English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Stig Inge Bjørnebye
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 102, 103, 104  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 08.07.2019 16:45    Post subject: Reply with quote

Min erfaring er at en person med grad fra et relativt tungt universitetstudium normalt er forsynt med analytiske evner godt over snittet.

Du har kanskje dannet deg et annet inntrykk.
Back to top
View user's profile Send private message
Sevenseven
Proff


Joined: 07 Jan 2013
Posts: 357

PostPosted: 08.07.2019 17:07    Post subject: Reply with quote

Vi trenger en sportsdirektør som sparrer med hovedtrener. Det virker som Horneland kan ha baller til å satse på talentene våre over tid(så frem til at de passer inn i stilen) og heller fylle på med etablerte nøkkelspillere. Vi hadde suksess med dette under Eggen/Bratseth. Historien etter Eggen har vært mye rare kjøp.

Når vi manglet spillere med spisskompetanse ble de kjøpt inn. Mens andre kom in-house.

Eks.
Spiss
Carew, Rushfeldt, Karadas

Midtbane;
Skammelsrud, Soltvedt, Berg

Forsvar:
Saarinen, Bergdølmo

Sikkert flere som jeg ikke husker. Alle disse var god butikk ved kjøp og salg.

Om Horneland har kompetanse til å peke ut de rette spillerne vet vi ikke. Vil anta det er kun Akintola som er hans "valg". Og jeg er ikke spesielt overbevist om Horneland er rett mann til jobben som hovedtrener enda, men han er den vi har og han må få de spillerne som han mener passer inn i hans type fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.07.2019 18:49    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å sammenlikne Eggen-epoken med dagens situasjon, fordi omstendighetene har forandret seg veldig i forhold til at spillere stikker utenlands i stadig yngre alder.

De stikker utenlands så fort de har gjort en brukbar halv sesong. Da blir det veldig vanskelig for en klubb som RBK å planlegge langsiktig. Det blir omtrent døfødt å tenke 3 år frem i tid på spillerlogistikken fordi spillere som utmerker seg forsvinner mye tidligere.

Talentutviklingen i RBK er heller ikke fullt så dårlig som enkelte skal ha det til, men vi har måttet selge spillere som Tettey, Skjelbred, Henriksen, Svensson, Midtsjø, Selnæs osv etter relativt kort tid som dominerende ES spillere (kontra i Eggen-perioden hvor relativt mange trøndere ble værende i klubben i mange år). De 3 siste forsvant også innenfor et veldig kort tidsrom. Trøndelag er et veldig begrenset område, og det er faktisk ikke bare å dra den type talenter ut av ermet på kommando. Det er lett å sitte og si at vi ikke slipper til unggutter osv, men de må faktisk ha noe å gjøre på det A-laget også. Det har ikke noe for seg å slippe til unge spillere om de faller fullstendig gjennom. Det gagner hverken laget eller spillerne selv om de får dårlige oppleverlser.

Vi har noen lovende spillere i Botheim, Tørset Johnsen og Ceide, som er i nærheten av ES nivå, men i en periode hvor laget har slitt voldsomt både spillemessig og resultatmessig så er det ikke unggutter som skal ha ansvaret for å heve laget.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 08.07.2019 20:08    Post subject: Reply with quote

Hvorfor må man sitte på et bedre navn for å få lov til å være misfornøyd med jobben SIB har gjort?


Jeg skrev jo ikke at man måtte sitte på et bedre navn for å være misfornøyd. Men om SIB skal sparkes, så må gjerne noen andre ansettes.
Av de navnene som er nevnt her så må jeg si at Jostein Flo, Bergdølmo, Dorsin osv ikke akkurat slår meg som oppgraderinger. Jeg tror det er svært vanskelig å finne noen som kan gjøre en bedre jobb enn det SIB har gjort og gjør. Vi har norges beste stall.

Helt enig med deg i det med at å legge spillerlogistikk planer 3 år frem i tid er en umulig oppgave Sløvsekken. Se på laget i 2015 å se hvor mange av dem som fremdeles er her. Det er ikke mange.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 08.07.2019 20:17    Post subject: Reply with quote

Mye forståsegpåing.

Det serveres mange påstander her, som er nettopp det - påstander. At de kamufleres som sannhet får så være. Jeg har ikke noen som helst fasit på noe, så det som kommer her er ikke et forsøk på det.

1) RBK er ikke avhengig av å selge spillere for å lykkes. Det er mange måter å tjene penger på i dette gamet, og vi trenger ikke være talentfabrikk for å komme noen vei. Det er naturligvis hyggelig om man får til dette, men det er ingen udiskutabel sannhet at man må selge for å lykkes. Å kvalle til CL er for eksempel økonomiboost de luxe.

2) Spillere er ikke regnearkverdier. Det betyr at en spiller vil opptre forskjellig basert på en rekke faktorer. Trivsel, selvtillit, rolle og rolleforståelse, kjemi med resten av laget, og så videre. Det betyr at spilleren Odd Iversen vil ha forskjellige styrker og svakheter, og forskjellige prestasjoner i forskjellige lag. Å vurdere potensiale er nesten umulig, og i de fleste sammenhenger kretsmesterskap i bullshit. Dette passer godt på klubbhuset på alle trønderske postnummer som ikke ender på 031. Dette er normalt diskusjoner som domineres av folk som var talentfulle en gang, men (ja nettopp men).

3) Det er ikke slik at det enten er eufori eller katastrofe. Meling skrytes opp i skyene (sikkert fortjent) og Hedenstad dømmes nord og ned. Jeg er enig i at Meling har vært en del bedre, men på en skala fra 1-100 er det kanskje ikke 100-0, men nærmere 45-55? Det er kort vei mellom himmel og helvete her inne.

Alt i alt er det vanskelig matematikk det å forklare fotball. Om man går vitenskapelig til verks, blir det umulig å komme med noen fasit. Kanskje må man bare ta ting på intuisjon. Jeg har ikke fasiten - og de av dere som stadig vet hva som er bra, dårlig, rett, galt, genialt og ubrukelig - dere har spilt for mye fotballmanager. Virkeligheten er svært uberegnelig. Det fine er at de fleste dager er ok - svært få er himmelsk og svært få et rent helvete. Det pleier å gå seg til.
_________________
Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest


Last edited by sidney on 08.07.2019 20:19; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 08.07.2019 20:18    Post subject: Reply with quote

Aristoteles: Men er "Norges beste stall" egentlig et godt nok mål på hvor vi er?

Bare sånn for å ha gjort det vil jeg forøvrig mene at det ikke er noen automatikk i at vi har det akkurat her og nå. Den er nok blandt de beste, og ikke langt unna toppen, men dessverre kan flere argumentere for andre lag.

Og det er ikke godt nok. For i 2015 var vi så suverent best at det nesten var latterlig - sesongen etter at mfk satte poengrekord i 16-lagsligaen og ingen skjønte hvordan vi skulle ta dem igjen. Over tid har vi mistet spillere - som man gjør - og i mange tilfeller ikke klart å erstatte dem.

Ole Selnæs er kanskje det mest skinnende eksemplet, og nei, det er ikke lett å finne en spiller i denne klassen, av dette kaliberet. Jonas Svensson er heller ikke lett å erstatte, men her vil jeg dessverre påstå at dagens stall lider av vanskjøtsel. Kun et alternativ, vesentlig dårligere enn Jonas var.

På mange andre plasser er vi omtrent der vi var, men vi har en stall som har sunket i verdi ved at spillere har blitt erstattet av nye som ikke har kommet opp på samme nivå, og ved at kontinuitetsbærerne (Tore, Mike) har blitt eldre. Samuel mistet nesten fjorårssesongen men viser nå at i form er han fantastisk. Pål André Helland sliter veldig med å i det hele tatt nærme seg 2015-nivået.

SIB har hatt noen fantastiske signeringer, men som jeg begynner å bli redd er uungåelig i den rollen, så går han solid i minus. For mange millioner brukt på bommer, eller for dyre spillere i forhold til kvaliteten vi får tilbake.

Men for meg er kanskje Solbakken det største ankepunktet. Han burde bli møtt i døra med verdigrunnlaget til klubben og en nulltoleranse for noe som helst. Vi kan kanskje ikke stoppe spillere i klubben fra å signere med ham (ref. Hansen), men vi kan strekke oss ganske langt for å si ifra om hva som ikke er greit.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 08.07.2019 21:00    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er et veldig godt mål på hvor vi er om man skal diskutere hvilken innsats innkjøpssjef SIB har gjort Orionpax.
Det er ingen automatikk i at vi er best i landet. Det er i grunnen ulogisk at vi har vært det så lenge og så ofte. Det går jo ikke av seg selv å ha landets beste spillerstall og det er ikke gitt at vi har det til enhver tid.
Jeg synes helt ærlig at vi aldri har handlet bedre enn under SIB og ser ingen kandidater som kan komme inn å gjøre en bedre jobb.
Jeg mener problemet ligger mer hos trenerne enn hos innkjøpssjefen. Får man ut det beste av dette laget er vi best.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 08.07.2019 21:14    Post subject: Reply with quote

Ok, men hvis "best i landet" er et godt mål, da har SIB gått fra "suverent best i landet" (midt/slutt 2015) til "blandt de beste i landet" (nå). Det synes jeg vitner om at vi er redusert.

Så er jeg selvfølgelig enig i at andre enn ham har ansvar. Som du sier, hovedtreneren. Men skal man tro media, så var Horneland et SIB-prosjekt (NFF-skolen osv). Så hvis vi skal legge skyld på Horneland, må vi OGSÅ legge skyld på SIB for at valget falt på en så lite RBK-typisk trener.

Jeg sitter ikke med kandidater som (garantert) vil gjøre en bedre jobb jeg heller, men det er forsåvidt en separat problemstilling. Jeg har inntrykk av at mange mener Kåre ut var greit, men at Horneland inn som erstatter ikke var greit. Kan bli litt samme greia her, men forhåpentligvis kan vi få to plusser - SIB ut ok, ny mann inn over all forventning. Lov å håpe. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 08.07.2019 22:37    Post subject: Reply with quote

Det kompliserer bildet en god del at de tre siste årene har SIB handlet på Kåres initiativ og ønsker. Så vil dette og neste vi du vise om det er endringer på gang.
Back to top
View user's profile Send private message
Lamagu
Senior


Joined: 30 Mar 2018
Posts: 108

PostPosted: 08.07.2019 22:55    Post subject: Sportsdirektør som ikke søker forbedringer Reply with quote

Har rett og slett ikke noe tro på Stig Inge Bjørnebye.
Er det ingen ambisjoner igjen i det hele tatt? Vil SIB uttale det samme når Reginiussen blir 50 også? Dette uttalte han om Tore Reginiussen i VG i kveld?

"Sportslig leder Stig Inge Bjørnebye opplyser at det er mer eller mindre opp til Reginiussen selv om han vil ha en ny avtale i Rosenborg.

– Tore er en klubb-bauta, både på og utenfor banen. Han stiller høye krav til seg selv og er en rollemodell i profesjonalitet. Han er en som ofrer seg og går foran når det blir tøft. En eventuell ny kontrakt vil i stor grad bli opp til ham – og kroppen, som tross alt har fått mye juling, skriver Bjørnebye i en tekstmelding til VG"
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 09.07.2019 04:45    Post subject: Reply with quote

Reginiussen kan spille fast i RBK til han er 45. RBK har ikke kontakter, nettverk eller kompetanse til å finne noen andre. De tørr heller ikke å bruke talenter . Da sitter man der med en ny Erik Hoftun som burde lagt opp for flere år siden. Molde vinner 4-0 på Lerkendal etter store tempoproblemer i RBK sitt midtforsvar i 2028.

Kom igjen RBK. Få på plass kompetanse og en klar strategi for spillerlogistikk!
Back to top
View user's profile Send private message
Sevenseven
Proff


Joined: 07 Jan 2013
Posts: 357

PostPosted: 09.07.2019 06:34    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Vanskelig å sammenlikne Eggen-epoken med dagens situasjon, fordi omstendighetene har forandret seg veldig i forhold til at spillere stikker utenlands i stadig yngre alder.

De stikker utenlands så fort de har gjort en brukbar halv sesong. Da blir det veldig vanskelig for en klubb som RBK å planlegge langsiktig. Det blir omtrent døfødt å tenke 3 år frem i tid på spillerlogistikken fordi spillere som utmerker seg forsvinner mye tidligere.

Talentutviklingen i RBK er heller ikke fullt så dårlig som enkelte skal ha det til, men vi har måttet selge spillere som Tettey, Skjelbred, Henriksen, Svensson, Midtsjø, Selnæs osv etter relativt kort tid som dominerende ES spillere (kontra i Eggen-perioden hvor relativt mange trøndere ble værende i klubben i mange år). De 3 siste forsvant også innenfor et veldig kort tidsrom. Trøndelag er et veldig begrenset område, og det er faktisk ikke bare å dra den type talenter ut av ermet på kommando. Det er lett å sitte og si at vi ikke slipper til unggutter osv, men de må faktisk ha noe å gjøre på det A-laget også. Det har ikke noe for seg å slippe til unge spillere om de faller fullstendig gjennom. Det gagner hverken laget eller spillerne selv om de får dårlige oppleverlser.

Vi har noen lovende spillere i Botheim, Tørset Johnsen og Ceide, som er i nærheten av ES nivå, men i en periode hvor laget har slitt voldsomt både spillemessig og resultatmessig så er det ikke unggutter som skal ha ansvaret for å heve laget.


Det var spillere som dro for tidlig under Eggen også:
Iversen, Heggem, Carew

Du nevner litt nøkkelen her, når du drar frem spillere som vi har oppfrostet:

1. Kull
Skjelbred
Tettey
*Helland

2. kull
Henriksen
Svensson
Midtsjø
*Ã…sen

3.kull
Selnæs
*Sørloth
*D.Johnsen

Vi har lyktes bra med egen talentutvikling. Det er ikke talentene vi har i dag som har for lav kvalitet, det er manglende satsing på de. Vi har de siste årene kjøpt etablerte spillere i frykt for ikke å vinne. Hvis vi skal trekke litt paralleller her så kan vi se på K-i sin periode.
Når vi mistet Svensson ble høyresiden svekket, vi kjøpte inn. Selnæs ble solgt, vi kjøpte inn. Midtsjø forsvant, vi kjøpte inn. Jeg sier ikke at vi skal sende inn juniorer rett inn. Men vi bør ha en junior som rykker opp en plass i køen på de fleste posisjoner. Under Kåre og Bjørnebye kan jeg ikke se at vi hadde mange debuter og dermed ender vi opp med en "førti, feit og ferdig stall" og må bygge nytt.

Vi ser at kvaliteten på T. Johnsen og Ceide er gode nok for ES. Og her skal Hornis få tommelen opp! Han har latt de fått sluppet til og spilt. De har utvilsomt fått mindre spilletid pga. Presset for å få resultater har sneket seg fram.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.07.2019 07:29    Post subject: Reply with quote

Under Eggen-epoken var vi faktisk ganske svake på egenutvikling. Det var ikke ofte det kom opp noe nytt.

Her lå imidlertid en av de enorme fordelene Eggen hadde i forhold til i dag; han kunne bygge og beholde stammen over tid. Når han kunne beholde og bygge rundt nøkkelspillere som Hoftun, Bragstad, Skammelsrud, Strand og Brattbakk over veldig mange år, var det vesentlig lettere å opprettholde kvalitativ kontinuitet. Overført til i dag kan man jo si at ting etter alt å dømme hadde vært ganske annerledes om vi fortsatt hadde Svensson, Selnæs, Skjelbred og Henriksen i troppen.

Derfor er det fryktelig mye mer krevende å være sportslig leder i dag enn hva det var under Eggen. Om vi nå i løpet av et par vinduer skulle miste Hansen, Meling og Adegbenro, i tillegg til at Reginiussen legger opp, er vi forberedt på å erstatte disse med kvalitet som ikke senker summen av laget? For det er jo slike scenarier Bjørnebye må være klar for.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 09.07.2019 08:42    Post subject: Reply with quote

Sevenseven wrote:


Det var spillere som dro for tidlig under Eggen også:
Iversen, Heggem, Carew


Det er riktig at de dro tidlig, men vi hadde stammen i laget over mange år. Da blir forutsetningene en ganske annen. At vi var så veldig bra på talentutvikling under Eggen er også misvisende. Flere av de som etablerte seg som nøkkelspillere under Eggen hadde faktisk sine gjennombrudd i andre klubber, som f.eks Strand (Molde), Brattbakk (Bodø Glimt) og Hoftun (Molde. Han var vel ikke engang i RBK før den tid).

Vi hadde talenter i klubben den gangen også, men de ble sendt til andre klubber for å utvikle seg, i stedet for å slippe til i RBK. For en klubb som RBK, med skyhøye krav og forventninger, så er nok også det en mer fornuftig modell.

Sevenseven wrote:

Vi har lyktes bra med egen talentutvikling. Det er ikke talentene vi har i dag som har for lav kvalitet, det er manglende satsing på de.

Som sagt, Botheim, Ceide og Tørset Johnsen begynner å nærme seg ES nivå, men er ikke helt der ennå. I mine øyne burde de leies ut en sesong for å få regelmessig spilletid på et høyere nivå (slik som f.eks Midtsjø ble), så er de kanskje gode nok til å kjempe om plass i 11'eren til RBK neste sesong.

Sevenseven wrote:

Vi har de siste årene kjøpt etablerte spillere i frykt for ikke å vinne. Hvis vi skal trekke litt paralleller her så kan vi se på K-i sin periode.
Når vi mistet Svensson ble høyresiden svekket, vi kjøpte inn. Selnæs ble solgt, vi kjøpte inn. Midtsjø forsvant, vi kjøpte inn. Jeg sier ikke at vi skal sende inn juniorer rett inn.


Da må du velge da, skal vi være landets beste lag og hevde oss i Europa, eller skal vi senke ambisjonsnivået og bruke yngre spillere som ikke er klar for det nivået. Man får ikke i pose og sekk her. Hvis man tror at RBK vil holde samme nivå om Adegbenro/Akintola og Konradsen/Jensen byttes ut med Ceide og Tørset Johnsen på nåværende tidspunkt så tar man skrekkelig feil.
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 09.07.2019 09:42    Post subject: Reply with quote

Det må balanseres, og det er ingen enkel jobb, for med mindre man ligger helt i toppen av tabellen og leder kampene sine komfortabelt, så er det ikke bare å sette innpå ungutter i histen og pisten. Jeg synes ikke det er riktig at talentene sitter på benken og plutselig kommer inn 10 min før slutt, uten å være forberdet eller få noe kontinuitet i spillet.

Det må ligge en plan i grunn.

Det krever god kommunikasjon mellom hovedtrener og sportsdirektør, slik at de til enhver tid vet hvilke som skal prøves ut, hvilke som skal leies ut, og hvilke som bør erstattes med innkjøpt kvalitet.

Rosenborg, som lag, skal være bygd slik at om vi spiller uten ett førstevalg så skal ikke det gå utover kvaliteten på laget nevneverdig. Derfor er det viktig med en tydelige roller og gjenkjenbar spillestil. Om det ligger i grunn, så kan vi, eksempelvis, kjøre en plan som dette:

La oss si at hovedtrener kommuniserer godt med unggutta. Det formidles at hver og en av de skal få mulighet til å vise seg fram, men at de må pent vente på tur. En av gangen får de alt fra 30 minutter til en omgang, tre-fire kamper på rad, slik at de får spilt seg litt varm i trøya og får en hvis kontinuitet i spillet. Da får de muligheten til å ta nivået, de får jevnlig tid til å forbedre seg, de vet de får prøve seg neste kamp selv om det skulle gå dårlig denne gangen.

Hadde vi blitt nevneverdig svekket om Tørset Johnsen kom inn for Konradsen/Trondsen mot Vålerenga, Tromsø og Kristiansund? Eller Ceide for Akintola i de samme kampene? Helland og Åsen kom inn for Akintola i alle de uansett.
Eller kanskje den minste svekkelsen; Botheim for Søder?

Jeg sier ikke dette er en perfekt plan, men én plan er bedre enn ingen.

Jeg synes at ett bytte hver kamp bør gå til en ungutt. Det vil motivere de, samt gi de følelsen av at de ikke sitter der på benken forgjeves.

Hva skal nå til for at talentene får tillit? At de briljerer de ti minuttene de tilfeldigvis, og helt uventet kommer innpå i slutten av en drept kamp?

(Forøvrig godt at kvaliteten på rbkweb har økt den siste måneden. Er det pga. seirene, eller er det pga. de *kremt* fraværende?)
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 09.07.2019 10:11    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Hvorfor må man sitte på et bedre navn for å få lov til å være misfornøyd med jobben SIB har gjort? Han har åpenbart ikke oppnådd de resultatene man bør kunne forvente, det er det som har noe å si.


Det er fornuftig å være misfornøyd og påpeke at ting må gjøres bedre.

Men å forlange at noen skal få sparken, bør kun gjøres hvis man mener det er andre bedre kandidater der ute for å gjøre jobben.

Hvis man ikke har bedre kandidater, så bør forbedring komme ved interne endringer.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 09.07.2019 10:20    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:

Om vi evner å se utenfor Rosenborgfamilien men holder oss til Norge, så finnes det sikkert en haug med tidligere fotballspillere som har vært trenere eller direktører i lignende stillinger, og som kan gjøre en habil jobb for oss, for eksempel Jostein Flo som har jobbet i tilsvarende stilling i mange år nå i Strømsgodset. Godset lyktes godt med å omstille seg fra å hente tilårskommet "vrakgods" fra andre klubber eller hjemvendte utenlandsproffer, til å utvikle egne spillere som fikk sjansen og ble gode salgsobjekter, samt at de ble en klubb (under Deila) som høstet medaljer og spilte litt i Europa. Flo kan umulig ha gjort så mye galt gitt den fine progresjonen som Godset hadde over flere år under hans sportslige ledelse.



Flo er jo alt kritikerne her inne ikke vil ha.

Eks spiller i Godset som kom inn i stillingen via en deltidsstilling i markedsavdelingen mens han var aktiv.

Eks proff i utlandet med kontaktflate.

Ingen sportslig utdanning.

Ingen erfaring fra mindre klubber.

Lyktes godt som SD sammen Deila, og ble rost opp i skyene.

Når ungguttene ble eldre tok de et seriegull, og når de da etterpå skal prøve å bevare den posisjonen begynner de å hente eldre mer rutinerte spillere for høyere beløp.

Deila har forsvunnet.

Det samme har magien, og nå er økonomien pill råtten, stallen for gammel og for dårlig uten salgsobjekter, og de ligger på sisteplass i serien.

Hadde Godsetunionen vært like tøff som kjernen hadde han møtt et avgangskrav for en sesong eller to siden.

Slik kan vi se på omtrent alle SD'er. Genierklært når de sammen hovedtrener klarer å skape en gullgenerasjon, og det meste faller sammen når det blir ny trener og generasjonsskifte.

Jeg tror ikke denne posisjonen er så personavhengig, men mer avhengig av at klubbene utvikler kultur og rutiner, og står på disse i valg av alle lederne i sportslige posisjoner.

SÃ¥ vil det fungere litt variabelt over tid, men bedre ved interne analyser og forbedringer enn stadige sprkinger og stilskifter.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 09.07.2019 10:31    Post subject: Reply with quote

Værst av alt: Hvem var det på landslaget som igjen og igjen slo den etter hvert så berømte Flo-pasningen?

Joda, en kan bli konspiratorisk av mindre.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 09.07.2019 10:31    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Ok, men hvis "best i landet" er et godt mål, da har SIB gått fra "suverent best i landet" (midt/slutt 2015) til "blandt de beste i landet" (nå). Det synes jeg vitner om at vi er redusert.

Så er jeg selvfølgelig enig i at andre enn ham har ansvar. Som du sier, hovedtreneren. Men skal man tro media, så var Horneland et SIB-prosjekt (NFF-skolen osv). Så hvis vi skal legge skyld på Horneland, må vi OGSÅ legge skyld på SIB for at valget falt på en så lite RBK-typisk trener.

Jeg sitter ikke med kandidater som (garantert) vil gjøre en bedre jobb jeg heller, men det er forsåvidt en separat problemstilling. Jeg har inntrykk av at mange mener Kåre ut var greit, men at Horneland inn som erstatter ikke var greit. Kan bli litt samme greia her, men forhåpentligvis kan vi få to plusser - SIB ut ok, ny mann inn over all forventning. Lov å håpe. Smile



Det er ikke sikkert at vi er redusert selv om noen andre i eliteserien skaffer seg en bedre stall enn oss. De andre lagene prøver også å bli best mulig og slike lag som Molde som har kunstig mye penger gjør konkurransesituasjonen helt annerledes enn den har vært. Manchester United har ikke blitt så mye dårligere, men de andre lagene har blitt voldsomt mye bedre. Man er til enhver tid prisgitt forutsetningene til de man konkurerer med.

Så er jeg slett ikke sikker på hvem man skal klandre for at Horneland ble ansatt. Det skytes på mange, men i bunn og grunn var det vell mange som bestemte det. Jeg regner med at alle som er med å driver klubben var med å bestemte at de skulle gå for Horneland. De trodde nok det var et godt valg. Ikke at jeg skjønner hvordan de kom frem til det, men de trodde nok det var et godt valg.

Jeg synes ikke det er en separat problemstilling hvem som skal inn om noen skal ut. Synes mange virker å ville sparke alle uten å tenke langt nok til å se at det ville vært en katastrofe for klubben. Sikter ikke til deg med den kommentaren altså.

Når det kommer til talentutviklingen har jo vi fått frem unaturlig mange store talenter. Sliter med å se andre klubber som har fått frem flere enn oss. Skal man være en toppklubb så må talentene være gode nok til å ikke svekke lagt nevneverdig om de skal spille. Resultatene er viktigst. Om vi ikke bryr oss så hardt om å være best så kan vi selge alle dyre gode spillerne og kun bruke trønderske talenter. Da blir vi fort det nye Ranheim.
_________________
"- Det finnes en lengsel i øynene hans etter fotball og nesten etter livet også, sier RBK-treneren om sin nye spiller."
Back to top
View user's profile Send private message
TomBoy
Proff


Joined: 09 Mar 2006
Posts: 340
Location: Trondheim

PostPosted: 09.07.2019 10:40    Post subject: Reply with quote

Bare en liten notis fra vgd ang Flo.
Quote:
craaazy: Flo sliter mer enn nok med å være sportssjef. Tror ikke vi skal gi han ytterligere oppgaver.
Men, er vi egentlig sikre på at han er bedre som sportssjef enn som spiller i dag?


De diskuterte ny spiss etter mp forlot skuta...


Last edited by TomBoy on 09.07.2019 10:41; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1188

PostPosted: 09.07.2019 10:41    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Slik kan vi se på omtrent alle SD'er. Genierklært når de sammen hovedtrener klarer å skape en gullgenerasjon, og det meste faller sammen når det blir ny trener og generasjonsskifte.

Jeg tror ikke denne posisjonen er så personavhengig, men mer avhengig av at klubbene utvikler kultur og rutiner, og står på disse i valg av alle lederne i sportslige posisjoner.

Det kan faktisk godt hende at Flo (for å ta et eksempel) faktisk var jævla god i starten, da han var nyansatt, hadde drive, entusiasme og pågangsmot. Og at når bryllupsdagene var over og entusiasmen gikk over i kjedelig rutine så råtnet han litt på rot?

Vil vise til et konkret eksempel fra RBK. Da Kåre kom inn, sprudlende og full av pågangsmot var han kanon i jobben. Men en surmaga Kåre et par-tre år senere som hadde råtnet på rot ble helt feil.

Noen klarer å være entusiastiske over mange år (Eggen, Ferguson, Klopp), andre er ivrige i starten men dabber fort av (ex Tom Nordlie, Mourinho, Kåre).

Det er nok helt klart en grunn til at enkelte stillinger er og bør være på åremål. De "spiser opp" folk og man er avhengig av entusiasmen som føler med en nyansettelse.

I mitt hode har Bjørnebye blitt for satt i stillingen sin og er tom for ideer og overskudd.

Nevner igjen Kai Bardal som kunne vært en type som er fotballfaglig meget sterk, har klare meninger om hvordan ting kan gjøres og som kan bistå samt utfordre hovedtrener på både innkjøp og talentarbeid. Sier ikke at man er garantert noe som helst med en slik ansettelse, men at det er en sånn type man bør se etter, ikke en kompis av våre sportslige alibier Bratseth og Heggem. Men noen som fortrinnsvis er ung, har ideer og pågangsmot.
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 09.07.2019 19:58    Post subject: Reply with quote

Det er lett å ha klare meninger om hvordan ting skal være, det vanskelige er å få det til å bli sånn. Så jeg har ikke all verdens tro på Bardal.

Jeg har større tro på at vi kanskje kunne få inn en type som Hareide som manager og ansvar for spillerlogistikk, kanskje med en teknisk direktør til å ta seg av forhandlinger, så kan Horneland få være i fred på feltet.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 09.07.2019 20:19    Post subject: Reply with quote

Bardal er et klassisk dårlig forslag, synes jeg. Ikke fordi han ikke kan være en god kandidat, men fordi det er fint lite som tyder på at han er det.

Det viktigste i en sånn rolle er ikke taktisk forståelse på detaljnivå, men overordnet forståelse for sportslig utvikling kombinert med høy grad av gjennomføringsevne. Vi trenger ikke en fyr som mener mye om hvem som bør spille høyre indreløper og hvordan, men en som kan skaffe de som vet det, (speidere, trenere) og sette kompetansen deres i system. Jeg vil nesten strekke meg til å si at det ikke behøver å være noen med særlig fotballkompetanse, så lenge denne har nok dedikasjon til å skaffe seg så mye som mulig av det, og scorer veldig høyt på strategi.

Det enkleste for oss er dog å se på folk i samme rolle innenfor fotballen, som har hatt suksess over tid i forhold til sine forutsetninger. Jostein Flo? Klart han kan være en kandidat, men jobben vår da er å kartlegge i hvilken grad han har innvirket på opp- og nedturer gjennom sin rolle. Andre norske lag kan ta risiko ved å ansette en kjernekar med en uheldig kneskade, men vi bør kunne forsyne oss av de som faktisk viste seg å være egnet.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 09.07.2019 21:03    Post subject: Reply with quote

For meg virker det som om rollen mest av alt handler om å kunne gjøre gode valg basert på mye input fra andre, men der man har nok basiskunnskap innenfor de ulike feltene til å kunne stille de riktige spørsmålene og vite hva ulike valg innebærer. Altså en typisk prosjektlederrolle.

Mine fordommer sier at fotballspillere generelt ikke er plukket fra det analytiske toppsjiktet, så antall kandidater med fotballbakgrunn på høyt nivå vil være veldig få, statistisk sett.

Jeg heller mer og mer mot at man burde se på kandidater med en helt annen bakgrunn, og heller bygge opp spesialkompetansen rundt denne personen, altså speidere, arbeidspsykologer, idrettsfysiologer etc. Rammene for arbeidet, som idealer om spillestil, akademisatsing o.l. bør komme fra styret, og ligge som ansvar der. Da kan disse idealene være bakgrunn for om de skal velges inn (eller kastes) av medlemmene.
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1188

PostPosted: 10.07.2019 08:49    Post subject: Reply with quote

Dobbeltpost...
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne


Last edited by Wiseblood on 10.07.2019 08:57; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 102, 103, 104  Next
Page 55 of 104

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb