English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 77, 78, 79  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 08.03.2019 13:58    Post subject: Reply with quote

Også kan de jo ikke spille flere kamper samme uke de som skal ut i kvalifisering til Europa.
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 08.03.2019 14:06    Post subject: Reply with quote

Tja, den biten må en nesten ta med NISO, det er de som har forhandelt fram dette med ferie om sommeren. Man burde ta innover seg at dette ikke er et normalt yrke med 7,5t arbeidsdag hvor man følger resten av arbeidslivet.

Det er så mange faktorer som spiller inn her, klubbene ønsker flest mulig kamper for mest mulig inntekter og kamptrening, samtidig ønsker de best mulig motstand i alle kampene. Hvordan de skal få til aner ikke jeg. Det vil alltid finnes topp og bunnlag i en serie, det får man ikke gjort noe med.

Like greit å starte i bånn med talentutviklingen i Norge, det er der vi skal bygge fremtiden. Om det er 10, 12, 14, 16 eller 20 lag i toppserien er egentlig likegyldig om ikke de spillerne som kommer opp holder den kvaliteten man ønsker.
_________________
Svart og hvit for alltid!


Last edited by ace on 08.03.2019 18:56; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 08.03.2019 14:10    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Tja, den biten må en nesten ta med NISO, det er de som har forhandelt fram dette med ferie om sommeren. Man burde ta innover seg at dette ikke er et normalt yrke med 7,5t arbeidsdag hvor man følger resten av arbeidslivet.


Nettopp. Dette er sesongarbeid. Jordbærplukkerne har ikke ferie midt i jorbærsesongen de heller. Artister har ikke ferie midt i festivalsesongen.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 08.03.2019 15:43    Post subject: Reply with quote

Kan hende at Klaveness kan få mer gjort (og i positiv retning) for elitefotballen enn Semb noen gang gjorde mens han satt og sugde penger til seg med tommelen opp i ræva.

HÃ¥per ett kutt i antall lag kommer mens vi lever
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 08.03.2019 16:01    Post subject: Reply with quote

Argumentet for å beholde 16 lag har vel vært at vi må utvide sesongen for å være konkurransedyktige med resten av Europa. Jeg tror sågar at Tove selv var for dette. Men denne tilnærmingen til spørsmålet om kvalitetsheving av ligaen ignorer glatt det faktum at en liga sin styrke/kvalitet først og fremst er prisgitt markedskreftene.

I 2018 var det faen meg rævva vær hele sesongen igjennom, spesielt var det en helt hinsides start, og en helt hinsides høst (satt selv å tenkte hva i alle dager nysigneringer måtte tenke om å spille i slikt klima hele tiden) og resultatet så vi på publikumsoppmøte - krisetall.

I tillegg er det så latterlig mye tilbud av sport. Man er jo lei på slutten av sesongen.

Skal norsk fotball bli bedre, må ligaen minskes og det må bli flere kamper på sommeren. Når publikum da kommer, kommer det mer midler fra TV og annet.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 09.03.2019 18:15    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingenting som tilsier at det kommer flere tilskuere på sommeren.

16 lag gjør at vi får såpass lang sesong at vi slipper 6 måneder offseason. Det gjør at vi spiller mange kamper. Og det gjør at vi får et midtsjikt på tabellen slik at presset på å unngå nedrykk ikke blir så stort, og dermed blir det også enklere for disse klubbene å satse på unge norske talenter istedenfor dyre importer som skal "redde" de.

Vi som Rosenborg-supportere skal også være meget glad NISO og Norsk Toppfotball har forhandlet frem en sommerferie og mindre kamper i juli siden det gjør at vi slipper et helsikkes kjør når vi spiller avgjørende kvalifiseringskamper til Europa. Jeg tror det har hjulpet oss stort de siste årene.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 09.03.2019 23:28    Post subject: Reply with quote

Kong Vinter setter jo en og annen grense også da, tror ikke vi kan få til kortere off-season for å si det slik, men kunne kanskje vurdert å ha kamper litt oftere i april og mai?

Det som taler for en 14-lagserie er at det blir litt færre kamper som gjør at det kan være litt slankere staller som betyr at det kan være litt skarpere ellevere rundt omkring. Men det er en helt annen situasjon på kvinnesiden hvor det rett og slett ikke er mange nok som har budsjettet til å satse. På herresiden så har vi da vel opptil flere klubber i OBOS og kanskje enda lenger ned med fulltidspillere.

Har personlig null tro på diverse sluttspillvarianter. Skal vi ha norske lag i Europa så må det jobbes godt med spill- og spillerutvikling. Så enkelt er det. Vi kan kutte ES ned til 10 lag og kjøre 36 kamper, 4 mot hver, og jeg tviler sterkt på at nivået blir så voldsomt mye bedre av det. VIF og andre kaosklubber vil kanskje få mer kake, men det endrer ikke på at de spiser opp alt på en gang og så går rundt sulteforet etterpå.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 06.06.2019 12:48    Post subject: Reply with quote

Da er denne stafettpinnen levert videre til Erik Solér som nå skal foreslå å slanke Elite/Serien og (trommehvirvel) innføre sluttspill!

https://www.vg.no/sport/f...liteserien

Kan vi ikke la stanken legge seg etter hver gang dette blir forkastet før vi drar det opp igjen?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 06.06.2019 13:30    Post subject: Reply with quote

Hakk i plata!

https://www.youtube.com/w...tua8rqCNC0
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.06.2019 13:40    Post subject: Reply with quote

Finnes det egentlig eksempler på ligaer som har innført sluttspill? Med hell?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 06.06.2019 13:49    Post subject: Reply with quote

De har vel gjort det i Danmark og Sveits... nei, vent, du sa med hell.

Når det ene eksemplet som dras frem er ÉN klubb som hadde alle penga før dette tullet startet, så lukter det ikke akkurat god argumentasjon, nei...

Ingen av de ordentlig gode ligaene har det. De har dog penger. Jeg tror ikke sluttspill magisk kommer til å fikse dette gapet.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.06.2019 14:36    Post subject: Reply with quote

Å bruke FCK som mal for suksess er jo håpløst. Det blir som å bruke Molde som modell for sunn drift. Eller Red Bull-lagene. Solér ønsker altså en lekeplass for rikinger, og de som ikke har solide økonomiske støttespillere i ryggen, vil aldri - eller i beste fall glimtvis - i det hele tatt være med i sluttspillet.

Passende nok ser jeg at Molde-boss Neerland støtter tiltaket. Det er jo ikke noe problem med såkalt spissing når man har "bank-garanti" for å kunne handle, satse og bruke penger uansett om man genererer penger eller ikke.

Det slår meg at Neerland (og Molde FK) står for omtrent akkurat det motsatte av det jeg gjør i flere og flere saker. Så magefølelsen fra jeg var guttepjokk holder altså fortsatt stikk.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 06.06.2019 23:57    Post subject: Reply with quote

Rosenborg gjennom Bjørnebye har vel også dessverre vært en stor supporter av dette tullet her. Synes Bjerkan i Glimt treffer spikeren på hodet her:

Quote:
– Hvis kvalitet skal være en argumentasjon, så må de største klubbene vise at de faktisk er best. Problemet er ikke at Rosenborg må møte Glimt. Problemet er heller at Rosenborg taper mot Glimt, sier Aasmund Bjørkan.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 07.06.2019 13:09    Post subject: Reply with quote

Forutenom en og annen dårlig sesong så viser vell de største klubbene og Rosenborg spesielt stadig at de faktisk er best? Serievinneren de siste 10 årene er Rosenborg - 6 ganger, Molde - 3 ganger og Strømsgodset - 1 gang. Det hører vell med til sjeldenhetene og unntak at lag som Glimt gjør det bedre enn "storlagene", så synes ikke poenget hans er så godt.

Ellers enig i at å dra fram FCK spesifikt som et eksempel på fordelen med å redusere ligaen er dårlig argumentert, men det betyr ikke at det er feil å endre dagens format.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 07.06.2019 13:35    Post subject: Reply with quote

RBK er jo i en særstilling - omtrent som FCK, Celtic, PSG og andre i sine respektive ligaer. Det er stabiliteten i toppsjiktet som jeg for min del synes er fraværende. Vi er som regel der oppe (og kan jo fortsatt havne der i år), det samme har smurfene vært dette tiåret. Brann var der oppe i fjor, men det er ikke SÅ lenge siden de var i OBOS. Den soleklare éner-klubben i hovedstaden synes å være limt til midten av tabellen. En stor og tradisjonsrik klubb som Viking måtte nedom en tur forrige sesong. Sarpsborg 08 gjorde det forholdsvis skarpt i Europa, men det kostet dem i hjemlig serie hvor de slet veldig.

Jeg vet ikke hvordan man skal definere stabilitet i toppen, men jeg føler meg ganske sikker på at den norske toppserien ikke er noe foregangsland i den sammenheng. Og da faller et av få argumenter for sluttspillmodellen bort.

Og bare for ordens skyld - jeg er åpen for å forandre formatet jeg, men da skal det komme gode argumenter for å forandre en ligamodell som har fungert godt i millioner av år. Det som kommer er ikke engang argumenter, det ligner bare veldig på "Her får noen betalt for å forsøke å innføre noe, men det vil de ikke innrømme, så de forsøker å tåkelegge og komme med argumenter som er vikarierende for andre argumenter som også er vås".

Topp 5-ligaene har alltid klart seg helt fint uten sluttspill. Jeg venter på argumentene for at en alternativ modell kommer til å kutte inn på forspranget de har på grunn av andre faktorer. Inntil de argumentene kommer, setter jeg pengene mine på at disse andre faktorene er ganske vesentlige.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 07.06.2019 13:46    Post subject: Reply with quote

Den eneste måten å vite noe som helst er jo å prøve over en 10 års periode. Inntil det er gjort er det ikke så mye annet man kan gjøre enn å vise til andre lignende ligaer som har gjort endringen og se på det faktum at norsk fotball faller lengre og lengre bak fotball Europa. Norsk fotball har vell ikke vært bra siden 90 tallet, så ser ikke hvorfor vi skal tviholde på formatet som er nå. Man kan jo gå ned til 14 til å starte med så er det ikke så drastisk endring.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 07.06.2019 13:51    Post subject: Reply with quote

Norsk fotball er målt ut i fra forutsetningene meget bra. Siden jeg siterte Bjerkan i går kan jeg sitere Davy Wathne i dag:
Quote:
Hvor oppstår idéen om at Norge - med vår beliggenhet, vårt klima, vår idrettskultur og -historie, vårt folketall, vårt utdanningssystem og vår rikdom - skal være en fotballstormakt? Det er like fjollete urealistisk som stormannsgalskapen som raserte @ikstart
og Sørlands-fotballen
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 07.06.2019 13:52    Post subject: Reply with quote

Montana: Vi la vel om til 16 lag fra og med 2009, så da har vi kanskje gjort akkurat det du sier, forsøkt et 10-års periode. Smile Forrige gang denne debatten var oppe kom argumentene for og mot antall lag - f.eks. lettere å slippe til juniorer når det er flere lag og derved mindre relativ sjanse for å rykke ned - og der kan vi helt sikkert finne frem til noe som er "riktigere" enn 16 som nå.

Men sluttspill.. ser mange som hele tiden påstår at ting blir "bedre", men ingen har kommet med noen konkrete forklaringer, grunner, argumenter til hvorfor det. Og etter min mening så skal det veeeeeeeeeeldig tunge argumenter til for å endre noe så fundamentalt som ligaformatet.

Igjen, alt annet stinker av at noen skal selge norsk fotball som et "produkt", og da vil plutselig hensynet til tv-annonsørene og stort sett alle andre gå foran hensynet til de som gidder å møte opp og lage stemning på kamp. Det er sånne ting som fører til at lag spiller ligakamper utenfor eget land, eller e-cup-finaler spilles utenfor kontinentet de hører hjemme på.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4902

PostPosted: 07.06.2019 14:12    Post subject: Reply with quote

Fordelen med en form for sluttspill, som da etter min mening må bestå av at man beholder poengene sine fra grunnspillet (noe annet blir bingo), er at man får flere kamper mellom de beste lagene det året samtidig som man fyller opp antallet kamper som naturligvis synker ved en reduksjon.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 07.06.2019 17:47    Post subject: Reply with quote

Er det teoretisk mulig å pønske ut en kontinuerlig ranking / spill-system, hvor det ikke er inndelt i divisjoner med opprykk og nedrykk, hvor det blir et dynamisk kampoppsett på tvers av alle lag som deltar i systemet etter hvordan lagene er ranket, samt geografi som en økende faktor for de som har lavere ranking? Regner egentlig med noe sånt aldri har blitt prøvd på noe nasjonalt nivå, og RBK kan vel nesten prise seg lykkelig over at vi ikke har spilt i et sånt system dette året...
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 08.06.2019 08:12    Post subject: Reply with quote

tl;dr 12 lag
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1198
Location: Oslo

PostPosted: 08.06.2019 13:53    Post subject: Reply with quote

Foreslår 8 lag med dobbel serie, blir da 7*4 (=28 ) kamper per lag. 1 lag rykker ned. Da oppnår man stabilitet (liten fare for nedrykk), jevn tøff matching, underholdende kamper med topplag hele veien, passelig lengde på sesongen her ved polarsirkelen... foreslår også å spille mer på sommeren

den største motstanden mot 8-lag kommer vel fra dem som ser på fotballen som en gren av distriktspolitikken
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 08.06.2019 14:38    Post subject: Reply with quote

Fire kamper i året mot "de beste" i Norge i tillegg til at vi møter ett eller to av de samme lagene i cupen også. Nei takk.


#"Topplag"
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
robinla
Veteran


Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1849
Location: Trondheim

PostPosted: 09.06.2019 10:19    Post subject: Reply with quote

"Jihuuu... Enda en kamp mot Sandefjord! #8000motsandefjord"

Sluttspill!? Ikke ****.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 11.06.2019 16:43    Post subject: Reply with quote

Vi hadde da ikke noe sluttspill den gangen vi tok skalpene til Milan, Real Madrid og Dortmund.

Og selv mtp at fotballen har utviklet seg på mange vis siden da så ville nok det laget pisset på hviklen som helst utgave av FCK hvis vi fikk hentet det med tidsmaskin.

Og norsk liga var vel ikke noe særlig bedre med 14 lag enn den har vært med 16.

Det som trengs er kompetanse i forbund, kompetanse i trenerstanden, kompetanse i barne- og ungdomsfotballen og komeptanse i klubbadministrasjonen.

Stort sett tullinger som Semb, Sòler og andre god venner som knuffer vekk folk med peiling i den evinnelige stolleken om å sitte i posisjoner. I NFF og stort sett alle klubbene.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 77, 78, 79  Next
Page 70 of 79

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb