English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
"utenlandske" norske lag i fremtida?

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 27.09.2018 19:00    Post subject: "utenlandske" norske lag i fremtida? Reply with quote

Har jo sett at i Svenske seriesystemet har det kommet flere lag i toppdivisjonene etterhvert som er basert på andre land. eksempelvis Assyriska, Dalkurd etc.

SÃ¥ i dag en artikkel om Rilindja som jo er noe av det samme her til lands, bare albansk og lengre ned i divisjonene (enda).

https://www.fotball.no/fo...ksId=30793

HÃ¥per selv at den farsotten fra Sverige ikke skal bre om seg og lykkes her til lands.

Hva synes dere? Er det innafor at et lag starter opp i det norske seriesystemet og baserer seg på en annen nasjonalitet/tilhørighet, bruker utenlandske flagg i klubbemblemet osv?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 27.09.2018 19:13    Post subject: Reply with quote

Var endel drama rundt Rilindja for en del år siden. Har faktisk spilt mot de selv uten at jeg husker stort av det. Finnes flere slike lag i Oslo, Kurdistan blant annet. "Innvandrerlaget" Oslo City var i 2. divisjon for noen år siden, men de består av mange nasjonaliteter så det er ikke det samme.

Personlig har jeg ikke særlig sansen for at idrettslag er basert på etnisitet.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 27.09.2018 21:04    Post subject: Reply with quote

Alltid morsomt med "omvendt-testen" i slike tilfeller. Hva hadde skjedd om det hadde blitt stiftet en klubb i Norge eller Sverige "av og for etniske nordmenn/svensker".
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 27.09.2018 21:11    Post subject: Reply with quote

Det hadde vel blitt bråk.. men for å gjøre det skikkelig omvendt, så måtte man kanskje starte et norsk lag i Kurdistan - og det hadde kanskje vært mer greit igjen?

Jeg har ikke noe problem med hva slags premisser man starter et lag på, men jeg ser det som en naturlig begrensning. Litt som om RBK skulle ta en Ranheim og si "Kun for trøndere".

Ok, kjempebra det, men da utgår CL-ambisjonene vel sånn i praksis også...?
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 27.09.2018 21:28    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg har satt meg inn i det, så regner jeg med at disse lagene verken i Norge eller Sverige er stiftet med tanke på at de skal på topplag, men at en "kompisgjeng" som har det til felles at de har samme etniske opphav ønsker å samles og spillefotball. at lag som Assyriska har blitt så gode at spiller i Allsvenskan må jo være kredd til deres måte å drive klubb på, så tviler jeg på at det er bare syrere som spiller der per i dag.

Det å forby klubber som ønsker å være ett samlingspunkt for innvandrere fra Syria , Iran eller andre nasjonaliteter og melde seg inn i seriesystemet ville iallefall vært på trynet.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 27.09.2018 21:57    Post subject: Reply with quote

Tja, Atletic Bilbao klarer seg jo innemellom bra på høyt europeisk nivå, og det re val fortsatt bare baskere der. de har tross alt vært i Primera Divison sammnehengende i 90 år - kun Real Madrid og Barcelona kan skryte av dte samme. i tillegg har vel Atletics ungdomsystem en meget høy status i fotballens verden.

Real Sociedad var jo også opprinnelig en "kun baskere"-klubb, men har gått bort fra den regelen for snart 30 år siden. men de klarte seg jo også bra, til og med i Europa, mens de fortsatt var en ren baskisk klubb.

Det kommer vel an på hvordan man ser på det - hva man sammenligner med.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 27.09.2018 22:05    Post subject: Reply with quote

KFUM var vel et liknende lag for en del år siden da det var krav om å være kristen for å være medlem i Kåffa og man måtte være medlem for å spille for dem. Veit ikke om det er sånn nå lenger
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 28.09.2018 07:06    Post subject: Reply with quote

Snorkel wrote:
Det å forby klubber som ønsker å være ett samlingspunkt for innvandrere fra Syria , Iran eller andre nasjonaliteter og melde seg inn i seriesystemet ville iallefall vært på trynet.


Men så er det ingen som har foreslått det heller da.
Back to top
View user's profile Send private message
Clasiker
Rutinert


Joined: 13 Dec 2007
Posts: 759
Location: Lade, Trondheim

PostPosted: 28.09.2018 07:11    Post subject: Reply with quote

Var det ikke Dalkurd som kjøpte Oliver Berg fra Odd? så heelt prinsippfaste er de neppe...
_________________
Norsk fotballs lokomotiv!
Back to top
View user's profile Send private message
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 28.09.2018 14:06    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Snorkel wrote:
Det å forby klubber som ønsker å være ett samlingspunkt for innvandrere fra Syria , Iran eller andre nasjonaliteter og melde seg inn i seriesystemet ville iallefall vært på trynet.


Men så er det ingen som har foreslått det heller da.


Pappelg wrote:
Hva synes dere? Er det innafor at et lag starter opp i det norske seriesystemet og baserer seg på en annen nasjonalitet/tilhørighet, bruker utenlandske flagg i klubbemblemet osv?


Så hvordan skal jeg tolke dette spørsmålet da?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 28.09.2018 16:25    Post subject: Reply with quote

Både i Norge og Sverige har klubbene eller idrettsforeningene forankring i opprinnelsesland, men om man ser på spillerne kommer de fra alle verdens hjørner. Og "alle" har norske/svenske pass. Blir feil å sammneligne med Athletic osv. Ikke-sak spør du meg.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 30.09.2018 00:53    Post subject: Reply with quote

I Norge har en vel Fire Lys, Kurdistan og Rilindja som jeg husker sånn i farta. Så har du lag som er nesten utelukkende kun for.eks albanere eller kosovoalbanere, som bl.a Fredrikshald fra Halden.
_________________
https://twitter.com/djuptjuv
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 30.09.2018 12:07    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Det hadde vel blitt bråk.. men for å gjøre det skikkelig omvendt, så måtte man kanskje starte et norsk lag i Kurdistan - og det hadde kanskje vært mer greit igjen?


Jeg kjenner at dersom det hadde vært et lag i Wisconsin eller Minnesota som kalte seg "Fjordakongene" eller noe, for innvandrere med norsk avstamning, så synes jeg det ville vært bare artig.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 30.09.2018 13:46    Post subject: Reply with quote

Dette er jo ingen stor sak akkurat, men jeg tror det er bedre for et samfunn om folk med ulik etnisk bakgrunn går sammen i lokale idrettslag heller enn å lage separate idrettslag basert på religion eller etnisitet.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 30.09.2018 14:50    Post subject: Reply with quote

Synes nok også at dette er en fordel.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb