even with state-of-the-art fitness regimen, nature will surely have its say on the limits of player performance. This paper has examined one aspect of this, namely the optimal age for performance. The results show that the average player peaks between ages 25 and 27. This represents perhaps a younger and narrower age band than the widely considered peak age of mid to late 20 s. But in line with conventional wisdom, forwards peak earlier than defenders. They most likely peak earlier than midfielders as well, although in one model the two groups are found to peak around the same age (25 years).

The results in the paper are useful in terms of informing our expectations about when soccer players are likely to perform at the maximum level. By implication, they also inform us about when they are likely to be most valuable in the marketplace. Two caveats are in order, however. First, the results largely pertain to the ‘average’ player. Players vary in physical and other ability and only individualized assessment can inform us when a specific player is likely to perform optimally (Strudwick, 2013).13 Second, as already noted in the paper, soccer remains the prototypical team game, and the extent to which a player can express his ability, physical or otherwise, still largely depends on the players surrounding him, in addition to numerous other factors.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 06.09.2019 13:46    Post subject: Reply with quote

Men dette tar vel ikke inn over seg erfaring, kun de fysiske aspektene.
Back to top
View user's profile Send private message
Org45
Junior


Joined: 20 Jul 2014
Posts: 30
Location: Oslo

PostPosted: 06.09.2019 13:51    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
Men dette tar vel ikke inn over seg erfaring, kun de fysiske aspektene.


Jo, det er basert blant annet på hvor mye de får spille og andre mål for prestasjon på banen - ikke fysikk. Jeg tror ikke det har sett på fysikk i det hele tatt.

Det de skriver i konklusjonen tror jeg bare er antagelser basert på resultatene - men dette kan man jo sjekke opp:

Her er kilden

https://content.iospress....cs/jsa0021


Last edited by Org45 on 06.09.2019 18:48; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 06.09.2019 14:00    Post subject: Reply with quote

Verdt å merke seg at dataen kun er fra fire toppligaer i Europe - Italia, Tyskland, England og Spania.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 06.09.2019 16:36    Post subject: Reply with quote

Slik jeg tolker de dataene så er det mellom 23 og 28 at spisser og midtbanespillere har sine mest produktive år, mens det for forsvarere er mellom 25 og 30. Her målt utifra spilleminutter. Her tar jeg den enkle antakelsen at de beste spillerne får mer tid på banen, så vil jeg tippe at det også vil være så at yngre spillere vil få mere sjanser til å spille på seg erfaring og dermed få spille mer enn ferdighetene ellers skulle tilsi. En 33 åring får bare spille hvis han er det beste alternativet på kort sikt, mens en 19-åring kan få spilletid fordi en mener han er det beste alternativet på lang sikt. Men har du fylt 23 vil jeg tro at du ikke får noe særlig spilletid for å få erfaring på nivået mer.

Så kan vi jo se litt på topp 3 i gullballen i de siste VM-ene:
2018: Modric (32), Hazard (27), Griezmann (27)
2014: Messi (27), Müller (24), Robben (30)
2010: Forlan (31), Sneijder (26), Villa (28)
2006: Zidane (34), Cannavaro (32), Pirlo (27)
2002: Kahn (33), Ronaldo (25), Hong (33)
1998: Ronaldo (21), Suker (30), Thuram (26)
1994: Romario (28), Baggio (27), Stoichov (27)

Snitter på litt over 28, så hvis snittalderen på laget ditt er der oppe så kan du regne med kortsiktig suksess med påfølgende generasjonskifte. Når det er sagt så er en type som Roar Strand som har innstillingen til å legge ned det arbeidet som kreves på treningsfronten for å henge med gull verdt for å sette standarden for resten av gjengen. Sånn øyeblikkelig så ville jeg konkludert med at vi bør søke å hente inn spillere på maks 23 som kan gå inn å kjempe om startplass da disse vil ha videresalgspotensiale (Trondsen, Adegbenro), men det har også noe for seg og hente inn 25-27-åringer som har prøvd seg i større klubber og falt litt igjennom men har et nivå som vi bare kan glemme å beholde hvis de var under 23, da disse er såpass gamle at vi kan regne med å ha de i elleveren i årevis (Reginiussen og Konradsen).

Det som generelt kan kategoriseres som mer tvilsomme er spillere som ikke har vært ute i større klubber og har dratt litt på årene allerede (Jebali) og spillere som egentlig ikke kan gå inn i kampen om å få starte (Levi, Denic).

Så har vi trønderalibiet (Helland, Åsen) og bosman (Lundemo, Hansen) som jo må anses som forholdsvis greie unntak.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 06.09.2019 17:27    Post subject: Reply with quote

Leser at Ola Brynhildsen fortsatt ikke er nær å forlenge kontrakten med Stabæk som går ut neste sommer, så vintervinduet kan fort bli deres siste mulighet til å få betalt for ham. Molde fikk avslått bud på 4-5 mill sist vinter. Er han verdt noe slikt for oss?

Nesten alle kantene våre kan jo forsvinne nå:
1) Adegbenro: presterer godt i EL og blir solgt dyrt.
2) Akintola: Midtjylland ville ha alt for mye i vinter, senker de kravene?
3) de Lanlay: Rasmus&Saga meldte kontraktsforslag fra RBK, men er han interessert?
4) Helland: virker langt unna laget.

Edit: Har ikke merket meg Brynhildsen spesielt selv, men litt googling tilsier bra løpskraft og god fart, men litt svak teknikk.
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 06.09.2019 18:04    Post subject: Reply with quote

Det er ingenting av det jeg har sett som skulle tilsi at det er en framtidig toppspiller i unge Brynhildsen. Han ser mer ut som en førstedivisjonsspiller, men jeg kan jo ta feil.

Men; jeg hadde kost meg med å lese forumet til stabækfansen om vi hentet enda en spiller fra dem. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3944
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 06.09.2019 22:34    Post subject: Reply with quote

Ser at Nicklas Bendtner er på utgående kontrakt i København. Kanskje noe for oss? Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 06.09.2019 23:43    Post subject: Reply with quote

Kan han omskoleres til ving?
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 06.09.2019 23:47    Post subject: Reply with quote

Han er jo relativt høy, så kan sikkert ta plassen til Hovland Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 07.09.2019 01:16    Post subject: Reply with quote

Med hans teknikk og spilleforståelse så ville han jo passet strålende som ballsentral.
Back to top
View user's profile Send private message
Hakkespett
Veteran


Joined: 23 Nov 2011
Posts: 2631

PostPosted: 07.09.2019 11:57    Post subject: Reply with quote

Er skeptisk altså, har hørt noen historier som skulle indikere at han fortsatter holder fast i gamle synder fra ungdomstiden. Men hvem vet, med en forståelsesfull trener kan han jo kanskje få lagt fra seg dette i trøndersk natur.
_________________
Selv solen går ned i svarthvitt.
Back to top
View user's profile Send private message
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 07.09.2019 15:47    Post subject: Reply with quote

Jeg mener Rosenborg bør gå for Kristian Thorstvedt som ny spiss. Han har alle kvalitetene for å lykkes som midtspiss. Samtidig er han ung og ennå ikke for dyr. RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Yv89
Rutinert


Joined: 08 Nov 2017
Posts: 950
Location: Trønderlainne

PostPosted: 07.09.2019 16:50    Post subject: Reply with quote

27Sapara wrote:
Jeg mener Rosenborg bør gå for Kristian Thorstvedt som ny spiss. Han har alle kvalitetene for å lykkes som midtspiss. Samtidig er han ung og ennå ikke for dyr. RBK


Skal se at Molde henter han billig i januar, og selger for en svimlende sum året etter e.l
_________________
Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 07.09.2019 17:19    Post subject: Reply with quote

27Sapara wrote:
Jeg mener Rosenborg bør gå for Kristian Thorstvedt som ny spiss. Han har alle kvalitetene for å lykkes som midtspiss. Samtidig er han ung og ennå ikke for dyr. RBK

Jeg er alltid litt skeptisk til spillere som kun har prestert ett år på bra nivå. Torstvedt fikk ikke spille i Stabæk for et par år siden, noe som tyder på at han er dårligere enn Vetlesen, Børkeeiet, Bohinen, Brynildsen og de gutta der. Molde må gjerne hente han, så kan vi hente Leke James i stedet!
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8924
Location: Rosenborg

PostPosted: 07.09.2019 18:39    Post subject: Reply with quote

Tja, kan jo skje ganske mye på utviklingsfronten mellom 18 og 20, så at han var benket i Stabæk behøver ikke ha noe si. Nå har jeg derimot ikke sett nok av Thorstvedt i år til å ha noen klar mening om hvorvidt akkurat han er verdt å satse på for RBK. Vi bør jo fortrinnsvis handle en spiss som er bedre enn Søderlund, eller i det aller minste kan bli det i løpet av kort tid.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 07.09.2019 21:43    Post subject: Reply with quote

En 20-åring som kan konkurere med Søderlund vil jo være lovende da. Men har ikke sett noe til fyren selv.
Back to top
View user's profile Send private message
Clasiker
Rutinert


Joined: 13 Dec 2007
Posts: 759
Location: Lade, Trondheim

PostPosted: 08.09.2019 10:10    Post subject: Reply with quote

Det tror jeg vi allerede har, Zorbeltuss...
_________________
Norsk fotballs lokomotiv!
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 08.09.2019 12:29    Post subject: Reply with quote

Nå er han vel uansett midtbanespiller? Minner kanskje litt om Henriksen på samme alder.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 08.09.2019 15:19    Post subject: Reply with quote

Thorstvedt er ikke noen utpreget spisstype. Interessant spiller, men ser ikke helt hvor han skal passe inn. Kanskje som indreløper?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 08.09.2019 15:43    Post subject: Reply with quote

Clasiker wrote:
Det tror jeg vi allerede har, Zorbeltuss...


Botheim? Han mangler altfor mye som oppspillspunkt enn så lenge.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 08.09.2019 17:17    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Clasiker wrote:
Det tror jeg vi allerede har, Zorbeltuss...


Botheim? Han mangler altfor mye som oppspillspunkt enn så lenge.

Ville ikke kalt Torstvedt et oppspillspunkt heller!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 08.09.2019 20:18    Post subject: Reply with quote

Kan godt hende, jeg har ikke kontroll på ham. Men ikke noe særlig poeng å hente ham inn som spiss hvis han ikke kan være oppspillspunkt slik vi spiller.

En 17-åring kan alltids vokse seg inn i en slik rolle, men ved passerte 20 bør det være indisier på at de kvalitetene er der.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 12.09.2019 11:25    Post subject: Reply with quote

Linnes ser ut til å være ferdig i Gala etter at han ikke kunne registreres innenfor utlendingskvoten. Har gjort det bra der vist nok så skal ikke se bort fra at en bedre klubb dukker opp, men det er ikke sånn at vi tar skade av å prøve
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 92, 93, 94  Next
Page 3 of 94

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb