English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
André Hansen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 70, 71, 72  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 08.06.2019 00:16    Post subject: Reply with quote

Kvinner vs. menn i fotball

NRK.no wrote:
Kristine Nøstmo er 182 cm høy, lengst i Toppserien. Rosenborgmålmann André Hansen er 189 cm lang, men likevel blant de laveste i Eliteserien.

Men selv om forskjellen på Hansen og Nøstmo ikke er enorm i antall cm, ville det gjøre store utslag om mannlige keepere skulle stått i et mål som ut fra fysiske forutsetninger tilsvarte det kvinnene står i. Da hadde målet deres vært 61 cm bredere og 20 cm høyere.

Det ville Rosenborgs landslagskeeper sett mørkt på.

- Det er vanskelig nok fra før av, men man har jo en følelse av at det er mulig å stenge målet. I alle fall til en viss grad. Hadde målet vært enda større så tror jeg nesten ikke det hadde vært gøy, for da hadde jeg ikke hatt fysiske forutsetninger for å løse oppgaven.
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 08.06.2019 01:35    Post subject: Reply with quote

Men selv om målet er like stort så er det vel noe forskjell i hastigheten skuddene kommer i også da...
I håndball er jo også målene like store...
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.06.2019 12:20    Post subject: Reply with quote

Ikke helt sammenliknbart med håndball dog. Håndballkeepere er i all hovedsak rene skuddstoppere, mens en fotballkeeper er involvert i veldig mange flere forskjellige og ulike situasjoner i løpet av en kamp. Antall harde skudd som treffer mål er rimelig begrenset, og kan telles på en hånd i de fleste kampene.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKtaus
Junior


Joined: 18 Apr 2019
Posts: 91

PostPosted: 08.06.2019 15:19    Post subject: Reply with quote

Som forhenværende kvinnelig keeper i både håndball og fotball kan jeg signere Sløvsekken. I håndball går mye av keeperjobben ut på reaksjonsarbeid, samt posisjonering for å få dekket mest mulig av målet for den til en hver tid angripende spiller. Håndballmålet er jo også mye mindre enn et fotballmål, så størrelsesforskjellen på kvinnelig og mannlig keeper har mindre å si.

Jeg er ca 175 cm høy, og trente mye med mannlige fotballkeepere på mllom 185 og 190 cm. Og du verden så mye bedre spenst jeg måtte ha enn dem for ikke å tape alle keeperdueller når vi trente på å ta langskudd og straffer. Ute i feltet, derimot, stilte vi mer likt.
Back to top
View user's profile Send private message
LordNicklas
Junior


Joined: 17 Aug 2017
Posts: 29

PostPosted: 09.06.2019 13:02    Post subject: Reply with quote

Ifølge tv2 måtte grytebust stå over dagens trening. Kan det bety start plass for André Hansen i morgen?
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 09.06.2019 14:17    Post subject: Reply with quote

Han burde få plassen om Grytebust var 100 % da han er en mye bedre keeper.
Back to top
View user's profile Send private message
SHJINNJWÆST
Rutinert


Joined: 09 Oct 2013
Posts: 550

PostPosted: 09.06.2019 15:15    Post subject: Reply with quote

Hansen har ikke vært spesielt god i år. Han tapte seg også litt i slutten av fjorårssesongen. Ikke noe naturlig førstevalg etter Jarstein pr i dag.
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3759
Location: Bergen

PostPosted: 09.06.2019 16:32    Post subject: Reply with quote

Hvis Grytebust er ute er det vel bare å sette innpå Hansen, eliteseriens beste keeper.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Robert81
Rutinert


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 560

PostPosted: 09.06.2019 16:56    Post subject: Reply with quote

Hvis Hansen ikke får spille i morgen tror jeg han takker for seg på landslaget for godt. Det ligger mellom kortene at det ikke var krise på reserveplassen som kunne få ham til å bli med igjen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59198
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.06.2019 18:10    Post subject: Reply with quote

André Hansen er blant dem som alltid har stått i mål, i motsetning til mange som startet som utespiller. Oppvokst på Veitvet i Oslo, opplevde han som fire-åring at foreldrene skilte seg.

André bodde hos faren, elektriker Knut Hansen, mens Andrés bror flyttet med moren.

– Jeg ble tidlig selvstendig, fortalte han da vi tok en kaffe på Thon Hotell på Storo i Oslo i går ettermiddag. André Hansen måtte selv betjene vaskemaskinen da han var 11 år. Og selv om han tidlig viste tegn på at han var god til å redde skudd, selv på grus kastet han seg uten å tenke, måtte han skoleres. Da André Hansen spilte sin første kamp for Bjerkealliansen, sto han på streken selv da laget hans var i angrep.

Det ble raskt endret. 15 år gammel så de som fulgte utviklingen hans, at dette kunne bli veldig bra. Lærevillig og sterk psyke. Det var det de voksne snakket om, de som så ham trene og spille hver dag.

André Hansen ble hentet til Skeid som 16-åring, siste års guttespiller. Han mener selv det var et viktig punkt i karrieren sin. For der fikk han tillit.

Det var verre med tiden i Lillestrøm, dit han ble hentet av nåværende keepertrener på landslaget, Frode Grodås og utpekt som «den nye storkeeperen.» Men tabber og liten tillit, for en ung gutt, gjorde at løsningen ble islandsk fotball. Selvtilliten vendte tilbake via spill i KR Reykjavik. Hansen trivdes og ønsket å fortsette der, men LSK ville ha keeperen tilbake - uten at det hjalp noe på spilletid.

– Jeg fikk ikke en gang spille 1. runde i NM. Da skjønte jeg at veien fram var lang, sier André Hansen. Og han, som alltid har vært proff på søvn og kosthold, innrømmer at han ga litt f... på den tiden. Fotball var ikke moro mer.

Les mer: Derfor bør André Hansen erstatte Jarstein

Fra fotballen har han stort sett én fridag per uke. Den prøver han å bruke her på advokatkontoret.

– Innimellom er det nesten slik at jeg går på kontoret og tenker at det kanskje er greit at jeg ikke får noen oppgaver i dag. I jusen får du gjerne tildelt saker, men jeg vet ikke når jeg rekker å jobbe med dem. Det er den største utfordringen, å få alt til å gå opp.

(...)

RBK-keeperen er usikker på hva slags advokat han vil bli, men vet i hvert fall hva han ikke vil jobbe med.

– «Rett frem-jus» er litt kjedelig. For eksempel kan mangler på bolig fort bli litt sånn, «okei, nå er det vårt femte hus som er rammet av skjeggkre liksom». Igjen – hvor spennende er det?

– Nei, det er mange muligheter.

Les mer: Rosenborg-profilen møtte kun opp til eksamener, men fikk A på masteroppgaven. Nå jobber han som advokatfullmektig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.06.2019 00:25    Post subject: Reply with quote

Det er et paradoks at Hansen som alltid har vært keeper er uvanlig god med ball i beina, mens fryktelig mange andre - som tydeligvis i utstrakt grad har spilt utespiller på tidligere tidspunkt - er totalt hjelpeløse på alt annet en rolige tilbakespill uten noen form for press.

Jeg har lenge lurt på det; hvorfor er egentlig keepere generelt så elendige med beina også i den moderne fotballen? Det må da være mulig å slenge seg med på en øvelse med utespillere med jevne mellomrom? Og har man ikke engang bygget opp grunnleggende ballkontroll med beina på løkka i barndommen? Jeg synes ikke det henger på greip i det hele tatt, selv om det er regelen heller enn unntaket på de fleste nivåer utover de beste klubbene og ligaene i verden.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 23.06.2019 22:11    Post subject: Reply with quote

Jepp, det er jo bare å slenge seg med på noen pasningsøvelser med jevne mellomrom og noen kvelder på løkka så blir du like komfortabel med ball i beina som en utespiller Tommel'n opp!

Keepere (også i Norge) har blitt ENORMT mye bedre med ball i beina siden tilbakespillsregelen ble endret. Det hender seg at du ser en keeper her og der som virker skikkelig ukomfortabel med ball i beina, men noen Espen Johnsen typer skal du lete lenge etter i moderne fotball. Det betyr selvsagt ikke at keepere generelt ser ut som Pirlo, men den jevne tilskuer har en tendens til å se en eller to halvdårlige pasninger fra en keeper og så svartmale ferdighetsnivået hans helt fullstendig. Folk legger ekstra godt merke til pasningsfeil fra en keeper, da det påfølgende balltapet ofte har større risiko.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 23.06.2019 22:28    Post subject: Reply with quote

De aller fleste keepere måker ballen ut til innkast eller i beste fall ingenmannsland om de har en motspiller løpende mot seg 10 meter unna, selv med ledige medspillere å slå på. De sporadiske forsøkene på å treffe noen høyt i banen treffer skremmende ofte motspiller.

Det er ikke bare det at Hansen er best i ligaen med ball i beina, han er ekstremt langt foran nestemann. Feilprosenten med ball i beina er skremmende høy i Eliteserien, selv blant de som betegnes som gode keepere. Nå var Örlund aldri en veldig god keeper, men han spilte tilogmed annenhver femmeter ut til innkast. Origi ble av mange omtalt som ligaens beste keeper for noen år siden, og han var hjelpeløs med beina.

Jeg forventer ikke at keepere på vårt nivå skal være Xavi med keeperhansker, men jeg forstår ikke hvordan det går an å være profesjonell fotballspiller med så mange tusen timer trening med ball i en eller annen form og fortsatt ha i beste fall ujevn kvalitet på selv relativt upressede pasninger. Om de blir stresset av å få en spiller rusende mot seg, er dette noe det går an å trene spesifikt på, men det virker som keepere og -trenere fokuserer så mye på jobben med hanskene at resten blir glemt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Captain
Veteran


Joined: 13 Jul 2016
Posts: 3179

PostPosted: 23.06.2019 22:35    Post subject: Reply with quote

André Hansen er soleklart best i eliteserien med beina. I dag møtte han den soleklart dårligste keeperen med beina, mine damer og herrer, ta vel i mot Gudmund Kongshavn. Jeg er så innmari glad for at vi har André.
_________________
Stolt fortid, stor fremtid
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 23.06.2019 22:40    Post subject: Reply with quote

Sårene etter Örlund har ikke leget helt enda kjenner jeg, jeg blir fortsatt irritert bare jeg ser navnet. Fy fader for en møkkakeeper han var. Fysj!
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 23.06.2019 22:43    Post subject: Reply with quote

Det sier jo litt når Kaptein Løskanon, Iven Austbø, faktisk er en av de bedre blant røkla.

Dette er jo åpenbart en faktor som er grovt forsømt i keepertrening rundt omkring. Når man i tillegg leser at de fleste keepere starter som utespillere, forstår jeg ingenting. Er det en minnesletter ala den i Men in Black i inngangsdøra på keeperhøyskolen?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 24.06.2019 17:14    Post subject: Reply with quote

Eventuelt bare slik at de satte den dårligste utespilleren i mål?

Jarstein var vel spiss nesten helt til junioralder, men han er jo også god med beina da. Vi så jo allerede før Jarstein dro til Viking at noen burde ha nedlagt veto, i verste fall ordne med et utlån siden Hamrèn uansett skulle til Sverige og en ny trener umulig kunne se noe annet at den eneste grunnen til at Örlund ble valgt må ha vært prestisje fra Hamrèn sin side.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.10.2019 10:38    Post subject: Reply with quote

Ting tyder på at dagens Rosenborg og laget til den feirede Solkongen er inne på samme spor for tida, om en noe parallellforskjøvet, og at veldig lignende konklusjoner begynner å trekkes om hvor representative lagenes perioder med stim har vært for nivået, og om den strukturen nytrenerne tar med seg muligens faktisk står en del tilbake for det de erstattet.

Vi får i alle fall en herlig simultan reaksjon fra de respektive lagenes beste spillere, i en posisjon der de faktisk kan uttale seg om hva som går galt uten å egentlig være en særlig stor del av det selv:

De Gea wrote:
«Ikke akseptabelt», «flaut» og «vi bare spiller ballen til hverandre uten at noe skjer» fastslo keeperen sjeldent tydelig og tydelig oppgitt. Han understreket dessuten at «det har vært slik hele sesongen».

Sagt på en annen måte: Målvaktstjernen mener at klubben ikke har kommet av flekken to måneder ut i Solskjærs første skikkelige sesong, starten på et tre år langt prosjekt som skal gjenreise Manchester United.


kong Hansen wrote:
Jeg er møkklei rett og slett! Det er så tannløst, og det går så seint. Det er så statisk, klaget Hansen til Eurosport.

- Det er de samme spillerne som var her i fjor - jeg er én av dem, og vi klarer faen meg ikke å utvikle oss. Det er ikke et jævla snev av utvikling! Det var OK i åtte Europa-kamper, men så er det tilbake til det samme: Det går på tvers.

_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 07.10.2019 15:04    Post subject: Reply with quote

Ser RBK.no prøver å pynte på Hansens uttalelse på skjermen og bare tar med biten om at det må være mentalt Cool
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 02.11.2019 23:31    Post subject: Reply with quote

Håper adressasaken er om at at det brenner under beina på Horneland?
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 03.11.2019 08:28    Post subject: Reply with quote

noen som kan klippe litt fra https://www.adressa.no/10...2161b.html
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran


Joined: 11 May 2007
Posts: 1102

PostPosted: 03.11.2019 10:13    Post subject: Reply with quote

RBK-keeperens klare beskjed: – Det brenner skikkelig nå

André Hansen mener kampene mot Molde og Sporting viser at spillergruppa tror på «prosjekt Horneland».
Spade for en spade: RBK-keeper André Hansen er frustrert over manglende stabilitet.

[...]

– Med tanke på Europa brenner det skikkelig nå. Og at vi trenger hjelp for å skulle klare topp tre i Norge ...

– Det handler litt om stolthet. Det gjør det.

[...]

Treneren enig i skandale
Fredag mente både Pål André Helland, Mike Jensen og Anders Konradsen at det var dekning for bruken av ordet «skandale» om tredjeplassen glipper.

Da ryker nemlig også Europa-plassen for 2020.

[...]

Trener Eirik Horneland går med bruken av «skandale» når han snakker med Adresseavisen:

– Ja, men det har jeg også sagt hele veien. I fotballsammenheng er det jo det, sier treneren – dersom RBK havner bak medaljene.

– Så skal vi gjøre det vi kan for å ta ni poeng selv på de tre siste, legger han til.

[...]

Etter å ha tatt fire seriegull på rad undrer keeperen seg over RBKs manglende stabilitet i 2019.

Men han mener de siste gresskampene, mot Sporting Lisboa og Molde, viser at spillergruppa tror på «prosjekt Horneland».

[...]

Kuttet ned på siteringen av artikkel for å unngå bråk. Smile --OP
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 03.11.2019 10:32    Post subject: Reply with quote

Du får moderere innlegget ditt litt Kent, Adressa (og andre medier) blir vonbrotne når man klistrer inn hele plussartikler, og det kan man jo forstå. Og det blir trøbbel for 2mas, og det er ikke bra for noen.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 04.11.2019 08:55    Post subject: Reply with quote

Noe som ble kuttet fra dette innlegget som jeg mener er litt talende:

Hansen sier at "du kan se det på kampene i CL-kvaliken og mot Molde at spillerne har tro på Horneland sitt prosjekt".

Man kan selvfølgelig håpe på at dette er 'full tillit'-type uttalelser, men jeg tror ikke det: jeg tror dette er det vi får når vi over tid lar være å fylle på med lokale, egenutviklede spillere i A-laget. Da sitter vi igjen med 25 profesjonelle fotballspillere med ulike grader av klubbfølelse for Rosenborg, men nesten ingen grad av felles tilknytning til den spillestilen og de verdiene klubben skal speile gjennom A-lagets spill. Dette er spillere som har vært med på å spille 4-3-3, 4-4-2, 4-5-1, langball, kælking, kortpasninger og hva det måtte være - til og med i Rosenborg-trøya - de gir da blanke faen i hva slags spillestil laget spiller, så lenge det selges inn godt nok at dette over tid vil få de til å spille bedre og vinne kamper.

Unntaket fra dette er jo typisk Helland, alene. Og jeg skulle ta mye feil dersom han personlig sitter og har klokkertro på Horneland-prosjektet, han ser jo at dette ikke er Rosenborg-fotball, og har nok i mye større grad en personlig følelse av hvilken fotball laget burde spille.

Et annet argument for at Horneland-prosjektet kan ha en del støtte hos de etablerte spillerne er at det på mange måter favoriserer de - beskytter deres status. Spillere på 27+ år har i langt mindre grad enn de yngre spillerne noen ambisjon om å bli veldig mye bedre eller annerledes spillere, det de ønsker er at de selv skal settes i posisjon til å prestere godt med de ferdighetene de allerede har. Da er det jo greit med et regime som fokuserer på fysisk trening, har lave ambisjoner om å spille utviklende fotball, og tenker helt kortsiktig med tanke på laguttak. Veldig liten fare for at man skal bli parkert på sidelinjen av unge spillere som behersker et helt annet tempo med ball, fordi man selv har rutine, fysisk styrke og 'voksen' spillestil som treneren liker. Messing om kontinuitet passer jo veldig godt for den etablerte inn-gruppa i laget.

Så dette er, i mine øyne, det vi får når vi baserer oss på å hente inn ferdigutviklede, litt satte spillere fra andre fylker og land som har vært ute og mislyktes i større eller mindre grad allerede. Vi må både rekruttere flere spillere blant egne juniorer, og vi må også kjøpe inn spillere som ønsker å spille Rosenborg-fotball, eller som er unge nok til å lære seg å ønske det.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 04.11.2019 09:10    Post subject: Reply with quote

Det er noe spesielt med å vise til det lille knippe av kamper hvor det virkelig er noe å spille om som bevis på at gruppa har trua på Horneland. Der heller jeg mer mot at det er mangel på fungerende motivasjon bortsett fra ønske om å slå smurfekjævlene eller å komme seg til Champions League. Empirien tilser, slik jeg ser det, at laget i de kampene, særlig i Europa-kvalikken, spilte på det lille som fins av husk av tidligere sesonger hvor det fantes et offensivt grunnspill man faktisk kan basere seg på. Mye som Ajax, egentlig. Men når vi ikke klarer å prestere i nærheten mot Mjøndalen og Haugesund, da er ikke dette prosjektet liv laga.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 70, 71, 72  Next
Page 51 of 72

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb