English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.12.2017 21:33    Post subject: Reply with quote

CELTIC'S new Norwegian star Harald Brattbakk finally arrived in Glasgow last night and promptly told the Parkhead faithful: “I'm here to stay.”

The 26-year-old striker completed his £2million move from Rosenborg after narrowly failing to help them through to the last eight of the Champions' League on Wednesday night. Providing clearance can be obtained today, he could be thrown straight into the fray tomorrow when league leaders Hearts come to Parkhead for a clash that will determine much about both side's championship ambitions.

And after signing a four-and-a-half year contract, Brattbakk insists his Scottish sojourn will not go the way of other foreign imports that have flitted into fans' affections then departed in acrimonious circumstances.

Read more: Back in the day: The Irish News - Dec 12 1997

VG tirsdag 12. desember 1967:

Rosenborg til Mallorca

Rosenborg er alt i gang med trening to ganger i uken foran neste sesong, og man har også videre planer som hittil er nye og uprøvde i norsk fotball.

- Gjennom fotballforbundet har man kontaktet det spanske forbundet om muligheten til å holde en ukes treningsleir på Mallorca i begynnelsen av februar, forteller formannen Kjell Kruse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.12.2017 12:53    Post subject: Reply with quote

Telemarksavisa:

Han har vært Dovregubben i norsk toppfotball siden 1970. Den hedersbetegnelsen kommer Skidar- og Odd-gutten Geir Karlsen (69) til å bære resten av livet - og navnet vil sikkert leve på folkemunne i årtier etter det.

- En journalist i gamle Arbeideravisa i Trondheim var først ute med å kalle meg det etter at jeg kom til Rosenborg i 1970-sesongen. Han mente det symboliserte den soliditeten og tryggheten jeg utstrålte, sier Geir.

Bakgrunnen var nok så enkel at trener George Curtis hadde mistet sine to beste offensive spillere, Odd Iversen og Harald Sunde, til profesjonell fotball i Belgia. Engelskmannen hadde ikke spisser som kunne fylle tomrommet etter dem. Isteden satset Rosenborg på ultradefensiv fotball.

- Jeg slapp inn fem mål den sesongen, mens laget scoret 15. Riktignok ble det spilte bare 18 kamper, men 15-5 i målforskjell var en rekord ingen seinere har vært i nærheten av. Curtis ville ha meg til å spille en slags sweeper bak forsvarsfireren for å rydde unna det som kom gjennom. På det området lå vi i forkant av utviklingen.

(...)

Han var 1,93 meter høyt og hadde personlig rekord på 1,91 i høyde. Med sin ruvende skikkelse, lange armer og klubber av noen hender, dominerte han i feltet. Samtidig var han rask til å reagere med gode beinparader hvis han ikke rakk ned for å redde.

(...)

I 1972 spilte Rosenborg mot Celtic i europacupen, laget som sensasjonelt vant serievinnercupen (daværende Champions League) i 1967 med en gjeng lokale gutter fra Glasgow. Celtics managerlegende Jock Stein satt på benken og ble imponert over Rosenborgs keeper. Han inviterte ham over til treningsopphold i klubben.

- Jeg var der i åtte uker, bodde på hotell, trente med laget og spilte kamper for b-laget. Der var jo blant andre Kenny Dalglish en jeg spilte sammen med i noen kamper.

- Men det kom ikke noe tilbud?

- Jock Stein drøyde og drøyde. Han synes kanskje mitt krav var for høyt. Kona mi, Ragnhild, var høygravid og lengtet hjem da det gikk mot jul. Lillejulaften dro vi til Skien uten at det ble noen kontrakt.

Skottland ble det likevel. Dunfermline ble arbeidsgiveren fra 1973.

- Den store drømmen var å komme til England å spille der. Det var ikke enkelt på 1970-tallet. For en utlending var det så godt som umulig. Men hvis en spilte to år i Skottland åpnet det seg en sjanse. Akkurat da jeg var der fant skottene ut at 18 lag i serien var for mye. De skulle ned til 10. Dunfermline ble nummer 12 i det som ble kvalifiseringssesongen. Økonomisk grunnlag til fortsatt toppsatsing i klubben ble borte. Da forsvant samtidig drømmen om å spille i en engelsk toppklubb. Det var naturligvis en nedtur.

(...)

Geir kom tilbake til Odd og spilte ut sesongen 1983. Før den siste kampen avleverte han en salutt i Telemarksendinga som igjen ryddet førstesidene i riksavisene.

- Jeg var invitert opp av Thor Øistein Eriksen til en hyggelig prat før jeg ga meg. Akkurat da var det vel en spiller fra drammensdistriktet som hadde fått en lang karantene for å ha mottatt svarte penger ved en overgang. Det irriterte meg noe voldsomt, så jeg sa at jeg fikk 10 000 da jeg gikk til Rosenborg. Problemet var at Eldar Hansen, som var formann i Rosenborg da, nå var blitt fotballpresident. Jeg hadde knapt kommet hjem før ettermiddagsnytt på tv var på saken. På kvelden gikk det slag i slag med resten av medie-Norge. Det ble et voldsomt styr som varte utover hele høsten.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.01.2018 13:47    Post subject: Reply with quote

I dag hadde Sarpsborg Arbeiderblad(!) oppdatering på planene om den aller første treningsleiren for 50 år siden:

Quote:
Mens de fleste av oss er mest opptatt av norsk innsats i hoppbakken og på skøyteisen, har seriemesteren i fotball, Rosenborg Ballklub, for lengst planlagt opplegget for kommende sesong.

- Kanskje går det nå i orden slik at en tropp på 20 mann - 17 spillere, en trener og to ledere, setter kursen sørover til Mallorca for en ukes trening og avslapping, sier klubben oppmann, Olav Wang.

- Hensikten er å gi spillerne en viss avkopling etter hard vintertrening.

- Hva koster turen?

- Det blir ikke så lite - om lag 20 000 kroner må nok RBK punge ut med. Mye penger, men får vi en bane å trene på, så reiser vi, sier Olav Wang til slutt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.01.2018 11:42    Post subject: Reply with quote

Trond Olsen om en viss kamp på Lerkendal i 2008:

- Jeg husker at skoene mine ble ødelagt i kampen før. Jeg slet veldig med å få tak i noen sko som passet foten min. Det utrolige er at skoene jeg brukte denne kampen fikk jeg av materialforvalteren til motstanderen før kampen.

(...)

- Han bidro hvert fall til at jeg fikk levert varene. Han var ganske stille etter kampen, og ba meg om å holde kjeft. Nå er det ti år siden, så nå kan vi endelig prate om det. Jeg vil sende en takk til han for bidraget til de tre målene jeg scoret.

Les mer: Luke 24 - Trond Olsen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 19.02.2018 13:44    Post subject: Reply with quote

Er på vinterferie i Svelgen i Bremanger kommune, og kom over en av de store hendelsene i 1990 i det lokale idrettslagets historiebok, da Norges beste fotballag kom til ei lita bygd i Sogn og Fjordane.

Fra boka 'Heia STIF!' - Svelgen Turn- og Idrettsforening 1930 - 2000', av Frank Ryland.

Ei anna storhending dette året var besøket som Rosenborg hadde i Svelgen. Dette kom i stand av den grunn at Elkem, som eigde Smelteverket, var hovudsponsoren for RBK desse åra. I samband med besøket vart det spelt ein treningskamp mellom RBK og Sogndal i Svelgen. RBK hadde dette året vunne både 1. divisjon (Eliteserien) og NM-cupen, medan Sogndal hadde vunne 2. divisjon, og var klare for opprykk til Eliteserien 1991. I tillegg til denne kampen var det fleire arrangement denne helga.



Det heile byrja fredag 27. oktober om kvelden, då RBK-spelerane Trond Sollied og Knut Torbjørn Eggen leia treninga til Svelgen sitt A-lag. I tillegg var RBK-spelerane Roar Strand, Kåre Ingebrigtsen, Ivar Selnæs og Leif Nordli med på treninga som spelarar. Det var fleire tilskodarar på denne treninga enn det hadde vore på seeriekampane til A-laget på mange år.

Eit par av A-lagsspelerane til STIF (Svelgen Turn- og Idrettsforening) fekk også høve til å skrive sine første (og siste) autografar under denne treninga, då nokre yngre fotografjegarar tok feil av RBK-stjernene og Svelgen-spelarar. Laurdag formiddag vart det arrangert trenarseminar med den ikkje ukjende RBK-trenaren, Nils Arne Eggen, som foredragshaldar. Her deltok det 35 trenarar frå heile fylket, og av desse var 9 frå Svelgen. Seminaret fekk veldig god kritikk av deltakarane.

Laurdag formiddag fekk også dei yngre laga til STIF gjere seg kjende med heltane frå Rosenborg. Lilleputtlaget hadde Kåre Ingebrigtsen og Leif Nordli som trenarar, og det vart ei minnerik trening for desse unggutane. Spesielt Kåre Ingebrigtsen, som nettopp var teken ut på A-landslaget for første gong, var populær og underheldt med godt humør og påfunn. Reservekeeperen frå Rosenborg, Ivar Selnæs, tok seg av keepertreninga for Svelgen sine håpefulle keeparar. Knut Torbjørn Eggen og Roar Strand var populære trenarar for småjentelaget, og Trond Sollied leia smågute- og gutelagstreninga. Dette var heilt sikkert den treninga desse spelerane hugsar best frå fotballkarriera si.



Resten av Rosenborg-laget kom med fly til Florø laurdag formiddag og vart henta med buss til Svelgen. Det vart lagt ned mykje arbeid av Fotballgruppa i forkant av kampen, med bl.a. Planlegging av vakthald, kiosksal og omdirigering av trafikken. Dag Lindebjerg frå NRK var leigd inn som speaker på kampen, og Jan Magne Endestad frå Eikefjord dømde kampen. Medan Espen Sortevik og 20-åringen Leo Cirotzki fekk det ærefulle oppdraget med å vere linjemenn. Om lag 1800 tilskodarar omkransa Svelgen stadion. Dette talet vil truleg for alltid stå som tilskodarrekord på Svelgen stadion. Det vart parkert lastebilar på sjøsida slik at flest mogleg skulle få sjå kampen ordentleg, og for første gong sidan 1983 skulle svelgerane få sjå sin eigen storspelar Arild Førde i kamp på heimebane, då han var blant dei 11 som starta kampen for Sogndal.

Rett før kampstart stilte dei to laga opp til presentasjon midt på bana, og spelarane på begge laga fekk utdelt eit minne frå Svelgen.

Rosenborg stilte med følgjande tropp til kampen: Frode Olsen, Ivar Selnæs, Runar Berg, Gøran Sørloth, Roar Strand, Hugo Hansen, Kåre Ingebrigtsen, Øyvind Husby, Sverre Brandhaug, Knut Torbjørn Eggen, Trond Henriksen, Trond Sollied, Bjørn Otto Bragstad, Leif Nordli og Harald Martin Brattbakk. Av dei etablerte spelerane på laget mangla Jahn Ivar 'Mini' Jacobsen, Ørjan Berg, Ola By Rise og Karl Petter Løken.

Sogndal stilte med følgjande tropp: Kåre Jan Mjellelid, Oddgeir Hov, Asle Hillestad, Morten Wigum, Stig Nord, Arild Førde, Frode Birkeland, Hallvard Skrede, Håvard Flo, Trond Fylling, Lasse Opseth, Helge Øvreberg, Vidar Aasen, Brede Skorve, Steinar Hopen, Tore Evensen, Ove Lillestøl og Stein Holsvik.

Avspark var kl. 15:00, og kampen var ganske jamn første 20 minuttane, men i det 22. og 23. minutt scora Gøran Sørloth to kjappe mål. I det 25. minutt reduserte ungguten Håvard Flo for Sogndal. Flo, som hadde spelt for Stryn denne sesongen, prøvespelte for Sogndal i denne kampen, og gjorde sine saker så godt at han vart tilbydd kontrakt og spelte for Sogndal året etterpå. Men 3. minutter etter scora Sørloth sitt og Rosenborg sitt 3. mål. Rosenborg scora to til mål før pause, og leia då 5-1. Målscorar ved dei to siste måla var Kåre Ingebrigtsen.

Det var no slutt på spenninga i kampen, og i 2. omgang vart det einvegskøyring mot målet til Sogndal. Harald Martin Brattbakk scora to mål, medan Gøran Sørloth scora sitt 4. mål for dagen. Då landslagsspelaren Sørloth vart bytta ut ei stund før slutt, vart han omringa av ei hundretalls autografjegarar som følgde han som ei 17. maitog heilt fam til Svelgen Hotell. Dette var og første gong den tynne hengslete ungguten Harald Martin Brattbakk gjorde seg bemerka på RBK. Han vart seinare toppscorar i Eliteserien 3 år på rad, og scora mange viktige mål for RBK i Champions League.

Denne Rosenborg-helga gav Fotballgruppa 47 740 kr i overskot. Billettinntektene var på 50 000 kr, kiosksalet gav 8585 kr i inntekter, og trenerseminaret gav 9900 kr i inntekter. Av utgiftene betalte Elkem 58 500 kr, medan Fotballgruppa betalte 21 500 kr.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv


Last edited by Largactyl on 19.02.2018 15:34; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 19.02.2018 14:16    Post subject: Reply with quote

Artig å lese!

Har jo hatt følelsen av at vi er litt smågutter når vi har vært på tur til store lag i Europa tidligere, men det er kanskje lett å glemme at det er RBK som er superstjernene når vi er på tur til steder som Svelgen, Molde o.l. Moro at vi stiller med relativt toppet lag for å vise oss frem i et område som kanskje ikke akkurat er tetteste RBK-land også. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 19.02.2018 14:33    Post subject: Reply with quote

STIF og Svelgen! *fnis*
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.03.2018 21:21    Post subject: Reply with quote

Apropos det glade 90-tall:

NTB, 9. januar 1997 wrote:
Bergdølmo bløffet seg til RBK

RBK-backen Andre Bergdølmo innrømmer at han løy på seg selgerjobb i Trondheim for å frigis fra kontrakten med Lillestrøm.


- Jeg er fullstendig lammet, sier LSKs daglige leder Svein Skoglunn.

I torsdagens utgave av Adresseavisen forteller spilleren åpent om bløffen.

- Jeg har ingen jobb her Trondheim, men har ikke dårlig samvittighet for at jeg lurte lillestrømledelsen. Det var godt å få tatt igjen på vegne av meg selv og andre unge spillere som er blitt meget dårlig behandlet i klubben, sier 25-åringen som hadde kontrakt med LSK til neste høst.

I Lillestrøm kom avsløringen som en bombe.

- Dette er så grovt at jeg ikke har ord. Jeg er dypt såret. Vi er lurt og kommer selvfølgelig til å forfølge denne saken, sier Skoglunn til NTB.

Han vil ikke spekulere i om Lillestrøm skal kreve overgangen annullert fordi den skjedde på falske premisser.

- Først må vi sette oss ned i styret og diskutere dette. Men jobben hans var grunnen til at vi løste ham fra kontrakten ett år før tiden. Vi forsøkte å stille opp med jobb og opplæring her, men ingenting var bra nok sammenlignet med selgerjobben i Trondheim, fnyser Skoglunn.

RBK-direktør Rune Bratseth bedyrer at han var helt ukjent med at Bergdølmos stilling var fiktiv.

- Vi kom inn i bildet på et tidspunkt da det var klart at han skulle flytte til Trondheim fordi han hadde fått jobb her. Andre fortalte meg til og med navnet på arbeidsgiveren sin, og vi ble enige med Lillestrøm om en fornuftig pris (700 000 kroner). For oss ville det vært helt uaktuelt å kjøpe ham ut av kontrakten, forteller han vantro.

- Dette er meget uheldig. Jeg har problemer med å fatte det. Nå må jeg få snakket med spilleren og finne ut hva som ligger bak dette, sier han til NTB.

I intervjuet med Adresseavisen fyrer Bergdølmo av salve etter salve mot Lillestrøm.

Talenter under kontrakt skal ha fått klar beskjed om at de aldri vil få spille, men at de likevel ikke får forlate klubben. Og styret skal ikke ha hørt på spillernes meninger da de ansatte ny trener.

- En kompisgjeng som ansatte hverandre, lyder Bergdølmos beskrivelse av styret, som han mener fremdeles lever i 70-årene.

- Det må skje noe dramatisk hvis klubben skal nå sine mål. De tar i hvert fall ikke igjen Rosenborg før århundreskiftet - det kan jeg sette mye penger på, sier han.

For ifølge backen er lederstilen bedre i Rosenborg, det er større åpenhet i klubben og spillesystemet er mer gjennomarbeidet.

- Jeg ble lei av å stå back i Lillestrøm og slå lange baller til Strandli, forklarer han.

Lillestrøm-formann Einar Krokan finner det ikke bryet verdt å kommentere utspillene.

- De kommer fra en mann som lyver, og faller vel på sin egen urimelighet. Dette går nok mest ut over Andre selv, sier han.

Bergdølmo fikk med seg rundt 150 A-kamper for Lillestrøm. Han er tatt ut til landslagets Australia-tur senere denne måneden, og landslagssjef Egil Olsen sier at han da vil ta en prat med spilleren om denne saken. For øvrig har han ingen kommentar.


VG, 10. januar 1997 wrote:
- Saken i Adresseavisen er feilvinklet, sa den nyuttatte landslagsbacken, og la til at han skulle ta opp salgsjobben i reklamefirmaet PST Profilreklame 1. april.

I samråd med RBK-ledelsen sendte han ut en pressemelding hvor han avkreftet at han bløffet Lillestrøm ved overgangen til Rosenborg.

I Rosenborg ser de seg nå ferdig med saken, og vil ikke straffe Bergdølmo på noen måte

Men Lillestrøm-ledelsen er i harnisk. Leder Einar Krokan legger dårlig skjul på hva han selv tror:

- Først leser jeg i Adresseavisen at han har bløffet oss, så hører jeg i et radiointervju at han bekrefter det, og så dementeres det hele i en pressemelding sendt ut på Rosenborgs papir. Folk «ror» jo i vilden sky her, sa han i går kveld

- Så du tror at han bløffet dere?

- Det virker sånn.

(...)

Det er en 30-50 prosents stilling som selger i reklamefirmaet PST Profilreklame på provisjonslønn.

Ifølge Bergdølmos arbeidsgiver, Viktor Klein, ble landslagsbacken først tilbudt en tilsvarende jobb i Oslo men sa nei.

- Gjennom min bror fikk Andre tilbud om en jobb i Oslo, men det var mest interessant for ham med Trondheim, forteller Viktor Klein som er daglig leder i PST Profilreklame


VG, 11. januar 1997 wrote:
Andre Bergdølmo (25) trakk seg i går kveld fra landslagets tur til Australia mandag.

- Jeg beklager det som har skjedd, og jeg viser det med å melde forfall til landslaget, sa Bergdølmo til VG sent i går kveld.

Rosenborg tvang fram en reaksjonsform fra Bergdølmo, som ifølge Lillestrøm-formann Einar Krokan førte klubben bak lyset gjennom et avisintervju med Adresseavisen.

- Vi kom opp med forslaget, og anbefalte Bergdølmo å trekke seg fra landslagets tur til Australia, og han aksepterte, sier Rosenborg-formann Nils Skutle til VG.

(...)

Det som først og fremst tvang fram reaksjonen fra Bergdølmo, var Lillestrøms faks til Norges Fotballforbund tidligere på dagen.

Lillestrøm protesterte der på overgangen til Bergdølmo, og forlangte spilleberettigelsen trukket tilbake med øyeblikkelig virkning.

I verste fall kunne dette ført til at Bergdølmo ikke ble spilleklar for Rosenborgs to kamper mot Juventus i Champions League.

- Det hadde nærmest vært en katastrofe for oss, med så få spillere, innrømmer Rosenborg-direktør Rune Bratseth

Men da Bergdølmo kom med en uforbeholden unnskyldning til Lillestrøm-lederne Svein Skoglunn og Einar Krokan, samt at han som personlig straff droppet Australia-turen, trakk LSK protesten.

Daglig leder Svein Skoglunn sier likevel til VG at man neppe hadde trukket protesten om det ikke hadde vært for Rosenborgs deltagelse i Champions League.

- Da hadde vi kjørt saken videre. Men av hensyn til Rosenborg, som er en uskyldig part i saken, velger vi å trekke tilbake protesten, sier Skoglunn.


VG, 12. januar 1997 wrote:
Sent i går ringte landslagssjef Egil «Drillo» Olsen til Andre Bergdølmo og kunne meddele det glade budskap: «Du blir med til Australia mandag.»

- Det var en meget gledelig melding. Nå er jeg et lykkelig menneske. Klart jeg reiser til Australia. Jeg har vært klar siden lille julaften, sa Bergdølmo til VG etter samtalen med Olsen.

(...)

LSK-formann Einar Krokan sier til VG at det var tilstrekkelig for Lillestrøm at Bergdølmo hadde demonstrert sin anger ved å melde forfall.

- Da Drillo ikke aksepterte forfallet, var det uaktuelt for oss å foreta oss noe. Vi hadde fått en unnskyldning og en beklagelse fra Bergdølmo og for oss var det meningsløst å kjøre dette videre da Drillo ville ha ham med

Rosenborg anser seg ferdig med saken.

Trener Nils Arne Eggen er også glad for at saken er løst.

- Naturligvis har gutten sagt noe dumt, men jeg mener nå at Lillestrøm har overreagert voldsomt. Nå har han bedt om unnskyldning for det som kom fram i Adresseavisen. Der ble det gjort en journalistisk vinkling av saken.

- Jeg tror at gutten bare mente å skryte av Rosenborg, jeg, sier Eggen.


VG, 14. januar 1997 wrote:
- Jeg så ingen god nok grunn til at Andre skulle melde forfall til landslaget på grunn av det som hadde skjedd, mener landslagssjefen.

(...)

- Jeg trodde det hele var ordnet, og så kom plutselig forfallet fra Bergdølmo uten at jeg visste det, sier Drillo til VG.

Landslagssjefen tok lørdag initiativ til å få omgjort beslutningen, og poengterer at hverken Lillestrøm eller Rosenborg sto steilt på kravene sine da Drillo meldte meningen sin.

- Malplassert å straffe landslaget i en sak som denne, mener Drillo.

Andre Bergdølmo har hatt noen tøffe dager. Han innrømmer at han var svært sliten lørdag, etter to dager med press og mas fra alle kanter.

- Men jeg synes ikke synd på meg selv. Det er jeg som har satt meg selv i situasjonen. Noe godt har det i hvert fall kommet ut av saken; jeg har lært å veie mine ord, sier Bergdølmo.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 08.03.2018 22:10    Post subject: Reply with quote

Fotball er følelser og langt fra alltid den rasjonelle sorten, men det er litt bemerkelsesverdig at Bergdølmo fortsatt omtales som Judas blant LSK-fansen for måten han havnet hos oss, mens Sundgot som kom til Lillestrøm samme år kjørte et lignende stunt mot sin arbeidsgiver, Hødd, og ble klubblegende.

Svik gjelder kun på den ene sida av bordet, tydeligvis.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.03.2018 11:03    Post subject: Reply with quote

I 25 og en halv sesong har Arve Tovan vært sikkerhetssjef på Aker Stadion. Mye har forandret seg siden hans første kamp på gamlestadion mot Rosenborg, høsten 1992.

- Snorre Strand og jeg sto og diskuterte hvor mange vi kunne slippe inn på stadion. Men før vi hadde rukket å ta fram kikkerten for å telle, var hele stadion full. RBK-supportere sto i kø ned langs hele Margareta Dahls gate. Hva i all verden skulle vi gjøre? Vi slapp inn alle. Folkemengden var så stor at de sprengte gjerdet foran seg. Vi måtte ta dem inn på løpebanen å sette opp et tau som sperring, mimrer Tovan.

Les mer: Brumlebamsen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.03.2018 19:04    Post subject: Reply with quote

VG i dag:



- Gladbach var en fin erfaring, men det var dessverre en klubb som var litt nedadgående på den tiden, og da blir det også tøffere som spiss, sier Gøran Sørloth i dag.

Pappa kan avsløre at han også nesten endte i England:

- Jeg prøvespilte i to obligatoriske kamper for en klubb som var på vei opp fra nest øverste til øverste nivå, forteller han gåtefullt.

Det handler om Leeds. Sørloth leverte så det holdt der: To kamper og tre mål, to mot Liverpool og ett mot Coventry. Mer vellykket prøvespill skal du lete lenge etter.

(...)

Kontrakt ble det imidlertid ikke på den gang unge Sørloth. Det ble det i stedet på Lee Chapman.

- Og det ble en suksess, fastslår Gøran.

Selv kom han likevel til England, som TV2-ekspert etter karrieren.

- Jeg reiste sammen med Ernst A. Lersveen i fire år. Vi var på mange arenaer. Det var moro.

Før det hadde Gøran Sørloth hatt et nytt utenlandseventyr, i tyrkiske Bursaspor.

- Det var eksotisk, men ble litt som å starte på nytt. Jeg var bortskjemt med Rosenborg og landslaget. Der nede skulle jeg klare meg selv. Det var en tøff overgang, for der var det mye egoisme. Det var ikke så lett å være utenlandsk spiss. Men jeg likte både klubben og folket.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.05.2018 12:33    Post subject: Reply with quote

Morientes mimrer:

My most special Champions League memory is… maybe the first game I arrived in Madrid [in 1997]; I went to the stadium and played my first Champions League game [against Rosenborg] which was amazing for me. I was playing for Real Madrid at the Bernabeu – and I scored. Incredible. After that I had a chance to win three Champions Leagues with Real Madrid. Maybe the most special was the first one, in Amsterdam against Juventus – it was the best moment for the Madridistas.

Read more: Fernando Morientes exclusive: Real Madrid or Liverpool, life at Anfield, and Zidane the man...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.06.2018 17:20    Post subject: Reply with quote

I Hareides siste kamp i 1987, som spillende trener for Molde, ødela Eggen og Moss gullfesten for Molde i aller siste serierunde.

– Det var jo et lite «rov», innrømmer Eggen 31 år etter.

– Molde dominerte fullstendig, spesielt i første omgang. Men så tok vi ledelsen 1–0 og da var det gjort.

– Er det andre minner du vil trekke frem?

– Å, ja ja. Ta cupkvartfinalen borte mot Molde i 1988. Jeg var tilbake i Rosenborg den gangen. Molde ledet 1–0 helt mot slutten. Jeg var på vei bort til Åge for å gratulere med avansementet. Da scoret vi, det ble ekstraomganger, og vi scoret enda en gang, sier Eggen og iler til med å tilføye:

– Jeg har alltid hatt stor sans for han Åge, både på og utenfor banen!

– Kan du utdype det?

– Det er ikke så lett å utdype det. Hallo! Åge er en ærlig fotballpersonlighet, han har alltid sagt og gjort det han har ment. Vi har jo også hatt noen sammenstøt. Da jeg beskyldte ham og Molde for å spille «rævvafotball» (etter cupsemifinalen i 1994), ringte jeg dagen etter for å be om unnskyldning. Jeg måtte ringe flere ganger, det tok litt tid før han svarte. Det skyldtes nok en lang busstur hjem fra Trondheim kvelden før.

Eggen mener Hareide er en av de store i norsk fotballhistorie.

– Som trener er han faktisk en av de få som har hatt suksess i hele Skandinavia. Man glemmer ofte det. Seriegull i Norge, Sverige og Danmark er utrolig sterkt. Og når Danmark ansetter en norsk landslagstrener, da har du rimelig høy status.

– Så du for deg at det skulle skje da du sendte han på banen i landslagsdebuten?

– Jeg tenkte ikke sånn da. Men da Åge begynte som trener, regnet jeg med at han ville nå til topps. Når Åge nå leder Danmark i VM, så blir det Danmark for meg og ikke Sverige.

– Dere har også hatt noen krangler?

– Forholdet mellom Åge og meg kan karakteriseres som følgende: Vi har lov å bli sint, men bare i ett sekund på rad! Og så er vi enda bedre venner etterpå.

Les mer: Åge Hareides fotballeventyr – her er hele historien
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 25.08.2018 18:12    Post subject: Reply with quote

Museumofjerseys.com: Rosenborg’s breakthrough season in Europe
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.08.2018 13:24    Post subject: Reply with quote

De har glemt Shell-merkene på shortsen:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.11.2018 22:52    Post subject: Reply with quote

- Jeg spilte cupfinale hjemme i Norge mot Brann. Vi slo dem og tre dager senere dro jeg nedover til Sveits. Jeg kom på trening torsdag morgen og syns det var litt lite folk på trening. Så trege de er, tenkte jeg, men så viste det seg at halve laget hadde jobber. Lars Bohinen var også der nede, så jeg spurte hvor er resten. Nei, de er på jobb, så vi er bare sju-åtte som er helprofesjonelle her. Jeg lurte egentlig på om jeg var blitt proff eller ikke, sier Mini med et smil.

Les mer: – Jeg var kjent som «den lille med den store kjeften»

Jakobsen begynner å bli gammel som ikke lenger husker at det var mot Fyllingen at han feiret mål med både salto og spising av Kvikk-Lunsj!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.12.2018 14:09    Post subject: Reply with quote

Mye kunne også vært annerledes, om episoden i siste serierunde, som de som var til stede på Alfheim den høstdagen aldri vil glemme, hadde vært unngått.

- Jeg husker det meste. Det var et åpent brudd. Leggen var tvers av, der begge beina i leggen var knekt. Det visste ikke jeg. Jeg kjente med en gang at noe ikke stemte, men jeg visste ikke at det var et åpent brudd før dagen etter på sykehuset. Jeg trodde jeg skulle opereres med en gang, men de kunne ikke operere på grunn av det åpne såret. Det gikk ei uke før jeg ble operert, sier Stein Berg-Johansen.

Episoden er etset inn i hukommelsen til Øyvind Leonhardsen også.

- Jeg husker det godt, det er noe som har lagt seg i bakhodet. Jeg var rystet etterpå. Jeg hørte knekken, og jeg husker stillheten på stadion. Alle hørte et smell, og skjønte med en gang at det var alvorlig. Det er utrolig lenge siden, men når jeg snakker om det, så er det som å være der på Alfheim igjen, sier Øyvind Leonhardsen til Nordlys.

Han beskriver ulykken slik.

- TIL hadde corner og han (Stein Berg-Johansen) hadde lagt seg i returrommet. Han sto forholdsvis langt ut, og var kjapp på avtrekkeren med å skyte. Ballen gikk ut mot han og vi løp begge mot samme ball. Jeg kom litt fra siden, og klarte akkurat å tuppe vekk ballen, men han fullførte skuddet og traff meg på siden av kneet og jeg husker at jeg snurret rundt to ganger i lufta.

- Det var en voldsom smell. Alle på stadion hørte det, og selv om jeg lå der med smerter selv, så følte jeg stillheten. Jeg så selv ikke hvor ille det var. Jeg synes jo synd på han, men for egen del er jeg glad det ikke var min skyld. Jeg tuppet bare bort ballen og Stein fullførte, sier Øyvind Leonhardsen.

Les mer: - Husker stillheten på stadion
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.12.2018 14:59    Post subject: Reply with quote

11. september 1992 organiserte de syngende Rosenborg-supporterne seg.

- Stiftelsen var en reaksjon på den offisielle supporterklubben, som var for kjedelig. Det var ikke noe liv der utover «cornerklappen». En del av dem reiste på kamper, men det var ikke noen tradisjonelle supportere med synging slik som i Europa. Det begynte med at vi ville ta tak i det. Vi ble gradvis flere og flere og mer organiserte, forteller Snorre Vikdal.

Han ble valgt til nestleder, mens Stig Johansen ble den først lederen av Fragleberget, som holdt til på Store stå.

- Det hadde startet litt før det. Jeg var ikke med helt fra starten av, jeg var med fra stiftelsen og bidro til den. Vi ble mer organiserte, fikk navn, laget gensere og ordnet flere turer - vi kjøpte oss egen buss til og med. Før det var det ei løs sammenslutning som gradvis ble større, forklarer Vikdal.

Les mer: Da Fragleberget ble stiftet

VG har pratet med Wirkola:





I januar er det 50 år siden altaværingen vant den tysk-østerrikske hoppuke for tredje gang. Han klarte kunststykket tre ganger på rad. Det har ingen andre klart etter ham i verdens mest prestisjetunge hoppturnering.

Han innehar også en annen rekord, delt med Jens Weissflog, med ti rennseirer totalt fordelt slik på de fire bakkene: Oberstdorf (1), Garmisch-Partenkirchen (3), Innsbruck (3) og Bischofshofen (3)

På spørsmål fra VG om han hadde forestilt seg en slik idrettskarriere da han hadde vunnet Hoppuka tre ganger - og to år senere erstattet spisslegenden Odd Iversen i Rosenborg med serie- og cupmesterskap (han scoret i finalen i 1971) - smiler han og rister på hodet.

- Det er bare blitt verre og verre med årene med dette legendemaset. Men det er jækla artig å bli satt pris på for det jeg har gjort. Det har vist seg vanskelig å gjenskape de resultatene jeg oppnådde, men jeg må si det var dårlig betalt sammenlignet med i dag, sier Wirkola.

HAN FORTELLER AT HAN fikk 35 kroner dager for tapt arbeidsfortjeneste når han representerte Norge internasjonalt. Etter at han giftet seg steg dagshonoraret til 65 kroner. I dag vanker det minst en million kroner på den som vinner Hoppuka sammenlagt. I tidsrommet 1963 til 1972 nærmest eide Norge Hoppuka. Wirkola mener den tøffe og unike treningskulturen var hovedårsaken. Toralf Engan, Torgeir Brandtzæg, og Ingolf Mork vant hver sin gang. Wirkola sto altså tilbake med tre.

Ifølge ham selv skulle det vært én til, slik at han hadde stått med fire sammenlagtseiere på rad i dag. Fortsatt har han litt tungt for å svelge en arrangørtabbe i Bergiselbakken i 1970.

- Jeg ble feilmålt. De snøt meg for 1,5 meter på lengden, sier Wirkola.

Horst Queck fra Øst-Tyskland vant sammenlagt. Det skilte bare 2,8 poeng til Wirkola på annenplass da regnskapet ble gjort opp etter «finalen» i Bischofshofen.

(...)

Det var hans tur til «å hoppe etter noen» da han skulle erstatte superspissen Odd Iversen. Mange var skeptiske i fotballgale Trondheim. Wirkola hadde riktignok bøttet inn mål for Melhus i lavere divisjoner, men Rosenborg var noe helt annet.

Men skepsisen viste seg ubegrunnet. Wirkola ble toppscorer. Ikke nok med det. Noen måneder etter at han scoret i cupfinalen mot Fredrikstad på Ullevaal (4-1) 24. oktober 1971 vant han Bischofshofen-rennet 6. januar 1972.

Da kjente han også at toppidrettskarrieren nærmet seg slutten. Sluttsignalet kom kanskje fra sønnen Tore, som åpenbart hadde fått et distansert forhold til faren, på grunn av all reisingen med hopp og fotball. Under et TV-sendt renn meldte guttungen følgende: «Si fra når han Wirkola kommer .
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 01.01.2019 12:47    Post subject: Reply with quote

Lagt ut i går detta, ser jeg.

Gode minner Smile

RBK - Mechelen i 1989, jeg var på leirskole på Drageid den onsdagen, uten TV...

https://www.youtube.com/w...CKJ57V_h2A
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.01.2019 21:23    Post subject: Reply with quote

Flyttet innlegget ditt hit for å skjule virksomheten noe. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 03.01.2019 18:05    Post subject: Reply with quote

RBK i helhvitt. Nedtur på nedtur.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.01.2019 00:10    Post subject: Reply with quote

Viktig presisering: RBK i helhvitt på hjemmebane.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.01.2019 19:47    Post subject: Reply with quote

Med vemod mottok vi meldingen om at vår tidligere spiller John Krogh er gått bort. Etter en lengere tids sykdom sovnet han inn den 18. januar, 80 år gammel.

Les mer: John Krogh er død

Mer om karrieren hans: Den første landslagshelten

Han var vel lenge vakt på RIT? Satt vel i vaktbua i innkjørselen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 31.01.2019 20:05    Post subject: Reply with quote

Han var portør på RIT i mange år.

John Krogh var min første fotballtrener. RIP, John Sad
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.02.2019 20:57    Post subject: Reply with quote

Arve Fuglum på Twitter wrote:
På en dag der vi får melding om John Kroghs bortgang, er det på sin plass med et gjenhør av Norge-Skottland i 1963. Kroghs matcvinnerscoring fra ca 48 minutter. @RBKfotball https://www.nb.no/nbsok/n...f5?index=3
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 41, 42, 43  Next
Page 33 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb