English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2019
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 68, 69, 70  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 09.08.2019 20:12    Post subject: Reply with quote

dejarik, HATTEN AV! Tommel'n opp!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
dejarik
Junior


Joined: 21 Jul 2015
Posts: 48

PostPosted: 11.08.2019 22:32    Post subject: Reply with quote

Jeg har analysert RBKs "nye" storhetstid (2015-2019) basert på xG-data på lagnivå. Link: https://drive.google.com/...CXlh5Jklao


Link til tidligere analyser:
* Analyse av enkeltspillere 2019 (og introduksjon til xG): https://drive.google.com/...X1_5PQxrgv
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 12.08.2019 00:07    Post subject: Reply with quote

Nydelig!

Må innrømme at det er fryktelig sjokkerende å se utviklingen fra 2016-2017. Ganske voldsom nedgang i sjanseskaping.
Back to top
View user's profile Send private message
nin
Rutinert


Joined: 30 May 2008
Posts: 783

PostPosted: 12.08.2019 14:38    Post subject: Reply with quote

Hærlig! Skulle gjerne sett mer slikt.

Har du noen stats på enkeltspillere i de sesongene vi produserte mye som skiller seg ut? Jeg antar spillere som Selnæs kanskje ligger høyt f.eks.
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 12.08.2019 15:34    Post subject: Reply with quote

Kunne også tenkt meg å se en graf av xG per kamp i 2018-sesongen, for å se utviklingen før/etter coolen, om det var noen.
Back to top
View user's profile Send private message
Pjoltergeist
Senior


Joined: 13 Aug 2018
Posts: 136
Location: Trondheim

PostPosted: 13.08.2019 13:14    Post subject: Reply with quote

Jesper Mathisen (joda, kan mene mye om han) la nettopp ut en OPTA-statistikk på Twitter som viser den enorme forskjellen RBK har gått i gjennom siden 16. mai-kampen. Morsom lesing som viser hvilken utvikling RBK har hatt.

Den vellykkede pasningprosenten har gått ned, men antall mål og antall skudd på mål har gått markant opp, i tillegg til antall touch inne i motstanderens boks.

Bildelink:
https://pbs.twimg.com/med...ame=medium
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21960

PostPosted: 13.08.2019 13:22    Post subject: Reply with quote

Pasningskvalitet har gått ned fordi vi spiller mindre på tvers, og istedet pasninger fremover med høyere vanskelighetsgrad. Helt naturlig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 13.08.2019 14:23    Post subject: Reply with quote

Hadde vært artig om Kåre og Hoftun og deres advokater kunne kommentert denne utviklingen? Finnes vel sikkert like tall for slutten av Kåre sin periode.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2078

PostPosted: 13.08.2019 15:05    Post subject: Reply with quote

Pjoltergeist wrote:
Jesper Mathisen ...


Hva er tallene for pasningprosenten? Ser bare antall suksessfulle pasninger i den tabellen.
Back to top
View user's profile Send private message
BBQsaus
Rutinert


Joined: 09 Aug 2011
Posts: 634

PostPosted: 13.08.2019 16:51    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Hadde vært artig om Kåre og Hoftun og deres advokater kunne kommentert denne utviklingen? Finnes vel sikkert like tall for slutten av Kåre sin periode.


Irriterer meg fremdeles over at den rettssaken ikke ble kjørt ferdig. Skulle så gjerne sett hvordan en domstol ville prøvd å vurdere sportslig fremgang, og hvordan Eggen ville belært alle.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 13.08.2019 17:10    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Pasningskvalitet har gått ned fordi vi spiller mindre på tvers, og istedet pasninger fremover med høyere vanskelighetsgrad. Helt naturlig.


Stryk pasninger i flere trekk som ender opp med tilbakespill til keeper. Da tror jeg jaggu vi kan ha enda bedre "pasningskvalitet" enn den som fremgår her. Ikke mindre om vi sammenligner post 16. mai i år med våren 2018.

(Statistikken sier heller ingenting om hurtigheten på pasningene, antall trekk etter hverandre, pasninger som går fra back til midtbanespiller til spiss heller enn frem og tilbake mellom de i backfireren, pasninger som skaper målsjanser osv. Ergo, tror pasningskvantitet er en bedre beskrivelse på det som denne statistikken måler.)
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 13.08.2019 20:55    Post subject: Reply with quote

Noen dager gammel men verdt å lime inn:


_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
dejarik
Junior


Joined: 21 Jul 2015
Posts: 48

PostPosted: 13.08.2019 21:34    Post subject: Reply with quote

Jeg har laget en analyse som viser utviklingen i RBKs prestasjoner over tid (halvveis uti 2015 til 2019).
Analysen viser hvordan prestasjonene til RBK utviklet seg over årene ved å se på xG-differanse (xG for minus xG mot):
: https://drive.google.com/...XpjNqPAVqG
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3116

PostPosted: 13.08.2019 21:48    Post subject: Reply with quote

Igjen, knallarbeid!

Men jeg skjønner ikke helt siste del av grafen. Jeg regner med de gule strekene signaliserer nyttår? Altså har vi en økende xG-differanse i begynnelsen under Horneland men den har gradvis blitt dårligere siden den nådde toppen? Det føles helt omvendt.
Back to top
View user's profile Send private message
dejarik
Junior


Joined: 21 Jul 2015
Posts: 48

PostPosted: 13.08.2019 21:58    Post subject: Reply with quote

De gule strekene er nyttår, ja.

Hvert "punkt" er snittet av xG-differansen for de siste 10 kampene. Så det tiende punktet i 2019 er snittet av de første 10 Horneland-kampene, osv.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 14.08.2019 09:02    Post subject: Reply with quote

Jeg lurer på en ting. Ligger vi over tallerken nå?
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
dejarik
Junior


Joined: 21 Jul 2015
Posts: 48

PostPosted: 15.08.2019 08:42    Post subject: Reply with quote

Jeg har satt sammen en kort analyse av RBKs underliggende prestasjoner i Champions League-kvaliken: https://drive.google.com/...TRGjNYdxVc

Høydepunkter:
- Antall skudd er overvurdert som viktig statistik
- Søderlund og Konradsen har hatt flyt
- RBK ekstremt solide defensivt
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 15.08.2019 09:20    Post subject: Reply with quote

veldig sterkt å slå ut de laga vi har møtt og når statistikken viser at vi fortjener det så er jo det definitivt noe å bygge videre på.
problemet til Rosenborg er at de sjansene vi slipper til er veldig store og kommer veldig ofte av personlige feil, der spesielt Hovland er ett veldig svakt punkt når han blir satt på prøve.
Back to top
View user's profile Send private message
EGA
Veteran


Joined: 09 Aug 2009
Posts: 1540

PostPosted: 15.08.2019 12:41    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/f...tent=row-4

Ikke uventet at det er interesse for Samuel, men det blir litt trist når han drar.
Vi får håpe vi beholder han ut sesongen i alle fall.
Samtidig har vi spillere på gang som kan ta over- spesielt Ceide.
Jeg liker politikken der man prøver å få tak i unge lokale talent. Dennis Johnsen format.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 15.08.2019 12:47    Post subject: Reply with quote

dejarik wrote:
Jeg har satt sammen en kort analyse av RBKs underliggende prestasjoner i Champions League-kvaliken: https://drive.google.com/...TRGjNYdxVc

Har du lært dette her på Gløs?
Back to top
View user's profile Send private message
Timmi!
Rutinert


Joined: 26 Nov 2007
Posts: 837
Location: Trondheim

PostPosted: 17.08.2019 21:46    Post subject: Reply with quote

Poengtap i dag, noe som er særdeles uheldig med tanke på den posisjonen vi for øyeblikket ligger i på tabellen. Isolert sett er ikke uavgjort borte mot Odd ille. Særlig ikke når vi - som jeg synes vi gjør i dag - i det store og hele har kontroll og er det førende laget i banespill. Tabellposisjonen vi har havnet i er småkritisk med tanke på mulighetene for eventuelt europaspill neste år, og det er derfor normalt grunn til å være bekymret.

Samtidig føler jeg en veldig trygghet i måten ting drives på i klubben nå. Horneland fremstår mer og mer som en veldig dyktig leder. Han har tatt en lederrolle som en autoritær leder, samtidig som han synes å balansere dette fint, i motsetning til hva jeg opplever at Kåre I. evnet. Horneland virker for meg å ha truffet på den linja man bør ligge på for å kunne være en solid leder over tid. Samtidig er resultatene, og ikke minst prestasjonene, stadig bedre. Utviklingen er derfor veldig positiv, og det gjør meg overbevist om at dette faktisk kan vise seg å være en svært god match. Skulle det ikke bli medlaje i år så er det naturligvis synd, men jeg sitter med en følelse av at vi blir særdeles vonde å hanskes med utover høsten og neste år.

Vi har vært gjennom en helt nødvendig økonomisk hestekur med Tove i spissen. Det kan vise seg at dette året var året hvor den helt nødvendige sportslige hestekuren ble tatt, og da med Horneland i spissen.
Back to top
View user's profile Send private message
aasgeir
Junior


Joined: 16 Feb 2013
Posts: 43

PostPosted: 18.08.2019 01:33    Post subject: Reply with quote

Føler vi er sterke på eget gress og en fin høstform. Sliter litt mer på bortebane. Men, skulle vi ta alle de 6 hjemmekampene og 3-1-2 på bortebane (Mjøndalen, Vålerenga, Haugesund, Kristiansund, Godset, Viking). Så vil ta 28poeng til, og dermed havne på 57poeng og det skal vell holde til topp 3? Trur det blir vanskelig å ta gullet, viktig å skaffe seg europacupbillett.

Bodø/Glimt mangler 19 poeng på 13 kamper (5-4-4)
Molde mangler 21 poeng på 13 kamper (6-3-4)
Odd mangler 23 poeng på 12 kamper (7-2-3)
(For å greie 57poeng)

Trur ikke alle 3 greier å ta så mye poeng. Og gjør dem det, så er det bare å håpe på at Odd blir cupmester..
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 18.08.2019 13:48    Post subject: Reply with quote

Det kan jo også være en interessant moment da det virker som om vi har gjort unna det meste av ekle bortekamper nå, Glimt, Odd, Molde, Brann f eks. Haugesund og KFK kan jo bli vrient nok, og VIF kan du jo nesten slå mynt for å forutse om de spiller strålende eller ræva.

Hvordan er tilsvarende for Glimt, Odd og Molde?

Hjemme så tror jeg vi skal kunne fikse omtrent hva som helst i Norge for tiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.08.2019 14:01    Post subject: Reply with quote

Hvis vi tar utgangspunkt i at poengfangsten holder seg stabil (noe den neppe gjør for alle) ligger vi an til følgende:

Glimt: 2,2p x 13k = ca 29 poeng
Molde: 2,1p x 13k = ca 27 poeng
Odd: 1,9p x 12k = ca 22 poeng

Om dette holder ender vi opp med følgende poeng til slutt:

Glimt 67
Molde 63
Odd 56

Vi trenger altså 57 poeng for å passere Odd med denne modellen, som krever at vi snitter på drøyt 2,3 poeng resten av sesongen. For å si det på en annen måte - vi har råd til å tape åtte av resterende 36 mulige poeng. Med eksempelvis to tap resten av sesongen må vi vinne minst åtte og to uavgjort.

Jeg tror vi er avhengige av en (liten) knekk fra minst et lag i toppen for å ta topp tre. Det tror jeg imidlertid Odd kan få.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18474

PostPosted: 18.08.2019 14:14    Post subject: Reply with quote

Det er to ting som gjelder i serien nå:
1. Vi tar 3. plassen.
2. Glimt holder koken og snyter Molde for gullet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 68, 69, 70  Next
Page 54 of 70

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb