English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK i Europa 2019/20
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 47, 48, 49  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvordan går det i Europa i 2019?
CL-gruppespill
25%
 25%  [ 69 ]
EL-gruppespill
37%
 37%  [ 99 ]
Ryker i kvalifiseringen
36%
 36%  [ 98 ]
Total Votes : 266

Author Message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 19.06.2019 11:36    Post subject: Reply with quote

BATE er for all del ikke dårlig, men de har som oftest ikke vært overbevisende i kvalifiseringer. De har hatt en tendens til å ta seg videre for det men ikke akkurat lekende lett.


Så hadde jeg ikke fått med meg at Emil Jonassen signerte for dem tidligere i år.
Back to top
View user's profile Send private message
Crimp
Senior


Joined: 31 Dec 2017
Posts: 229

PostPosted: 19.06.2019 11:38    Post subject: Reply with quote

Taper vi mot Linfield møter vi taperen av kampen mellom HJK Helsinki og HB Tórshavn i andre kvalifiseringsrunde i Europa League.

Last edited by Crimp on 19.06.2019 11:47; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Captain
Veteran


Joined: 13 Jul 2016
Posts: 3179

PostPosted: 19.06.2019 11:40    Post subject: Reply with quote

Er sånn sett fornøyd med trekningen. Ingen lag i CL-kval er enkle å møte, så skal vi ha en reell mulighet til å kvalifisere oss, må vi slå lag som Bate og Piast Gliwice. Kjenner jeg fikk litt mer trua på Europeisk gruppespill for vår del i år.
_________________
Stolt fortid, stor fremtid
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 19.06.2019 11:43    Post subject: Reply with quote

BATE er et veldig oppskrytt lag i grunn.
De har vært heldige en del år, og karret seg videre til CL.
Litt sånn som Røde Stjerne gjorde i fjor.

Røde Stjerne ble regel rett rund spilt av RB Salzburg i fjor, men var griseheldige...


Sitter med en følelse av at BATE og Piast ligger på vårt nivå.


Hver gang BATE har deltatt i CL, har de blitt spilt på hodet og rævva ut..
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4803

PostPosted: 19.06.2019 11:44    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:
... Om Rosenborg skal spille i fotball i Finland, Østerrike, Tyskland eller endog Hellas, så spiller de i Vest-Europa, mens lag fra Polen, Tsjekkia, Slovenia, Kroatia osv., vil være i Øst-Europa. Da tenker jeg mer kulturelt og politisk enn geografisk.


Vel, istedenfor å liste subjektive oppfatninger om hva jeg tenker på osv, så er vel det enkleste å lime inn en link til wikipedia-artikkelen:
https://en.wikipedia.org/...ral_Europe

Jeg vil fremdeles hevde at "Tur til København, Sentral-Europa eller Øst-Europa" ville vært en mer presis overskrift enn mer tendensiøse "Tur til København eller Øst-Europa".
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 19.06.2019 12:04    Post subject: Reply with quote

Lorden Selv wrote:
BATE slo Arsenal hjemme så sent som i februar.

Det samme gjorde Østersund (bare at de vant borte), rett før sesongen de endte på 6. plass i Sverige.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 19.06.2019 12:23    Post subject: Reply with quote

En mulighet for å bli seedet i tredje runde i CL kval er ikke verst, selv om en del kamper skal spilles før det blir aktuelt.

Er det fortsatt sånn at om man kommer til EL-gruppespill ved å ryke i CL-playoff er bonusen mye høyere enn om man går videre via EL-playoff?
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 19.06.2019 12:35    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Er det fortsatt sånn at om man kommer til EL-gruppespill ved å ryke i CL-playoff er bonusen mye høyere enn om man går videre via EL-playoff?

Ja. 5 millioner Euro fikk man som bonus hvis man røyk ut av CL-playoff i fjor.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Krokodil Dundee
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 1285

PostPosted: 19.06.2019 14:51    Post subject: Reply with quote

Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 19.06.2019 15:07    Post subject: Reply with quote

Hahaha. Nydelig. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Krokodil Dundee
Veteran


Joined: 04 Sep 2007
Posts: 1285

PostPosted: 19.06.2019 16:31    Post subject: Reply with quote

https://www.nrk.no/sport/...1.14593971

Den griske fjotten kan vel begynne å konsentrere seg om eget lag? Fy faen så avsmak jeg har fått av fyren der.
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6470
Location: Heaven

PostPosted: 19.06.2019 20:36    Post subject: Reply with quote

Var engang vi fikk frysninger også av RBK!Kjenner frysningene etter alle artikklene.

https://www.nettavisen.no...66716.html
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 19.06.2019 21:17    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
nidaros997 wrote:
... Om Rosenborg skal spille i fotball i Finland, Østerrike, Tyskland eller endog Hellas, så spiller de i Vest-Europa, mens lag fra Polen, Tsjekkia, Slovenia, Kroatia osv., vil være i Øst-Europa. Da tenker jeg mer kulturelt og politisk enn geografisk.


Vel, istedenfor å liste subjektive oppfatninger om hva jeg tenker på osv, så er vel det enkleste å lime inn en link til wikipedia-artikkelen:
https://en.wikipedia.org/...ral_Europe

Jeg vil fremdeles hevde at "Tur til København, Sentral-Europa eller Øst-Europa" ville vært en mer presis overskrift enn mer tendensiøse "Tur til København eller Øst-Europa".


Dessverre. Jeg har rett og du tar feil.

Om du er glad i wikipedia som oppslagsverk, så slå opp begrepet ‘vest-europa’ i norsk wikipedia. Kartet som markerer alle de vest-europeiske landene i gul farge fremhever den forståelsen de aller fleste nordmenn med noen år på baken tenker om vest versus øst i Europa. Fra 1945 til godt inn på 90-tallet ble et begrep som mellom-europa rent praktisk aldri brukt. Det var vest mot øst. Oss mot dem. Og det henger igjen fortsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 20.06.2019 06:57    Post subject: Reply with quote

Mellom-Europa avgrenses forskjellig etter hvilke synspunkter som legges til grunn. Det regnes vanligvis å omfatte Tyskland, Benelux-landene, Sveits, Østerrike, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia og Polen, tidvis også Romania, Slovenia, Kroatia og Serbia.

Kilde: SNL
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 20.06.2019 22:04    Post subject: Reply with quote

Tidspunktene for kampene mot Linfield er klare i hht. opplysninger på Linfield sine hjemmesider:

Linfield will play Rosenborg at Windsor Park at 7.45pm on Wednesday July 10 in the first leg of the UEFA Champions League.

The return leg will be a 7pm kick off in Norway on Wednesday July 17.


http://www.linfieldfc.com...x?id=21457

Tipper tidspunktene er oppgitt i hht. nordirsk klokke.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 20.06.2019 23:21    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Mellom-Europa avgrenses forskjellig etter hvilke synspunkter som legges til grunn. Det regnes vanligvis å omfatte Tyskland, Benelux-landene, Sveits, Østerrike, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia og Polen, tidvis også Romania, Slovenia, Kroatia og Serbia.

Kilde: SNL


Det innlegget sa «Jeg har blitt betalt for å si noe om geografiske inndelinger i Europa, og jeg er utdannet geograf, men dette vet jeg egentlig ingenting om, så da bare sier jeg at «Ravnkloa regnes vanligvis for å omfatte en del av midtbyen i byen».

La oss si at du stopper 100 personer på gata i Trondheim og spør om hvilket lag fra mellom-Europa Rosenborg skal møte i E-cup, og fasiten er Køln, hvor mange tror du hadde gjettet riktig? Eller Rapid Wien?

Jeg tror vi tapte 1-5 eller noe slikt for Austra Wien eller Rapid Wien i noe slikt som 1993? 1994? Skulle RBK ha annonsert et lag fra Wien fra mellom-Europa den gangen?

Nei. Ethvert lag fra Tydkland eller Østerrike er vest-Europeisk.

Du skal ha rimelig lite dun på haka for å tenke annerledes.
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1188

PostPosted: 21.06.2019 07:39    Post subject: Reply with quote

Og i dag var det relevante temaet på RBK-web geografi (tror noen kjeder seg og trenger å se litt fotball her). Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 21.06.2019 07:46    Post subject: Reply with quote

Det er et strålende eksempel på post-fakta da, uavhengig av tema. "Vel har jeg alle skriftlige kilder mot meg og er i undertall i diskusjonen, men min oppfatning er fortsatt rett! Jeg snakker for folket, og de som er uenige må være helt uegnede til å mene noe om emnet. Sad!"
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.06.2019 08:09    Post subject: Reply with quote

Eggen ville garantert ha kommet med fasit hvis han var her inne.
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1188

PostPosted: 21.06.2019 08:41    Post subject: Reply with quote

Her er vel det Eggen ville sagt(?):

Begrepet Mitteleuropa dukket første gang opp i 1808, et par år etter at HRE (Holy roman empire) ble oppløst https://snl.no/Sentral-Europa.

Mellom-Europa/Sentral-Europa er begreper brukes om en annen på norsk da vi ikke klarer å bestemme oss om den korrekte oversettelsen av Mitteleuropa er Sentraleuropa eller Mellomeuropahttps://no.wikipedia.org/...ral-Europa

Brukes i dag stort sett av mørkebrune krefter (for de som gidder å lese innholdet i de to linkene over og se dem i sammenheng), men for oss som ikke bryr oss om å se begrepet i et historisk perspektiv er det fint å dra i gang en liten begrepskrangel mens man venter på neste kamp.

Kortversjonen er da at begrepet "Mitteleuropa" (tysk) historisk sett har blitt brukt av slavisk/germanske kulturer fra 1808 - 1945 og 1990 - i dag for å distansere seg fra landene øst og vest for seg. Pga at Mitteleuropa var så sterkt knyttet til nazistene ble det derfor lite brukt under den kalde krigen, men har i etterkant av murens fall blomstret opp igjen.
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
Hakkespett
Veteran


Joined: 22 Nov 2011
Posts: 2631

PostPosted: 21.06.2019 09:23    Post subject: Reply with quote

@Nidaros:

Ditt argument er altså at 100 fiktive mennesker du hevder å uttale deg på vegne av i en hypotetisk situasjon ville hatt mer peiling enn reelle uttalelser fra faktiske fagfolk. I samme slengen kaster du en fin liten hersketeknikk på toppen for å krone verket. Det sliter litt på troverdigheten til både argumentet ditt og tilnærmingen din til debatten.

Du bruker også den gemene kunnskap i 94/95 som eksempel på at du har rett, en snau barnehagealder etter murens fall, når begrepene øst/vest-europa fortsatt var langt mer i bruk enn sentral-europa. Dette var 15 år siden, og både språkbegrep og allmenn kunnskap utvikler seg over den tiden. Realiteten er at sentral- eller mellom-europa er blitt ett "anerkjent" uttrykk i både media, akademia og politikk m.m. Ett raskt Google-søk på "mellom-europa" og/eller "sentral-europa" demonstrerer dette.

Selv om begrepet ombefatter enkelte geografiske områder som tidligere har blitt forbundet med både øst- og vest-europa, har det blitt mer og mer utbredt og tas gjerne i bruk av land som etter sovjettiden ønsker å bygge sin egen identitet i stedet for å være assosiert med vest eller øst.

Og selv om vi her oppe i nord kan mene både det ene og andre, er det vel egentlig greiest å forholde seg til det de respektive landene selv faktisk mener. Utenriksdepartementene i Warszawa, Praha og Budapest holder sterkt fast på at de skal kalles "sentral-europeere" og ikke "øst-europeere".

Du skal selvfølgelig få ha dine egne meninger, bruke hersketeknikker og komme med andre innvendinger. Men når dokumentasjon, fagmiljøet, europeisk historie, bruk av begrepet i lett tilgjengelig dagligdagse eksempler, og landene selv mener noe annet... Da er det akkurat det det er: din mening.
_________________
Selv solen går ned i svarthvitt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.06.2019 17:14    Post subject: Reply with quote

BalleK wrote:
The return leg will be a 7pm kick off in Norway on Wednesday July 17.

http://www.linfieldfc.com...x?id=21457

Tipper tidspunktene er oppgitt i hht. nordirsk klokke.


Jeg tror egentlig at Linfield har oppgitt lokal tid for begge kampene, altså at det er klokka 19 norsk tid, siden at det er typisk midtuketidspunkt når RBK velger sjøl.

Men ble usikker da jeg så at Linfield har oppgitt 7 pm også i terminlista. Så jeg har spurt.

TV2 bekrefter forresten at hjemmekampene i kvaliken blir sendt på ordinær TV-kanal i tillegg til Sumo og adressa.no. Det er 99,9 prosent sikkert at TV2 Sport 1 sender 17. juli.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 22.06.2019 06:20    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:
Ethvert lag fra Tydkland eller Østerrike er vest-Europeisk.

Du skal ha rimelig lite dun på haka for å tenke annerledes.


Jeg bruker både Vest-Europa og Mellom-Europa til vanlig. Og korrekt nok er det lite dun på haka mi, så der er du jo spot on.





Ser faktisk ikke ut til at jeg er helt alene heller!

Wiseblood wrote:
Brukes i dag stort sett av mørkebrune krefter (for de som gidder å lese innholdet i de to linkene over og se dem i sammenheng)


Denne analysen tror jeg ikke vil holde stand hvis du begynner å gå igjennom faktisk bruk.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 22.06.2019 13:22    Post subject: Reply with quote

Jeg må vel bare innse at slaget er tapt, på tross av å ha spilt ut hele mitt register av lettbrune hersketeknikker. Det er aldri for sent å lære noe nytt osv.

Jeg runder av debatten for min del med å vise til Norsk wikipedias definisjon på hva som regnes som sentral- eller mellomeuropa:

https://nn.wikipedia.org/...ral-Europa

"Sentral-Europa eller Mellom-Europa er regionen som ligg mellom dei svakt definert områda Aust-Europa og Vest-Europa. I tillegg kan Nord-Europa, Sør-Europa og Søraust-Europa delvis avgrense og overlappe Sentral-Europa. Uttrykket vart igjen brukt etter slutten på Den kalde krigen, som hadde delt Europa politisk inn i Aust og Vest, der Jernteppet delte «Sentral-Europa» i to. Definisjonen av Sentral-Europa varierer frå nasjon til nasjon, og har òg endra seg med tida.

...

I mange land fall konsept Sentral-Europa bort under Den kalde krigen, overskugga av Aust- og Vest-Europa. I dag vert derimot uttrykket meir og meir brukt igjen.

Det vert stundom sagt at Sentral-Europa er den delen av Europa som vert rekna som Austleg av vesteuropearar, og som vestleg av austeuropearar."

Vi får håpe at de som legger ut nyhetssaker på rbk.no har fulgt med på debatten så vi slipper lignende sleivete uttrykk i fremtiden.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 22.06.2019 15:29    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 47, 48, 49  Next
Page 4 of 49

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb