English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2019
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eirik Horneland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 185, 186, 187  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nidaros997
Veteran

PostPosted: 17.07.2019 00:23    Post subject: Reply with quote

snegle wrote:
En person som går hvileløst rundt på sidelinja og roper ut ser vel ikke resignert og slagen ut?

Det jeg sa var at han har til tider har sett svært stresset ut under kampene. Og i intervjuene etter kamp, så har han fremstått som ganske oppgitt og resignert. Forståelig nok, med alt presset som kom med en dårlig sesongstart.

snegle wrote:
Tvert i mot så framstår Horneland entusiastisk mot det fanatiske på sidelinja i blant. En slik entusiasme og "drive" som tenderer mot litt positiv "galskap" behøver ikke være så dumt.

Nei, det trenger det ikke, men mitt inntrykk av Horneland var et helt annet. I lange perioder av kampene gikk han urolig frem og tilbake, spyttet, og fremsto som svært stresset. Ikke mye entusiasme eller konstruktivt i det.

snegle wrote:
Eggen hadde noe av det og var ikke av typen "sindig og behersket". En sindig og behersket kar gauler ikke ut: «Mini, din forbanna lille dverg! Hvis du ikke begynne å spring, så ska æ kapp av dæ beinan!»

Eggen fremstår for meg som en helt annen type person enn Horneland, og jeg tror det blir feil å sammenligne de to. Eggen hadde helt klart en meget sterk personlighet, og må ha vært både sta og egenrådig for å lykkes med sin fotballfilosofi. Og det kan godt tenkes at Horneland deler de egenskapene med Eggen. De som til slutt lykkes i arbeid som krever utvikling over tid har gjerne de egenskapene. Den mer utadvendte, myndige pedagogen, som kunne tillate seg å slenge med leppa på trening så lenge det var sagt med et glimt i øyet, den personen gjenkjenner jeg derimot ikke i Horneland, ei heller når han har forsøkt å gi instruksjoner fra sidelinja under kamp nå under våren.

Takk til dere som linket til NRK-artikkelen om Hornelands beslutning om å se kampene litt mer tilbakelent. Det er gledelig å se fremgangen både på og utenfor banen. Jeg har vært kritisk til ansettelsen av Horneland fra dag en, men ønsker selvsagt både ham og laget det beste. Ingenting ville vært bedre enn om Horneland lykkes med å ta laget et stykke videre enn det Kåre maktet, med nytt seriegull, bedre spill og flere poeng ute i Europa.

@KitWalker og @niccolai: Det må være greit å stille spørsmål rundt Hornelands forvandling under kamp, samt være kritisk til både ansettelsen, hans kvalifikasjoner og spillet og prestasjonene som har vært meget dårlige i flere måneder før det endelig har blitt mye bedre, uten å bli kalt for hater eller konspiratør. Ta dere en bolle begge to! Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 17.07.2019 14:20    Post subject: Reply with quote

Som jeg har sagt lenge så er jeg meget positiv til Horneland selv om jeg i starten selvsagt var skeptisk, da jeg visste ingenting om han. Grunnen til at jeg fikk trua tidlig var fordi måten han arbeider på virket bunnsolid, han hadde riktig fokus og en brennende entusiasme. Han overbeviste i intervju. Til tross for dette så har jeg ingenting imot synspunktene til nidaros997, da han forholder seg saklig og kritisk på et konstruktivt nivå. Dette er helt uproblematisk.

Han tok over et lag som hadde akseptert, men nok fortsatt var uenig i, sparkingen av Kåre Ingebrigsten.
Han tok over et lag som har vunnet alt de siste 4 årene. Når han da også økte treningsintensiteten betraktelig, og innførte ey nytt system så er det helt naturlig at det tar litt tid før det sitter i kamp. Det tar tid å lære, og det kommer an på de pedagogiske evnene til Horneland.

Men man må også overføre lærdomen til praksis. Da må det øves. Og når man øver tar det fortsatt tid før det sitter helt naturlig. Før det blir en vane.
Forskning viser at det kan ta flere måneder før en ny vane (eller endring av en gammel vane) setter seg. Og det er når noe er en vane at man gjør ting raskere enn når man må tenke seg om. Dette er tett knyttet opp mot relasjoner og samspill. For eksempel i det man mottar ball; noen har for vane å orientere seg etter at man mottar ball. Andre har gjort det først og har allerede bestemt seg for hvem man skal spille på om man får ballen. Man legger merke til små ting, som kroppspråk, kanskje blikk og små bevegelser. Men man tenker ikke over det, man bare gjør det, fordi det er dette man har øvd på, og det er slik treneren ønsker at man skal spille. Det har blitt en vane.

Horneland sier at de øver på de samme tingene på trening hver uke. Lite har blitt endret siden han la om til 4-3-3. De lager vaner.

En annen ting som er ekstremt viktig, som fortsatt får for lite fokus generelt i fotball, er psykologi. Det ene er selvtilitt og det andre er tro. Selvfølgelig slet Rosenborg med selvtilitten etter den fryktelige starten. Det manifesterte seg i form av dårlige touch, trege reaksjoner, få løp osv. Det er helt naturlig i en slik situasjon, og det krever gode prestasjoner og opplevelser for å komme seg ut av.
Samtidig må man tro på systemet. Og jeg er ikke overbevist om at alle spillerne gjorde det de første månedene. Men jo mer man tror, og jo mer man ofrer for treneren, jo raskere går det å skape disse vanene og gode opplevelsene.

Om man ikke tror på systemet så går man raskt tilbake til sine gamle (u)vaner når man blir satt i situasjoner som involverer mye stress og høyt press. Grunnen til det er at når man blir stresset så begynner man å tenke, da vil man finne på nye ting eller nye løsninger. Det er det siste man skal gjøre. Et eksempel på når det blir høyt stress er når mye står på spill. Det var derfor man så at vi la oss bakpå med kun ett måls ledelse flere ganger i vår. Vi var nødt til å vinne, vi hadde ikke råd til å tape. Derfor må man tro på systemet, og gjøre som treneren instruerer til tross for stresset.

Sakte, men sikkert, som mot Brann og mot Vålerenga, viste vi at systemet fungerer, selv om det var litt rusk. Horneland har over tid gitt spillerne mer tro på systemet. Samtidig bygde spillerne selvtillitt. Da er det ikke overresakende at det begynner å bære frukter.

Beklager hvis innlegget ble i overkant belærnde. Jeg ønsker kun å belyse grunnene til at det endelig begynner å fungere, støttet av forskning og fakta. Jeg kunne skrevet mye mer om dette, men det for holde for nå.

Jeg får heller legge ved noen prov på min standhaftiget:

Stubbelur Desember 2018 wrote:
* Ut ifra det jeg har sett av intervjuer så er han meget opptatt av offensiv samhandling, og bruker mye tid på det på trening. I tillegg er han ikke unnvikende og redd for å innrømme når de spiller dårlig.

Stubbelur Desember 2018 wrote:
Jeg synes det er rart at folk på forhånd er hellig overbevist om at Hornelands fokus kommer til å være på det defensive.

Horneland er ikke den eneste grunnen til at Haugesund spiller defensiv 4-4-2. Spillermateriale og historie er minst like viktig.

Stubbelur Januar 2019 wrote:
Nå er jeg spent på å se hvordan Horneland kommer til å forholde seg til press og den uungåelige kritikken fra supportere, media, tidligere rosenborgspillere og så videre. Jeg håper han er en som tørr å lytte!

Synes Horneland beviser at han lytter når han endret tilbake til 4-3-3 etter voldsom kritikk.

Stubbelur April 2019, når det stormet som værst wrote:
Alt for tidlig å si om prosjekt Horneland har feilet eller ikke.

Stubbelur April 2019 wrote:
Alle med evnen til å se det større bildet støtter ansettelsen av Horneland.

Stubbelur April 2019 wrote:
Kanskje på tide å innse at endring tar tid da. Det beste vi kan gjøre nå er å støtte laget og gi de arbeidsro.
Alle ser at ting ikke går på skinner, men man må legge en stein av gangen.

I fare for å bryte janteloven gir jeg meg selv en aldri så liten pat on the back.
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 17.07.2019 15:57    Post subject: Reply with quote

Konradsen, Lundemo, Hedenstad, Adegbenro og tildels Jensen fungerer bedre enn på lenge...

For øyeblikket ser vi i alle fall ikke ut som en klubb som gjør gull til gråstein. Om det har noe med Horneland å gjøre? Vet ikke.
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 17.07.2019 17:38    Post subject: Reply with quote

snegle wrote:
Konradsen, Lundemo, Hedenstad.

Det skal sies da, når det gjelder de tok jeg feil, da jeg har kritisert og praktisk talt avskrevet alle.

Men det viser bare hvor mye en god trener kan utrette. Så har de selvsagt måtte lagt inn mye innsats selv.
Back to top
Noah FC
Proff

PostPosted: 17.07.2019 17:51    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det ser ut som at spillerne har fått atskillig kraftigere muskler og fysikk. La merke til at det plutselig var mange med synlig biceps Tommel'n opp! Vi ble mer og mer spinkle og underlegne fysisk fra 2016 syns jeg.
Frøken Fransen
Junior

PostPosted: 17.07.2019 23:15    Post subject: Reply with quote

Stubbelur wrote:
snegle wrote:
Konradsen, Lundemo, Hedenstad.

Det skal sies da, når det gjelder de tok jeg feil, da jeg har kritisert og praktisk talt avskrevet alle.

Men det viser bare hvor mye en god trener kan utrette. Så har de selvsagt måtte lagt inn mye innsats selv.

Hjelper selvsagt at treneren bruker godfoten og lar spillerne spille der de utretter mest, da tenker jeg spesielt på Konradsen, som har i flere år spilt på feil plass på midtbanen, uten at datidens trener hadde evne til å gjøre noe med det.
Back to top
SverreTrd
Junior

PostPosted: 17.07.2019 23:23    Post subject: Reply with quote

Det som er helt sikkert er at forbedringen i spillet freder Horneland ut sesongen. Det har han jaggu fortjent. Jeg tenkte at første milepæl ville være sommeren, og der må han vel få "godkjent" nå?

Men som flere påpeker og som Eggen sa, ingenting er så fort glemt som en fotballkamp. Resultater må gjenskapes. Og om de gjør det, så snakker vi!
Back to top
oskisjunior
Rutinert

PostPosted: 17.07.2019 23:25    Post subject: Reply with quote

At Horny lar Konradsen blomstre i nåværende posisjon viser så tydelig hvorfor sparkingen av Kåre I var riktig.

Tenk at RBK hadde en trener som la så mye prestisje i å lære en fisk å sykle. Fotballfaglig meget svakt å bruke Konrad som ballsentral – hvor han var ganske håpløs – samtidig som man mistet en svært god indreløper.

Godt å se at det endelig er over, og at både ankeret og Kon spiller godt i riktige posisjoner Tommel'n opp!

In Horny We Trust
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 17.07.2019 23:27    Post subject: Reply with quote

– Det var ikke kjempevanskelig. Det bar preg av det i første omgang at vi tok for lett på det, og møtte ikke opp med de rette holdningene til å spille dem ut og angripe tøffere. Jeg syns vi var passive og kjedelige, sier Horneland til VG.

https://www.vg.no/sport/f...bare-humor
Henning
Legende

PostPosted: 17.07.2019 23:30    Post subject: Reply with quote

Det har vært en fantastisk utvikling i det siste og all ære til Horneland for det. Det eneste jeg savner er at minst én av spillerne går ut og sier eksplisitt at det Horneland/Emberland har gjort på treningsfeltet er en viktig forklaring på fremgangen. Jeg tror ikke jeg har sett direkte skryt av de to fra noen av spillerne på tross av den fine utviklingen.
Back to top
Standarn McClintock
Veteran

PostPosted: 18.07.2019 00:42    Post subject: Reply with quote

Man kan si mye om Horneland, men han er befriende ærlig i media og sier det supporterne ønsker (og det virker ikke påtatt og uærlig/falskt)
Quote:
- Det var viktig å underholde. Jeg syns vi var dørgende kjedelige i 1. omgang. Det kan vi ikke være når vi inviterer til e-cup. Vi må være mer offensive i hodet, flytte ballen, søke mer gjennombrudd og avslutninger, slår Horneland til rbkweb.no.

https://www.rbkweb.no/vis/14266

Han setter store krav. Store mål og høye krav er det som kreves for å få det beste ut av spillerne. Ikke rart det begynte å gå feil vei med KI når han for litt siden sier at spillerne ikke burde ha så høye krav på seg.
Back to top
thomas_katt
Proff

PostPosted: 18.07.2019 02:21    Post subject: Reply with quote

"Det er klart vi vi skal snakke om Champions league" > "Det er ingen krise å ryke mot Valur"

Jeg var stor optimist før sesongen, forsiktig optimist helt til 16. Mai, da jeg var klokkeklar på at nok var nok, og at han MÅTTE gå, men sa at jeg håpet at så lenge han hadde jobben, var ingenting bedre enn at han fikk meg til å ombestemme meg. 12 kamper, 10 seiere, 28 mål og positiv målforskjell på +20 har gjort meg til en stor optimist.

At jeg aldri har sett et intervju med han, hvor jeg har vært misfornøyd med hva han sa og hvordan han sa det, er selvfølgelig også et pluss. Spesielt gjennom den tunge sesongstarten

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
Franc
Rutinert

PostPosted: 19.07.2019 20:13    Post subject: Reply with quote

Spent på kor han skal tørre å spille med risiko. Først da kan man snakke underholdning.
Back to top
eksil
Veteran

PostPosted: 19.07.2019 21:06    Post subject: Reply with quote

Positiv vind. Jeg avventer til litt utpå høsten med å konkludere for min egen del. Men trua har begynt å røre på seg igjen.

RBK

NB! Denne posten er skrevet 100 meter fra Røkkeløkka. Godtvondt. Bare 6 poeng bak nå.

- Til skrekk og advarsel Bjørnebye!
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 19.07.2019 22:11    Post subject: Reply with quote

Thumbs up!

Last edited by larenim on 19.07.2019 22:15; edited 1 time in total
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 19.07.2019 22:11    Post subject: Reply with quote

Franc wrote:
Spent på kor han skal tørre å spille med risiko. Først da kan man snakke underholdning.

Han spiller med risiko hver gang han setter Hovland opp i start-elleveren, så ingen kan ta han på at han ikke tar sjanser.

Tror ellers du skal nøye deg med å snakke for deg selv. De fleste jeg har pratet med har iallefall latt seg underholde ganske ofte av laget de siste ukene. 14 mål på de fire siste kampene er godt innafor, faktisk hakket over pari. Har også skapt bøttevis av sjanser de samme kampene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Dew
Veteran

PostPosted: 20.07.2019 16:37    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp! Utvikling i spillet
Tommel'n ned Lite overbevisende disponering av spillere

Begge de må på plass om vi skal tilbake på 2015-nivå.
Back to top
Zorac
Legende

PostPosted: 20.07.2019 16:54    Post subject: Reply with quote

Jeg må si jeg digger Horneland som type. Han står rakrygget og tar imot kritikk, selv når det som seg hør og bør er hakk i plata fra reporterne, og slenger i til og med litt selvransakelse og - kritikk. Han fokuserer like mye på det som ikke er godt nok i medgang som i motgang. En ærlig og tålmodig vinnerskalle, synes det.

Så får vi se om underholdningsfaktoren fortsetter (å utvikle seg) også, så kan dette bli riktig så bra, det. Hvem skulle trodd det for kun et par måneder siden?
SHJINNJWÆST
Rutinert

PostPosted: 20.07.2019 17:30    Post subject: Reply with quote

Horneland har ingen fortjeneste for noe av det som skjer med Rosenborg om dagen. Han har skjønt at han ikke duger og holder seg mer tilbake. Spillerne vet de må prestere for å spille, derfor ser vi en gjeng som tar spillet sitt på alvor igjen. Utover det er Horneland fullstendig ute av stand til å tilføre laget noe som helst når det skulle begynne å butte i mot igjen.
Back to top
Noah FC
Proff

PostPosted: 20.07.2019 17:32    Post subject: Reply with quote

Laughing
RbkUrge
Veteran

PostPosted: 20.07.2019 17:43    Post subject: Reply with quote

@SHJINNJWÆST

https://youtu.be/9Deg7VrpHbM
senador
Veteran

PostPosted: 20.07.2019 17:58    Post subject: Reply with quote

SHJINNJWÆST wrote:
Horneland har ingen fortjeneste for noe av det som skjer med Rosenborg om dagen. Han har skjønt at han ikke duger og holder seg mer tilbake. Spillerne vet de må prestere for å spille, derfor ser vi en gjeng som tar spillet sitt på alvor igjen. Utover det er Horneland fullstendig ute av stand til å tilføre laget noe som helst når det skulle begynne å butte i mot igjen.

Ser du ikke deg selv nå? Går det bra er det alt annet enn Horneland, går det dårlig skyldes alt Horneland. Det er så åpenbart at du har bestemt deg uansett.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 20.07.2019 18:02    Post subject: Reply with quote

Han er et troll, og intet annet. Han sitter og skriver innlegg bare for å provosere, og sitter og ler av sine egne fantastiske formuleringer og de reaksjonene som kommer.

På rbkweb er det opplest og vedtatt at det skal være stor takhøyde, så han blir ikke pælmet ut, slik han ville blitt på svært mange andre forum.

Jeg skulle ønske at ingen hadde svart på de idiotiske kommentarene hans.
Captain
Veteran

PostPosted: 20.07.2019 18:29    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg må si jeg digger Horneland som type. Han står rakrygget og tar imot kritikk, selv når det som seg hør og bør er hakk i plata fra reporterne, og slenger i til og med litt selvransakelse og - kritikk. Han fokuserer like mye på det som ikke er godt nok i medgang som i motgang. En ærlig og tålmodig vinnerskalle, synes det.

Så får vi se om underholdningsfaktoren fortsetter (å utvikle seg) også, så kan dette bli riktig så bra, det. Hvem skulle trodd det for kun et par måneder siden?

Deler dine tanker rundt Horneland, en flink og likandes kar. Har virkelig troa på at dette vil bli bra med tiden. Mange endringer på kort tid, vil gjøre at ting ikke alltid setter seg så fort, men heldigvis er det bedring på alle parametre. Jeg er i alle fall optimistisk mtp. sensommeren og høsten.
larsarus
Veteran

PostPosted: 20.07.2019 18:33    Post subject: Reply with quote

Hentesveis wrote:
På rbkweb er det opplest og vedtatt at det skal være stor takhøyde, så han blir ikke pælmet ut, slik han ville blitt på svært mange andre forum.

Koster 2mas helt sikkert en del penger å ha han her, så skjønner ikke at det får fortsette.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 185, 186, 187  Next
Page 177 of 187

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2019 RBKweb