English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RUSK - RBKweb Ultimate Survival Kit
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jorji
Proff


Joined: 31 Mar 2011
Posts: 423

PostPosted: 04.01.2019 19:33    Post subject: Reply with quote

Strålende initiativ! Er det noen sjanser for at dere lanserer den for Firefox også?
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1188

PostPosted: 04.01.2019 19:39    Post subject: Reply with quote

Trampeklapp! Tommel'n opp! Skulle ønske denne fantes for riksdekkende aviser også, så hadde samtlige "sportskommentatorer" vært borte.
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 04.01.2019 19:46    Post subject: Reply with quote

Takk, jorji og Wiseblood! Ja, vi forsøker å få det til for Firefox også, da det i stor grad er kompatibelt med Chrome extensions. Må få gjort et nytt forsøk på å se hva som skal til for å bli tilgjengelig der.

Konesseur: Vi har vært innom lignende tanker; Både en score som kun synes for deg som bruker (krever ikke mye utenom litt ekstra kode), og mer SoMe-aktig greie (tenk f.eks. likes/dislikes på et innlegg, der +/- også kan telle på forfatteren). Da ikke ment som en "rating" offentlig, mer for å se hvilke innlegg som er populære/upopulære (samt en måte å varsle spam hvis man finner noe før en moderator) og så kan man for egen del se hvem man er mest enig/uenig i. Litt i brainstorming-modus fortsatt en del av dette.

Har selv sittet litt fast i config-grensesnittet til RUSK en periode og ikke fått lagt til så mye verdi, men håper dette virker som det skal snart så vi kan fokusere på å legge til kul funksjonalitet.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 04.01.2019 19:49    Post subject: Reply with quote

Forøvrig, Trolls-be-gone-funksjonaliteten kan brukes nært opptil det du ønsker - du vil fortsatt se at innleggene er der, så kan du trykke for å se dem. Men enig at det kunne være interessant med noe som er mer basert på lengde i innlegg også.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 04.01.2019 19:56    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Funksjonaliteten jeg ser etter er en kombinasjon av bruker, tema, lengde på innlegg som jeg gjerne skulle hatt (...) på i stedet for innlegget, og så kunne jeg trykket (...) dersom det passet for å lese.

Skulle også hatt en personlig rating på brukere der jeg kunne klikke pluss og minus etter egen smak, og som var koplet til ovenstående funksjonalitet.

Vi har tenkt på lignende ting. Jeg ville kanskje hatt de første par setningene i innlegget for deretter å ha en "..."-link/knapp man trykker for å ekspandere til hele innlegget, om innlegget er lengre enn en viss størrelse. Å erstatte hele innlegget med "..." blir omtrent det samme som å blokker en bruker - da trykker du bare brukernavnet for å åpne innlegg du tenker å lese. Personlig rating, evt tag'ing og å fremheve innlegg fra gitte brukere via bakgrunnsfarge e.l. er også ideer jeg funderer på som har litt av den samme effekten/bruksområde.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 07.01.2019 20:06    Post subject: Reply with quote

Tiden er her for ny release - for å feire at i har passert 60 aktive brukere. Og det mens det ikke skjer mye på banen (dog på benken).

To store ting å legge merke til denne gang: QuickReply for å svare på poster "inline" i siden (trykk på hurtigsvar/quickreply eller Shift-R på valgt innlegg). Inkluderer mulighet for å sitere tekst du har markert på siden direkte - bør kunne være rimelig mye mer effektivt enn default-editoren til phpbb.

I tillegg er det gjort optimaliseringer mtp. når i prosessen RUSK kjører, som gjør at alt går litt kjappere.

Test ivei!


RUSK v0.0.9

Nye funksjoner:

- Hurtigsvar-editor direkte i forumtråden, med selection-basert siteringsfunksjon. Hurtigsvar på valgt innlegg med Shift-R. Legg inn hurtigsvar med Ctrl-Enter.

Bugfixes:

- Fjernet knapper som ble med over når innlegg ble åpnet i nytt vindu.

Optimaliseringer:

- Konfigurert CSS injisers tidligere
- Hele RUSK kjører tidligere i page load syklusen, slik at ting føles (og er!) kjappere.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 07.01.2019 23:47    Post subject: Reply with quote

Hurtigsvar/Quickreply-editor-featuren illustrert:



Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 08.01.2019 04:46    Post subject: Reply with quote

Det der er gull gutter! Tommel'n opp!
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 08.01.2019 07:29    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
- Hele RUSK kjører tidligere i page load syklusen, slik at ting føles (og er!) kjappere.


Hvor mange millisekunder?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 08.01.2019 09:20    Post subject: Reply with quote

Det kommer veldig an på ditt nett, din browser, din datamaskin osv. Trykk F12 og se på Network og trykk F5, så ser du hvordan RBKweb lastes inn. Nå starter RUSK prosessen (litt forenklet) så fort HTMLen er lastet inn, istedenfor å vente på andre elementer som skjer i prosessen med å gjøre klar et dokument til å vises på skjerm.

Dermed er det ikke antall millieskunder som er avgjørende som sådan, heller det at vi kommer inn på et punkt hvor vi kan manipulere CSS sånn at man i veldig liten grad først ser "originale" RBKweb, for så å se at den "spretter" til å bli sånn RUSK vil ha den. Smile

Sånn, i overkant seriøst svar på ikke fullt så seriøst spørsmål (ikke at jeg ikke setter pris på spørsmålet, husker jo fortsatt hvor stas det var å kutte et tresifret antall millisekunder på tidlige STAut-verktøy).
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 08.01.2019 21:11    Post subject: Reply with quote

Noen ganger tenker jeg at jeg bruker for mye tid på dette forumet, mens så kommer jeg på at det fins folk som faktisk tar seg ork til å lage noe så genialt. Lurer samtidig på hvorfor noen tråder er grønne når det er nye kommentarer, mens andre er mer gul-aktige?
Back to top
View user's profile Send private message
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 08.01.2019 21:16    Post subject: Reply with quote

Jeg kjenner at jeg må begynne å bruke RUSK for å fortsette på forumet, det er en del trolling som ødelegger. Men jeg har ipad. Går det ikke an da?
_________________
/ Slapp av folkens, det her ordner seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 08.01.2019 21:18    Post subject: Reply with quote

Jeg gjetter svært ukvalifisert på at det går om du bruker Chrome-appen?
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 08.01.2019 21:29    Post subject: Reply with quote

Ola: Dette har jeg dessverre ikke fått til å forklare skikkelig noe sted, så jeg gjør et forsøk her.

Som default (vil forhåpentligvis snart gå an å endre på/skru av når jeg får ferdig config-modulen til RUSK) vil RUSK sjekke status på "enheter" (forum, tråder og innlegg) når den er på de sidene hvor disse befinner seg.

Hvis et forum har en eller flere uleste tråder, blir det grønt. Hvis en tråd har uleste meldinger, blir den grønn. Hvis et innlegg er nytt siden sist du besøkte tråden, er det grønt.

I tillegg, og uavhengig av dette, opererer RUSK med et såkalt "currently selected item". Valgt enhet, i mangel av et bedre uttrykk. Det er denne som blir gul/grønnaktig, kanskje beige. Hvilken enhet blir valgt? Det kommer an på. I forumlista, så blir det uleste forumet som sist ble oppdatert valgt. Hvis det ikke er noen uleste, blir bare det sist oppdaterte valgt. Samme logikk for tråder. For innlegg så blir det første uleste på siden valgt - hvis det ikke er noe uleste, blir det siste valgt - med mindre man har fulgt en link til et spesielt innlegg, da gjelder spesielle regler så dette blir valgt.

Hva er så dette maset om valgt? Vel, en annen funksjon i RUSK er tastaturnavigasjon. Inntil dette blir konfigurerbart betyr det at du kan flytte deg rundt med tastene. J velger neste forum/tråd/innlegg, K velger forrige forum/tråd/innlegg. Dermed kan du kjapt på tastaturet bevege deg rundt på forumet. Med L eller Enter kan man gå inn i valgt forum/tråd (ingen funksjon for innlegg). Med H kan man gå fra innlegg opp til trådlista, eller fra trådlista opp til forumlista.

Når man er inne og ser på innlegg så er poenget med å ha et valgt innlegg at RUSK automatisk scroller valgt innlegg inn på skjermen (noen utfordringer med dette med f.eks. innlegg som er lenger enn en skjermhøyde, jobbes med), og hvis du trykker f.eks. Q for å sitere, er det da som om du trykket "Siter"/"Quote"-knappen på det innlegget som er gulbeigeaktigt. Trykker du Shift-R er det QuickReply, altså å svare på innlegget uten å gå til en egen svarside - en svarboks dukker opp under innlegget du svarer på.

Håper dette ikke var en HELT håpløs forklaring, jeg prøver gjerne igjen hvis noe er uklart. Smile

larenim: Vi har dessverre foreløpig ikke funnet noen måte å kjøre Chrome-utvidelser på smarttelefoner eller nettbrett. Men dette er høyt ønsket av flere, inkludert oss som lager RUSK, så vi vil forsøke å finne en måte!
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 08.01.2019 22:06    Post subject: Reply with quote

Kjempefint, tusen takk!
_________________
/ Slapp av folkens, det her ordner seg.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 09.01.2019 21:42    Post subject: Reply with quote

Utrolig irriterende at det ikke går an å merke tråder som lest for å få bort fargen for nye poster.

har lest emberland tråden fra side 59 nå ti lsiste side men enda sto den som brun selv om postene var hvite (leste frem til side 67 der selv om jeg har lest vissnok ikke vil la meg registrere det etter den twitterposten fra fkh, som lest)

ble grønn igjen nå varl postet og nå er den grønn okke som.... bajs! Crying or Very sad
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 09.01.2019 21:55    Post subject: Reply with quote

Bajs? Takk som byr...

Vi tracker ikke ulest/lest ennå; det er det rbkweb-cookien som gjør. Men vi satser på å ta over den oppgaven så fort som OrionPax er ferdig med konfigurerings-GUIet for å enable/disable features i RUSK. Etter det blir det en razzia angående markering av lest/ulest, hva som dukker opp som fokus når man skifter side i en tråd, og hva som er siste leste post i en tråd...
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 09.01.2019 23:10    Post subject: Reply with quote

moomoo: Som larsarus sier, vi styrer ikke hva som er ulest og lest ennå. Det er det phpbb som gjør. Men dette får meg til å tenke på et problem med phpbb.

Den oppbevarer info om hva du har lest og ikke i en "cookie", som pga. begrensninger i phpbb ikke kan være større enn 4096 bytes. Når den nærmer seg denne størrelsen, mister phpbb plutselig evnen til å lagre ny info og dermed markere tråder som lest for deg. Kan det være at din cookie rett og slett har fylt seg opp?

For å finne svaret, trykk F12 i Chrome, gå til "Application" i toppen av det nye vinduet som spretter opp, og velg "Cookies" til venstre. Se etter en som heter RBKweb-forum_t. Hvis denne nærmer seg 4096 bytes i størrelse, slett den. Du må markere alt du har lest siden siste login som lest på nytt, men så bør ting funke etter det.

Det er den eneste situasjonen jeg kan tenke meg som får dette til å skje. Du kan ev. gå inn på utvidelser, skru av RUSK, og sjekke om meldingene forblir ulest også da.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 10.01.2019 00:41    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Bajs? Takk som byr...


Mente det ikke sånn, RUSK er jo suveren på alle måter, men småtilta bare av å lese igjennom tråden om å om uten at det oppdaterte seg som lest Smile

Flott arbeid gutter! Definetively not bajs!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 10.01.2019 00:48    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Definetively not bajs!

Kommer til å bruke denne som blurb på reklameplakaten! Tommel'n opp!

Men som OP overbeskrev, og som jeg antydet såvidt, så er det lagringskapasiteten på rbkweb-cookien som som oftest skaper problemer med å holde styr på lest/ulest-status på innlegg, og da er det best å få slettet cookien, og få logget inn og ut av RBKweb, for å få ting på track igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
LarsG
Veteran


Joined: 03 Nov 2008
Posts: 1482
Location: Oslo

PostPosted: 10.01.2019 02:00    Post subject: Reply with quote

Veldig bra jobba, gutter! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 10.01.2019 07:53    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Definitively not bajs!


Nydelig slagord Tommel'n opp!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Katalysator
Veteran


Joined: 15 Jan 2006
Posts: 1947

PostPosted: 11.01.2019 19:08    Post subject: Reply with quote

Dette er jo genialt!

Jeg har bare kommet over et problem. Når jeg går inn på første uleste innlegg i en tråd med minst en påfølgende side med nye innlegg sendes jeg nederst på siden når jeg trykker på "Next", altså neste side. Det mest logiske er vel at man starter på toppen?

Kanskje er det noe bare jeg opplever?
_________________
"A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar
Back to top
View user's profile Send private message
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 733
Location: Barteland

PostPosted: 11.01.2019 20:03    Post subject: Reply with quote

Samme hos meg!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 11.01.2019 20:16    Post subject: Reply with quote

Dette er kjent, og vi prøver å fikse dette ved at vi på litt sikt skal spore siste innlegg en bruker har sett i en tråd, og bruke dette for å holde styr på hva som er sannsynlig at man ønsker å se når man kommer til en ny side. Det er bare å holde oversikt over alle unntakene... Wink

Takk for at dere passer på oss. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 2 of 5

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb