English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Marius Lundemo
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3556
Location: Drammen

PostPosted: 07.08.2019 23:35    Post subject: Reply with quote

En god balanserende sentral, absolutt. Forflytter seg bra og leser spillet ganske godt defensivt. Så det spesielt i kampen idag litt etter 80 spilte, tror jeg, at Lundemo tidlig oppdager at Maribor spilleren er i ferd med å drible seg forbi Valsvik og skal til å skyte fra 18 meter. Kunne blitt en stor mulighet, men Lundemo starter spurten tidlig og slenger seg inn bak Valsvik og blokkerer skuddet.

Lundemo er mye mer stabil og sikker i rollen som sentral midt, men det er sjelden man ser han slå de fineste gjennombruddspasningene. Her mener jeg Trondsen har et større potensialet. Men, i den forfatningen Rosenborg har vært i tidligere i sesongen, tror jeg Lundemos trygghet har vært viktig.

Trondsen har for meg et større potensialet som regista (eller barista som Selnæs ble kalt), men at Lundemo pdd er den beste sentrale midten pga tryggheten og balansen i laget.
Back to top
View user's profile Send private message
oskisjunior
Rutinert


Joined: 25 Aug 2016
Posts: 626

PostPosted: 07.08.2019 23:50    Post subject: Reply with quote

Ekstremt undervurdert spiller - noe jeg har hevdet i lang tid Cool

Er så god til å orientere seg, finne medspillere, spille ballen hurtig videre. Og dyktig defensivt. Meget fotballklok herremann.

Dette til tross for store skadeproblemer og lange avbrekk.

Spæller! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 07.08.2019 23:51    Post subject: Reply with quote

I dag viser Lundemo hvem som skal spille sentralt på dette laget når alle er skadefri fremover. Enorm kamp der han gjør det aller meste riktig. Styrer midtbanen med stålkontroll, trer baller gjennom ledd, holder igjen når vi angriper, slår støtte når han skal og er alltid tilgjengelig. Her har vi en juvel som er i ferd med å slipes.
Back to top
View user's profile Send private message
Knowrud
Veteran


Joined: 18 Sep 2010
Posts: 7509

PostPosted: 07.08.2019 23:53    Post subject: Reply with quote

Lundemo har tatt store steg i år Tommel'n opp! Var vel han som spilte sentral(?) mot Ajax også for et par år siden, han har vist at han kan heve seg i viktige kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
gurgla
Veteran


Joined: 18 Aug 2014
Posts: 1363
Location: Alta

PostPosted: 08.08.2019 00:43    Post subject: Reply with quote

Fantastisk kamp.
Herregud han er viktig for balansen i laget, Trondsen kommer ikke til å spille ett eneste sekund som sentral så lenge Lundemo er skadefri.
Back to top
View user's profile Send private message
LarsG
Veteran


Joined: 03 Nov 2008
Posts: 1482
Location: Oslo

PostPosted: 08.08.2019 00:52    Post subject: Reply with quote

Slenger meg på hyllekoret og må bare si at Lundemo har tatt et syvmilssteg med de lange beina sine i år. Med den formen han har vist i Europa i år er den ankerplassen hans.

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
thomas_katt
Proff


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 496
Location: Tromsø

PostPosted: 08.08.2019 01:03    Post subject: Reply with quote

Lundemo har vært vår viktigste spiller i år. Mangler litt på det offensive enda, men du verden for en trygghet! Neste år, er han barista!
_________________
ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 08.08.2019 01:07    Post subject: Reply with quote

Jeg er litt der at det offensive er undervurdert også. Han mister nesten aldri ballen, trer fri Mike og Konradsen(i dag Åsen) i mellomrommet ofte og vender spillet effektivt når han får sjansen til det. Det er noen som forventer sånne Selnæs-pasninger fra egen banehalvdel som setter kantene på blank kasse, det er rimelig hårete, men jeg sier bare vent, det kommer det også hvis han får mer selvtillitt.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 08.08.2019 01:23    Post subject: Reply with quote

Jeg stemmer for at han bytter navn til Lundamo mens han er i RBK...
Back to top
View user's profile Send private message
thomas_katt
Proff


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 496
Location: Tromsø

PostPosted: 08.08.2019 01:49    Post subject: Reply with quote

Jeg forventer ikke Selnæs-kvalitet, men jeg drømmer om det 😊
_________________
ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 08.08.2019 01:57    Post subject: Reply with quote

Det gjør vi alle. Nedturen er at vi mister han innen få måneder om det skjer. Det nivået han har nå er akkurat passe. Ikke så god at vi mister han til utlandet ved første forsøk, men likevel såpass god at han styrer butikken med stødig hånd.
Back to top
View user's profile Send private message
thomas_katt
Proff


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 496
Location: Tromsø

PostPosted: 08.08.2019 04:04    Post subject: Reply with quote

Jeg husker at jeg skrev litt pÃ¥ Twitter om ar Selnæs ikke var spesielt god, faktisk ganske oppskrytt, pÃ¥ engelsk, I tilfelle noen interesserte utlendinger skulle se det 😂
_________________
ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
View user's profile Send private message
FanFraSør
Rutinert


Joined: 30 Oct 2003
Posts: 742

PostPosted: 08.08.2019 04:48    Post subject: Reply with quote

thomas_katt wrote:
Jeg husker at jeg skrev litt pÃ¥ Twitter om ar Selnæs ikke var spesielt god, faktisk ganske oppskrytt, pÃ¥ engelsk, I tilfelle noen interesserte utlendinger skulle se det 😂


Konklusjonen får vel være at det ikke hjalp all verden Very Happy
_________________
NÃ¥r Nils Arne snakker, lytter man! (Gammelt visdomsord fra Brakka)
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 08.08.2019 07:53    Post subject: Reply with quote

Aha, men en annen konklusjon er at keeperen vår fremdeles er her, så ...

Lundemo er jo bra nok, bare synd med den kroniske grisepesten hans som gjør at stadion må desinfiseres en gang i uka, det blir både dyrt og slitsomt i lengden.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 08.08.2019 10:14    Post subject: Reply with quote

Alltid tenkt at han er sånn 32, men er bare 25.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 08.08.2019 10:18    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Jau, satt og ristet på hodet under siste Troillprat om DM-rollen, ja.


Hehe. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg overdrev negativiteten med vilje i sist episode - av og til er det bare mer gøy å være litt ubalansert og urettferdig Cool Jeg har vært positivt overrasket over Lundemos utvikling i år, jeg også.

Men.

Jeg synes fortsatt Lundemo får alt for mye skryt etter gårsdagens kamp. De svakhetene han har, som jeg har nevnt her, som jeg nevnte på podcasten, de viser han også frem i Slovenia, det er åpenbart for alle som vil se. Flere tilfeller av duelltap når han går i duellene litt høyt - det er i utgangspunktet greit nok - hvor han ikke er i nærheten av å finne posisjonen sin igjen før angrepet er avklart på annen måte. Han er generelt litt som en defensiv Steffen Iversen; han gjør 1 involvering, og etter det er det småjogging i veldig lavt tempo i retning eget mål. Han har en stor jobb å gjøre på å orke noen småspurter for å gjenfinne plassen sin i strukturen - det der holder ikke mot ok lag. Vi ser også, i samme ånd, at han tenderer mot samme feil som Hovland, nemlig at han både slipper markering og forlater rommet sitt for å kunne synke ned mot eget straffemerke. I mine øyne er det ikke Valsvik, men Lundemo som har hovedansvaret for å støte på Tavares når han scorer: det der er åpenbart Lundemos rom i strukturen, og han har forlatt det helt uten grunn, og dermed gjort mellomrommet vidåpent.

Offensivt er det litt sånn tja. Litt langsomt, og stort sett veldig lave ambisjoner, men også noen gode pasninger blant de enkle. Men det er jo den spilleren han er, den typen trenerne har valgt, så jeg vil egentlig ikke sage ham for det. Han er ikke, og blir aldri, noen playmaker (nei hello, hvis han plutselig begynner å strø geniale langpasninger, da skal JEG spise tastaturet), han er et anker, og overlater kreativiteten til andre. Greit nok.

Men det største ankepunktet er de siste femten minuttene, når Maribor for første gang i kampen forsøker å sette et vedvarende press på oss, av den typen vi vil få vesentlig mer av fra bedre lag. Da mister Lundemo helt oversikten, og han klarer overhodet ikke hjelpe laget med å spille av press. Det blir støttepasning tilbake i hølet hver gang vi skal spille oss fri. Vi MÅ ha en mer ballsikker spiller hvis vi skal klare oss mot litt bedre lag. Alt i alt gjør jo Lundemo en godkjent kamp, av den typen han har gjort flere av i år, mot en motstander som ærlig talt ikke holdt noe særlig imponerende nivå i det hele tatt, men det blir for lett å gjøre ham til en øm tå.

Og derfor mener jeg fortsatt at vi bør forsøke å gi Trondsen mer spilletid i den rollen før det virkelig drar seg til mot CL eller EL-gruppespill. Ja, han har lavere bunnivå enn Lundemo (har akkurat nå), og det kommer mindre naturlig for ham å spille mange av de veldig enkle pasningene som hører til den rollen, men vi får en spiller som truer bakrommet, som har større fart og kan følge bedre mann mot mann, og som har nærteknikken til å hjelpe oss med å kontrollere ball mer mot tøffere motstand.
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 08.08.2019 11:13    Post subject: Reply with quote

nja Lundemo følger ett løp fra nr 22, det er Valsvik som burde gått opp i rygg på Tavares, men han trekker seg midt i situasjonen og åpner ett stort rom for en god spiller.
enig i at Trondsen er den spilleren vi bør satse på.
Back to top
View user's profile Send private message
ZOOlander
Veteran


Joined: 18 Jul 2012
Posts: 1045
Location: Tig(g)erstaden

PostPosted: 08.08.2019 12:22    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig med siste skriver.. Valsvik faller og etterlater Tavares fri. Burde heller ha støtet! Det er Valsvik som er nærmest når pasningen går, umiddelbart i det han faller ned i ledd gauler jeg fra sofaen at han må støte (men han hørte meg merkelig nok ikke).. Slik jeg ser det var det Valsvik som feilet i den situasjonen. Reginiussen og Hovland hadde støtt han tilbake til midtstreken.
_________________
Saklig
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 08.08.2019 12:32    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
I dag viser Lundemo hvem som skal spille sentralt på dette laget når alle er skadefri fremover.


Jepp, og han har vist det i et par måneder nå.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 08.08.2019 12:36    Post subject: Reply with quote

Hovland hadde nok rukket å falle av helt til dødlinja før skuddet gikk, så kanskje han i beste fall hadde reddet på streken.

Enig med Bardals analyse her, det er nok en liten skylddeling/manglende samspilthet: https://twitter.com/kaicb...1839194117

Men i en optimal situasjon hadde Lundemo overtatt Tavares, mens Valsvik holdt strukturen og tok ut pasningsmuligheten til nummer 22. Slik det er, rekker faktisk Lundemo først å bli fraløpt av sin mann, så kommer han ikke over for å kunne blokkere den pasningen som kunne komme, og dermed er han heller ikke nært nok til å blokkere. Han tar jo ingen av de to truende spillerne i situasjonen.

Men jeg skal moderere meg litt i forhold til opprinnelig utsagn: Lundemo faller tross alt ikke av helt uten grunn denne gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 08.08.2019 12:49    Post subject: Reply with quote

Er det ikke mest naturlig at Valsvik går i ryggen på spissen, mens resten av forsvaret trekker sammen bak han? Altså, slik Øyvind Eide svarer under Bardals tweet.
Back to top
View user's profile Send private message
LarsG
Veteran


Joined: 03 Nov 2008
Posts: 1482
Location: Oslo

PostPosted: 08.08.2019 13:01    Post subject: Reply with quote

Vanskelig for en stopper (spesielt en treig bauta på nesten to meter) å snu seg og matche et løp som allerede er i gang. All respekt for deg, Zaphod (og Kai), men jeg kan ikke forstå at Valsvik skal ta over et løp fra stillestående/ryggende posisjon - motstanderen er jo i god fart allerede. Om det i så fall er tilfelle vil Valsvik bli fraløpt og nummer 22 veldig mottakelig for gjennombruddspasning. Valsvik etterlater seg et stort rom når han først, helt korrekt, støter mot Tavares. Lundemo følger et farlig løp fra dypet av nummer 22 og har full kontroll på ham og rommet de løper inn i.

Nå har ikke jeg UEFA pro-lisens i fotballtrening, men jeg synes det er en veldig klønete regel om midtstopperne skal bytte rolle fra støt til følge løp fra dypet i slike situasjoner. Regelen må/bør da være at midtbanespilleren følger løpet sitt (som allerede er i gang) og at midtstopperen støter videre? Jo mer jeg ser klippet av denne situasjonen blir det tydelig at det er Valsviks nøling som får 1-2 til å skje, ikke at Lundemo på livsfarlig vis skal slutte å følge løpet sitt og bry seg om Tavares istedenfor. Den første skjermdumpen under viser sekundet der løpene er i gang og Valsvik støter. Skjermdump 2 viser et sekund senere, da ser vi at Valsvik fortsatt har nesa si mot Tavares og ikke har kontroll på løpet bak seg i det hele tatt. Ikke har han øynene sine der og ikke kan han snu seg og matche en spiller i 'toppfart' på så få meter heller. Derfor må da konklusjonen være at han i den situasjonen fortsatt skulle støtet mot Tavares og latt Lundemo følge det dype løpet. Men: jeg vet ikke hva Hornelands filosofi er dette. Men om Valsvik skal ta over løpet så bør han i hvert fall snu seg og gjøre det - her gjør han jo hverken fugl eller fisk - han rygger fra Tavares og etterlater seg et stort rom - e.g han har hverken kontroll på Tavares eller løpet som kommer fra nr 22.



Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 08.08.2019 13:41    Post subject: Reply with quote

Men hvordan kan du si, basert på det nederste bildet, og på tilsvarende i Bardals tweet, at Lundemo har full kontroll på det løpet? Han ligger bak og på feil side av spilleren, og hvis Tavares velger å spille den ballen mot nummer 22 sin høyre fot, så er han faktisk gjennom med mye større fart enn Lundemo. Han måtte eventuelt ha laget straffe.

Det problemet, som oppstår fordi Lundemo er litt uoppmerksom når løpet går, og ikke kjapp nok til å kompensere med fart, kunne Lundemo forsøkt å løse ved å plassere seg i pasningsbanen, men det gjør han heller ikke. Det ville for øvrig også vært muligheten til Valsvik - ikke å bråsnu og matche farta, men Valsvik trenger ikke gjøre annet enn å ta et par skritt til siden, mens Lundemo er i fart, og burde relativt enkelt kunne komme oppi Tavares i stedet for å delvis følge løpet på feil side av mannen sin.

Uansett handler dette mest om klare avtaler og samspill. Det er ikke sånn at den ene varianten er riktig og den andre feil, men slik det ble er det ingen av de to som dekker verken Tavares eller nummer 22, og egentlig skulle vi prist oss lykkelige fordi han valgte å skyte. André Hansen bør strengt tatt ta det skuddet, tror jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 08.08.2019 13:58    Post subject: Reply with quote

Samtidig kan det jo også se ut som om trioen Hovland, Hedenstad og Akintola ikke akkurat er så veldig godt posisjonert/organisert på det nederste bilde heller. De er relativt langt unna hverandre, og dekker ikke mye rom som potensielt kan bli farlig heller. Så det er ikke bare de som er direkte involvert i situasjonen som ikke er nok samspilt den situasjonen. Det er strengt talt ganske kaotisk i forsvaret på akkurat det tidspunktet.
Back to top
View user's profile Send private message
LarsG
Veteran


Joined: 03 Nov 2008
Posts: 1482
Location: Oslo

PostPosted: 08.08.2019 14:10    Post subject: Reply with quote

Jeg kan si han har kontroll fordi Lundemo starter før nummer 22 begynner løpet sitt og er skulder med skulder med ham før Lundemo forstår at Valsvik har rygget to meter vekk fra Tavares - da må rett og slett Lundemo slutte å følge løpet og snu for å dekke rommet Valsvik, på merkelig vis, har etterlatt. Ergo er ikke Lundemo på etterskudd på løpet - han velger å gå fra løpet fordi han må støte i rommet Valsvik etterlater. Det ser man også tydelig på bildene, se på hvordan Lundemo, skulder i skulder mot 22 snur hodet, oppfatter at Valsvik har trukket seg og velger å snu og støte istedenfor å følge. Lundemo ville fulgt løpet om ikke Valsvik hadde sluppet presset på en feilvendt spiller. Man kan jo også si at om Valsvik hadde fortsatt presset ville ikke Tavaras kunnet snu seg og hverken skutt eller sendt en stikker gjennom til 22, som Lundemo (før han må snu) har kontroll på. Enig med Skammels og Øyvind Eide i dette punktet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28  Next
Page 21 of 28

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb