English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Oppførsel på forumet
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.06.2019 18:38    Post subject: Reply with quote

Det bør også nevnes at moderatorne her er vanlige folk med jobb, familieliv og fritidssysler - det er ikke slik at det sitter lønnede folk og modererer her.

Forumet på RBKweb har alltid vært tuftet på enkle prinsipper som internjustis, respekt og en smule selvdisiplin. Kall det gjerne integritet eller grunnleggende respekt for både det man selv og andre poster. Så hadde vi en gang i tida noe som het alminnelig folkeskikk, men det har ingen sett på Internett på minst ti år.

Jeg sier ikke at det bare var Pulizer-materiale som ble lagt ut her før, men det har vært en tydelig trend (som på nettet for øvrig) at impulskontrollen har sunket og tøff i trynet-faktoren har økt. Tonen har blitt fryktelig mye skarpere.

Så får man velge da, om man virkelig ønsker et klima med tung moderering. Det er jaggu ikke bare positivt det heller. Se for deg ytterste konsekvens hvor hvert innlegg må godkjennes av mod før det havner på forumet. Og det vil da også alltids modereres bort ting som ikke burde kuttes, være seg om det er folk eller algoritmer som gjør jobben.

This is why we can't have nice things.

Jeg vil si takk til moderatorne, jeg, som faktisk gidder. Det er blitt nok av dem som gjør jobben betraktelig større enn den burde vært.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
smogli
Proff


Joined: 16 Apr 2008
Posts: 313

PostPosted: 14.06.2019 19:55    Post subject: Reply with quote

Er det mulig å spore noe av det samme klima rundt forrige "nedgangstid" for Rosenborg, eller er det bare tidens tann?

Men, uansett hvor mange skinn som tar på seg vesten og trykker ut sitt fornødne, mener jeg fortsatt oppriktig at kvaliteten på dette forumet generelt er uten sidestykke av norske supporterfora som er oppe og går.

*skriveleif
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 14.06.2019 22:03    Post subject: Reply with quote

Det var rimelig ekstremt en periode da NAE ikke fikk fortsette utover vikariatet sitt i 2010. Det var vel en som kalte seg 'Larse' som ga de ekstremt infantile et ansikt. Hoftun sto heller ikke høyt i kurs etter bommerten med netto/brutto, Boti Goa-ansettelsen, uttalelsene når NAE ikke fikk fortsette i 2010, rettssaken rundt Pall Gunnarson m.m.

Det har vel også kokt periodevis rundt Per Joar Hansens ansettelse og avgang, og på forumet for Kjernen, så husker jeg det blåste godt sommeren 2005 når "alle" vill ha PJH fjernet.

Bannerne rundt brakka eller stadion som har krevd endringer, har gjerne gått hånd i hånd med temperaturen her inne, så jeg tror misnøyen og uttrykksformen her inne gjenspeiles i den mer generelle stemningen hos fansen mer generelt. Samtidig har det nok kommet til en ny generasjon tastaturkrigere som har vokst opp med internett og sosiale media, og som dermed har en annen kutyme på nettet enn den gamle generasjonen som fikk et forhold til internett først i voksen alder.

Så jeg tror ikke den frustrasjonen som luftes her inne egentlig sporer noen utvikling til det verre, i alle fall ikke som er spesifikt for dette forumet, og det kan virke som at den mer ekstreme misnøyen kommer og går sånn cirka i 5-års sykluser, selv om det nok er litt tilfeldig at det har kokt som verst med 4-5 års mellomrom.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 14.06.2019 22:12    Post subject: Reply with quote

Også er det flere eksempler på brukere som har vært på forumet lenge, men som stort sett kun har sterke meninnger når det butter imot og har blåst rundt trenere som Jönsson, Perry og nå den siste tida. Mens de samme brukerne stort sett har holdt kjeft f.eks de første årene under Kåre.
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 15.06.2019 07:44    Post subject: Reply with quote

Jeg vil bare gi støtte til niccolai. Jeg har vurdert å legge inn en lignende post. Jeg har ikke noe problem med strukturen. Moderatorene gjør en god jobb. Men internjustisen har blitt dramatisk svekket den seneste tiden.

I perioder har jeg følt at vi har nærmet oss 4chan i kvalitet - og fra meg er ikke det et kompliment.

Før var RBKweb mitt første og siste stoppested på dagen. Nå sjekker jeg det aldri før jeg legger meg - rett og slett fordi mye av det som blir skrevet ikke er med på å gjøre dagen min bedre. Det er mitt eget valg, men jeg velger å bruke tid på ting som får meg til å føle meg bedre.

Raljering mot kvinner og det å kalle folk som synes at kvinnefotball er en verdifull ting for kommunister og forbanna feminister er ikke innafor. Det å slenge drittpakker til enhver spiller vi har, hver eneste gang han gjør en feil, er ikke konstruktivt.

Jeg savner tida da jeg leste forumet og koste meg over folk som mente de hadde insidekunnskap, folk som avslørte de, folk som drømte om den neste store junioren og gledet seg til kampen i helga. Jeg savner RBKweb som det var før.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 15.06.2019 10:04    Post subject: Reply with quote

Helt enig i at forumet har blitt dramatisk dårligere det siste året, men det er en kulminering av en lengre trend hvor reflekterte brukere har falt av og blitt erstattet av en stadig større andel troll/tullinger/lavkvalitetspostere. Det reflekterer vel bare den generelle utviklingen på internett. Ekstrem moderering kunne kanskje fungert, men det er ingen som har tid og krefter til det.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 15.06.2019 12:46    Post subject: Reply with quote

niccolai wrote:
Liker dette forumet.
Men, det er sykt mye drittkasting mot spillere og usaklige ting
Håper modetatorer gjør en bedre jobb ..

Jeg er enig i at nivået i lang tid har vært skikkelig dritt, men det er dessverre litt begrenset hva vi kan få gjort. Voksenoppdragelse har aldri vært en del av rollen til moderatorene her, det har internjuistisen alltid tatt seg av. Dessverre er det nå en sammensetning av aktive brukere som ikke har dette i ryggmarget og de er heller ikke villige til å ta innover seg kritikk - og det gjør at de gamle traverne som normalt har holdt folk i øra ikke gidder mer. Resultatet er at de som har gjort forumet bra finner andre ting å gjøre, mens de som liker å bare pøse ut drit har tatt over.

Vi kan selvfølgelig endre praksis og stenge ut de det gjelder, men det i seg selv er neppe nok slik det har blitt. Vi er rett og slett avhengig av at folk flest tar seg sammen 10%, så skal du se alt blir bedre.

Og til info har vi ryddet litt i rekkene den siste uka, så noen av de verste uromomentene har fått seg en tidlig sommerferie.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
csk
Senior


Joined: 29 Jul 2011
Posts: 132
Location: Trondheim

PostPosted: 16.06.2019 09:15    Post subject: Reply with quote

Digre og Hedon 👍🏼👍🏼
Back to top
View user's profile Send private message
Naaerdetnok
Junior


Joined: 27 Apr 2019
Posts: 68

PostPosted: 16.06.2019 11:30    Post subject: Reply with quote

Jeg er sjelden på forumet lenger (identen min er langt eldre enn det kan se ut som) da drittslengingen (og endeløse trollinger) gjør de fleste tråder mer deprimerende enn interessante å lese. Har vel vært borte nærmere en måned nå og har ikke savnet det. Hedon, digre og niccolai treffer spikeren på hodet.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.06.2019 16:27    Post subject: Reply with quote

Det er nok nå, tenker du?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
csk
Senior


Joined: 29 Jul 2011
Posts: 132
Location: Trondheim

PostPosted: 17.06.2019 10:10    Post subject: Reply with quote

Enig med naaerdetnok, det er nok nå.
Jeg ser en kamp, og gleder meg over enkelte lysglimt og fremgang i spillet, som jo har vært begredelig til tider.
Så stikker jeg innom kamptråden, og så er det bare eder og galle og skinnvester og andre kronisk negative som setter tonen.
Da forsvinner den lille gleden ved det lille positive og jeg dropper heller forumet. Det samme gjelder spillertråder.
Noen blir aldri ferdige med å fortelle hvor dårlige vi er, og det er bare deprimerende.
Jeg skjønner ikke hva de folka får utav forumet heller? Går det an å skille ut et sideforum der de kan velte seg i hverandres evige negativitet?
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongen
Senior


Joined: 12 Nov 2012
Posts: 128
Location: Oslo

PostPosted: 17.06.2019 11:00    Post subject: Reply with quote

Helt topp at enkelte har fått seg tidlig sommerferie. Ikke det minste urettferdig, spør du meg. Ære være dere moderatorer!

Jeg tenker veldig ofte at jeg ikke skjønner hvorfor folk får lov til å holde på som de gjør, og jeg tenker at terskelen for å få ferie bør være veldig lav slik ståa er på forumet akkurat nå. Mange innlegg er så uakseptable at jeg tenker en måneds permisjon er innenfor uten advarsel først. Og ved mer enn to permisjoner er det ut til evig tid. Dere trenger ikke å gjøre moderatorjobben vanskeligere enn den trenger å være. Hadde det vært opp til meg, burde man også moderert de første innleggene til nye brukere.

Det er nok fornuftige brukere her til å fylle debatten uten trolleinnlegg, men vi fornuftige holder oss unna når spam er mer regelen enn unntaket.

Enkelt sagt er det greit å si at noen har gjort et dumt valg, men det er ikke greit å si at noen er dum. Men når det spres eder og galle i alle retninger og man fyller tråder med kverulerende innlegg av lav kvalitet, er det kanskje ikke RBKs beste eller forumets beste man har i tankene. Da kan man finne seg en annen hobby. Luking av løvetann, for eksempel.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.06.2019 11:16    Post subject: Reply with quote

Det er lett å være enig i mange av tankene som kommer her.

Hvis noe ser ut til å være et overtramp i forhold til regler og forumkultur, ev. god folkeskikk, men ikke blir tatt tak i av noen av oss, send oss gjerne en PM med en link. Selv om vi bruker en del tid på forumet, hender det at vi ikke får lest hvert eneste innlegg. Muligheten til auto-moderasjon av nye brukere frem til de viser seg tilliten verdig er en funksjon som står på ønskelista til neste versjon av forumet.

Det er "vedtatt" at det skal være stor takhøyde her inne, og det er også kjent at temperaturen tillates å gå litt opp under kamper. Kanskje spesielt når det går dårlig. Og så er det nå engang sånn at vi alle har litt forskjellige grenser for hva som er greit og hva som ikke er greit. En manns fornærmelse er en annens "Meh".

Det vi ihvertfall gjerne vil unngå er at alle trådene på forumet er krangling om oppførsel, trolling og drittslenging. Går vi glipp av noe, igjen, si ifra. Lav terskel for å kontakte moderatorer om noe ikke er som det burde. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Naaerdetnok
Junior


Joined: 27 Apr 2019
Posts: 68

PostPosted: 17.06.2019 12:01    Post subject: Reply with quote

Kritikk av dårlige prestasjoner, dårlige valg osv er selvsagt helt innafor, og et av dette forumets styrker har vært alle de oppgående personene som fremfører godt begrunnet kritikk (og ros når det er fortjent) av det som presteres.

Men kritikk og drittslenging/ukvemsord er to helt forskjellige ting, og for eksempel at man konsekvent kaller treneren vår for fjompen/fjotten er totalt utafor. Lik det eller ikke, men han er treneren vår. Og den stadige gjentagelsen av den samme raljeringen gjør forumet utrolig slitsomt å forholde seg til.
Back to top
View user's profile Send private message
csk
Senior


Joined: 29 Jul 2011
Posts: 132
Location: Trondheim

PostPosted: 17.06.2019 14:15    Post subject: Reply with quote

Et kontroversielt forslag her, og som kanskje har vært til vurdering før, men: hva med en like/dislike e.l. på post-nivå?
Enkel psykologi trigger gode postere til å poste mer, og et rush av dislikes varsler moderator som kan innvilge en enkel pause på gangen. Ved gjentatte turer på gangen kan tidlig sommerferie vanke, evt en lengre tur på institusjon på landet med frisk luft og natur.
En ekstra tægg kan tilføyes profilen også, som «superposter», «gjennomsnittlig supporter», «noe negativ», «tenderer mot troll», osv, som en god gammel sosial korreks.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 17.06.2019 14:35    Post subject: Reply with quote

Det er ikke støtte for det med nåværende forum.
Det nye forumet (når nå enn det kommer) vil nok ha en slik funksjon.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RBKtaus
Junior


Joined: 18 Apr 2019
Posts: 91

PostPosted: 17.06.2019 16:02    Post subject: Reply with quote

Hva med en rapporteringsfunksjon? Slik at man kan rapportere de verste innleggene?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.06.2019 19:22    Post subject: Reply with quote

Det er også et sterkt ønske for nytt forum. Både for troll, spam og ev. andre ting vi kunne gå glipp av.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 05.08.2019 14:53    Post subject: Reply with quote

Hvordan er progresjonen på ny forumløsning?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 05.08.2019 14:58    Post subject: Reply with quote

Det har tatt (mye) lengre tid enn ønsket, men det er redusert til 3-4 kandidater i det minste. Når hostingprovideren fikk løst opp i problemene med at forumet gikk veeeeldig sakte rundt påsketider gjorde det at noen andre ting kom litt foran i køen, men det er da sånn at de fleste forumsoftware-variantene som ikke oppfyller alle krav er forkastet. Det er litt vanskelig å sette noen ETA på dette, men jeg skal ihvertfall prøve å bruke litt tid på det fremover igjen - når vi først bestemmer oss for en løsning, går det forhåpentligvis relativt kjapt.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
martibs
Veteran


Joined: 09 Apr 2006
Posts: 1112
Location: Oslo

PostPosted: 31.05.2021 10:02    Post subject: Reply with quote

Ønsker å minne forum-moderatorene om at deres mandat ikke er å verne om ytringsfriheten, men å legge til rett for en god og saklig debatt på forumet. Og i så måte agere mot brukere som bidrar til å vri debattklimaet i en svært negativ retning.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 31.05.2021 10:29    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Det er også et sterkt ønske for nytt forum.


Veldig god erfaring med overgang til Discourse på et annet forum jeg henger på. Her er det likes (ikke dislikes), nydelig embedding, tilgang til giphy, etc. og det fungerer særdeles bra på mobil.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 31.05.2021 10:43    Post subject: Reply with quote

martibs: Vi er nok ikke (eller forsøker ikke å være) riddere i skinnende rustning som forsvarer ytringsfriheten med livet. Heller omvendt - det er ikke total ytringsfrihet på forumet. Forumreglene, gitt av eller utviklet i samarbeid med 2mas, er det som styrer.

Her ligger kjernen i problemet. Jeg er klar over to stykker som har fått permaban på forumet, begge de siste årene. I utgangspunktet er det ønskelig med et så åpent forum som mulig, men vi ser selvfølgelig også poenget med at hvis det blir for mye gnål så kan det gå utover forumopplevelsen for alle, og føre til at færre gidder å bruke tid her.

Da må man komme opp med noen forumregler som alle - både de som poster og de som modererer - kan forholde seg til. "Ikke lov å være negativ" funker ikke. At moderatorene hiver seg inn i krangelen i enhver kamptråd og annet funker heller ikke - da blir enhver tråd på forumet før eller siden en senador-tråd.

Så kom gjerne med forslag til endringer i forumreglene, men her må man tenke gjennom konsekvenser for det som tross alt har overlevd som et glimrende forum i så mange år. Nye regler kan ikke bare gjelde senador, de må gjelde alle, og de må være mulige å følge opp. Hvor går grensa for negativitet over tid? Nei, jeg synes heller ikke det er interessant at alle tråder utvikler seg til å handle om Rune Bratseths liv og virke. Men det er vanskelig å skulle sette begrensninger i hva og hvordan folk får lov til å uttrykke uten å tenke konsekvenser og "slippery slope". Forslag mottas med takk.

Hedning: Har litt erfaring selv med Discourse, og det er veldig mye å like ved det. Men den gangen jeg prøvde meg på det, var det kun "tags" man brukte for å dele inn hvor en post ble lagt, ikke noe i nærheten av underforums-konseptet i phpBB. Har det kanskje endret seg nå?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 31.05.2021 10:53    Post subject: Reply with quote

Det bruker vel i utgangspunktet tags, men er vel mulig å gjøre denne funksjonaliteten rimelig lik? Finnes jo en del muligheter for å skreddersy, enten med ferdige mods eller å gjøre endringer selv hvis man kan progge.

På forumet jeg bruker så er det ikke nødvendig med underforum, er egentlig skeptisk til at det er nødvendig for noen. Tags fungerer da på tilsvarende måte? Annet enn at kanskje folk ikke klarer å sette riktig tag Razz

https://i.imgur.com/xUw4wNM.png
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 31.05.2021 10:58    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Nye regler kan ikke bare gjelde senador, de må gjelde alle, og de må være mulige å følge opp.


Nei de må ikke det. Dere kan bare banne han. Det finnes ikke rettssikkerhet på et internettforum.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19  Next
Page 13 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb