English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 29.01.2018 09:33    Post subject: Reply with quote

Ut i fra beskrivelsen hans av målet med styrketreningen (og erfaringen hans som idrettsutøver) så synes jeg det er en fryktelig merkelig ting å frykte. Litt som å være livredd for å bli angrepet av kjøttetende kjempeveps.

Skulle han liksom plutselig trene Rosenborg-spillerne slik som grandtante Guri ville ha gjort, bare fordi han ikke er "utdannet" treningsveileder, men bare en skarve olympisk mester?
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6693
Location: South-west coast exile

PostPosted: 29.01.2018 09:40    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Litt som å være livredd for å bli angrepet av kjøttetende kjempeveps.


Takk for min nye fobi!
Back to top
View user's profile Send private message
Escudos
Veteran


Joined: 12 Dec 2007
Posts: 1324

PostPosted: 29.01.2018 11:49    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Mer skeptisk til han som styrketrener. Hvilken kompetanse har han der? Frykter det blir trappehopp og planken istedenfor knebøy, markløft og benkpress.


Så du tror at Alnes som trener Warholm kun har kompetanse på løping?
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 29.01.2018 14:38    Post subject: Reply with quote

Som poengtert tidligere også; moderne toppidrett handler også om søvn, hvile og totalbelastning. Tror Rodal har veldig mye å komme med, og det minste jeg er bekymret for, er om han klarer å plukke rett øvelse til rett ønsket kompetanse. Det har han stålpeil og full kontroll på.
Back to top
View user's profile Send private message
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 29.01.2018 18:46    Post subject: Reply with quote

Uten å ha det minste innsikt i jobben som blir gjort kjenner jeg skepsis mot å ansette en 800-meterløper som trener for hurtighet og kondisjon i Rosenborg.

Greit nok at det er en del ting som er felles og at spenst og markløft eller hva det enn er de driver med beviselig fører til raskere aksellerasjon (som er viktig i fotball), men kondisjon er ikke kondisjon og det er fotballbevegelsene som til syvende og sist bør trenes på dersom man skal trene på noe.

Så da håper jeg bare at verdien av avlastning for trenerne ved å få inn et olympisk gull-ansikt er stor nok, sammen med metodene som blir brukt der. Men fortsatt skeptisk.

Er ikke Steffen Iversen ledig i markedet?
_________________
/ Slapp av folkens, det her ordner seg.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 30.01.2018 07:19    Post subject: Reply with quote

larenim wrote:
Uten å ha det minste innsikt i jobben som blir gjort kjenner jeg skepsis mot å ansette en 800-meterløper som trener for hurtighet og kondisjon i Rosenborg.


Han går kun på ettårskontrakter, og de fornyes neppe uten at klubben ser at man får noe igjen for det.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 30.01.2018 08:58    Post subject: Reply with quote

larenim wrote:
Uten å ha det minste innsikt i jobben som blir gjort kjenner jeg skepsis mot å ansette en 800-meterløper som trener for hurtighet og kondisjon i Rosenborg.


Fri og bevare meg for diskusjoner som starter med utgangspunkt i at 800-meterløpere er trege.

Nå burde jo kanskje både ironi- og sarkasmealarmen ringe for fullt dersom siste setning skal tolkes som et forslag om å ansette Steffen Iversen som trener for hurtighet og kondisjon i stedet for 'trege' Vebjørn Rodal.
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 30.01.2018 09:12    Post subject: Reply with quote

Å kalle 800- meter løpere for «trege», vitner om dårlig innsikt i løpingens verden. På øverste nivå løper de gutta rundt alt som finnes av fotballspillere på nær sagt alle distanser over fem meter.
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 30.01.2018 09:17    Post subject: Reply with quote

Rodal løper 100- meter på ca 11.20, og 30 meter på ca 3.05 - for å være presis.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 30.01.2018 11:09    Post subject: Reply with quote

Jeg tviler på at en OL-gullvinner på 800-meter kun kan lære bort å løpe 800-meter. Det sier seg selv at han har rimelig grei kompetanse på teknikk, disponering og løpsmuskulatur som også kan brukes på andre distanser og sammenhenger.

Jeg skal spise hatten min hvis spillerne etterhvert kun blir i stand til å løpe fulle vendinger på 85% kapasitet, men jeg tviler på at dette skjer.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 02.02.2018 01:25    Post subject: Reply with quote

Ja, altså her må jeg bare innrømme først som sist at jeg har dårlig innsikt i løpingens verden. Det var litt morsomt å se noen av løpa til Geir Moen, men 800-meteren var for meg like dørgende kjedelig som 5-mila på ski.

Så nå googla jeg det, og på Olympiatoppens nettsider står det at: "Vitenskapelige undersøkelser innenfor fotball antyder at den fysiske treningen må være spesifikk slik at treningen er overførbar til kampsituasjon (24)." Og i og med at Rodal sikkert har vært innom der, kan vi vel anta at han også har lest det der på et eller annet tidspunkt. Så da ligger vel heller spenningsmomentet i hvilken grad treningen er fotballspesifikk sånn at den kan overføres til kampsituasjon.
_________________
/ Slapp av folkens, det her ordner seg.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59146
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.04.2018 17:32    Post subject: Reply with quote

[Mads Reginiussen] er kritisk til de nedlatende meldingene som enkelte utholdenhetsutøvere har kommet mot fotballen. Med bakgrunn fra både fotball og langrenn vet Reginiussen godt hvilke krav som stilles til begge idretter. Han synes hele sammenlikningen er uheldig.

- Å sammenlikne fotball med spesifikke utholdenhetsidretter er som å sammenlikne epler og pærer. Det blir for dumt. En skiløper ville ha slitt med å tåle belastningen i en 90-minutterskamp med spurter og retningsforandringer, mens det samme ville vært tilfellet for en fotballspiller i langrenn. Man må trene på det man skal bli god på, og det er det fotballspillere gjør, sier Reginiussen til Dagbladet.

- Det handler ikke for oss om å løpe lengst mulig, selv om jeg er glad i det, men å tilpasse og individualisere treningen til å være mest mulig spesifikt rettet mot det du skal gjøre i kampen. Du må tåle de intense periodene med dueller, rykk og retningsforandringer.

Eliteserie-kometen tror det kan være hensiktsmessig å tenke mer og mer i retning av spesifikk utholdenhetstrening til ulike posisjoner og spillertyper, da belastningen for en spiss, som løper mer eksplosivt i rykk og napp, er annerledes enn for en sentral midtbanespiller, som løper gjerne jevnere og lengre, men kanskje færre 100 prosent-spurter.

- En spiss har andre krav til det fysiske enn en sentral midtbanespiller. Det er ingen dum tanke med spesifikk utholdenhetstrening internt i et lag. Samtidig må noe være felles, for alle må ha en solid grunnmur i bånn, sier Reginiussen.

Utholdenheten som krevdes for å bli en god langrennsløper er annerledes enn som fotballspiller. Etter at Reginiussen la langrennsskiene på hylla, har han endret måten å trene utholdenhet på.

Det handler blant annet om fotballspesifikk utholdenhet med spurter og retningsforandringer.

- Det er veldig sammensatt og komplekst. Det er det som gjør fotball fascinerende. Langrenn er mer fokus på mengde og timer. Fotball har andre spesifikke krav til hver enkelt spillertype og posisjon, sier 30-åringen.

- Ikke alle kan være som meg og like å løpe rundt mest mulig. Vi trenger de eksplosive kantspillerne som kan dra av en mann og de stabile stoppertypene med ro og duellstyrke.

Les mer: Ranheim-helten herjet i skisporet: Forbauset Sjur Røthe og norgeseliten
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10630

PostPosted: 23.09.2018 16:52    Post subject: Reply with quote

Kom over denne og legger sitat her som et apropos til neste gang vi eventuelt får vite noe om fysiske tester og "tallene er bedre enn noensinne".
Quote:
Ulike treningsforsøk gjennomført av Haugen viste at hurtighet over korte distanser (0-20 m) er vanskelig å forbedre på kort sikt, spesielt i kombinasjon med omfattende og spesifikk fotballtrening.

Avslutningsvis ble det konkludert med at måling av hurtighet krever utstyr av svært høy presisjon samt konsistente prosedyrer. Små endringer eller forskjeller i prosedyrer og oppsett kan føre til absolutte tidsforskjeller som er langt større enn hva som er mulig å påvirke gjennom trening.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.11.2018 09:51    Post subject: Reply with quote

Mulig dette som eksempel er litt storm i et vannglass, men jeg registrerer altså at det er spillergruppa som setter foten ned for en planlagt treningsleir i sydlige strøk mellom cupfinale og siste europaligakamp.

Grunnen som oppgis er 'mental belastning' med det ekstra reisefraværet.

I mine øyne er denne typen holdninger hos spillergruppa et klart sykdomstegn. Vi snakker altså om ei ukes tid med bedre treningsforhold, og muligheten til å matche seg mot bedre motstand før siste offisielle kamp. Dette er rett før sesongen er over, og spillerne kan ta ferie. Hva sier det om spillernes motivasjon at de foretrekker å 'lade batteriene' hjemme i trygge Trondheim med familien? Setter de da egentlig fotballen først?

Jeg tar meg selv i å lure på hvor enhetlig dette synet er i gruppa. Det blir kanskje litt som da Solli var i klubben, og sammen med Braaten var eneste spiller mellom 18 og 30 (cirka) i A-stallen - han rapporterte jo at det var bortimot umulig å få med seg den gamle garde på noen ting - sosialt, ekstra trening, you name it. Slik det, helt overfladisk, kan framstå har vi også nå mange familiefolk som mer eller mindre har 'landet' hos oss karrieremessig, og som nå ønsker å trene effektivt og akkurat bra nok, slik at de kan tilbringe tid med familien. Hansen, Reginiussen, Hovland, Konradsen, Jensen, Helland, Bendtner, Søderlund hører alle hjemme i denne kategorien aldersmessig. Hedenstad er jo ikke veldig gammel, men har også litt nedadgående pil + familie.

Vi mangler kanskje rett og slett en litt større gruppe spillere som føler de skal trene seg OPPOVER karrieremessig, som i større grad kan legge premissene for hva som forventes av gruppa som helhet. Det bør være sånn at de rutinerte spillerne piskes til å trene mer av de yngre, mens de yngre piskes til å trene bedre av de eldre. Vi har vel egentlig bare Adegbenro, Meling og Trondsen som er åpenbare 'stjerneskudd', og av de ser jeg egentlig bare for meg Meling som en som går foran i treningsarbeidet.

Gode spillere tidlig i 20-årene er dyre i innkjøp, så dette hviler nok i stor grad på den berømte egenproduksjonen av talenter, men jeg tror sportslig avdeling burde vurdere dette aspektet i spillerlogistikken framover. Ambisjoner er bra for treningskultur.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18434

PostPosted: 07.11.2018 10:37    Post subject: Reply with quote

Helt klart, jeg tror dette er et problem. Mange mette folk i gruppa som ser at de neppe er eller vil bli aktuelle for bedre klubber i utlandet. Lurer også på om det trenes for lite styrke på "fritida"? I internasjonal fotball ser vi mange spillere som åpenbart bruker mye tid på styrkerommet. Hos oss, og i norsk fotball generelt, så er det få som har den fysikken. Hvorfor?
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 07.11.2018 10:37    Post subject: Reply with quote

Helt enig, reagerte på det samme. Eggen var jo inne på det i et intervju for noen uker siden. Dersom RBK skal nå gamle høyder så er det avhengig av en spillergruppe som ønsker å gjøre det som skal til for å trene seg dit. Klarere kan det vel ikke sies uten å kritisere spillergruppen direkte.

Quote:
Hos oss, og i norsk fotball generelt, så er det få som har den fysikken. Hvorfor?


Godt spørsmål. Og svaret ligger vel litt der at det er veldig behagelig å være fotballspiller i Norge. Slik det ser ut fra utsiden er det veldig få som lever som toppidrettsutøvere. Med tanke på hva det gjør med kroppen er det tilnærmet sjokkerende at spillere nyter alkohol i sesong (for eksempel).


Last edited by Bjarnes on 07.11.2018 10:40; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Pirlo
Veteran


Joined: 05 Feb 2006
Posts: 1247

PostPosted: 07.11.2018 10:40    Post subject: Reply with quote

@henning

Utifra diverse instagraminnlegg/stories kan det se ut som om det brukes en del tid på styrkerommet.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18434

PostPosted: 07.11.2018 10:41    Post subject: Reply with quote

OK, bra.

Uansett, Gjert Ingebrigtsen burde blitt hentet inn til et foredrag for spillergruppa.
Back to top
View user's profile Send private message
Undergangen er nær
Veteran


Joined: 27 Mar 2011
Posts: 1658

PostPosted: 07.11.2018 10:56    Post subject: Reply with quote

Som sagt før: da Rodal gjestet Rasmus&Saga fortalte han at spillerne våre ikke var villig til å legge ned arbeid på lik linje med de i toppen i individuelle idretter når det kommer til de "kjedelige" delene av treningen. Midtsjø og Skjelvik ble trukket fram som de mest treningsvillige.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 07.11.2018 11:08    Post subject: Reply with quote

Dette er definitivt en av forventningene jeg har til ny trener. Hvis en spiller fra oss blir solgt til Belgia, Nederland eller Tyskland, skal han ikke få treningssjokk, men være vant til den mengden fra før av.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6693
Location: South-west coast exile

PostPosted: 07.11.2018 11:15    Post subject: Reply with quote

Nøkkelord: Autoritet.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 07.11.2018 11:48    Post subject: Reply with quote

Det viktigste er at den nye treneren veit hvor lista ligger når det gjelder ytelse og trening. Både fysisk, taktisk og teknisk. Kan like gjerne være en lugn fyr med en autoritær assistent for min del, så lenge det faktisk blir gjort.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.11.2018 11:53    Post subject: Reply with quote

Det er jo også noe med selvinnsikt rundt nåværende nivå. I mine øyne burde jo noe av fortreffelighetssløret ha forsvunnet fra sin vante posisjon foran øynene på en del av spillerne våre, slik at en viss forståelse av at den jobben som har blitt gjort de siste to-tre sesongene under Kåre har vært for dårlig burde ha åpenbart seg.

Da må man jo også forstå at en ekstra innsats må til foran neste sesong, at de treningsøktene og den innstillingen må settes i banken allerede før en ny trener kommer på plass. Å ikke orke en treningsleir før jul er i mine øyne latskap kamuflert som restitusjon. Å utsette nødvendig økning av treningen til den nye sjefen kommer er uprofesjonelt.

Det er klart at en trener med riktig autoritet kan påvirke dette mye, men vi ser mer og mer rundt i fotball-Europa at det like mye er klubben som legger føringene som den nåværende treneren. Selv en god trener med vanligvis tilstrekkelig autoritet kan få problemer med å nå gjennom når en sterk konsensus i en litt mett spillergruppe tilsier at man ikke skal overdrive treningsmengden, yte litt ekstra, terpe mer og hardere i motgang etcetera.

Eller, for å virkelig pisse mot vinden her: tatt i betraktning Rodals uttalelser om treningsviljen til spillerne våre, så kunne han faktisk vært en ekstremt viktig ressurs for å fortelle enkeltindividene hvor skapet skal stå, hvis han faktisk ble lyttet til.

Altså kan det hevdes at problemet ikke er for mye trening i Rodal-regi, men tvert imot at hans kompetanse har blitt brukt alt for lite!

Og da blir jo spørsmålet: hvis klubben har tatt inn denne kompetansen for å bøte på en mangel i treningsarbeidet - hvem er det da som har ansvaret når spillerne ikke gidder å følge opp, og faktisk slipper unna med det?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 07.11.2018 12:02    Post subject: Reply with quote

Godt oppsummert.

Så er det litt med spillermateriellet, som flere har vært inne på. Type Meling og Trondsen, som jobber hardt for å bli gode nok til å ta steget til en klubb i utlandet - kontra Konradsen og Hedenstad, som feilet i utlandet og kanskje ikke gidder å gjøre den samme innsatsen en gang til.

Litt spekulasjon der, selvsagt.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3899
Location: Oslo

PostPosted: 07.11.2018 12:11    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:


hvem er det da som har ansvaret når spillerne ikke gidder å følge opp, og faktisk slipper unna med det?


Dette syntes jeg er helt utrolig. Tenk å være toppidrettsutøver, få tilgang på en ressurs spesialinnleid for å bøte på en svakhet du har og så bare ignorere det??

Sier forhåpentligvis mer om hva fokus fra trener har vært enn treningskultur og -villighet i stallen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 76, 77, 78 ... 98, 99, 100  Next
Page 77 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb